Ruisku ja ahtaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Muurahainen, 29.1.2006.

  1. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Kaasutin koneiden ahtamisesta jotain havaintoa minulla onkin mutta sitten nämä ruiskut...

    Eli lähtökohtana olisi Fordin 2.9L V6 moottori EFI ruiskulla.
    Mitä pitää ottaa huomioon verrattuna kaasutin koneeseen?
     
  2. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    sama asia kuulastellut itselläkin mielessä tulevaan ahtomoottoriin.
    tälläisiä asioita tullut vastaan kun kysellyt:
    "vakio" ruiskut riittää tiettyyn tehoon asti mutta raja tulee nopeaavastaan kun pitää lisärikastaa ahtojen kohotessa.
    suositeltiin aika monesta suunnasta hestec.motegi yms boxia.mun tapauksessa pitäisi olla 2-4 puolaa(kasikone),suositeltiin suorasytkää ja 16kpl suuttimia parhaan tuloksen saamiseksi.ahdot mulla 0,6-0,8bar luokkaa.
    pari turbo-euroa(412-550hv) ovat saaneet omansa toimimaan mutta vasta usean penkityssession jälkeen.ja usean euron...
    matalaohmiset suuttimet jotka kuulemma toimisivat ok yläkierroksilla,vetävät seoksen rikkaaksi alarundeilla.
    tarkoituksena oli mulla saada optimaalinen seos-suhde koko kierrosskaalan läpi=maksimi voima.
    ja mulle suositeltiin tottakai kalliimpia boxeja joiden hyvä puoli on se että voi säätää kun kone käy.
    mun tapauksessa tälle kaasarista ruiskuun tapahtumalle tulee 2-4donaa hintaa joten taidan kallistua 2x 750db demoniin.ei nyt aivaa rahat tuohon riitä vielä kun koko moottori tehdään "uusista" osista.
    joku viisaampi vois toki kans valottaa tätä maailmaa,itse kun vain noiden holley-demonien kanssa ruuvannu.
     
  3. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    tai sitten jos budjetti ruiskua ettii niin megasquirt on hyvä vaihtoehto..
     
  4. Muki

    Muki Gearhead

    Jos siinä on Fordin EEC-IV rasia, niin ehkä kannattaisi vielä arvioida mainitun ohjausjärjestelmän hyödyntäminen. Se ei nimittäin ole laisinkaan hullumpi boksi, mutta miten se (mikä versio juuri sinulla sattuu olemaan) sopii käytettäväksi ahdetussa vaatii jatkoselvittelyjä.

    Googleta vaikka "tweecer" hakusanalla.

    Joka tapauksessa EEC-IV:tä käytetään laajalti myös ahdetuissa, ja tukea sen käyttöön saa maailmalta.
     
  5. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    eikös tuo kuitenkin ole vielä ilmamäärämittarilla varustettu ruisku? ei saa ahdot kauheesti nousta tai joutuu vähän kikkailemaan..
     
  6. Muki

    Muki Gearhead

    Meitin 4.0 kölniläisessä on kyllä ilmamassamittari, mitä sitten tuossa 2.9:ssä on en tiedä. Olen kyllä siinä käsityksessä että maffilla se ois kuitenkin helpompaa kuin map-sensorilla.
     
  7. Vege

    Vege 1st gear

    fordin 2,9 efi koneessa muistelisin että kampiakseli ei ole mitään vahvimpia, eli alakerran kestävyyden eteen saa tehdä jonkun verran hommia 2&3 välistä saattaa napsahtaa poikki jos oikein muistan, itse tuommoisen ahtamista joskus kanssa pohdin ja selvittelin mitä vaatii ja heikkoja paikkoja koneen puolesta

    muistaakseni hylkäsin idean jo senkin takia että olisi tullut turhan kalliiksi
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    eikös se megasquirt ollut semmoinen että saa maailmanlaajuisesti "up-deittausta" muilta käyttäjiltä?
    ja noissa motegi,hestec systeemeissä ei ahdettu kuulemma tarvitse välttämättä ilmamassamittaria.
     
  9. buicker

    buicker Gearhead

    Koneesta ei kokemusta mutta yleisesti ottaen vakio-ohjelmalla ei kannata yrittää eli hommaa ohjelmoitava boxi tai vakioboxin ohittava ohjelmoitava muisti(esim. tweecer). Kaupalliset boxit on suht helppo asentaa ja tuotevastuulain alaisia, mutta kalliita. Jos löytyy hieman tietotaitoa moottorinohjauksesta ja elektroniikasta tai haluat oppia niin suosittelen megasquirttia. Googlettamalla löytyy paljon tietoa, myös suomeksi. Ahdetussa toimii mappi tai ilmamassamittari. Riippuu ihan mitä boxi tukee, voi tukea molempiakin. Mapin kanssa tarttee yleensä potentiometri tyyppisen TPS:sän.

    Kun tehoa varmaankin halutaan lisää niin kannattaa ottaa selvää mihin asti vakio suuttimien tuotto riittää. Myös pensanpainetta nostamalla saadaan tiettyyn rajaan asti tuottoa kasvamaan, mutta ohjelmoitavan muistin kanssa säästäisin pensanpainesäädinrahat isompiin suuttimiin. Korkeampi pensanpaine rasittaa suuttimia ja ne voi alkaa vuotamaan.
     
  10. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Oikeastaan en kaipaisi valtavasti hevosvoimia mutta vääntö saisi vaikka tuplaantua alakierroksilla.

    Vaikuttaa kuitenkin aika arvokkaalta muutokselta jos pitää hankkia uudet ruiskut ja sälät. Ohjaus bokseja löytyy pariakin eri tyyppiä mutta en niiden versiosta sano mitään ennen kuin käyn katsomassa.
     
  11. HighPsi5O

    HighPsi5O 1st gear

    Mulla on 1988 5.0 Mustangissa yksi pakokaasuahdin kiinni (T-70, .68A/R pako) ja sytkää/suuttimia ohjaa 1989 mallin vakio EEC-IV boxi (MAFille). Suuttimet on 30lbs/hr ja ilmamassamittari (MAF) Pro-M 75mm, joka kalibroitu noille suuttimille. Bensapumppuna Walbro 255lph ja bensanpainetta lisaa Vortech FMU suhteessa 8:1. Ahtopainetta on 7psi tällä hetkellä. Hyvin pysyvät seokset kohdallaan tuolla vakioboxillakin pienellä ahdolla ajettaessa. Dynossa testattuna. Periaatteessa Tweecerillä saisi varmasti säädettyä vielä tarkemmin, mutta tuo EEC-IV riittää ainakin matalille ahdoille mainiosti. 7psi 2500rpm kohdalla tuolla ahtimella ja vääntöä tulee reilusti lisää :D ..

    Kannattaa aina vaan muistaa, että koko polttoainejärjestelmä on oltava ajantasalla laitetaessa ahtoa koneeseen.
     

Kerro tästä muillekin!