Ruiskua kaasarin tilalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rotten, 10.11.2017.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Turbotetun vekottimen luistikaasarin pääsuutin ja neula tuntuivat vaikuttavan koko ajoalueella ainakin seosmittarin mukaan. Aiemmin imevänä seokset muodostuivat selkeämmin tyhjäkäynti/välipiiri/neula/pääsuutin komponenteista, mut kohokammioon ilmaa johtavan pitotputken lisäämisen jälkeen kaikki seokseen vaikuttavat ainekset tuntuivat liikkuvan luistin ja neulan tahdissa. Välipiirin suuttimen vaihto ei vaikuttanut just mitenkään, mutta neulan pikkuinenkin muutos tosi paljon. Ja just tuon takia ei pysynyt viikkoakaan säädöissä. Siksi ruiskuun.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  2. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ne säädötkään eivät ole aivan sitä, että porataan kaikki reiät n. 30% suuremmiksi, johtuen mm. E85:n suuremmasta ominaispainosta ja korkeammasta höyrystymislämpötilasta.
    Yli 300 taalaa näyttäisi maksavan muutoskilkkeet tavalliseen vakuumikaasariin: https://www.e85carbs.com/
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    itte oon ymmärtäny että bensa olis syövyttävämpää tavaraa kumille mitä etanooli joten voi hyvin olla.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    khyl tosta kannattaa maksaa 2400 euroa+imusarja.....ehdottomasti, saman kun varmaan saavuttaisi yhdellä holleyllä puoleen hintaan ellei vähempään.

    En silti tiiä, jollet ole saanu kaasaria toimimaan noin 25 vuoden aikana vai kuinka kauan sulla sitten olikaan sitä kokemusta, niin olisko miehessä vikaa??

    kun tossa tuli itellekkin mieleen sillon kun edeliä haukuin että täällä kuitenkin on paljon niitäkin joilla se ihan hyvin toimii niin todennäkösemmin oli asentajassa vikaa kuin siinä itte kaasarissa ja sen rakenteessa.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mikä kaasari?
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Keihin CV, HD:n orkkiskaasari.

    Mä sain sen kohtuullisen hyväksi äärimmäisen isolla pääsuuttimella ja saasteaikakauden neuloilla, jossa osakuorma laihennetaan. Kapeakaistalambda pysyi mittariasteikolla ja pelasi. Mutta vaihtelua oli turhan paljon.

    Se oli joku viime vuoden syysaamu kun päätin lähteä viimeiselle lenkille. Garrett vislasi mut ei tee ahtoja yhtään. Oli pikkuisen löysyttänyt päällikannen ruuvejaan eikä luisti noussut. Sen vielä kävin tallilla kiristelemässä ja kun taas oli seokset sekaisin, niin kaasari pääsi huilivuoroon.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    aaa

    siis oltiin motskarikaasarien puolella.
     
  8. TLE

    TLE 1st gear

    Kirjoitin tuolla aiemmin kokemuksia omasta koneesta Fitechillä.

    Nyt kun tässä ihmisten sepustuksia lukee, voi vaan todeta että juuri kukaan näistä arvostelijoista ei ole tuollaista uutta Holley Sniper/Fitech etc. ruiskupakettia selkeesti kokeillukkaan. Vaan kaikki huonot asiat kaivetaan esille 20-30vuotta vanhoista TBI järjestelmistä.

    Ja kyllä, varmasti kaasarin saa pelaamaan ja pääsee lähelle kaikissa arvoissa.

    Voisin melkein väittää että kaasarin säätäminen, dynottaminen, eri palikoiden ostaminen, sytkäosat, muutokset jne. On kuitenkin vähän niinkuin ostaisi tollaisen itseoppivan ruiskun osamaksulla. Loppukustannus on lähelle sama jos optimaalista etsitään.

    Mutta siis jokainen tyylillään, en kuitenkaan usko että noita uusia kaasarin tilalle asennettavia ruiskuja ihan vaan huvikseen myydään nykyään enemmän kuin kaasareita. Kyllä siinä joku pointtikin pitää olla.
     
    Filth, Roc ja stealth tykkäävät tästä.
  9. stealth

    stealth Gearhead

    Aika pelleilyksi meni:D
     
  10. stealth

    stealth Gearhead

    Jooh osaan korjata ruiskuja ja kaasutinta.:D
     
  11. stealth

    stealth Gearhead

    Itse asiassa sain kaasarit aina pelaamaan, myin niitä monta kunnostettuina myyntipalstalla, edelleen, kyllä ruisku aina kaasarin hakkaa.:p
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Miks sit selität jostain kulutuksen laskuista jos sait ne aina pelaamaan?

    Sunhan sillon pitäs se tietää et tollaset suuret kulutuksen laskut on ihan höpöjuttuja jos sulla on ollu tosiaan toimivia kaasuttimia joskus.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jep. Ei ne niin kaukana ole muiden 4-tahtisten kaasuttimista. Samat temput joutuu tekemään kaasariautoturbotuksessa ja voi tulla samanlaisia kokemuksia vastaan. Motskariin on tekeytymässä ruisku "DIY" tyyppisellä ohjauksella ja niillä opeilla joita sain auton moottorin ruiskutuksesta.

    Avattaren vekotin kulkee E85:llä. Carter BBD ei mennyt ajoaluella säätöihin vaikka käytännössä pääsuutin oli porattu "tiehensä". Oli kylmäkäynnistyshaasteita ja osavalinnoista johtuen alakierrosten alueella väännön puutetta. DIY ruisku pelasi aluksi MAP anturilla joka ei oikein toiminut koska nokkavalinta sotkee alipainemittauksen. Ilmamäärämittausta olisi tarvinnut mutten jaksanut semmoista anturia siihen virittämään. Sain jonkun tolkun toimivan tuloksen kun korjaan annostusta reaaliajassa lambda-anturilla. Mut hyvin starttaa tenulla ruiskulla kun polttoaine sumuaa suuttimista paremmin kuin kaasarilla ikinä.

    Summasummarum. Ainoa kaasarini on moottorisahassa. Hmmm.
     
    KajS tykkää tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eipä juu paljoa eroa paitti siinä kohtaa kun noissa autojen vakioalipaine kaasuttajissa ei yleensä ole eri piirejä vaan kaikki tulee sieltä samasta. Ainakaan niissä mitä ite roplannu.

    Siitä oma ihmetys eka lähti.
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Toi juuttuvakurkkuinen on kyl aika brutaali kaasari kun tosiaan kaikki tulee raakana yhdestä reijästä, siitä ei saa säädettyä millään laihaseos kaasaria vaan pidettävä siellä rikkaamman puolella niin sit toimii hyvin, kakomisen saa pois kun laittaa vaan jäykempää jousta luistille ja turbon kanssa pitää rajottaa liikerataa ettei pääse aukeemaan täysin auki.
    Mä ratkaisin E85 ton kylmäkäynnistyksen erillisellä pikku tankilla, pumpulla, sulkusolenoidilla ja suuttimella jolla sai bensaa ruiskutettua imusarjaan, kun strömpästä oli koko ryyppy deletoitu.
     
    KajS tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kyllä nuo piirteet tunnistuu tutkimalla useimmista kaasuttimista joilla tarvitsee saada moottori käymään laajalla alueella. Mopot, moottorisahat ja veneet on erikseen.

    Perus-Holleyssäkin on siirtymäpiiri (läppien yläpuolella reikiä tai ura kurkun seinässä). Siihen ei voi vaikuttaa kuin korkeintaan läpän asennolla (johon voi vaikuttaa poraamalla läppiin ilmareiät) jos ei lähde metallin sulatus ja koneistus-tielle. Samoin on joku välipiiri, mutta sekin suutinrungossa porauksina joita ei voi kuin korkeintaan suurentaa. Vähän monipuolisemmassa Carter/Rochester/Edelbrock kaasarissa on neulat jotka liikkuessaan tekevät eri piirejä. Ja jossakin hienossa japsi/eurokaasarissa hirveä valikoima vaihdettavia suuttimia, seosputkia ja vaikka mitä.

    Mut ei tosiaan perusholleyssä voi vaihtaa kuin pääsuuttimia, power valvea ja säätää läpän asentoa ja tyhmäkäynnin ruuvia.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos ei tehon tai puristussuhteen puolesta olis tarve käyttää e85, niin mitenhän tollanen fiksumpi jälkiasennusruisku kera e85 tekee polttoinetaloudelle?

    Tai siis polttoainetaloushan kasvaa, mutta kun verrataan polttoaineiden litrahintoja niin mitä jää viivan alle?
     
  18. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Ja juuri tämän suutinlevyn kalibroinnin takia se holleyn tuplapumppu enemmän, eikä sen toisen pumpun takia jos normaalisti ajetaan. Onneks nykyään saa holleyn xp tai quickfuel q kaasareita jossa voi vaihaa kaiken tarvittavan hintaa niillä kyllä on. Ite varmaan joudun lähtemään sulatus ja poraus linjalle 4779 tuplapumpun kanssa että ei mene rikkaalle siirtymäpiirillä
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei strömpässä ole tai sussa
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos sillä pitää säästää ruiskun hinta, niin harrastamisen ilo on vissiin ainoa asia tulopuolella.
     

Kerro tästä muillekin!