Ruiskua kaasarin tilalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rotten, 10.11.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaitsen se pitäs säästää että joku järki on :D Maakaasujakaan tuskin suurin osa vanhaan autoon täysin ekologisista syistä laittaa.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toki se aate on siellä taustalla, säästö tulee jos on tullakseen. Rouvaa hain kaupungilta jostakin häppeningistä ja samaan kyytiin tuli nuorempi naikkonen, josta vaistosi viherasenteen ennen kuin edes avasi sievää suutaan.

    Ränttätänttädarttia rupesin kehumaan varsinaiseksi maailman pelastavaksi ilmanputsariksi. Että tämä vaunu se kulkee ihmisten biojätteillä josta tehtaassa tehdään biopolttoainetta. Taisin saada osittaisen hyväksynnän...

    Kotikutoinen ruiskuni romuista rakennettuna maksoi alle tonnin, mut kone on niin pilalle viritetty, että säästöt on just noita "mielihyviä".
     
    KajS ja Rotten tykkäävät tästä.
  3. stealth

    stealth Gearhead

    Sunhan sillon pitäs se tietää et tollaset suuret kulutuksen laskut on ihan höpöjuttuja jos sulla on ollu tosiaan toimivia kaasuttimia joskus.[/QUOTE]

    Tosiasiahan on että sähköinen ohjattu ruisku annostelee polttoaineen tarkemmin kuin hyväkin toimiva kaasari, siitä tuo kulutus ero tulee. Tiesitkö? tbi:n saa toimimaan myös ilman lambda anturia ja jos afr säädetään laihemmaksi kuin katti tarvitsee ( jos ei ole kattia) niin, kulutus pienenee. Asetuksia voi muokata boxista jos osaa, ihan sytytyksestä lähtien, vanhimmissa tbi koneissa ei sitten kumminkaan ole ohjattua sytytystä.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    "Tosiasiahan on" onko? Onko muka joku tollanen tbi tyylin ruisku yhtään tarkempi mitä kaasari?

    Miksei sitä kaasaria saa yhtä laihalle mitä tbi ruiskua?

    Eli kulutusero se joku 2-3 desiä minkä itte ehkä voisin pistää ruiskun piikkiin.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mites ruiskun tuoma teho? Sotketaan nyt tbi taas tähän, mutta eikös se ole 500cfm ja kaksikurkkuinen.

    Eli jos ei ole erilailla ilmoitettu 500cfm kuin esimerkiksi kaasarissa. Vaikka ruisku oliskin hienompi polttoaineensyötössä niin pystyykö se kuitenkaan enempää antamaan kuin 500cfn?


    No, laskennallisesti juu tuo 500cfm riittää monelle vehkeelle mutta 600cfm ei mene vielä luokkaan överi.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Dieseleissäkin taitaa hienot suihkutuslaitteet olla vain päästöjen takia. Kulutuksissa ei kummoisia eroja ole ollut jakajapumpullisen tdin kanssa vrt pumppusuutin/commonrail.

    Näin aihetta viitaten.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    2 kurkkusissa kaasareissa ainakin cfm on speksattu kovemmalla alipaineella mitä 1 kurkkusissa eli se arvo täytyy muuttaa samaan speksiin mitä nelikurkkusilla jos tahtoo vertailla......harva tai oikeestaan ei ykskään kaasari varmaan siinä moottorin päällä virtaa sitä speksattua cfm lukua jos kaasari on edes jotenki oikein mitotettu. Aika sekava speksaussysteemi kaiken kaikkiaan
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niinjuu. Silti tais harvassa olla sellanen 2 kurkkunen joka ois a: taloudellisempi b: tehokkaampi kuin nelikurkkunen.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muutaman kokeilun jälkeen en vaihtaisi matalaviritteiseen 2bbl kasiin yleismallista 4-kurkkuista ja performeria. Jos vekottimessa on 3 vaihdetta ja pitkät välitykset, niin sen performerin ja huonommin signaalia saavan/pieleen säädetyn/säätämättömän nelikurkun yhdessä aikaansaama alaväännön katoaminen nostaa kulutusta ja kun vain ehkä alle 1% ajosta on punarajalla huudatusta niin ne saavutetut 5-10 kilowattia jää tosiasiassa huonolle hyödynnykselle. Tehtaan virityttämä originaali pikkuinen kaasari on aika usein just se sopivin.

    Ja sit takaisin ruiskuun. On se luxusta kun auto on heti avaimesta käännön jälkeen ihan täydessä pelikunnossa. Kaasaripelin ryypyn takia joko kulutus kylmänä on isompi tai sitten on alkukilometrit varsinkin talvella voimanpuutteisia.
     
    KajS tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mites se toimii heti käynnistyttyään ajossa? Veto vähän ohutta? Vai onko niin rikkaalla, että on hetivalmis palvelukseen?
     
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Kylmiltään kun heti lähtee niin eka puol kilsaa röpöttää mut kulkee kyllä ja sit alkaa koneen lämmettyä toimiin ok.
    Seokset tuli tosiaan laitettua aika rikkaalle kun heti toi alko empimään jos seos meni mittarin mukaan 13 yli, kapeakaista mittari pyörii siellä 11-10 lukemissa eli ihan tapissa, kulutus sekalaisessa ajossa 20 paikkeilla ja matkakulutus jotain 15 , auto 2,1 litranen volvo ja max 1 bar ahdoilla kiusattu.
    Parhaiten toi laulaa kun ulkolämpö yli +20c.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on Eaton M90 (lyhyt) ostoilmoitus foorumilla. Aattelin, että jos semmosen laittaisi tunkemaan painetta ennen läppiä ns hullunkierrolla, niin olisi pintakaasuajossa se sun +20C toteutuu jopa talvella, kun se pumppaa samaa kamaa uudelleen ja sit kun survasee, niin pari kolme paineohjattua luukkua re-organisoituu ja paineilma menee viileämpänä E85 kyytipojaksi.

    Semmonen Jaguarin 4.0 koneen lyhyt Eaton olis passeli.

    Dartin maantie ja kyläkulutus on samoilla litroilla kun sulla. Ei pysty alle lambda ykköseen kuin maantiellä isommilla kierroksilla. Alakierroksilla nypyttää kun on ns kylmä imusarja yms.
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Juu tos volvon imusarjassa näyttäs vesi kiertävän, mut talviajoa silmällä pitäen suunnitelin jo viinan lämmitystä ennen kaasaria, mut jääny tekemättä kun suosiolla vaihdettiin bensalle aina talvella, no nyt on seisonnassa ja taitaa jäädä kesäautoksi, mä oon siis vain ton auton mekaanikko, en omistaja.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siinä polttoaineessa on ajankohdasta riippuen jopa "nestekaasua" joten esilämmitys saattaa kadottaa aineen parhaat sytytysominaisuudet.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mut mites swappi esim. quadrajettiin yms. jossa pienet ensiökurkut. Eihän sen pitäs lisätä kulutusta?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla oli -76 Coronet ekana pilaamisen kohteena. Sen päälle asennettuun Edel Perffiin kokeilin 650 Spread Bore Holleyta sekä yhtä ensimmäisistä USpartsiin päätyneitä 600 Edelbrockia (joka piti korkata/korjata). Se taika on vissiin 2bbl pidemmissä kapeissa kanavissa (imusarja). Mä korjasin itteni takaisin rivikutosiin ja v2 koneisiin, joten oon nyt vähän semmonen "asiantuntija" noissa.
     
    KajS tykkää tästä.
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ok, täytyy pitää mielessä
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minkälainen nokka on koneessasi? Nokka vaikuttaa paljon kuinka tuo ruutta toimii/on toimimatta
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin tuo aiempi 4bbl vs 2bbl, mitäs jos siihen mottiin laittaa tehtaan alkuo 4bbl eikä mitään alumiinista perf imaria? Pitäs kaiken järjen mukaan kulutuksen pienentyä ja tehon nousta.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pelkkä kaasarinvaihto on arvotettu kirjoissa kun noita oli molempia. Aika vähäistä oli se tehonkasvu kun ei 360 2bbl mitenkään tuhnu ollut vakionakaan. Olikohan 10 hevosvoimaa ja kaikki siellä 4000 kierroksen alueella. Mut siitähän se ruuvaaminen alkaa kun riipii ehjästä autosta osia mäelle ja laittaa ralliosia tilalle.
     

Kerro tästä muillekin!