Ruiskua kaasarin tilalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rotten, 10.11.2017.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Millä paineella noi cfm luvut on speksattu? Onko ne vertailukelposia 2k vai 4k kaasareihin vai onko tbillä joku oma standardimittauspaine mikä ei vertaannu mihinkään?
     
  2. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Alipainetta ei ole olemassa.:)Hihii,pikkasen viisastelen!:)
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Arvasin ja muokkasin heti kun aattelin että joku huomaa

    Mut näemmä liian myöhääm
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu eikä alijännitettä. Jos ei lähde pakkasella käyntiin, niin akussa ei vaan ole tarpeeksi. Ja nyt ollaankin sitten asian ytimessä poistamaan "Econometer" instrumentit kojetaulusta jos niissä lukee "vacuum".
     
  5. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tässä päästään siihen että tässäKIN ketjussa on about 13 sivua täysin epärelevanttia vääntöä joka ei liity aloitukseen millään tavalla. Aloittaja tuskin oli laittamassa stroukattuun mopar isolohkoon GM TBI:tä purkuautosta vaan kyse on ollut pelkästään aftermarket ruiskut VS. aftermarket kaasarit ja niiden toimivuusvertailu kulutuksen ja ajettavuuden perspektiivistä.
    Oma mielipide joka perustuu vähäiseen kokemukseen viritetystä pikkulohkosta aftermarket TBI ruiskulla on että kannattaa jos kiinnostaa laittaa se 1500€ kiinni, etenkin kylmäkäynnistys ja välikaasu alueet toimii kivasti. Tosin itselläni ei ole mitään kokemusta 1500€ kaasareista.
     
    Rotten ja Roc tykkäävät tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös se tullut ilmi muutaman käyttäjän mukaan ihan testiolosuhteissa, että kulutus ei juuri muutu kun sen 1500e aftermarket ruiskun lyöt kaasarin tilalle.


    Täten voidaan todeta että ei ole rahan arvoista. Vielä jos säädöt joutuu hakemaan tai tulee pieniä temppuiluja niin avot.


    Toki sillä saa helppoutta toimiessaan, mutta mitenhän ennen kaasarilla pärjättiin? Talvellakin....



    Vähän kun maakaasuvehkeet ostais 3000e ja kulutus ois sama kun ilman. Miksi ostaa?
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niin mä en kans oo vielä tajunnu mistä se kulutuksen säästö tulee, kun kapeakaistanen lambda FMI 1.2 näytöllä näyttää mulla 1,1 lukemaa tasakaasulla edelin kaasarilla, niin jos vaihdan ruiskuun ja sen säätää myös 1,1 lambdaan niin miten kulutus pienenee ?
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Itseasiassa kulutuksessahan voi olla hieman eroa koska lambdahan kertoo vain palotehokkuuden. Elikkäs polttoaineensyöttöhän vaikuttaa siihenkin sumuuntumisella jolloin periaatteessa lambda-arvo voi olla sama mutta kuitenkin seossuhde voi olla eri kun palotehoon vaaditaankin esim. Enemmän ilmaa polttoaineen pisaroitumisen vuoksi?

    Elikkäs yritän sanoa että lambda-arvoa ei voi verrata suoraan hyötysuhteeseen joka taasen määrittelee polttoaineen kulutuksen hyvinkin tarkkaan o_O
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on käytiksessä Weber automaattisella tyhjäkäynnin nostolla ja kiihdytyspumppukin on sähköisesti ohjattu joka ei vikaantuessa vaikuta kun kylmänä. Käsi ryyppy jota nyt ei paljon tarvi himmailla. Päästöt on erittäin hyvät lambda oli tasan 1 kun käytin testissä. Ajossa ei nykimistä ei muuta niin enpä usko et ottaisin ruiskua autooni vaikka vielä maksettais.
     
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kyllä moottorin paremmasta toimivuudesta/ käytettävyydestä kannattaa maksaa. Ja kenellä niitä tarkkoja kulutuslukemia oli tarjota?

    Ennen on pärjätty myös ilman sähköjä ja keskuslämmitystä, ilman nettiä jne, Se ei ole mikään syy tehdä asioita samalla tavalla vuodesta toiseen, etenkin kun kyse on harrastuksesta joka maksaa joka tapauksessa.
     
    Muokattu: 26.11.2017
    Roc ja Diktaattori tykkäävät tästä.
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kieltämättä aivan väärä topicci vääntää TBI:sta, mutta eipä nuo lepuutusjäjestelmätkään alkuperäiseen aiheeseen mitenkään liity.
    Pitää myös paikkansa, että alkuperäinen kysyjä ei varmastikaan ole laittamassa GM TBI ruuttaa omaan autoonsa, eikä näitä pitäisi edes sekoittaa noihin MSD, Holey, Fitech ym. after market ruiskuihin.
    Ne ovat varmasti toimivia ja huomattavasti kehittyneempiäkin...tosin onhan ne 30 vuotta uudempiakin.

    Ainahan voi spekuloida virtauksista ja voiko niitä vertailla keskenään, vähän sama kun vertaisi kahta virtauspenkkiä tai jotain moottoridynoa toisiinsa, kaipa ne pitäisi kaikki mitata yhdellä ja samalla, mutta millä sen voi tietää näyttäisikö sekään oikein ?

    Enpä usko että kaasarin ja ruiskun virtausta pitäisi verrata suoraan, lähinnä ehkä suuntaa antavasti.

    Onko esim 454:n tai Holley 2 BBL 670cfm mitattu pelkästään läppärungon läpi vai suutinrunko paikallaan, en osaa sanoa, se on vain ilmotettu arvo, kuten monissa 4 BBL sanotaan että se on vaikka 700 tai 900 CFM.

    GM 4.3 - 5.7 tbi:n läpät ovat muistaakseni 2 x 46mm ja 454 tbi läpät 2" = n. 50mm, mutta on otettava huomioon että tbi:ssa läppien päällä sijaitseva suutinrunko/suuttimet muodostavat fyysisen esteen ilmavirtaukselle, ilman on kierretävä se ja kuljettava sivusta ja sen alitse imuaukkoihin...jossakin TPI:ssa tai kaasarissa ilma pääsee virtaamaan käytännössä esteettä kaasuläppiä kohti.
    Kun läppien koko kasvaa, niin tila ohivirtaukselle kasvaa myös siitä suutinrungon sivusta ohi ja tästä syystä aukkojen reunoja usein madalletaankin ja muotoillaan reunoiltaan enemmän kartioksi...suutinrunkoa myös nostetaan korotus palalla ylemmäs jne.
    Holley on tehnyt tämän jo alun perin, siksi laitoin tuon että se virtaa paremmin kun vakio 454 tbi runko.

    TBI-läppärunkoja myös modataan isommaksi ja mm eBay:ssa on useita myyjiä jotka myyvät näitä.

    Suurin oma tbi-läppärunkoni on muistaakseni 2 x 54 tai 56mm, sen suuremmaksi 454:n runkoa ei enää saa kairattua...ei kuulosta kummoiselta erolta, mutta kun sitä vertaa orkkis 46mm runkoon, niin kokoero on kyllä huomattava.
    Se on ollut aikasemmin eräässä BBC496:ssa läppärunkona, jossa oli suuttimet siirretty (8kpl) imusarjaan, ohjauksen hoiti Holley Commander 950.

    Kaasari vai ruutta, se on ihan puhtaasti mielipiteestä kiinni, omalla kohtaa vastaus on helppo, ehdottomasti ruisku, malli ja merkki voi olla mikä tahansa.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin se olis ihan jees tietää ennen kun antaa cfm lukuja että minkä kanssa ne on vertailukelposia ja jollei minkään kansaa saako ne vertailukelposiksi esim. laskemalla. Kun jo kaks ja nelikurkkuset kaasaritkin speksataan eri standardilla mutta ne saa muunnettua samalle asteikolle laskemalla. Et onko nyt sit tbi sillä kakskurkkusen standardilla, nelikurkkusen vai jollain omalla.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kumman luulet sumuttavan seoksen hienojakosempana, kaasarin vai ruiskun?
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Artsiracing ko oli jotain testiä lukenut lontooksi? En muista enää millä sivulla oli juttua.


    Se käytettävyys on just nurinkurista jos ruisku oikuttelee. En tiedä miten pitkiä kokeiluja ja testejä Suomessa on immeisillä noista sniper efeistä ym? Ja mitä se säätö helpommillaan on.


    Joo totta että ennen ei kaikkea ollut ja monta asiaa on paremmin nyt. Monesti vaan tuntuu noi aftermarket ruiskut mennä harrastamisen puolelle. Siis että harrastat sitä ruiskua ja autoilet sitten siinä lomassa.


    Kyllä hyväkuntoinen ryypyllinen kaasari hyvin toimintavarmuutta antaa kelissä kun kelissä, ja niksit tietää lähes jokainen jos tulee ongelmia. Ja aina pääsee nilkuttamaan kotiin, toisin kuin monesti joku anturivika tai pimennos.


    Tuntuu myös oudolta jos nykyään on tollasia bolt on ruiskuja missä vaan lambda ja säätö valmiina. Miksi sitten autot hukutetaan eri antureilla lämmöstä lähtien jos se niin hyvin ja optimaalisesti toimii ilmankin?



    Harrastus nielee rahaa, mutta ei se pakosti tarkota että sillä verukkeella joku syytää rahaa x palikoihin vaan koska harrastus. Voi olla ihan järkitekijöitäkin matkassa ja saahan sillä rahalla jo bensaakin.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Myös painotan vielä tekniikan kehitystä. Jos ruiskulla ei edes merkittävää polttoainetaloudellista hyötyä saa, niin ahtamattomassa ei etanolikäyttösessä ajoneuvossa se on turha.


    Mikä siinä bensiinin syötössä niin vaikeeta? Dieselpuolella suoraruiskutus eri muotoineen on tuonut tuntuvaa etua tehon ja kulutuksen merkeissä.
     
  16. Roc

    Roc Gearhead

    Eikö täälläkin usealla ole kokemuksia Fitechistä ja muista ja kovasti kehuttu, että osat kiinni, ajoa, ja laite säätää itsensä. Ja nimenomaan loistavia systeemejä viritettyihin koneisiin. Johonkin 80-luvun Caprice Classiciin missä vakio 307, ei mitään järkeä, siitä ollaan samaa mieltä.

    Mulla on piha täynnä vanhoja amerikkalaisia autoja, kaikissa ruiskut enkä muista milloin olisin joutunu setvimään yhtään vikaa mikä olis liittyny ruiskuun. Sanoisin että en ikinä.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun mielestäni ton ruiskun pitäs olla hinnaltaan uuden kaasarin hintanen niin vois ajatella sellasta eli joku 400-600 suunnilleen. Nyt on niin kallis ettei saa tarpeeks arvoa hankinnalleen.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo ja räminä kasvanu nousseen tehon myötä myös ihan uusiin sfääreihin.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eise onneks sisälle kuulu jos ei ihan laaduton auto kyseessä. Mieluummin räminä ja 200hv/400nm kuin 70hv/150nm ja sama kulutus.



    Holley sniperistä koitin videoita kattella, saa siihen sentään mappia ja tpsiä erikseen, miten lie ecun kesto?


    Ja jotain videoita oli missä pyydetty tyhjäkäynti heitti 200rpm toteutuneesta. En tiedä sitten oliko vaan säätäjästä kiinni.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    On sekin omalla tavallaan säälittävää että joku kallis auto käy kuin joku nuffieldi vaiks sitten olis vaikka miten voimaa.
     

Kerro tästä muillekin!