Ruiskua kaasarin tilalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rotten, 10.11.2017.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Näytä minulle ruiskupaketti mikä hoitaa homman muutaman satasen lisäpanostuksella.

    Tyhjäkäyntiasia tulee toki siitö että kisakaasareissa ei ole ryyppyä. Jos olisi joku katukaasari niin siinä olisi ryyppy ja tyhjäkäynti heti.
    Tosin edelleenkin koneella pitää ajella varovaisesti ensimmäiset kilometrit jotta kone ehtii lämmetä, mutta se ei johdu kaasarista tai ruiskusta.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se vaatii minuutin ajon koska siinä kaasarissa ei ole ryyppyä......osta ryypyllinen kaasari niin se tyhjäkäynti ei vaadi minuuttiakaan ajoa. Ylipäätään jos kaasarit sun mielestä useesti vaatii ajoja ennen kun löytyy tyhjäkäynti tuskin oot ajanu toimivalla kaasariautolla.....

    Khyl mullakin on ollu kaasari ja ruiskumalleja samoista autoista. Kun kaasarimalliin on pistäny ne ruiskumallin kannet, nokan yms. niin eipä hirveemmin eroa huomaa mistään. Paitti siitä että kaasari, ellei se ole joku hirvein saastemalli, harvemmin pähkää yhtä kauaa kun painaa kaasua mitä ruisku ja siinäkään kohtaa ei pähkää samalla lailla kun kaasun nostaa pois.
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Eikös fitech ja sniper efi ole jenkkihinnoilla 200$ kalliimpi kuin tollanen quick fuel? No siihen sitten pumppu lisäksi mutta myös kaasari tarvii pumpun eli ei voi ihan suoraan lisätä senkään hintaa tuohon päälle. Kaasari tarvitsee myös säätämiseen osia, niiden hinta sen hankintahinnan päälle... eli jos tyhjästä lähdetään niin aika samoissa mennään.
    Näkemyserot tässä asiassa taitaa johtua pitkälti siitä että me kaikki ajatellaan autojemme käyttötarkoitusta niin eri pohjalta, enkä väitä etteikö kaasariauto toimisi, ruisku vaan toimii aina jouhevammin.
     
    Muokattu: 3.12.2017
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Laitoin sen talvella kiinni, helmikuun lopulla vai maaliskuussa. Kesän ajoin ja sitten pikappikuumeen takia möin pois. 5000tkm tuli ajoa.


    Kun asun täällä idässä niin oli vielä - 10 pakkasia helposti kun tuon asensin. Ryyppy pelas kuten piti, manuaalinen se oli. Talvella pikkusen liian riuskalle sääsin sitä kun kesäkeleillä oli ryypyllä turhan paksua käynti.


    Vanissa konetila jo pitää lämpöä niin ettei niin viileäksi pääse kuin vaikka pikapissa. Tämä varmaan edesauttaa ettei jäädy nollakeleillä tms.


    Kulutus pysyi edelleen samana, kumi paloi herkemmin ja tuntui että alavääntöä oli paremnin. Kaasun vasteessa ei ollut vikaa toisinkuin nykysessä tbi pikkarissa missä on pieni lagi ja muutenkin ärhäkämpi kaasu. Talvella varsinkin eron huomaa.



    En tiedä miksi se tbin tilalla ei olisi toiminut? 4bbl kaasarin imusarja ja muut vehkeet. Eli auto oli kuin kaasarimalli, nokka ja kannet vaan tuoreemmat.

    Ainoa miinus oli sähköpumpun käyttö, sitä hoiti ensin tarvike joka ei kauaa kestänyt (suoraan kaasarin vaatima paine)

    Tilalle regulaattori ja oma tankkipumppu niin luotettavuus parani.


    En tiedä mitä uhoamista tuo äskeinenkin sitten oli jos sanoin että kaasaripelillä pärjää keli kuin keli? On mulla 20 muutakin kaasariautoa ollut kuin toi vani.

    Japsia, euroa ja jenkkiä.



    Pidemmän startin saa tolla tbillä tehdä kuin kaasaripelillä mikä kunnossa. Menee aina se 2-3s kunnes käynnistyy.

    Yhtä lailla saa tbi pikap odotella hetken kun putsaan lasit tai palloilen hetken ennenkui lähden.
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tbi:ssä jos on yhtään "kulmikas" kaasuunvastaavuus niin vika voi olla myös lambdassa... itellä tossa 4,3 tbissä huomas hyvin että kaasupolkimen käytös muuttui pirusti lambdan vaihdolla o_O

    Ja älkää kysykö miksi kun sitä olen itsekin miettinyt mutta ilmavirran mika sen mulle vaan osas kertoa että syystä tai toisesta se sen tekee ja niinkuin miehen tuntevat osaavat sanoa niin on pelannut ko värkkien kanssa PALJON ;)
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lampa oli just edellisen omistajan toimesta vaihdettu, ihan laatulampa oli kun paketti jäljellä.

    Myös yllätys yllätys muut anturit tuoreita. Iacin oon nyt ite vaihtanut ja säätänyt. Nyt ei enää stumppaa kun d päällä rattia kääntää. Alhaalla käy silti.
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Varmaan nuo voisi olla 200$ kalliimpia jos ne pikkuversiot riittäisi. Ja varmaan riittäisi jos olisi miedompi moottori ja ilman mitään ahtamista. Omassa katuvessassani joutuu kuitenkin lähtemään vähän kalliimmilla ruuttaversioilla liikkeelle jotta riittää ilmamäärä, suuttimien tuotto ja mahdollistavat moottorin ahdistamisen joko kemiallisesti tai ilmaa koneeseen lusikoimalla.

    Tuo ruiskun jouhevuus ei ole ihan yksioikoinen asia kun nokka alkaa olla raikkaampi, eli mainosasteet pitkästi yli 300 asteen. Näin kaverin kisakoneen touhuja sivusta seuranneena kun vaihtoi ruiskuun (ja sitten takaisin kaasariin) että kun olen ruutta-ammattilaisten kanssa jutellut asiasta.
    Omaan haikailin ruuttaa katuajon vuoksi, jos sillä saisi tuon ainoan ongelma alueen pois, eli tyhjäkäynnin ja 1800rpm välisen nykimisen pois. Kukaan ei luvannut että se onnistuu ruiskullakaan, olemassa olevilla resursseilla ja järkevällä hinnalla.

    Voihan se olla että täällä foorumilla asuu suurempi viisaus tämän asian suhteen... Toteutatko minulle tuoltakin osin toimivan ruiskujärjestelmän, sanotaanko vaikka hintaan 1500,-??
     
  8. stealth

    stealth Gearhead

    Niin nuo lambdat oon joutunu vaihtaan aina, niin myös tuohon capriceen ja ihan kantapään kautta opittua BOSCH on ainut jota käytän, se toimii, varsinkin 4- johtosena.
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Olis kyl mielenkiintoista päästä säätämään tollasen kireänokkasen koneen kaasaria et kuin haasteellista se olis, kun tullu vaan näitten vakiokoneiden ja yhden viina turbon kanssa säädettyä.
    Tänään kävin edelillä kaupassa 2km päässä ja ei lohkolämpöä, kaks kertaa kaasu pohjaan ja heti tärähti käyntiin ja jäi käyntiin, samantien pystyy lähteen ja ei nikotellu yhtään.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei nyt kireä mutta hyvin edel toimi 268 nokallisessa 305sessa mihin sillä kompinaatiolla se oli vähän turhan raju nenä. Alipainettakaan ei tyhjäkäynnillä liiaksi ollut ja jarrutus kaupungissa oli aika kovaa.
     
  11. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Toiset puhuu aidasta ja toiset aidan seipäästä.
     
  12. Rotten

    Rotten Gearhead

    Mistä päin oot? Tuossa ois nyt etelä karjalan alueella, mahdollista päästä ihan ilmaiseksi! :D
     
    Jussi289 ja Catiska tykkäävät tästä.
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Mulla oli ihan hyvin alipainetta tolla 268 vielä 302 kanssa tyhjäkäynnilläkin, olikohan jotain 14 in/hg tjsp mikä se onkaan. Ei koskaan mitää ongelmia jarrujenkaan kaa eli ihan riittävästi oli vissii.
    Mutta ihan överi nokkahan se oli tommoseen lähestulkoon vakioon 302. Ei siinä ihan heittämällä Holley pelannu ainaskaan, power valvee sai muuttaa 8.5 ja ois ehkä pitäny vielä pistää 9.5 ja samoin kiihotuspumpun cameja ja suuttimia sai vaihella useempaan kertaan.
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Hitsi kun oon täältä lahest, mut kaikenlaisia hulluja ideiota voin kyllä tän foorumin kautta laittaa :D
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    mäkin holleylla alotin mutta ei tullut mitään valmista, powervalveja oli montaa erilaista ja suutinta myös.


    Mulla oli jotkut mukulapäämännät vielä ja pikkukannet nostamassa puristusta vielä aivan liian ylös ja dekkiäkin oli höylätty.


    Luulis että joku 7 litranen pata antais enemmän anteeks rajua nokkaa kun tollanen pieni?


    Edelillä se sitten skulas. Bensaahan se sai mutta meni kirkkaaasti kuitenlin 81 vuoden päästörajoista läpi ilman mitään erillisiä kikkailuja.
     
  16. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ai hitto! Noo asia etenemässä jo! :)
    Mennään nyt eka semmoisia työkseen tekevän kautta ja tulevaisuudessa itelleen sit niitä laajakaistoja ym kun on paikka ja rahaa!
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Harjottelet sitten siihen vanin vakimyllyyn kaasarin säätöä, jahka oot sen ensin kaasaroinut :D


    Katotaan moniko tbi mies vetää joulupavun nenään :poff:
     
    Rotten tykkää tästä.
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Jos ei rahatilanne anna myöten niinku mulla niin kyllä se kapeakaista lambdakin on ihan riittävä vaikka täällä sitä huakutaan ettei sillä tee mitään, nippelistä löytyy anturia 12€ ja biltemasta ainakin joskus mittari 20€ nyt en löytäny enään tai jostain rompetorilta FMI 1.2 se on oikein hyvä, täytyyhän se toimia edelleen myös viritetyissä koneissa kun niihin sitä FMI aikoinaan myi ennen laajakaista aikaa.
     
    Rotten tykkää tästä.
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Olen samaa mieltä. Tässä keskustelussa on ollut aiheena kireä moottori ja siihen polttoaineen jakelujärjestelmät. Tätä keskustelua ei ole käyty vakio tai lähes väkio vireisiä koneita silmällä pitäen. Vilkaisu keskustelun alkuun auttaa kuten yleensäkin.
     
    Rotten tykkää tästä.
  20. Rotten

    Rotten Gearhead

    Älä nyt simeoni oo tuommoinen!-aina kaikilla on jotain annettavaa! :rotfl::poff:
    Tosin kyllä olit harvinaisen oikeassa! :)
     

Kerro tästä muillekin!