Rullanokka-akseli ja dynaamiset puristukset?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 79delta, 15.4.2018.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Et voi millään tehdä tollasta johtopäätöstä pelkän puristuspaineen perusteella. Vanhan koneen männänrenkaat ja ja venttiilit on voinu vuotaa. "Uudessa" koneessa vissiin uudet männät ja männärenkaat öljytyissä pytyissä ja venttilit koneistettu jne. Lisäksi jopa akun varaustila vaikuttaa pyörimisnopeuden kautta siihen paineeseen. Sen takia sillä voi mitata vain onko joku/jotkut pytyt "pimeenä" . Nokan ajoituksen pieni erokin vaikuttaa. Ihan liikaa mahdollisia muuttujia.
     
    kalvetinhet, xarper ja Diktaattori tykkäävät tästä.
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Toivotaan näin.... jos meni nyt persiilleen puristus ja vähänkin muita ongelmia tämän kanssa pitää nostaa vanha moottori ensi talvena takaisin se toimi ainakin.
     
  3. rb

    rb Double Gearhead

    Viisi astetta on helposti kilo, et siinä mielessä puristuspainemittari kertoo pikemminkin imunokan sulkeutumisajankohdasta, kun puristussuhteesta..
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    joo pitää kyllä kompata muita eli aika ison hajonnan noihin lukuihin voi saada vaikka kaikki olisikin kunnossa. Hyd nostajilla varsinkin jos kone on pitkään seissyt.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eli dynaamisesta puristussuhteesta.
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Saivartelija.. :odroll:

    Niin justhan mä sanoin. :odwink:
     
  7. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Aika rajua yleistämistä
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Siihen paljon kone kestää puristuksia vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä nokka.
    http://www.hotrod.com/articles/mopp-1302-tech-pump-gas-power/
    Jos muinaiset -80luvun lopun vr6 koneet toimii 10:1 puristuksilla ja nokissa on joku 250x astetta ja kansi käy kuumana kuin prkle ja imuilmanlämmöt menisi jo kuumailmapuhaltimena, niin luulisi jonkun V8 koneenkin toimimaan alumiinikansilla samoilla puristuksilla ja rajummalla nokalla. Vr6 koneisiin myös suosittu keino on vaihtaa ohkasempi tiiviste jolla nostetaan puristukset 10.5.
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Luulis, että mitä isompi moottori, sitä enemmin sietää painetta, mutta ei sitten.

    195 psi (13,7kg) ei oo mikään kammo paine kun vertaa, että joku kaasari aikainen tonninen kyykky hakkaa vakiona 210 psi (14,8kg) ilman, että normi bensalla ois mitään detonaatio ongelmia...
     
    kalvetinhet tykkää tästä.
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä:rotfl:. Mites toi kansimateriaali vaikuttaa jos tossa "puhutaan" startilla aikaansaadusta puristuspaineesta.
     
  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    Tuossa mun 364cid alu motissa näyttäis olevan startilla pyöritettynä 235psi +-3psi.
    En tiedä onko se paljon vai vähän.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Taidettiin puhua laskennallisesta puristuspaineesta
     
  14. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Joo, toi hughesin artikkeli on varmaan suunnattu enemmänkin kotona vanhoja v8- moottoreita rakentaville. Noilla ei metsään mene!
    Sylinterinpaine arvot annettu varman päälle. Niinkuin siellä mainittiin: turvalliset.
    Ja niinkuin moneen kertaan ollaan tällä foorumilla todettu, voi ne olla paljon enemmänkin.
    Edempänä mainittu
    Hodrod-lehden artikkeli myös luettu moneen kertaan! Suosittelen.

    Mielenkiintoinen juttu silti:)
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Imuilman lämpötilaa jostain syystä aliarvioidaan jenkkipuolella, en tiedä miksi. Onko sit keskitytty vain siihen, että scooppi on "ahtopainetta" tai ram-air efectiä varten.
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    Itse ainakin olen mitannut imuilman lämmöt versus ulkolämmöt vaikka ei sillä taida olla mitään tekemistä dynaamisen puristuksen kanssa....
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    On sillä.

    Tai enemmänkin sillä paljonko se ilma lämpee siellä im ja puristustahdin aikana.
     
    Muokattu: 17.4.2018
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    No kerroppa sit paljon se lämpee ja miten muuttuu dynaaminen puristuspaine sen mukana
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Liittyy lämpölaajenemiseen ja kaasuuntumiseen

    Muistaakseni laskuissa käytetään/käytettiin jotain korjauskerrointa joka enemmän tai vähemän hatusta heitetty nyrkkisäöntö riippuen koneesta. Asian pystyy myös laskemaan josta saa lopputulemaksi kiinnostavia asioita.
     
    Muokattu: 17.4.2018
  20. peltsi

    peltsi Gearhead

    Muistaaksesi? Eli miten otan imuilman lämpötilan huomioon kun määrittelen dynaamisen puristuksen? Ja paljon se vaikuttaa lopputulokseen?
    Onko sulla mitään käsitystä minkä verran vaparikoneen imuilma lämpee ennen ku se saavuttaa imuvenan?
     

Kerro tästä muillekin!