Rullanokka-akseli ja dynaamiset puristukset?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 79delta, 15.4.2018.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ite valittin joskus vuosia sitten nenuksi mekaanisen 268 rullan 377" koneeseen ja kyllä sillä kisaakin ajoi ja silti kone veti kuin höyryveturi jo pikkukiekoilta asti.
     
    kime2, 79delta ja xarper tykkäävät tästä.
  2. 79delta

    79delta Gearhead

    Mitä laskuria muuten käytit tuossa?
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Se on käyttäny varmaan Wallacea, mä sain samansuuntasia tuloksia noilla sun specseillä.
     
  4. 79delta

    79delta Gearhead

    Itsekin sitä sillä laskeskelin ja 10.4 puristuksilla tulokseksi tuli 9.77 :(
    ...Jotain mulla tais mennä vikaan.
    Prkl..
     
  5. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tarkoitin että rullanokaks noi vaihtoehdot on kovin mietoja. Laaharista rullaan siirtyminen maksaa helposti 1500€, niin mielellään sille sais muutakin vastinetta kuin paremman nokan kestävyyden.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jostain syystä aiheen alottajalla on hirveä fixaatio tuohon dynaamiseen puristukseen... :eek:
     
  7. 79delta

    79delta Gearhead

    Lähinnä tuossa on kiinnostunut, että onko noita ko.nokkia mahdollista saada toimimaan kunnolla ilman nakutuksia ym, noilla 10.4:1 puristuksilla.
    Compillahan ne suosittelee nokille 9.0:1 olevan ok ja sillä laskeskelin tuon dynaamisen olevan 8.46
    Ja jos oikein olen ymmärtänyt, olisi hyvä olla välillä 8.0-9.0 normi moottorissa, ei ainakaan yli.

    Nokathan on vielä "kaupassa",
    Eli vaihto-ehtoja riittää.
     
  8. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Onkohan nuitten nokkien specseissä virhe, sillä "Valve Timing @ 0.006 Lift" tietojen perusteella asteiksi tulee sama kuin 0.050 noston asteilla. Samaa ilmiötä en nähnyt olevan eri sarjan nokkien kohdalla.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tässäkin tais olla yksi asia minkä takia sun staattinen puristussuhde ei pitäny paikkaansa.
    0.25mm on .01" tuumaa ei .001".

    Jos ne männät tulee 0.25mm yli dekistä, niin sun oikea puristussuhde on n. 10.7 ja 274 nokalla dynaaminen 8.6 ja 268:lla 8.8.

    Compin sivuilla näyttää olevan avautumis- ja sulkeutumisasteet ilmoitettu .050" arvoina näissä hydyrollereissa. Niistä laskien tulee virheelliset dynaamiset puristukset.
    Pitää laskea perusasteista ja imun sulkeutuminen on 268:ssa 60 astetta ja 274:ssä 63.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Rullanokalla saa samoilla asteilla laajeman tehoalueen sekä tietenkin myös huipputehoa lisää ja kuitenkin alipaineet säilyy helpottaen tyhmäkäyntiä ja citiruisauilua. Ja turbiinista ei tarvii vääntää sitä viimistä stallia irki.
    Ja nokan + nosturit saa kyllä reilusta alle tonnilla.

     
    kalvetinhet ja 79delta tykkäävät tästä.
  11. 79delta

    79delta Gearhead

    No tämähän selventää paljon.

    Minä näppäilin väärin tuon 0.01" :oops: ja minä + varmasti moni muukaan ei osannut tulkita nokan/nokkien tietoja oikein.

    Kiitoksia tiedoista!:)
     
    kalvetinhet tykkää tästä.
  12. saresks

    saresks Gearhead

    Samaa mieltä, mietoja pieniasteisia hydraulinokkia. En usko, että perstuntumaeroa tulisi verrattuna moparin nostimen halkaisijalle optimoidulle laahurille, jolla saa isoimman mahdollisen kiihtyvyyden verrattuna rullaan.
    Rahaa on pakko laittaa vähintään myös uusiin tikkuihin, venajousiin, jakajan rattaaseen(?) ja keksiä jotain et saa akselin pidettyä paikoillaan.
     

Kerro tästä muillekin!