Rumpujarrujen ilmaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja rkr, 11.9.2009.

  1. rkr

    rkr Gearhead

    Äsken yritin ilmata takarumpujarruja keskinkertaisin tuloksin. Oli melkoisen vaikeaa saada letku pysymään nipassa samalla kun yritin lenkillä joka ei oikein mahtunut väliin avata ja sulkea nippaa. Hylsyllä tuo kyllä aukeaa ja sulkee kivasti mutta siihen ei taas saa letkua. Millaisella työkaluyhdistelmällä tuo ilmaus oikein onnistuu helposti?
     
  2. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Onko se letku siihen pakko saada? Itse en ole tainnut letkun kera ilmata koskaan. Tietenkin kaverin tarttee sinne polkemaan jarrua jos ei käytä mitään "letku jarrunestepulloon" -tyyppistä ilmauslaitetta...
     
  3. rkr

    rkr Gearhead

    Letkusta näkee helposti koska se ilmakuplien tulo lakkaa ja neste menee siististi astiaan eikä valu taka akselin päälle eli mun mielestäni tuo letku on hyvä juttu. Kun vaan saisi sen nipan auki ja kiinni letkun kanssa.
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Pistä 3/4 tai 1/2 neliöllä oleva hylsy. Letku läpi ja kääntele auki kiinni esim lukkopihdeillä hylsystä?
     
  5. deme

    deme Gearhead

    kyllä ne aina on onnistunu lenkillä tekee. sopivaan kireyteen nippa niin ei tarvii lenkillä tehä isoa liiketta kun saa auki ja kiinni tarpeeksi, mitä ilmaukseen tarvii :D
     
  6. 370

    370 Gearhead

    Itelläni on sormikireys riittäny polkaisujen välissä. Hyvin pitää, jollei roskia välissä.
     
  7. rkr

    rkr Gearhead

    Toi voisi muuten toimia. Tekee vielä pienet loveukset hylsyn takapäähän niin sitä saa käännettyä jakarilla. Kiitoksia ideasta, kokeilen kunhan kypsyn taas noihin pehmeisiin jarruihin.
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Onhan sulla muuten uudet ilmausruuvit? Auttaa just kummasti sitä kireyttä eli pitää aika herkästi ja sopii lenkkikin väliin, kun on ehjät osat...
     
  9. sbf

    sbf Gearhead

    Tuli mieleen että tais olla russelin valikoimissa takaiskuventtiilillä olevia ilmausruuveja.Laittaa semmoset ni onnistuu yksinkin.
     
  10. rkr

    rkr Gearhead

    Joo, uudet ruuvit ja sylinterit. Pyörii kyllä herkästi mutta sinne väliin ei oikein saa työkalua, paitsi hylsyn.
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Paitsi että vetää kierteen välistä ilmaa samalla tavalla kuin "letku pullossa" -tyylillä yksin ilmatessa.
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Entäpäs jos sipaisee paksua rasvaa rannun kierteen ympärille? Silloin tuskin saa ilmaa kierteen välistä? :odroll:
     
  13. sbf

    sbf Gearhead

    Paitsi että niissä näky olevan valmiina tiivistemössö jenkoissa.
     
  14. jart$u

    jart$u Gearhead

    kolmenvartin hylsy ilmausruuviin :eek:
     
  15. rkr

    rkr Gearhead

    Juu ei kyllä kolmevarttista. 8mm 1/4" hylsy sopii tuohon ja siitä saa 6mm letkun läpi kun näyttää vähän porakonetta.
     
  16. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Mie laitoin semmosen paineilmalla toimivan ilmauslaitteen ja johan elämä helepottu.
    (n.40€ @ Mätänet)
    Ruuvi auki ja liipasin pohjaan, kun kuplat loppuu, ruuvi kiinni ja seuraava.
    Toimii myös tehostimenöljyjen vaihdossa. Tai yleensä öljynvaihdoissa.
     
  17. fury poika

    fury poika 3rd gear

    jee

    ilmausruuvi auki pari pumppausta ja ootellaan lonkeron verran ja katotaan, ettei neste pääse loppuu säiliöstä. Tapahtuma toistetaan vielä kolme kertaa 8)
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tiedä mitä kalustoa ilmataan? :poff:
     
  19. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    letku pulloon pää neste pinnan alle ja ripeähköö polkemista hetki ja nippa kiinni, ei tähän päivään mennes ole ilmaa haukkonu jenkalta. sitä nippaahan ei tarvii avata ku neljännes kierros korkeintaan. :eek:

    kai kumiset jarru letkut on hyväs kunnos? voi tuo jarrujen pehmeys sieltäkin johtua :-?
     
  20. rkr

    rkr Gearhead

    Letku on kunnossa. Vaihtui koko perä ja jouduin tekemään uudet putket ja laittamaan uudet sylinterit joten ilmaa oli järjestelmässä jonkin verran ja taisi sinne vielä hiukan jäädäkin. Tuo paineilmatoiminen imulaite kuulostaa hyvältä, täytynee poiketa motonetissä.
     

Kerro tästä muillekin!