rumpujarrujen säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja kauko-63, 6.3.2009.

  1. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    tuli tossa tehtyä jarruremontti, edessä uudet kengät toinen sylinteri uus putsasin kaikki osat automaatisäädöt voitelin ja sitte ilmattiin,viime kesänä oli sellasta vaivaa että jarruttaessa auto veti oikealle syynä oli varmaan vas.puolen sylinteri jossa männät ei juurikaan liikkunu,sen juuri vaihdoin,sitte säädin kengät lähelle rumpua ja eilen uskaltauduin koe ajolle vähä vauhtia sit jarrua ja niinku ennenkin oikealle veti,kengät pitäs olla molemmilla puolilla lähellä rumpua,vai teinkö sen virheen kun itse niitä säädin oisko pitäny automaattisäädön antaa hoitaa säätäminen..sama myös takana toinen sylinteri uus ja kengät säädin lähelle,mutta eikös se vetely johdu enemmänkin etujarruista.
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No voi syynä olla etujarrukin (tai laakeri-vika tai joku nivel väljä)...
    Mutta myös sekin voi vaikuttaa kuinka tarkasti kenkä ottaa rumpuun. Urallinen tai kiero rumpu ei tarjoa yhtä hyvää jarrutustehoa kuin suora ja sileä.
     
  3. original

    original 1st gear

    onhan nivelet ja pallot kunnossa? jos kovinkin klappia niin vetelee vaikka jarrut ols tasan.
     
  4. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    yläpallot mulla just oli irti kun vaihdoin tukivarrenpuslat,ei niissä ainakaan käödellä kokeiltaessa tuntunut väljää...vai että noi klapitkin voi vaikuttaa jarrutukseen.
     
  5. original

    original 1st gear

    arvelin vaan, kun omaani vaihoin neljä raidetangonpäätä ni loppu se jarrutaessa vaellus.
     
  6. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Minä tyhmänä: Jos jarrupenkissä ottaa tasasesti ja ajaessa puoltaa, niin sitten on väljää jossain... :oops: -Vai...? :odroll:
     
  7. jvaisane

    jvaisane 1st gear

    Katsastusaseman jarrudynolla tuo selviäisi, onko taka-akselin eri pyörien jarruvoimissa se ero. Jos ei, niin sitten herrojen ehdotukset saattavat osua oikeaan.
     
  8. original

    original 1st gear

    jos jossain on klappia, esim tukivarsissa, puslissa.. niin sen huomaa jarruttaessa helposti, myös kiihyttäessä voi joku tarkka kaveri sen huomata.

    pienen kokemuksen tuomaa arvailua, anteeksi.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Yks mikä tulis vielä mieleen että josko on jarrunestettä vuotanut sinne oikealle niin saattaa tulla todella äkkinäiseks rumpujarru. Jos näin ei ole niin sellainenkin vaikuttaa että jos toisela puolella on liian iso rumpu(kulunut/sorvattu) niin kenkä puree kärjestään ja tehostaa siten itse liikaa jarrutusta. Niinkuin liian kaukana olava kenkäkin joskus. Lähtisin siitä liikkeelle että säädät molemmat puolet itse niin lähelle kun vielä saat rummun tungettua päälle ja siitä vähennät 2-3 naksua säätimestä löysemmälle. Sitten uudestaaa koeajolle ja katsoo miten käyttäytyy.
    Yhtenä vielä tulee mieleen vanha jarruletku joka on sisältä turvoksissa ja ei päästä painetta jarrulle. Yleensä tälläinen oireilee kyllä sillain että ei päästä paineita pois jommalta kummalta jarrulta -> jää laahaan...
    Jos tukivarren puslat on rempattu niin missä kunnossa on reaktiotangon puslat, entä alatukivarren?
     
  10. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    No jos rumpu on vakiota suurempi niin kenkä ottaa keskeltä eikä kärjistä. Ja silloinkin tietysti vain jos vaihtaa kengät uusiin, samassa halkaisijassa ne on kuin rumpukin jos ovat käytetyt. Ja jos kenkä ottaa vain keskeltä niin pito on tosi huono. Uudet kengät ottaa melkeen aina vain keskeltä jos ei ole uusia rumpujakin, mä olen aina takonut uudetkin kengät niin että ne ottaa karvan verran enemmän kärjistään kuin keskeltä, saavat siitä sitten kulua oikeaan halkaisijaan.
     
  11. W201

    W201 3rd gear

  12. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Miulla ainakin tossa kuuskutosessa kaukossa etukengät hakee paikkansa ekalla pitemmällä kaupunki lenkillä... Paljon vaan jarrutuksia ni pitäs tasaantuu... Miulla on toiminu ainakin! 8)
     
  13. mke77

    mke77 Gearhead

    onko varma et kaikki neljä kenkää on identtisit.... et ei vaan olis 2+2 parit.....

    eli toinen pitkä kitkapinta-pari toinen lyhyt kitkapinta-pari???

    ja jos tosiaan on noin niin etunmainen kenkä(keulan puoleinen) on "vajaa ylhältä" ja taaempi(perän-puoleinen) on vajaa alhalta!!!

    etu kenkä on se mikä sen työn tekee, ja taaenpi on "tehostava"...käsijarru on sit toisinpäin(noin niinku käytönnössä)

    :eek: ymmärsitkö :rotfl: eli jarrut per-puoli ovat peilikuvat!!!
     
  14. Panze

    Panze 3rd gear

    Täältä kanssa ääni tälle! Ei oo 1 eikä 2 kertaa kun noi on kasattu vahingossa / tietämättä väärin.
     
  15. coronet65

    coronet65 1st gear

    oli samoja ongelmia dodgessa dynamo näytti tasan ja ajossa tempasi oikealle.oli uutta kenkää sorvatut rummut letkut ja osa putkista vaihdettu,pääsylinteri olikorjaussarjan saanut myös pyörän sylinterit sai kumit ja jonkunlaisen hoonauksen.ei vaan toiminu kunnolla eikä tullu 3 kerrallakaan leimaa säätöjä välissä uutta palikkaa mut ei ,nyt 22v pitäis koittaa uusiksi .ostaisin kaikki sylinterit uudet ja rummut myös ja ilmaus huolellisesti uudet nesteet ,yksipiirinen on tarkka kaikesta no ei luovuteta .
     
  16. mke77

    mke77 Gearhead

    eikös moparit käytä sitä "piirisekotus/letkurikko-tukkia" missä on ne "rajoittajt" mitkä on "tukkoisia" lähes poikkeuksetta :D samaa vikaa havaitaan myös vanhemmissa volvoissa missä on samanlainen "jarruputki/letkurikko-tukki".......
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    No joo, ajatusvirhe, tarkoitin kutenkin sitä että jos käyettyja osia sekoitetaan niin voi tulla tuollainen ilmiö. Jotkut tosiaan taputtelee kenkiä muotoon, jotkut ei.
     
  18. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    no niin! oikean puoten säätöjä ruuvattiin vähä takasinpäin ,siis etu ja taka fillaria niin parani,takasin tallille ja vielä vähän,nyt hipoo täydellisyyttä,säädöistä se oli kiinni!
     

Kerro tästä muillekin!