Rumpujarrut kiukuttelee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja J-P-A, 4.1.2019.

  1. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Käyttöratsu pääsi yllättämään 12h seisonnan jälkeen. Vuoden 1995 Dodge Dakota. Ei meinannut millään lähteä eteenpäin kulkemaan. Taaksepäin kylläkin. Ongelma paikantui kuskin puolen takajarruun. Oletin seisontajarrun olevan jäässä. Työntäminen ja vanteen hakkaaminen ei hirveämmin tuonut tulosta. Taaksepäin kulki normaalisti. Lääke oli lämpöä vanteelle, pääsi jo eteen ja taakse. Tämän jälkeen piti ottaa rumpu pois ja säättää kengät mahdollisimman kauaksi rummusta. Nyt pääsi jo kotiin, menee eteen ja taakse tyhjäkäynnillä. Silti palaneen tuoksu kulki mukana, sekä vanne lämpees. Vaihdoin uudet kengät, jouset yms. kalut rummun sisään. Kulkee herkemmin, silti jumittaa, eli jarru haisee ja vanne lämpiää kuskinpuolelta.
    Seuraavaksi uutta rumpua.? Mikähän vois kyseisiä vaivoja aiheuttaa? Vanhat kengät ei kovin kuluneilta näyttäneet, rummussa ei juuri kulumaa näy eikä tunnu. Sylinteri ei vuoda.
    Viime vuonna muutaman kerran seisonta jarru jäätyi kiinni, ratkesi aina kun hieman napautti vannetta.
     
  2. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Tuleeko tohon takajarruille yhden letkun vai kahden letkun kautta? Joskus jarruletkut on sisältä hajonneet niin ettei paine pääse pois jarru sylinteristä.
     
  3. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Just noita letku vikoja ollu joskus. Jos jarru jää päälle. Aukase ilma roppua ja jos helppaa sillä auki. Ni letku vian voi todeta sillä
     
  4. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Onhan kengät rummussa oikein päin? Etummainen edessä ja takimmainen takana.
     
    Rotten tykkää tästä.
  5. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Tuota jarruletku asiaa täytyykin eka kokeilla. Toki oikein kun muistan niin taaksepäin en ole letkuja nähnyt lähtevän, vain metallisia. Kokeilen silti, toivotaan että ilmaruuvvi aukee nätisti.

    Kengät pitäs olla oikeinpäin. Siis samalla tavalla kuin edellisetkin. Toki kävi mielessä silloin ekaa kertaa tuota avatessa, että oisko kengät väärinpäin. Auto ollut mulla 1 1/2 vuotta ja ostaessa ainakin mainittu että takana uudet kengät yms.

    Jos väärinpäin, luulis että olis jumittanut aikaisemminkin??
     
  6. Turvonut letku/letkut.
     
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    tähän lisättäköön joidenkin autojen varsinkin etujarruissa esiintyvä hieman vastaava ongelma
    eli jarruletku tukkeutuu metallisen välikannattimen ruostumisen aineuttaman "puristuksen"
    vuoksi.
    aika monta turhaa jarruremonttia on moisen vaivan vuoksi tehty, esim 300c crysyssä on just tallainen rakenne/ilmiö mahdollinen.
    vaiva helpottaa kun leveällä meisselillä vääntää putkimaista kannaketta "isommaksi" jolloin
    jarruletku vapautuu pinteestä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  8. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Kiitos vastauksista. Tänään ei tarketelua tuntunut kun kylällä ajelin, ainoastaan pientä kitinää kuuluu kun jarruttaa. Toki ihan priima ei vieläkään ole kun käden lämpöinen oli takavanne, muut kylmiä.
     
  9. atobee

    atobee Gearhead

    Chrysler MoparPower Neon jenkkiauton takajarruissa juurikin toi kannakkeen ruostuminen aiheuttaa jarrujen puutteen, hiukan vääntöä ruukkarilla ja takajarrut toimii jälleen.
     
  10. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Liikkuihan männät sylinterissään herkästi?
    Siis käytännössä jos ilman jarrukenkiä, niin pitäisi sormin pystyä painelemaan mäntiä vuorotellen sylinteriin päin.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    On siellä perän ja rungon välissä oltava letku mutta sehän vaikuttais molempiin pyöriin. Tai siis fordeissa on noin että jakautuu oikeaan ja vasempaan vasta tuon yhteisen letkunpätkän jälkeen.
     
  12. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Sierra : Männänt kyllä liikkuu. Toki tuossa tein pienen havainnon minkä poisto ratkaisi ongelman.

    Powerstroke: Olet oikeassa. Kyllä siellä letku menee kun peränkohdalle pääsee. Jäi laiskuutta huomaamatta kun en jarruja jumpatessa iljenny auton alle kovinkaan syvälle ryömiä.

    Käsijarru tuntus nytten toimivan. Tullut viikonpäivät sitä "testattua" kun tuohon mainitsemaani havaintoon takerruin. Tuossa loppiaisena hieman tutkailin lisää takapyörää ja sain hierottua että ei enään laahaa eikä ota ollekaan jarru kiinni kun seisontajarrun polkasee.

    Vika olikin JÄÄTYNYT jarruvaijeri. C-muotoinen runkopalkki oli tankin kohdalta koko matkalta umpijäässä ja vaijeri sisällä nalkissa. Lähti talttaamalla ja löpö lämmittimellä sulattamalla jäät pois. Kyllä, olis pitänyt tunkata reilusti murikasta koko auto ilmaan taikka ajaa pukkien päälle ja mennä auton alta kattomaan tilanne eikä hääriä sen takarenkaan ääressä. Sain ainakin roppakaupalla hyviä neuvoja mistä kaikesta oireet vois johtua ja hyvän tekosyyn vauhdittaa pohjolan tallin jalostusta katolliseen ja nosturilla varustettuun maallin. Kiitos vielä täällä neuvoja antaneille.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!