Runkolaakerit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sbm396, 8.11.2010.

  1. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mistähän voi johtua että laakerit näin kiiltää vähän ajetus konees moparin R1 pikkulohko ahtimella viime kerralla oli samannäkööset ja kasattaessa akseli rullaa herkästi linjakin on hoonattu [​IMG]
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Paljonko on laakerivälys?
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Liian pienen välyksen lisäks tulis mieleen voidehommat, riittääkö öljua kaikissa tilanteissa eli tilavuus, loiskelevy ja imuputken asiat? Onko yläpuolen laakereissakin kosketusjälkee, entä veivit? Jos veivinlaakereissa ei ole jälkee niin kaatunee liian pieneen välykseen rungoissa....
     
  4. Mopar

    Mopar Gearhead

    Kummassahan laakerissa se öljyreikä on? :eek:
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    :poff:
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Oi stana, alkeellinen moka. Kallistunee liian pienen välyksen kantille?
     
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Pitää tarkistaa vielä välys muistaisin että oli luokkaa 0.04mm kuvan liuskat ovat alapuolelta yläpuolen olivat hiukan paremmassa kunnossa veivien liuskoissa ei ollut juuri mitään jälkeä. Öljynpaineet ollu 4-5kiloa 20w50 litkulla
     
  8. mopster

    mopster Gearhead

    Jos tosiaan noin tiukka välys niin siinähän se vika, sais olla 7-8 satkun luokkaa se välys tommosen koneen rungoissa.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tsekkasin -71 LT1 koneen specseistä ja siinä max välys 0.089 :odroll: .
    Moparin 340 koneelle "vain" 0.038 :eek: sis max ja minimi 0,012 .
     
  10. shr1

    shr1 Gearhead

    Tarkistin just omasta kasaanpäin menossa olevasta ahdinmotista laakerivälykset. Std-liuskoilla rungoissa 6-7 satkua ja käsittääkseni ton verran pitää siellä ollakin, joten lyön niillä nippuun.
     
  11. Mopar

    Mopar Gearhead

    Onko nää nyt mitattuja välyksiä vai plastigagella duunattuja?
     
  12. Mexico65

    Mexico65 1st gear

    http://www.mahleclevite.com/techbulleti ... 1-205R.pdf

    For High Performance engines it is recommended that .0005” be added to the maximum value
    determined by the above calculation. The recommendation for our 2.000” shaft would be
    .0025” of clearance.

    Ja jokainen voi itse määritellä moottorin käyttötarkoituksen ja valita välyksen sen mukaan.

    Joissain tapauksissa jos välykset on isot, on myös syytä kiinnittää huomiota öljypumpun tehoon ja öljyn laatuun.
     
  13. always bb

    always bb Gearhead

    Tota en kyllä ymmärrä että miksi 20w50 öljyt uudessa koneessa, itse sotkeuduin sbc koneeseen niin yläpäähän ei tullut pisaraakaan öljyä tommosilla tervoilla . Öljyt vaihtaen 10/40 ja avot. Onkohan muuten stroke kone ja sama kun letukassa että pitää olla sellaiset reunoilta viistetyt lakrut
     
  14. raceman

    raceman Gearhead

    runkolaakereiden suositeltu välys on 0,002"-0,003" eli suomeks 0,0508-0,0762 nää on virimoottoreiden suositukset, varmaan kuuluu tuo sunki motti tähän kastiin. Sama välys myös veivin laakereihin.
    omassa koneessa on joku 5.5- 6 satkun luokkaa mitattuna
     
  15. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Plastigagea en tallista löytäny mutta mittausten perusteella välys 0.04-0.05 pitäisköhän sinne laittaa -0.001" laakerit

    Eikös se niin oo että ei oo väljän voittanutta :rotfl:
     
  16. mopster

    mopster Gearhead

    Laakereitahan löytyy alikokoisille kauloille, ylikokosista en oo ainakaan minä ikinä kuullut :odroll: Yleensä tossa tilanteessa viedään akseli koneistamolle hiottavaks, ei oo kallis momma kun otetaan vain muutama satku pois.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Olisko tollaset?

    Clevite Engine Parts MS540H - Clevite H-Series Main Bearings


    Extra 0,001" oil clearancee...
     
  18. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Tarkoitin kyllä tuota 4dsedanin mainitsemaa laakeria eikä tietenkään -0.001"
     

Kerro tästä muillekin!