Runkonumero hukassa - kaiverrus itse

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Holley, 25.1.2012.

  1. Ck

    Ck Gearhead

    1.1.93 Alkaen oikealle puolelle pakollinen sitä vanhemmissa ei niin merkitystä mutta yleensä niissäkin merkattu oikealle puolelle.
     
  2. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Varmaan vasemmalle puolelle jos kerran kuskin puolella oltava :wink:

    Edit: Pitäis varmaan aina lukea koko viestiketju ennen ku rupiaa huutelemaan :rotfl:
     
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Itse tein 60 cm pitkästä hylsyjatkosta jatkovarren, johon meistin saa ruuvilla kiristettyä. Helpotti hommaa kovasti.
     
  4. mirage

    mirage 3rd gear

    Juu. Mä sorvasin semmosen hiukka vajaan puolen metrin kalikan, jossa oli tiukka sovite meistille. Kieltämättä ei olisi tainnut muuten onnistua. Tyhjä konehuone ois kiva välillä..
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Oikealla puolelle muuten käskivät tällä kertaa meistämään sen, vaikka olin sanonut, että se alkuperäinen numero olisi ollut vasemmalla.

    Sain aika-arvion firmasta, tunnin työ. Ei teekään ihan satasta sitten.

    Laskin vähän uudelleen: yksi Buick tallista pihalle, Caprice tilalle, tallin lämmitys (nyt on -15 astetta ulkona ja melkein yhtä kylmä tallissa), ison tunkin siirtely etupalkin alle (pitää olla iso tunkki, kun tulee mätkittyä), renkaan irroitus ja kiinnitys (talvella sentäs ei ole kapseleita), epoksimaalin haeskelu sisältä (kun on talvella kylmä talli), runkopalkin putsaaminen, meistien haeskelu jostain tai osto.... olkoot. Laiskottaa, teetän.

    Kiitos kommenteistsa, taas on Overdrivellä kuitenkin hyvää tietotaitoa ja toivottavasti tästä oli yleisesti muillekin asiaa miettiville jotain hyötyä.

    Sen numeron jälkeenhän siihen tulee siis epoksimaali ja laitan itse vielä vaseliinin siihen kohtaan lisäksi. Otan valokuvan siitä kohdasta, kun "ihan varmasti se tässä oli" sen muistaa, niin ei sitä piru oikeasti muista vuoden päästä tarkasti, kun palkki on ravan peitossa.
     
  6. Quest

    Quest Gearhead

    HD:n lohkoihin olen dremelillä/protonilla kaivertanut, vanhoihin tarvikelohkoihin kun ei uskalla moskalla mätkiä.

    Runkopalkkiin kaivertamisessa saa varautua hikisen urakkaan ja isoon nippuun teriä, koska merkinnöille pitää saada syvyyttä ettei vuodessa häviä.
    Samoin noita 10€ satseja saa ostaa useamman -> joistakin menee numero lyttyyn kerta iskulla, palkki joissakin sen verran kovaa tavaraa
     
  7. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Oldsiin ei normi meistillä saanut rungosta kuin pölyt pois. :eek: -Ja meistin rikki..
    -Neuvottiin sitten (nimeltä mainitsemattoman) museoautotarkastajan antaa meistää joillain "timanttimeisteillä?" numerot. :p -Paukutteli kovaa ja kauan, ihmetteli mitähän terästä toi runko on..? :wink:
    -Ensin oli kohta mihin numerot tulee hiottu kirkkaaksi, meistauksen jälkeen keltaista kilikali maalia päälle, löytää sitten inssikin sen...

    Edit. Löyty vanhakin linkki...

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=178450
     
  8. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Runkonumeroa monesti mullakin katsastaja tiiraillut. Joku raaputellut esiin massan alta, joku kysynyt että missä se on kun ei näy tässä, näyttänyt sitten itse että tossa se on. Joku sanonut että pitäisi rapsutella esiin ja lakata rungon osa, että löytyy seuraavalla kerralla. Joku sanonut että pitäisi meistää paremmin näkyväksi.

    Useimmilla katsastajilla ollut lamppu kädessä numeroa etsiessä. Muutama valotellut VIN-koodia tuulilasin alakulmasta.

    Mitään en oo tehnyt runkonumeroiden takia. Ei oo tullut mitään kirjallista sanomista, huomautusta tai muuta. Taitaapi olla silviisii, etteivät tiedä mitä numeroita, missä niitä oltava ja mistä vuosimallista alkaen. Kunhan kyselevät joutavia, jos alat sekoileen, niin varmasti ottavat tarkempaan syyniin.

    Ihmistuntemus, sitä arvostan katsastajien ammattikunnassa.
     
  9. '82 Le Sabre

    '82 Le Sabre 1st gear

    Tiedän yhden firman, minkä lähettämön kopissa on numero- ja kirjainmeistit. Muistaakseni asiasta on ollut puhetta aiemminkin... ;)
     
  10. jylppy

    jylppy Gearhead

    Itsehän kävin läpi joskus mainion session paikallisen katsastuslaitoksen kanssa maahantuontikatsastaessani erästä pikuppi Voorttia.

    Homma oli jo muutenkin saamassa humoristisia piirteitä valojen ja muitten juttujen kanssa (91 vuosmallin autoa katastettiin niin kuin se olis ollu kymmenen vuotta uudempi...)

    Setä sanoi että runkonumero pitää meistata hantinpuolen runkopalkkiin oven kohdalle. Noh, minä tein. Takaisin konttorille leiman toivossa. Ei. Setä mittasi fontin koon - 7mm. Ei käy, pitää olla vähintään 8mm. %&¤/%&!!! Eikun ostamaan isompaa fonttia. numero palkkiin ja takas. Muuten hyvä mutta kuskin puolella se pitäisi olla... Sillon oli jo tatti otsassa, meistit ja iso vasara mukana. Hakkasin sen siinä paikan päällä sitte kuskin puolelle. Ja äijä kehtas vielä ottaa joka kerrasta uusinta hinnan.

    Sen jälkeen en ole vieraillut kyseisen herran konttorilla.
     
  11. ludwigvon

    ludwigvon 1st gear

    Meikäläisellä oli hyvää palvelua venetrailerin kanssa, katsurin kanssa ihmeteltiin vartin verran missä numero on, ei löytynyt. Ukko mietiskeli hetken, haki meistisarjan paukutti numerot, ja veti paukkupullola merkkausvärin päälle, ei maksanut lisää katsatuksen hintaan. Monttu auki melkein ihmettelin intoa. :)
     
  12. pas2

    pas2 Gearhead

    :rotfl:
    Eihän siinä mitään jos ei valmistenumeroa löydy :rotfl: :rotfl:
     
  13. pas2

    pas2 Gearhead

    OBD-mittauksiako tehtiin vai mitä :eek:

    Jotenkin tuntuu että kirjoittajan muisti kullannut oikean ja vasemman puolen :poff:
    Ja fontin koosta ja oikeasta puolestahan voi pyytää kirjoittamaan vaikka sille tarkastuskortille niin ei tule epäselvyyksiä meistettäessä eikä jälkitarkastuksessa. Kun auton oikea ja vasen puoli on monesti melko vaikea asia :rotfl:
     
  14. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Siks onkin varmempi puhua aina kuskin ja apumiehen puolista.
    Tietty toikin menee poskelleen, jos on joku britanniasta tuotu rhd-malli :odroll:
     
  15. sbf

    sbf Gearhead

    Se ei tähän mennessä ole maksanut yhtään extraa kun leimalle autoa viedessä pyytää lisäämään uuteen rekisteriotteeseen lisätietoja kohtaan numeron sijainnin.
     
  16. Holley

    Holley Gearhead

    Noniin, runkonumeron meisto vei sen varttitunnin. Tuli puolen tunnin lasku, alle 40 euroa. Mutta siis auton ajelu nosturille, nosto, renkaan irroitus ja sama toisinpäin vei sen toisen vartin. Lämmin vähintään 15-asteinen halli, sopiva lyöntikorkeus, oikea autonosturi. Jos olisinkin huonolla lyöntikorkeudella (noin 20 cm lattiakorkeudelta auto) meistänyt sen vartin (näinköhän olisin onnistunut), niin olisi pitänyt lisätä tunti puolitoista "oheista" ja talli olisi ollut sen noin -5 astetta muutaman tunnin lämmityksen jälkeen, eli ei mikään kiva homma. Eli kun alussa kysyin millä tuota kannattaisi tehdä, niin ehkä vastaus oli omalle kohdalle ulkona -25 astetta, että ei yhtään millään itse.
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Itse joutunut oman työnkuvan takia kolmeen autoon meistämään runkonumeron ja eipä siinä muuta hyvää keinoa ole kuin hyvät meistit, iso leka, KUNNON turvarukkanen meistiä pitävään käteen ja helvetisti uskallusta :lol:

    ot:na sen verran, että omassa capricessa jossain vaiheessa historiaa syystä tai toisesta haluttu runkonumero kuskin ovipieleen eikä ole kertaakaan itkua aiheesta tullut :eek:
     
  18. Quest

    Quest Gearhead

    Mun -59:ssä on numero kuskinpuolen runkopalkissa, mukavasti siinä päällä, kuskin alapuolella. Rungon ja lattian välissä sellainen tuuman rako
     
  19. Holley

    Holley Gearhead

    Tähänkin sain konttorilla selityksen (kaverillani kun on ollut kanssa vastaava) : kuulemma kun Metro-Auto on tehnynyt noita '80-luvulla, se on kelvannut.

    Nyt voi tulla kaksi täsmälleen samanlaista Capricea katsastukseen, jossa etummaisessa tuo tolpassa oleva numero kelpaa, jälkimmäisessä ei, jos on siis meisto ovipieleen tehty armon vuonna 2011. Ai että on hieno systeemi, vai mitä!
     
  20. Make.S

    Make.S Gearhead

    Kaveri raapi caminoonsa jotain mystistä riimukirjoitusta kaiverruskynällä ja tuumaili että.-Katsurin homma on löytää se numero, ei arvuutella sen alkuperää.
    ...eipä ollut ongelmia...

    Firmaan oli lampsinut kerran joku heppu "mopon" rungon kanssa ja kysellyt stansseja. Kaveri lainasi stanssit, joilla heppu sitten täräytti oikeat numerot runkoon. Heitti vielä kympin kahvikassaan.
     

Kerro tästä muillekin!