Pitkä imukaula nostaa alavääntöä, mutta rajoittaa täystehoja. Näkyy sitten vääntö-ja tehokäyristä kun viette dynoon.
juu, kyä näino. Sikspä sanoinkin että ameriikan joet puhuu 2-21/2 tuuman kurkuista että olis hyvä. Tiijä onko ne niitä dynonnu mutta ne on niitä 50-60 vuotta rakentanu ni minä uskon ainakin ilman penkkiä.
Ehdottomasti kannattaa rakentaa tämmönen niin saa kaiken tehon irti. Tulee bombermiitissäkin rispektiä.
Kivaa touhuahan virittäminen on. Syyllistyn siihen itsekkin aina. Pihamopossa vaan aika turhaa. Tuollainen 3,5hp briggari on 148cc ja kiertää sen max 3500rpm. Väännöllä nuo motit toimii ja aika lyhyt ikäisiä jos niitä kierrokset tapissa ajelee. Ite kokeilin jättää kannentiivisteen pois puristus-suhteen nousun toivossa. En mitään eroa huomannut kulku puolessa. Paitsi sen että oli nakuttanut männän jo ihan kraatereille siinä kokeilussa
Noihin varikkomopoihin sen verran, että mites sellaset läskirenkaat, kuten joissain sähköpotkulaudoissa? Tossa ne näyttää olevan kokoa 18*9,5-8, eli sama kuin mönkijöissä.
kuulemma jos renkaan halkaisija on yli 15-16 tuumaa (riippuen sivustosta) eli siis renkaineen päivineen niin keskipakokytkin ei ole enää sovelias. Liittyy välitykseen ja siihen että kytkin luistaa ja palaa. Siksi se välityskin pitäisi olla kuulemma 6:1 (Siitäkin jotkut tiheämmäksi suosittaa) Itellä 7 tuuman vanteella renkaineen tulee 14,1 tuumaa joten kai keskipakokytkin vielä käypänen. Isommat pyörät vaatii kuulemma variaattorivedon joka taas sitten maksaa muutaman satasen ja/tai jackshaftin joka välittää tiheämmäksi vedon. tosin riippuuhan se muustakin. Luulen että jos 60 tai 100 kiloinen kokeilee samaa mopoa niin kulku on eri. sen kun renkaan halkaisijan mittaa, välityksen ensiö ja toisio rattaan ja kierrokset (Stratton usein 3600rpm jos governor paikoillaan) laittaa calculaattoriin niin se laskee teoreettisen huipun. http://www.csgnetwork.com/minibikepotentialspeedcalc.html
Entäs jos laittaa jonkun sahan kalvokaasarin? On pieni ja voi olla vaikka ylösalaisin, eikä maksa oikein mitään esim ebayssa, jos ei mitään sahan raatoja loju liitereissä.
Ei taida sahan kalvokaasari kovin hyvin toimia nelitahtisessa. On niitäkin kai olemassa mitkä saa toimimaan, Olishan sekin kokeilu.
Nonnii, kävin tossa illankähmeessä 22:00 jälestä ajamassa stratton koneisella minimopollani. Kaasuvaijerin muutossarja jousineen kilkkeineen että saa kiinni säikeisen vaijerin kesti 6 viikkoa tulla. Sitte jarruvaijerin rakennus että saa kahvalla takapyörään jarrun oli tuskaa. Kengätkin on niin lopussa että just sain pitämään vähän muttei niillä lukkoon saa viäläkään. Yhen kaasuvaijerin sisuksenkin pilasin mutta nyt on ajeltu jonkun kerran kadun päähän ja takas. Ketjut ottaa viälä kiinni konelevyyn että täytyy nailonrissa jousella krossityyliin vissiin laittaa. Nostin sen koneen vaateriin ni takareuna nousi niin ylös että ilmanputsarin kantta piti pilkkoa ja hitsata rungon mukaan. Sammutinkin puuttuu mutta sammuu kuumana ku laittaa ryypyn päälle. Kauheesti ei kule, oisko 30-40km/h? Vissiin otettava rajoittaja pois?
Hienoa että edistyy. Varmaan parempi muuttaa ratastusta hiukan jos kovempaa pitää päästä. Minkälainen rajoittaja tuossa? Ei ainakaan pystyakselisissa kummosia rajoittajia ole. Muuta kuin tupen kääntäjän omatunto uudessa konversiossa
Laitoin sen 6:1 välityksen eli 10 edessä ja 60 takana kun semmosta suasittavat keskipakoiskytkimellä varustetulle. Siis ne amerikan joet suasittaa. Löysin äsken go kart ukkojen sivuilta poisto-ohjeet. Siitä selviää governorin rakenne: https://www.diygokarts.com/vb/showthread.php?t=7036 pitää huamenna vaikka gps kanssa kokeilla top speed ni on niinku varmaa eikä persdyno pohjanen. Tai vaihtaa 20 kiloo köykäsempi kuski.
Jaa niin sä meinaat tuollasia rattaita. Eikös nuo kuvernöörit alun perin ohjaa vain lopulta kaasuläppää kuorman mukaan minkä ohjaus sulla varmaan on siirrettu kaasukahvaan? En ny muista taas niin tarkkaan ku ei oo ajan hermolla.
Noin niinku suomeksi siis vaikka esim. ruohonleikkurissa kierrokset pyritään pitämään vakiona ja kun ruohotuppo jarruttaa pyörintänopeutta niin kuvernööri pukkaa kaasuläppää lisää auki ettei motti stumppaa. Mopedi konversiossa sillä ei ole mitää käyttöä ja ne sun rattaat pyörii siellä motissa mukana vain ihan hupia nyt. Eli ei vaikutusta max kierroksiin?
Tuossa on hyvä ratas laskuri. http://soliferia.parasiitti.org/laskurit.php Oma mopo menee +50kmh kiertäen niin että sydäntä jo särkee. Kyllä se kytkin kestää enemmän ku moottori jos kierrokset tapissa ajelee.
Juu, se governor lykkää jenkaa lisää jos hyytyy vaikka se kone ruohon tai lumen takia käyttökohteesta ja sijoituspaikasta riippuen mutta joku siellä sen rajoittaa mallista riippuen 3400-3600rpm kumminkin. tossa aiemmin jo tässä topicissa laitoin linkin minibikesivuston kalkulaattoriin joka huomioi moottorin kierrokset ja takarenkaan halkaisijankin. Sillä saa minusta tähän käyttöön parhaimman tuloksen.
Muuttaa sen moottorin puukaasulle, niin voi ajaa pilkkeillä Ruohonleikkuri häkäpöntöllä Colin Furze:n tapaan.
Tässähän on sellanen problematiikka että moottorin kierroksia ei tarkkaan tiedetä. Nyt jos gepsillä mittaa nykynopeuden niin soliferian laskurilla on kätevä laskea montako hammasta ollaan pielessä halutusta huippunopeudesta. Muuta ei tarvitse tietää
Oikeestaan se huippunopeuden lisäys ei ole se tärkein juttu. Riittää että jos se liikuttas tämmöstä noin 90 kg ukkoa jotenkin ettei tartte ylämäessä juosta rinnalla. Siksi ne varoittaa välittämästä liian harvaksi jos käyttää keskipakokytkintä, ymmärtäisin. Poika on 20kg kevyempi että oikeestaan sille se on tarkoitettukin ajettavaksi, iskä tykkää vaan ruuvata kaikkia älyttömyyksiä. Hain kaapuntireissulla ketjurullan ja jousia että sais ketjut hankaamasta konelevyä. Ja tarpeita pakoputken viemiseksi satulan takapuolelle. Löysin briggsin ohjeet governorin säätämiseksi. Ihmettelen vielä sitäkin että miten se vaikuttaa vai vaikuttaako maksimikierroksiin kun tuntuu aika pieniltä ne. Kaasu kyllä tuntus menevän pohjaan kun kahvaa kääntää. Tietysti jos se ei ota niitä 3400-3600rpm ni ei kai se voi kovin kulkeakaan. Junnuna kesätöissä otin verstaalla pois väljän pystyakseli leikkurin governorin pois tekemällä langasta uuden välitangon. Kiersi hyvin ja korsi katkesi 2 viikkoa kivasti kunnes hajosi. Mammat veti kaasupohjassa ni ei kai se kestä aamusta iltaan kovia kierroksia.