Ruohonleikkurin moottorin muutos vaaka-akseliseksi?

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja f34, 5.5.2020.

  1. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Ois kyllä hiton pähee tollanen ruohonleikkuri hahha
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, tänään sain hitsattua kii tekemäni ketjunkiristimen sekä konelevyn lisävahvikkeen runkoon. Niitähän saa kiristimiä ostettua valmiita kalliilla tai tilattua puoli-ilmaiseksi kiinasta. Vaan omin pikku kätösin tekemäni on nopeammin paikallaan kuin se tilattu. Jos motonetin rullan hinnan ja työajan laskee mukaan niin olis kannattanu tilata kiinasta ja ootella 3 viikkoa. Nyt on kuitenkin siinäkin vahva käsityön leima ja toimii kyllä hyvin. Tarkoitus olikin että itte tekemällä niin paljon kuin pystyy. Ostetaan vaan mitä ei tallista löydy. Sitte otin ilmanputsarin pois testimielessä ja kiristin tulpanhatun liitintä ku oli löysä. Kierroksia alko löytyä lisää. Joko on suodatin tukossa tai sitten putsarin kantta modatessa pienemmäksi ettei runkoon ota kii ni se tilavuus pieneni liikaa. Jälkimmäistä en tosin usko itsekään. Hatun ja tulpan vois uusia ku käy liikkeissä ellei ole hyllyyn jääny. Niitä suodattimia on puolen kymmentä alkuperäisiä viälä. Tai tekee adapterin kartio vapaavirtaussuodattimelle. Kuplan niklatun huilun ostinkin jo että jatkaa sillä pakoputkea ettei haise koko ajan pakokaasulle vaatteet. Tulis röpöttävä käyntiääni kaupanpäälle. Jarrut taas alko hävitä heti kun kulkua alko löytyä. Ne kengät pitäs uusia varmaankin ellei tallista löydy käytettyjä.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, vielä siitä strattonin governorista. Sepä kuormituksen kasvaessa lisäksi säätää myös max kierrokset niinku arvelin mutta piti sitte tarkistaa ku sitä kerta eppäiltiin. Se governorjousen jännitys vaikuttaa siihen maksimi kierroksiin. Siihen myydään stratton original 19480 tang toolia jolla voidaan löysätä= vähemmän tai kiristää jännitystä=enemmän jenkaa eli vääntää sitä peltilirpaketta mihin jousi kiinnittyy. Sepä taitaa kyllä tulla kierretankosta tai pyörötangosta ite tehtyä ku kerta kuvankin näin netissä.

    Sitten kattelin kiinasta reilun kympin hintaista rpm-mittaria jolla näkis vaikka ajaessakin mihnä saakka kiertää ettei säädä liikaa jengaa. Sirometer tyyppinen esmes treysit limppu on vähän vittumoinen pitää koneen kylessä kiinni ajaessa. Pääasia vaan että olis se valmistajan ilmoittama max rpm ku on se saattanu venyä aikojen saatossa ja moottori vasta muutaman kuukauven ollu meillä.
     
  4. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Hyvä keksintö olisi oksasilppuri joka toimisi häkäpöntöllä joka polttaisi sitä silppua. Olisihan se huipputason cleantech-vaihtoehto sille että puutarhajätteet saisi vanhaan tapaan polttaa pihalla.
     
  5. fsvaasam

    fsvaasam 3rd gear

    Millä ihmeellä sä sitä kaasuläppää availet kun en tajuu miks toi kuvernööri enää vaikuttaisi kierroksiin?
     
  6. hantta

    hantta Gearhead

    Törmäsin jossain peräprutkuryhmässä sovellukseen, jolla voi puhelimella mitata kierroksia, nimeä nyt en muista, mutta ainakin Androidiin pitäisi löytyä ;)
     
  7. fsvaasam

    fsvaasam 3rd gear

    Jos sulla tulee kaasukahvalta kaasuvaijeri nyt alkuperäiseen paikkaan mihin tulee tasakierroksia säätelevä pianolankavaijeri niin pieleen menee. Kaasuvaijerin pitää ohjata suoraan kaasuläppää ilman mitään linkkihässäkkää siinä välissä. Ihan niinkuin mopedissakin.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, kattelin kans että softia puhelimeenkin on. Latasin omppuun strobe light ohjelman app storesta. Testasin sitäkin jo pimeässä vessassa ku pitäs kuulemma olla hämärää, kirkkaalla ilmalla ei oikein näy. Vaimon kakkuvatkaimen vispilät pyöri ainakin 905rpm ekalla nopeudella. Tilasin kyllä sirometer tyyppisen kierroslukumittarinkin ku ei ollu kallis.

    mitä tulee 5hp strattonin governoriin ja vaijerin kiinnityssarjaan sekä sen vaijerin sijaintiin.

    Siihen on strattonin alkuperäinen sarja 692316 numerolla jota amerikan joetkin käyttää ja kehuu tulee juurikin siihen alkuperäiseen paikkaan. Semmonen tossa paikallaan onkin. Se on kuulemma simppeli ja toimiva. Kumma että ne kaikki Minibike ja gokart rakentelijat ovat väärässä ja iso tehdaskin tekee aivan väärän osan. Tosin on siihen kans rieken’s racingin settiä ylös kaasarin kupeeseen vaijerin kiinnityssarjaa joka ei hyväksy governoria enää. Tämä strattonin oma sarja sen kelpuuttaa vaikka jotkut sanoo että pitäs ottaa pois. Jotkut taas sanoo että toimii ni miks ottaa pois. Kuten jo aiemmin totesin niin jo 80-luvun alussa otin puutarhan leikkurista kesätöissä governorin pois ja mammat hajotti sen kahdessa viikossa. Niihin pitäs laittaa veivi ja vauhtipyörä ettei hajoo. Sivustoja joissa on strattonin viritysohjeita löytyy vaikka kuinka. Voi se kestää vähän ylikierroksia mutta rajoitettuna kestää maaliman tappiin kuten briggsillä on ollu tapana. Kuten aiemmin totesin niin 19480 stratton original toolilla on tarkoitus säätää governorin rajoittamaa huippukierroksia. 19200E on stratton original mittari jolla se rpm tarkistetaan. Hyvin se mopo ainakin meillä toimii vaikka olis miten väärin rakennettu. 39 vuotta kaikkea värkkäilly ni oon saattanu jo useammankin koneen tai laitteen tehdä ihan kauhean väärin. Niistä governoreista ja säädöistä sun muista katelkoon tiedonjanoiset keskenään netistä. Ja olkoon jokainen omassa uskossaan autuas.
     
  9. fsvaasam

    fsvaasam 3rd gear

    Juu. Ei ole hernettä tarkoitus asetella mutta jotenkin vaan ton kuvernöörin kanssa kikkailu on niin turhaa tai jos sitä haluaa tehdä niin hyvä sekin mutta en ymmärrä miksi. Ei tarvii ihmetellä minkään käkikellomekaniikan ja jousien kanssa kun laittaa vaijerin suoraan läppään ja ylikierrokset rajoittuu läpän avautumista rajoittamalla jos sitä tarvitsee. Ymmärsin että kierroksia kaivataan tässä. Itse oon pyrkiny pitämään asiat simppelinä ja helppona. Niin nämäkin pojat tekee, mihin viittasit aiemmin ehkä päätyvän.

     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, ei tässä ole hernettä vedetty haistimeen. Se että omassa mopossa on alkuperäinen tankki/kaasutin/vivusto kokonaisuus paikallaan niin jätin sen governorinkin paikoilleen syystä kun se toimii. Jousi vaan lienee venynyt tai muuten kiekat säädetty alhaalle kun joissain moottereissa riippuen käyttötarkoituksesta on kuulemma säädetty paljonkin alle. Helpoin oli saada noin orkkiksena ajoon nopeammin. Jos se vaihtuu luistikaasariin niin sitte tietty nuo turhat kilkkeet häviää. Nyt säädän sen niin että tehtaan maksimi 3600rpm tulee rundimittariin.

    nuo linkin viritetyt mopot on asia erikseen. Todennäköisesti niihin on koneeseen enemmän uponnut kuin se 40€ mitä minun kone maksoi.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, se kun on niin vaikiaa noille firmoille selvittää saako ja milloin niitä tarvikkeita niin kyllästyin ootteleen. Tänään vaiheltiin pojan kanssa öljyt koneeseen ja sitte ihan korvakuulolta kääntelin helevetin pitkillä knipexin kärkipiheillä lissää jenkaa taivuttelemalla sitä lirpaketta johon governorin jousi tulee. Näköjään onnistu ilman sitä strattonin erikoistyökaluakin. Testasin että gps mukaan nyt meni 43km/h oman ruhon alla joten minibike calculaattorin mukaan saattas olla siinä 3850rpm. Sevverran luin nuita rakentelijoitten juttuja ameriikoist että pikkanen ylitys tehtaan 3600rpm päälle. ei pitäs vielä haitata. Tarkistaa sitte jos ja kun saavat sen mittarin toimitettua. Nyt alkaa olla semmonen äänikin moottorissa että edes jotain alkaa tapahtua.
     

Kerro tästä muillekin!