Ruostekohtien käsittely ja sen päälle pohjamaali???

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja grimmari, 10.8.2017.

  1. f34

    f34 Gearhead

    Nyky ferrex on ympäristösyistä aika vaatimatonta tavaraa.
     
    passerby tykkää tästä.
  2. passerby

    passerby 3rd gear

    kokemus tämäkin.. maalailin Scottsdalea 2-k teollisuusepoksilla käyttäen sekä vaahtomuovi- että karvatelaa.

    No, vaahtomuovitela suli ja turposi parissa minuutissa käyttökelvottomaksi ja karvatelasta irtos karvat, eli tod näk karvan kiinnikkeenä ollut liima suli. ne karvat on muuten vieläkin Scottsdalen lavan kyljissä.
     
    Jusuu tykkää tästä.
  3. passerby

    passerby 3rd gear

    Niin tosiaan, ferrex. olen ennenkin kuullut että nyky-ferrex ei juuri eroa tavallisesta maalista... lähinnä kiiltoaste matalampi.... autoon ehdottomasti 2-k epoksia.. mut ei mielellään pintaväriksi koska liituuntuu auringonvalon vaikutuksesta. muuten kestää aika hyvin.

    Mainittakoon vielä, et mitä oon Scottsdalea maalaillu sillä niin kyl siitäkin ruosteet tulee läpi, mut ei niin nopeasti..
     
  4. aircool

    aircool 2nd gear

    Aikoinaan oli jopa AUTOFERREXIÄ.Ferrexin taika tais loppua kun lyijy kiellettiin.Standoxin punainen haftgrund oli mahtavaa tavaraa,ei tarvinnu välttämättä pintaväriä ollenkaan ja kesti.Nyt on jollakin käsi pystyssä,että onhan sitä vieläkin!Joo,onhan sitä,mutta ei siitä vanhasta ole jäljellä kuin nimi ja värisävy.Ne vanhat haftgrundpurkit kun avasi,niin siinä aukesi tukkoisempikin nenä.;)
     
    tinareki ja passerby tykkäävät tästä.
  5. passerby

    passerby 3rd gear

    Ja edelleen - maalikaupan hyllyssä taisin bongata jopa vesiohenteista ferrexiä. ferrex aqua kaiketi. mitenkähän semmoinen....
     
  6. aircool

    aircool 2nd gear

    Ferrex aqua!:confused: Ei se varmaan ruostumista ehkäise!
     
  7. DX

    DX Gearhead

    todnäk ei, yleisestikin ottaen kuluttajakäyttöön tarkoitetuista tuotteista on poistettu korroosionestopigmentit jopa kokonaan, niistäkin joita on perinteisesti myyty ruosteenastopohjamaaleina, kuten motip kilikaliprimerit,
    eivät ole niiltä ominaisuuksiltaan enää yhtään sen kummoisempia kuin kynsilakka.
     
  8. DX

    DX Gearhead

    autoferreksiä ei taida enää olle edes tarjolla, ei sillä vissiin ainakaan pitkään aikaan enää tehnyt mitään,
    standoksikin on jo ihan kuraa ja helvetin kallista kaiken lisäksi, mutta parhaasta päästä mitä enää on markkinoilla, se sentään edes yrittää,
    markan loppuaikoina halvin mahdollinen ryssäläinen 20mk/litra fosforilla ryyditetty alkyydiprimeri haisi kitkerämmältä ja myös piteli paremmin ku nykynen standoksin munahappis ja jonka lähtö taitaa olla jo liki satasen litra.
     
  9. DX

    DX Gearhead

    kotikemian tarve tulee maaleissakin väistämättä vastaan jossain vaiheessa, tosin raaka-aineet siihen mennessä luvanvaraisia ja joita ei myönnetä.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Alkaa oleen juu aika vaikeeta löytää johonkin ihan muuhunkin kun autokäyttöön mitää kestävää helppoa maalia mitä vaan sutis pintaan.


    Ihan sama mitä maalaa täytys aina pelleillä jonkun 2k maalin kanssa
     
  11. DX

    DX Gearhead

    kaikki kielletään, oikeesti alkaa useimmissa tapauksissa olemaan melko sama vaikka sutis kynsilakkaa pintaan, autotuotantopuolellakin on jo pitkään menty lähes pelkän sinkityksen varassa.

    käy niinku kotimaisille kromaamoillekin
     
    passerby tykkää tästä.
  12. Smirkelimies

    Smirkelimies 2nd gear

    Jos alkais itse sekoittelemaan ja kehittelemään niin mitähän aineita yhdistelisi ilman että mökki räjähtää tai aivot sulaa? Joskus funtsinut että sekoittaisi raakasti vahvaa fosforihappoa johonkin jämähtävään ainesosaan. (Ja ehkä sinkkijauhoa sekaan jos semmosta jostain saisi). Happo-osa söisi pintaruosteen pois ja sitten mönjä jämisi estämään uutta ruostetta. Vaikka kolmannes 85 % happoa, kolmannes tervaa ja loput vernissaa tai vaikka jäteöljyä :cool: Tuoksu oisi ainakin hieno vaikka ei toimiskaan. Ja pinta olisi sotkettu semmoiseksi että kaikenlainen muu käsittely olisi yhtä helvettiä. Voi tosin olla että öljy-osa estää hapon toimintaa, joten ensin ehkä pelkkää happoa ja sitten muuta sotkua.
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei tarvi itse sotkea, hyviä tai ainakin käyttökelpoisia aineita saa ostaa kaupasta. Joskaan ei marketista (= motonet) eikä rautakaupasta.
     
  14. DX

    DX Gearhead

    niin vielä saa, mutta esmes standoksin perinteinen punanen 1k-happari on vain varjo entisestään, vielä viis vuotta sitten porukka haihtu kakistellen ku kusi lumeen ku tööttäsin sumut ilmoille,
    nykyään ei sen suhteen tapahdu juuri mitään reaktiota, joten tuskin niin pellissäkään.

    tsuitsetsythalftprytprimer, siis joku saksalainen sanahirviö, 2k happari sentään on vielä stydyä kamaa.

    dp40 oli ennen sellanen yleismyrkky, että sillä sai tehtyä eristepohjat vaikka vaseliinin päälle,
    nykyään se ei kuulemma tartu "mihinkään".
     
    12345678910 tykkää tästä.
  15. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Ei kyllä löytyny. Yllätys yllätys
     
  16. jakulepi

    jakulepi Gearhead

    Itse olen sen verran yksinkertaisella mielenlaadulla varustettu harrastaja, että teen ruostekohdat näin:
    1) Ruosteenpoisto hiekkapuhalluksella tai hiomisella rälläkällä (teräsharjalaikka, lamellilaikka, yms)
    2) Kaksikomponenttinen epoksi, esim Teknoksen Inerta Primer 5, pensselillä tai ruiskulla.
    3) Pintaväri, jos tarpeen

    Ei kai se tuon kummoisempaa kemiaa ole?
     
    belair54 ja passerby tykkäävät tästä.
  17. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Näin se on. Jos haluaa tehdä saman kohdan uudestaan oikoo kohdassa 1.

    Teollisuuden maalit kannattaa levittää ruiskulla tai monta kerrosta pensselillä.
     
    passerby tykkää tästä.
  18. Swoop

    Swoop 3rd gear

    Mitenkäs kun jälleen kerran on helmojen paikkamaalaus teemana niin arvaako ulko-olosuhteissa auton jättää autokatokseen tahi vastaavaan hiotut kohdat happopohjanmaalin varaan jossei saman päivän aikana kerkiä pintaväriä vetämään?

    On kyllä uskomaton paskaa kun ei ole kunnon tiloja missä tehdä.:mad:
     
    rane58 tykkää tästä.
  19. cdi

    cdi Gearhead


    Maalasin vanteita ja ei onnistu jos kostuu tulee haposta läpi. Pitäis olla lämpöä n 20 astetta.

    Mutta vetäistäänkö lakka maalinpälle märkään vai kuivaan? pinta 2k glasurit ja lakka upol system 20 2k tuoteselosteesssa ei mainintaa.........kaikenlaisia varoituksia kyllä.
     
  20. GBS

    GBS 2nd gear

    Eikös Ferrexin kyljessä lukenut "Aktivoitu lyijymönjä"
     
    kuutio ja stana tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!