Ruostekohtien käsittely ja sen päälle pohjamaali???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja grimmari, 10.8.2017.

  1. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Hekkerin priomat 3255 esim https://www.automaalijatarvike.fi/tuotteet.html?id=11/56
    Sisältää 7664-38-2 Phosphoric acid 0.5 - 1.5%
    Haisee kyllä melko pahalta. Tuntuu pysyvän kiiinni.
    Jos saanut kokonaan puhtaaksi niin käyttänyt epokseja. Toimii.

    Onko kellään selitystä tähän että miks happovärien päälle ei saa vetää epoksia, melkein joka valmistaja tästä varoittaa?
    Olisi kätevä suhauttaa ihan hento pinta rehdessä happoväriä ns säilymisen takaamiseksi, kun työ voi kestää kohtuu pitkäänkin. Lopuksi koko pinnan yli laskea epoksi.
     
    Muokattu: 27.11.2019
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    f34 tykkää tästä.
  3. -tl-

    -tl- Gearhead


    Linkki vie sivulle jossa kaupataan muovipohja maalia ja google ei tunne priomat 3522:ta
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Linkki korjattu ja oikea numero vaihdettu.
     
    Muokattu: 27.11.2019
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mitä vikaa mustassa Ferrexsissä on? Siis se ei kestä kulutusta, mutta so what? Sen päälle voi maalata. Ite oon maalannu Mustalla peltikattomaalilla, tuskin huonoin vaihtoehto kuitenkaan.
     
    Muokattu: 27.11.2019
    sleepercooler tykkää tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Olisko varuilta "käsien pesua"? Useesti oon laittanu epoksinkin alle harson, ei mitään havaittavaa haittaa 10 vuoteen. Tosin laitan myös kitin alle, mitä ei kanssa saa tehdä. Sipasen sen kyllä karkeella paperilla just ennen kittausta, mutta kaikkiin koloihin jää.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ei toimi ainakaan noiden 1k happovärien kanssa, pehmiävät kitistä. Ei ole välttämättä kiinni kunnolla koko yhdistelmä pellissä tämän jälkeen.

    (todettiin tämä, kun oli loksun reuna kitattu ja alla oli tuo heckerin priomaatti) Osumakohdasta lensi kittiä kämmenen kokoinen alue pois ja tuli puhtaaksi peltiä myöten eli kitti oli maalissa kiinni mutta maali ei ollut pellissä enään kiinni. Epoksin päällä tuntuu pysyvän kun tämä ei tunnu reagoivan vaikka uittas missä liuottimissa.

    Ja itse en kyllä mitään peltikatto ym maaleja autoon laittaisi, kiva vetää päälle joku kunnollinen 2k kampe ja kattoa kun kaikki kiehuu ja poistaminen on ihan **tullinen työmaa.

    Auton pohjaan 2k epoksi ja päälle vaikka polyuretaani, esim joku
    Temacoat GPL-S Primer ja päälle vaikka temadurri. kestää upottaa sit vaikka järveen vähän aikaa :)
     
    passerby, belair54 ja 1purehell tykkäävät tästä.
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tikkurilan panssarimaali näkyy kestävän 2k lakkaa ainakin...
    Kesällä ruiskun pohjalta ruiskuttelin traktorikärryn runkoon panssarimaalin päälle ja ei kiehunut. Onhan se panssarimaali kuivunut kymmenkunta vuotta jo.
    Ja puhtaalla metallilla se näkyy pysyvän kiinni järjettömän hyvin. Toisen maalin päällä ei taas näytä pysyvän.

    En ehkä suosittele kuitenkaan... :)
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Vähän liippaa aihetta. Rapsuttelin muiden hommien ohessa irtonaiset kohdat ruostesuojauksesta, vähän teräsharjaa ja sitten pari päivää fosforihappotapettiliisterikylpyä. No, nyt ne kohdat näyttää jotakuinkin tommoselle:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mitähän noille nyt kannattaisi tehdä? Päälimmäiseksi tulee tuota samaa Finkorin suoja-ainetta että saa paikat yhtenäisen näköiseksi, mutta pitäisikö siihen alle laittaa joku maali enste vai onko parempi jättää laittamatta? Por15 mulla olisi valmiina. Happokylpyähän noille vois vielä vähän antaa ainakin ennen sitä. Mutta noita kohtia on aika vaikea saada kunnolla puhtaaksi kun jos jollain sitä hinkkaa niin siitä ympäriltä aina ajatuu tuota alustamassaa joka on aika pehmeää ja liukenee liuottimiin hanakasti.
     
  10. Poke

    Poke Gearhead

    35 vuoden kokemuksella samasta kärrystä olen vuosia ja vuosia sitten turhautuneena päätynyt tulokseen, että sumutan Dinitrolin ML kotelosuojaa alustaan jokapaikkaan. Sen päälle kiveniskumassaa jos tarvitsee sitäkään. Mikään maali ei ole pysynyt alustassa kun siellä käy melkoinen hiukkasvinkka. Alatukivarret hankasin irrallaan kirkkaiksi ja maalasin mustiksi ja näyttää pysyneen muutaman vuoden mustina, mutta ne kävivät kirkkaana metallipintana.
     
    Jussi289 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joo sitä siihen tulee päälle joka tapauksessa. Sanoin ^^ että massaa, mutta kyllä se on paremminkin jäykänpuoleista kotelosuojaa, on vielä 13 v jälkeenkin ihan pehmeää. Nuo kohdat ei mikään ole kulutukselle alttiina.
     
  12. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Vastaavan näköistä pickupin rukoa käsittelin muutama vuosi takaperin. Ensin perusteellinen painepesu joka irrotti massat ruosteisista kohdista, sitten hiekkapuhallus kyseisiin kohtiin.
    Massaanhan hiekka ei pure, mutta ruostekohdat puhdistuivat. Sitten normaali käsittely puhalletuille kohdille, eli epoksipohjamaali ja polyuretaanipintamaali. Paikkamaalausten jälkeen kotelosuojaruiskutin koko alustan ja lopuksi massaa niihin kohtiin mistä puuttui. Maalia siis suosittelen, edellyttää tietenkin että ruosteet ja muut skeidat on saatava pois alta.
     
    Jussi289, Camino'79 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei ole mahdollisuutta hiekkapuhallukseen, tuolla happokäsittelyllä koittanut korvata sitä. Ajatus ois löytää sen verran vähätöinen ratkaisu että voi noita kohtia paikkailla aina kun alla muutenkin könyää ja mahdollisesti purkaa jonkun remontin yhteydessä rojua pois tieltä. Por15 voin pensselillä tohon sutasta jos se on parempi kuin pelkkä kotelosuoja.

    Harrastepelihän tämä, että ei ole tarkoitus suolaliemessä liottaa enää. Ja MR siintää horisontissa, niin saisi tuon pohjan kumminkin siistimmäksi. 90% siitä onkin ihan hyvällä massapinnalla.
     
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Maali alle, jos meinaa jotain massaa päälle. Muuten tehdään ruosteelle mukava pesä. Kotelosuojalla ruiskutus on toinen vaihtoehto, mutta sen päälle ei mitään, jos alla ei ole maalia. Uusitaan vuoden-parin välein.
     
  15. passerby

    passerby Gearhead

    Mitenniin päälle ei mitään? Kotelosuojaahan voi ruiskia ruosteisiin kohtiin nimenomaan ennen massausta? Älä popsi niitä kärpässieniä enää.
     
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Oma käytännön kokemus, ilman kärpäs- tai muitakaan sieniä on osoittanut, että ruosteen päälle kotelosuojaa ja sitten joku massa on toimiva keino ruostepesän rakenteluun. Kotelosuoja imeytyy massaan, eli kuivuu, ja sehän jo tiedetäänkin, miten hyvin paljaan pellin massaus toimii.
     
    valpas, sämpy, Jussi289 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nykyajan massat, se mikälie Tectyl tai Dinitrol, mitä olen Motonetistä ostanut, pysyvät pitkään elastisina. Olen kaikkia viisaita ohjeita hylkien ruiskinut kuivalle ruosteelle kotelosuojat ja sen päälle ”massaa” ja vielä niin työssäni hosuen, että ehtivät osin sulaa toisiinsa. Toista oli wanhan ajan Anttilasta myydyt tiikerimassat, mitä lie puolalaista tahnaa litran tölkeissä, joissa kansi oli varmistettu tinaamalla muutamasta kohtaa kiinni pysyväksi, jotka kovettuivat joutuisaan kivikoviksi ja liukenivat vanhanakin liuottimella ilman viiveitä.

    Ajoin joskus jonkin kylkiä myöten moisella tiikerillä pinnoitetun Dartin harjapesuun ja näin jo pesussa, että nyt se piki lähti kuin Annikki Tähti.

    Pidin itseäni sankarillisena ritarina sanoessani jonossa seuraavalle, etten menisi sinne noin vaalealla autolla tänään... viittasin mustuneisiin koneen harjoihin.
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Totahan se olis, mitä siihen ainakin tulee: https://www.vahakauppa.com/ruosteenestoaineet/finikor-kotelosuoja-1-detail

    Samalla tökötillä suojattu koko pohja 2006 (kulutukselle alttiit paikat toisen kerran 2015) ja edelleen on pehmeää ja vain pieniä alueita joista irtoaa (tuossa edellä kuvatut kohdat on ainoat mitä löysin takapenkin alta ja siitä taapäin.

    Pistin vielä kertaalleen fosforihapot tekeytymään ja taidan tehdä niin että koemielessä läträän osaan paikoista Por15 ja osaan suoraan tuon kotelosuojan.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saattoi olla Finikoriakin. Kukapa noita muistaa. Bytheway mä oon maalannut ruostetta piiloon jopa niin, että olen vedellyt vielä haposta (Annitrol tai vast) pikkuisen märälle ruosteelle pensselimaalia ja paremmin ne maalit on pysyneet kuin ruosteen päällä maali yleensä pysyy.
     
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Vajaat 10 vuotta sitten ruiskuttelin Saksassa hyvin suolatun ja pohjasaumoistaan reippaasti ruskettuneen Punton pohjaa koteloöljyllä. Päälle ei mitään muuta. Käsittelyä on uusittu aina välillä. Jossain vaiheessa on pitänyt raapia tehdasmassoja (sellaista vaalea kittimäistä massaa) pois, missä ruoste on alle edennyt, mutta puhjennut ei ole mistään.

    Käyttöautossa oli muutamassa kohdassa pintaruostetta, kun vein suojaamoon. Pesivät ja pistivät pintaan jotain Finikorin vaaleanruskeaa massaa. Kyllä se muutaman vuoden päästä oli irti niistä ruostekohdista. Lopulta hiekkapuhalsin ja maalasin ne, ennenkuin pellistä paksuus loppuu. Jos kotelosuoja + massa olisi toimivaa ruostumisen pysäyttämiseen, niin ei kai sitä enää muuta tehtäisikään. Kyllähän ne myyntiremontin viran ajavat. "Suojattu ja massattu."
     
    240163 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!