Ruostetta, hometta ja pas*aa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja T1GG, 13.7.2017.

  1. T1GG

    T1GG 1st gear

    Matkailu/retkeilyautoprojekti ollut mielessä ja GM-konsernin katiskoilla ennenkin liikkuneena hakeudun tietenkin Vaniosastolle. Kuten aina, budjetin ollessa aikalailla olematon myös vaihtoehdot vähissä. Niinpä rima ollut aika matalalla ja etsintä kohdistunut "sopivaan aihioon".

    Joskus innostuksen vimmassa iskee lisäksi impulsiivisuus ja kun se yhdistetään ajatukseen "halavalla lähtee" niin tulee tehtyä tällaisia hankintoja... eli kyseessä "maailmanlopun hajuinen" GMC Vandura 2500 ´93. Matkailuautoksi rekisteröity, keväällä leimattu, päällisin puolin ja myyjän vakuutteluiden mukaan teknisesti OK peli. Ostotilanteessa vaikuttikin ihan passelilta vaikkakin toki tämä kilikalimattamustamaalattu sotanorsu oli paskainen kun mikä ja ehkäpä ensimmäisellä oven avauksella olisi tosiaan pitänyt huomata tuo kalmahtava :confused: haju. Kelailin kuitenkin että jonkin aikaa seisonnassa olleen vanin ominaisleuhahdus olisi tullut ihan vaan siitä määrästä paskaa mikä sisustuksessa oli toki nähtävilläkin, ja paskahan tunnetusti on siivottavissa tekniikalla jyns & hink.

    Noh, aika nopeasti sitten siivouksen edetessä havaittiin että jynssäily ei nyt tule ihan riittämään - nätin myyntikosmeettisen huopa-treatmentin alta kun rupesi paljastumaan synkkyyttä. Etupenkkien jalkatilan mattojen pari päällimmäistä kerrosta näyttivät kuivilta mutta niiden allapa olikin oikein kunnon mätäpesäke. Konekopan saumat olivat tursunneet vettä etuosan jalkatilaan, kaiketi aika pitkän aikaa, niin että kopan kiinnikkeiden paikalla oli kasa ruostelastua joka lähti ihan imuroimalla ja kasojen alla nyrkinkokoiset reiät. Samoin etupenkkien jalustat paksussa ruosteessa, lastua irtosi niistäkin komeasti. Jalkatilan villat märkänä ja lattia ruostetäpliä täynnä.

    Rankka sadekuuro kesken urakoinnin paljasti lisää saloja autosta kun peräpään kattoverhoilu alkoi tihkumaan vettä. Matkailuautotarkoituksessa katon lisäkorotukseksi rakenneltu suksiboksiviritys päästi takasaumastaan hyvän määrän h20:ta lorottamaan takaseinää pitkin sisään. Hetken kiroilun ja huokailun jälkeen päätös oli selvä: kaikki verhoilut ja kalusteet helvettiin vankkurista että nähdään koko painajainen.

    Siispä; lattiasta näkkileipämäiseksi mahineet vanerit ja vaaleanrusehtavat finnfoaminkoppurat pois. Katosta ja seinistä hometäpläiset DIY-vaneripaneelit suoraan roskiin. Penkit irti ja ulos autosta tamppaus-imurointi-tekstiilipesurikäsittelyyn. Puukotelot, -kaapit ja -listat mäkeen ja muutkin sisälmykset pois tieltä. Noh. Lattia saatiinkin peltiin asti paljaaksi (muuten suht jees, lukuunottamatta muutamia pyöreitä läpireikiä, kenties takapenkkien alkuperäisten kiinnikkeiden pulttien läpiviennit, joissa ruostetta) mutta seinä- ja kattoverhoilun alta löytyi tietenkin uretaanihelvetti. Samalla havaittiin että uretaanittomat korin metalliosat seinillä ja katossa ovat kaikki enempi tai vähempi tukevassa pintaruosteessa ja uretaanin seasta pilkottavat puurimat mustanaan hometta. :eek: Kastuneesta takakulmasta löytyi vielä bonuksena hiiren tms. pikkujyrsijän kyhäämä pesäntapainen (!) ja pikku hampaiden jyrsimä kolo uretaanikerroksessa.

    Haju on tässä vaiheessa hiukan hälvennyt alkuperäisestä mutta edelleen aika tukeva, vaikka penkit ja muut "saastuneet" kamat on olleet ulkona jo päivän verran. Ovet olleet auki ja ilma kiertänyt tyhjässä kopissa, tosin hiukan kosteannihkeä keli eilisen rankkasateen jäljiltä.

    Kysymyshän siis tällä hetkellä kuuluu: liekkö mimmoinen ennuste tälle hommalle?

    Suunnitelmissa olisi vielä tyhjän hytin perusteellinen siivous, ilmanvaihtokanavien puhdistus (miten muuten tämä paras tehdä?) ja sen jälkeen otsonointi yön yli. Sitten voisi lähteä rakentamaan uutta sisustaa, puuta ja muita helposti homehtuvia materiaaleja välttäen. Tuo uretaani katossa ja seinissä vain askarruttaa, voikohan sen ja korin välissä vielä olla kasvustoa ja pitäiskö sitä koittaa jotenkin raapia pois (onko edes mahdollista saada irti säilyttäen järkensä?) Samoin tuo hytin ruoste mietityttää; pitäis kai nuo ruosteet jotenkin koittaa hioa pois tai pysäyttää jollain kemikaalilla?

    Vai olisko viisasta myöntää tappionsa ja tehdä koko paskasta kuutio? :(
     
    Muokattu: 13.7.2017
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Paljonko se maksoi?
    Siitä riippuis omalla kohtaa aika paljon mitä seuraavaksi.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos oot jo suunnilleen siivonnu paskat pois, niin tee se otsonointi ja sit odottele pari päivää-viikko ennen uusintanuuskimista. Sitten jos vielä haisee, niin muuhun käyttöön tai lisää purkamista, asumiskäyttöön siitä ei haisevana oikein ole.
    Uretaanin ja pellin välissä tuskin kasvaa muu ku ruoste. Sitäkin pitää yrittää arvioida, kuin pahasti. Koteloöljyt hidastaa tollasessa suojatussa paikassa kyllä kivasti ruosteen etenemistä, mutta nekin perkeleet haisee pitkään. Työtähän siin on, mutta halvalla ei pääse ilman työtä.
     
    T1GG tykkää tästä.
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mites näissä takakoppi kiinni vai samanlailla vanin tyyliin raakasti vaan päältä "aukinaisen" rungon päälle hitsattu?
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tarkentavaa kyssäriä onko tää baron cruiser tyylinen sisälle tehty asuntoauto vai sellainen normaali tyylinen alumiini/puurima koppi takarungon päällä?


    Jos baron cruiser, niin hiekkapuhaltaa koko sisuksen paljaalle pellille ja sit kunnollista maalia (muut osaa neuvoa mitä)

    Ja tekee kokonaan sisuksen uusiksi


    Itellä ollu vani haussa ja tarkoitus ois asuntoautoa siitä tehdä, niin ehdottomasti kaikki sisällä uusiksi, todennäköisesti koelautaa myöten kaikki pihalle ja sit harkiten sisälle takaisin
     
    Imusihti ja T1GG tykkäävät tästä.
  6. T1GG

    T1GG 1st gear

    Muokattu: 14.7.2017
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Komppaan otsonointia. Liisaa kone vaikka joltain fiksarilta pidemmäksi aikaa->viikonlopuksi.
     
    wilburi tykkää tästä.
  8. T1GG

    T1GG 1st gear

    Jjjuu.. rupee olemaan sisukset purettu pois, ja nyt alkaa kyllä vaaka kääntyä luovuttamisen puolelle. Kyllähän tästä aikaa ja rahaa investoimalla saisi varmaan ihan kelpo pelin vielä mutta taitaa tulla omat resurssit vastaan. Eri juttu jos olisi halli missä väsätä, hitsauskamat ja -taito sekä jonkinlaista kokemusta.. mutta kun kaikki pitäis tehdä uusiks lähes nollaosaamisella eli opetella puusepän ja verhoilijan hommat melkeinpä alusta asti niin ei taida riittää paukut tässä kohtaa. Alkuperäinen tarkoitus kumminkin oli päästä rakentelemaan retkeilyautoa lähinnä leveliltä siivous ja sisustus :odconfused: Eli tästä vapautuis kohta varmaankin valmiiksi suolistettu aihio seuraavalle kiinnostuneelle..:odoops:
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Näitä on ollu hyvin usein romiksella. Sisukset on sellaset että ei tee mieli mennä edes likelle. Usein ainakin osittain purettu, ja sen jälkeen pakattu takas ja otettu puhelin käteen.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Entäs jos ostaa korkeen normivanin ja sinne tekee sisustan? Eihän se matkailuauto ole mutta vois olla helpompi tie täällä Suomessa.
     
  11. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Itse kokeilisin suojata kojelautaa muovilla ja suihkisin koko vessan sisältä liuotinpesuaineella. Sitten vetäisin raa'asti isolla painepesurilla kaiken irtoavan tavaran pois. Mikäli kojelautakin on homeessa, säälisinkö sitäkään ?

    Periaatteessa kaikki mahdollinen pehmeä materiaali pois ennen painepesua.
    Samalla selviää mätäpaikkojen todellinen määrä ja se, kannattaako tuohon haaskata lisää rahaa tai vaivaa. Painepesun jälkeen kuivatus ja jos mätä poistuu, pitäisi hajunkin hälvetä.

    Jos ei muuta, onhan puhdas ja hyväntuoksuinen raato helpompi myydä eteenpäin tai varaosiksi. Kannattaako tuota alkaa sisustaa uudelleen, sitä ei kukaan tiedä.
    Saahan siitä tilavan pakettiauton, jos ei muuta.

    IS
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Hyvin tyypillisen näköinen taitaa olla, siksi itellä tosiaan sama ajatus kaikki sisältä pois ulkopelteihin asti


    Älä huoli ei se sisustaminen kummosta puuseppää tartte, hitsaileminen on se hiukka vaikeempi jossei ole paikkaa jossa tehdä tai edes hitsaus konetta


    Sisustaminen on helppoa

    Kierrätyksestä tai kaupasta vuodesohva ja se nurkkaan tai tuurin mukaan takaovia vasten
    Sit pikkunen astia kaappi se lattialle ja seinän viereen taitettava puutarha pöytä, siinähän sisustus jo on
    Jos keitintä tahtoo, niin prismasta 19e retki grilli ja se peltiruuveilla siihen astiakaapin kanteen kiinni

    Jääkaappina menee sähkökylmälaukku
     
  13. T1GG

    T1GG 1st gear

    Sisustusvaiheesta eli kalusteiden ja koteloiden + sähkövehkeiden väsäyksestä olisin halunnut aloittaakin ;) koska se ei kyllä tuota vaikeuksia. Lähinnä ahistelee juuri tuo pohjatyövaihe jonka joutuisi teettämään ulkopuolisilla osaajilla. Kyllähän nuo seinät ja katon varmasti itsekin levyttää ja verhoilee mutta aikaahan siihen menee niin että taitaa tulla resurssit vastaan sen osalta.
     
  14. wilburi

    wilburi Gearhead

    Missä ja millähän hintaa hylsy liikkus jos sattus vaikka innostua rakentelee o_O
     
  15. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Voin kuvitella minkäkokoinen kasa rojua sieltä sisältä on purettu :odeek:. Juu jos tuntuu ettei omat rahkeet riitä niin kyllä siitä joku vielä Vanin leipoo.. V8-Markettiin vaan myyntiin sopivalla hintaa.
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Nyt vasta huomasin että on kiisselin koneella.
    Saahan tosta ihan käypäsen vanin, nythän se on jo melkeen siivottu.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin pitää toivoa että se pata on tikissä. Tekniikkamurheet päälle vielä niin saa harrastaa.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vaatii kutsumusta ja 100% horjumatonta uskoa että jaksaa vanhojen jenkkidieselien kanssa. Tai ainakin voortin natikan ja gm kanssa.
     
    Karpov ja wilburi tykkäävät tästä.
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Onneksi mun Natikas ja vaneissa on bensakoneet :cool: niin ei oo noita tiisseli ongelmia ;)
     
    Powerstroke, wilburi ja Karpov tykkäävät tästä.
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Itelle himotaisi kuitenkin sittenkin bensa

    Kun pakussa on julmat verot ja siihen vielä käyttövoimamaksukin
     
    wilburi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!