Ruttua pienemmäksi mäntiä koneistamalla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja RockHQ, 24.12.2005.

  1. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Päinvastoin kuin yleensä, mun koneprojektissa meinaa jäädä ruttu liian korkeaksi, 98:lla kun pitäis päästä ajelemaan. Patti on oldsin 455, ja tohonhan ei oo kovin montaa helposti saatavilla vaihtoehtoa jos puhutaan kevyistä takomännistä, pl. kustomimännät. Oldsin isolohkokansien palotilat on väliltä 75-80cc, Battenit on kai isommilla mut vaatii oman imu- ja pakosatsinsa (+niitä ei suomessa ole ainoatakaan paria?). Sit on aftermarkettina Eetun 77cc kannet ja ainakin RR kansia saa, ehkä myös Bulldogit.

    Joten mä tilasin SRP:n flattop takomukit -5cc venttiilitaskuilla. Ongelmana on, että jos tekee hyvän quenchin (0.040")koneeseen, jää staattinen ruttu jonnekin 10.7:1-11.5:1 välille riippuen kansista ja porauksesta. Toi ruttu taas vaatinee sellasen nokan, että katukäyttöominaisuudet jää väkisinkin heikoksi, ja katuautoon toi motti kuitenkin tulee. Jos taas jättää lohkon dekkaamatta ja käyttää paksua pahvia, voi staattisen puristuksen saada alas mutta quenchistä ei oo tietoakaan.

    Joten mitähän tässä pitäis tehdä. Jos mä jätän ton staattisen rutun tonne 11:1 hyvällä quenchilla ja laitan nokan jossa on asteita joku 250-260°@0.05", toi kone tulee olemaan aika äkkipikainen käytökseltään, mut toimis todennäköisesti 98:lla? Sen lisäksi alakerta rajoittaa huipputehon rundit jonnekin 6000-6200 paikkeille ja ehdoton maksi on varmaan jossain 6500-7000rpm.

    Jos taas unohtaa koko quenchin ja jättää lohkon dekkaamatta, käyttää paksua kansipaffia niin että staattinen puristus on n. 10:1 ja käyttää katuystävällisempää nokkaa, n. 230°@0.5", toimiikohan toi yhtään sen paremmin pumppubensalla.

    Ja jos niitä mäntiä pitää koneistaa, osaakohan koneistamot tehdä oikeanlaisen ns. D-kupin männän keskelle niin että männän ja kannen quench-alueet jaa toimiviksi, ottaen huomioon riittävän materiaalipaksuuden?
     
  2. tanari

    tanari 1st gear

    uskon että osaa tehdä, vielä kun kerrot niille selkeesti paperille piirtäen että reunoille pitää jäädä tasanen osuus ja materiaalia pois vain keskeltä :wink: kuulostaa ihan ok moottorilta muuten :eek:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Samoja juttuja mietin itsekin.

    455 toimii varmaan vähän heikommallakin quenchillä ihan hyvin :). Mä jättäisin dekkaamatta lohkon, ottaisin normaalit kansipahvit, unohtaisin quenchin ja hakisin sellaisen nokan jolla saa hyvän dynaamisen puristuksen.

    Omassa SBC stroker projektissa taidan siis tehdä siis just noin.
    Ainaan sbc n hi-perf mosat oli nimittäin suunniteltu korkeille staattisille puristuksille mutta orkkis nokat oli sellaisia että dynaaminen puristus on aika alhainen.

    Tsekkaa siis mitä Dr. Oldmobile on aikanaan käyttänyt nokkana noissa vehkeissä :lol:
     
  4. KooKoo

    KooKoo Gearhead

    Älä hukkaa hyvän quenchin etuja, mulla kanssa srp:n takomukit, ruttuna 11.5, mutta quenchina 8 kymmenesosamilliä ilman pahvia (isolohkoFord). Jotta ruttu pysyis suurin piirtein kohdillaan kokonaisquenchin ollessa suurin piirtein pahvin paksuuden, -5cc SRP:t jyrsimällä -12 cc luvuille, koneistamalla "puolikuu" männän päihin. Syvyyttä puolikuulle ei paljoa tarvinnut, en muista tarkkaa syvyyttä, olisko ollut 1,2 mm. Tekivät koneistamossa ensin puoliympyrän kehän ns. pyörintäpöydällä ja sen jälkeen jyrsivät cnc:llä itse ympyrän sisäosan.
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Oldseissa oli tosiaan aika hurjia nokkia aikanaan, äkäisin tais olla -69/70 442 W-30 paketilla, manuaaliaskilla, asteita 328°. Nykyisiin verrattuna ei niin kovin hyviä nokkia.

    Mutta, mutta. Jos ton quenchin unohtaa, ja jättää mukit dekkitason alle sekä laittaa paksun kansipahvin, puristukset jää silti jonnekin 10:1 paikkeille, ja mistä sen tietää ettei se nakuta enemmän kun tolla quench-palotilalla. Sen lisäksi toi quench varmaan parantaa hyötysuhdetta. Lähinnä mä haluaisin kokemuksia moteista joilla ajetaan kadulla korkeilla puristuksilla ilman ongelmia.

    [edit] KooKoo, paljonko sulla siis jäi staattiseksi puristukseksi? Kuka teki mäntien koneistuksen ja mitä mahtoi maksaa?
     
  6. KooKoo

    KooKoo Gearhead

    Mulle jää staattiseksi puristukseksi noin 11,5, joka toivottavasti riittää alukansilla vielä pumppubensalle. Paljon on yritetty tehdä nakutuksen estämiseksi ja seoksen liikuttamiseksi, mutta saas nähdä.
    Keppi tulee sellainen, että dynaaminen puristus asettu tuonne 8,5 paikkeille, ehkä vähän päälle.
    Teetätin työn paikallisella konepajalla ja hintaluokka liikkui siinä satkun paikkeilla. Koetan jossain vaiheessa saada kuvaa männästä nettiin.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nukuttuani parin yön ylitse, taidan kääntää sujuvasti takkini tässä asiassa.
    KooKoo: Mikä on puolikuun etäisyys männän reunasta ?
    Nopea laskutoimitus vaikuttaisi että sbc 4.00 männässä tuollainen 5mm reunuksesta kulkeva puolikuu joka päättyy venakolo uraan (KB 122 mäntä) tekee pinta-alaksi 5cm2 joten 1.1mm syvyisenä (huomioiden venakolon reuna) se tekee 5cc tilavuutta. Puristus tippuu just sen verran että pääsee säätämään kannentiivisteellä sen mitä lohkon oikaisussa menettää ja lopputulos on aika tarkka 10:1 ja quenciksi tulee 0.040-0.045 tiivisteen kanssa.
     
  8. KooKoo

    KooKoo Gearhead

    Käytin etäisyytenä just tuota 5 mm, vaikka pienempikin olisi varmaan riittänyt, kun altaan syvyys ei ole tuon enempää. Pitäis ainakin lämmön jakaantua tasaisemmin. Mulla mäntä 4.390, eli allas hiukka suurempi, mutta koska osa altaasta on osa tuota -5 cc imuvenan koloa, täytyi hiukka kompensoida lisää syvyydellä.
    Onhan tuossa jobia ja vaivaa kustannuksistakaan puhumatta, mutta uskon kyllä vakaasti, että ainakin omassa koneessa hepoja ja ominaisuuksia haetaan kustannustehokkuudeltaan heikommillakin tavoilla...
     
  9. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Enmä noista olssin koneista mitään ymmärrä mutta äkkiseltään tuntus niin isolta padalta että sietää melkoisen nokan eikä kovin helposti äkkipikaiseksi tulisi. Tietty sais olla turbiini ja välitykset koneen luonteen mukaan.
     
  10. -TH-

    -TH- Gearhead

    :rotfl: :rotfl: voiphan se ruttu oijeta jos sorvoot männästä dollyn ja sen avulla koitat ruttua madaltaa...... :rotfl: :rotfl: saakelikun väsyttäätaijan mennä nukkuun
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    KooKoo: No joo, onhan työllä aina hintansa mutta työmies on aina palkkansa ansainnut. Minun ongelma taas on että kenelläkään ei ole just oikeaa mäntää katalogissa vaikka kuinka syvältä kaivaisi povitaskua. Tarve on saada melko kevyt sbc stroker mäntä 4.00 porauksella 3.75" iskulla 6" veiviin ja kuppia pitäisi olla poin 12cc +-1cc. Periaatteessa luulisi että ei ole pahakaan ongelma mutta ei löydy vaan menee custom-mäntiin joilla on ihan oma hintansa. Lisäksi todennäköisyys saada sitä mitä luulee tilaavansa epäilyttää hieman.
    5mm reunasta on tuossa sbc männässä varmaan pakollinen väli koska männän puristuskorkeus on vain 1.13" eli öljyrengas urassa on männäntappi ja rengas asennetaan spacerilla. Eli renkaat ovat varsin yhdessä nipussa.
     
  12. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Paras konsti on se,kuten eräs Ford BB:lla aikoinaan kisannut ja 9.7-9.8 aikoja ajanut D-luokassa teki männilleen.pateista pois,moottoriin päin,siis männät paikallaan,pikkurälläkällä,lopuksi alumiinimoskan putsaus ilmapillillä puhallellen ja kannet kiinni,ja pytyt kisoista kotiin. :lol: Ei maksanut mitään,aikaa meni muutama minuutti.Kyllä se Quench alue kannattaa säilyttää,mäntiä työstämään,ei ole vaativa toimenpide,kun on kunnon työkalut.Jos joku pelkää,että nyt se mäntä hajoaa heti jos jyrsii vähän pois,voin kertoa,että eräässä twin turbo 440,ssä,jossa six pack männät,oli sorvattu nelisen milliä pois laesta,ajettu 1 kilon ahtopaineilla,ilman tuskaa mäntien kanssa.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No niissä kilon painosissa six pack männissä neljä milliä ei oo vielä paljon mitään.
     
  14. KooKoo

    KooKoo Gearhead

    no nyt olis kuvaakin siitä muokatusta mölökystä:

    http://www.kauhajoki.fi/~karika/EXTpicture

    Kuvassa mäntä koneistuksen jäljiltä, työstötapakin siitä erottuu. Tuon jäläkeen ei kun terävien särmien siistimiset ja pintojen kiillotus.

    Tuossa kun kuvaa siirtelin, niin huomasin, että onhan noissakin tuo reuna leveämpikin kuin se aiemmin mainittemani 5 mm, taitaapi olla luokkaa 7 - 8 mm. Männän laen paksuutena pidin minimissään 5 mm, joka jäi työstön jälkeen vielä reilusti jäljelle.

    Ja niinkuin sanottu, jos quenchin haluaa säilyttää, munkaan tapauksessa ei valmista mäntää ainakaan luettelotavarana saanut.
     
  15. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Ei olekaan :lol: :lol: nehän painaa saman kuin jos kisamäntä tehtäisiin raudasta.Lohkoa laskemalla näistä saisi tehtyä ihan hyvät lievät pattipää männät,open chamber palotilan turhan tilan saisi täytettyä männällä,kun työstää laen oikean muotoiseksi.
     
  16. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Tekivät koneistamossa ensin puoliympyrän kehän ns. pyörintäpöydällä ja sen jälkeen jyrsivät cnc:llä itse ympyrän sisäosan.[/quote] Cnc,llä ei varmaankaan ole tehty kuvan perusteella,sillä hoituisi koko homma kerralla,mutta jyrsinkoneella kuitenkin,omalla,-60 luvulta peräisin olevalla jyrsinkoneellani saisin tehtyä saman työn,kuten kuka tahansa koneen omistava,eli kysele myös yksityisiltä,joilla koneita on talleissaan Oldsin mäntiesi koneistusta varten.Työn vaikeusaste ei ole vaativa,piirrä mäntiin valmiiksi kuvio,joka on työstettävä.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ne on nämä matematiikka-nerot jotka rälläkkä kädessä laskevat päässään nopeasti ja tarkasti saatavan puristussuhteen sekä tarvittavan kannentiivisteen paksuuden sekä suorittavat kirurgin-tarkan työstön vapaalta kädeltä kumartuneena auton konehuoneeseen. Ei voi muuta kuin ihmetellä miesten kykyä. Itse tuohon ei kyllä pystyisi.

    KooKoo: Asiallisen näköinen homma. Millä vehkeillä loppu työstö ja kiillotus tehdään?
     
  18. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Joo, kiitosta vaan kuvista. Täytyy mitata männän laen paksuus ens alkuun. Tai sit laitan vaan sen hurjan nokan ja sillä selvä. Eipähän kukaan pääsisi vittuilemaan vakiomotista.
     
  19. Mopo305

    Mopo305 1st gear

     
  20. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Sory, silloinko saa pyttyjä(tulee +voimaa kunruttua pienentämällä)ku pitäis kaa ruveta kisaan.mopo305
     

Kerro tästä muillekin!