Ruumisautojen kuvia

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja jenni, 6.11.2003.

  1. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

     
  2. Heikki

    Heikki Gearhead

    Sen tiedon perusteella joka minulla on, olivat nuo hautausliiton järkkäämät farmarit ihan tavallisia farmareita, ainoastaan väriltään tummia. Muutokset autoihin tehtiin Suomessa maahantuojan toimesta ja ne pitivät sisällään takaistuimen poiston sekä rullalavan asennuksen. Ei siis mitään special order -hautausversioita. Jos Coronetista on ollut erimittaisia versioita (en ole kyllä itse kuullut moista, mutta olenkin fordisti) niin liekö sitten olleet jompaa kumpaa?

    Erityistä hautausversiota tuskin Plymouth tai Dodge noista edes valmisti, sillä kyseessähän oli amerikkalaisen mittapuun mukaan tavallinen perusfarmari ja siellä hautausautot olivat erikoispajojen toimesta yleensä loistokkaampien mallien alustoille rakennettuja. Mutta Suomessahan jo perus-Coronetissa oli sitä kokoa ja arvokkuutta verrattuna aikakauden normaaliin autokantaan :smile:
     
  3. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Henry Fordin viimeinen matka tapahtui packardilla, kun Fordilla ei ollut muka sopivan arvokasta autoa siihen.
    Nykyyäänkin on ruumisvankkureina jenkki autoja suomessa. Viime viikolla näin Chrysler Caravanin hautausautona. Pahin pohja noteeraus ruumisautoissa on ollut hopean värinen Toyota Hiace. Minun mielestä pitäisi ruumisautona olla vielä joku vanha auto. En halua ainakaan viimeiselle matkalle millään Hiacella.
     
  4. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Monosella on komee joku vanha PV-Volvo ruumisvankkuri...
     
  5. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Siitä on tainnut olla joskus Mobilistissä kuva.
     
  6. waltti

    waltti 3rd gear

    Omasta coronetistä löytyi etupenkin alta kokoonpano/varustelu lista ja siinä luki vahatussilla kirjoitettuna FRONT SEAT ONLY. Kyllä niitä autoja on riisuttu siellä ison veden takanakin.
    Osaisko joku kertoa mitä tarkoittaa listaan samaisella vahakynällä kirjoitetut: 45 X2Y3?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noi pelkät etupenkilliset farkut ovat voineet olla jenkeissä "Coroner", eli kuolemansyyntutkijan autoja, joina käytettiin tavallisia jenkkifarkkuja kalmojen kuljettamiseen tutkimuksiin.

    Hauturithan jenkeissä olivat erikoiskoritettuja pitkälle tehdasalustalle tehtyjä Caddyjä ja Lincolneja.. Ja osa noista pitkäkorisista oli "avolavaisia" Flower car:eja , joilla kuljetettiin kukka-asetelmat hautausmaalle manalantaksin perässä.

    Ja luultavasti tuo sinun pelkällä etupenkillä tilattu hauturi on tilattu Suomeen. Sillä aikoinaan auton veroasema ja vero määritettiin rajalla. Penkillisestä farkkusta olisi naksahtaneet verot saman tien. Nykyään tuo rajalla verottaminen voi tuntua hassulta, mutta nii se vaan oli.
    Piilofarkuissakaan ei takapenkki saanut olla kiinni auton saapuessa Suomeen .. tai voi voi..
     
  8. waltti

    waltti 3rd gear

    Semmoisen historian autosta tiedän että se tuli suoraan ammattikäyttöön, mutta sitä ihmettelen että eikös ammattikäyttöön tulevat autot pääse vero pälkähästä? Vai onko hauturi ollut pihi ja säästänyt pari vanhaa rahaa ja jättänyt penkin rannalle...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo niihän ne silloin ja nykyään olivat/ovat. Meno vaan Kekkoslovakiassa oli nykynäkökulmasta katsoen uskomatonta. Virkamiesten harkintaoikeus oli valtaisa. Ja tuolloin autoja ei ensin tuotu, ja sitten katsateltu ja veroteltu. Vero meni kantoon heti rajalla, jos oli syytä epäillä auton olevan verollinen. Uskon maahantuojan tilanneen biilit ilman takapenkkejä jo ihan itsesuojeluvaiston vuoksi, että yllättäen ei synny saapuneiden verottomien kalmantaksien sijasta saman suuruista varastoa verollisia ja penkillisiä henkilöfarkkuja.. Sillä pelkkä epäilys veronkierrosta riitti tuolloin.

    Nykyäänhän autot verotetaan vasta kun ne rekisteröidään. Silloin ensin verotettiin ja sitten kyseltiin..

    Sitä tuolloista menoa on vaikea kuvata sitä kokemattomalle.. Jos aikakoneella joutuisi takaisin esim. katsastamaan jenkkiä 70-luvulle, voisi tulla olo että on joutunut DDR:ään..
     
  10. waltti

    waltti 3rd gear

    No tuo selittää sen miksei alkuperäisiä takapenkkejä löydy... ei keltään löytyisi?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Esim. 1979 uutta Scottaria rekisteröidessä katsastusmies pokkana rupesi vaatimaan Letukan c-10:n lievästi "neliskanttisten" pyöräkaivojen "pyöristämistä" suhteessa akseliin hitsauttamalla pyöräkaivon kulmiin peltikappaleet,jotta p-kaivo olisi pyöreä ja "turvallinen" !! Ja auto oli tyyppihyväksytty! Toinen kohta joka jouduttiin jopa toteuttamaan oli keltaisten etulokareiden sivuissa olleiden jo toimimattomaksi tehtyjen äärivalojen maalaaminen korinvärisiksi kromilistoineen!! Siis kekkoslovakiassa oli olemassa suuri vaara, että joku häikäistyy toimimattomaan kyljen äärivaloon :-o .

    Eli ei sitä usko, ellei sitä ole ollut näkemässä.. Niin se vain on.
     
  12. Amy

    Amy 1st gear

    Oukei oukei (tuli taas sotkeennuttua johonkin, mistä ei oo mitään tietoa :smile: , luki edessä joku Ville... Oliskos se voinu sitten olla seville :???:
     
  13. pöppe

    pöppe 1st gear

    löytyykö tietoa coronet stw:stä -76 rek.np-711? tuli tollanen hommattua ja olis mukava tietää historiaa. viimeksi aurassa ja nyt vantaalla.
     
  14. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    "Mitä ilmeisimmin Utriaisten Dodge Coronet on tämän sarjan viimeinen alkuperäisessä asussa rullalavan kera säilynyt yksilö"

    Väärä positiivinen oli tuossa jutussa, täällä meilläpäin on vieläkin käytössä tuommoittinen hauturi. On muuten sekin tainnut olla jossain kokoontumisajoissa.
     
  15. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    "Mitä ilmeisimmin Utriaisten Dodge Coronet on tämän sarjan viimeinen alkuperäisessä asussa rullalavan kera säilynyt yksilö"

    Väärä positiivinen oli tuossa jutussa, täällä meilläpäin on vieläkin käytössä tuommoittinen hauturi. On muuten sekin tainnut olla jossain kokoontumisajoissa.
     
  16. ajw

    ajw 3rd gear

    katselin näitä vanhoja viestäjä > NR-300 rekattu mobiili taisi olla kaupan tuossa noin vuosi sitten kesällä helsingin laajasalossa...kävimpä jopa ajamassa sillä - kauppoja ei tullut. koslasta oli irti konepelti, kojelauta, tankki , jne...en tietenkään voi olla varma, että oli sama, mutta näin muistelisin. niin ja se oli siis kilvetön (paitsi, että kilvet roikkuivat kiinni siinä)
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Heh, vai että sekin vanha kalmavaunu olis vieläkin hengissä. Multa se lähti aikoinaan Kylmäkoskelle olisko ollut 94 vuonna. Silloin se oli valkoinen väriltään ja aikamoinen pakkelipommi. Mua edellinen omistaja oli silloin maalannut sen, mut pohjat ei olleet kovinkaan hääppöset eikä autossa ylimaalauksesta huolimatta ollut juurikaan peltitöihin viitsitty uhrata aikaa.
    Hiukka huvitti kun korjailin sen takalasia niin sieltä takaluukun eli -oven sisältä löytyi kilokaupalla mujua ja kun kouralla tyhjensin ne pois niin kappas, kädenhän sai työnnettyä sieltä oven pohjan läpi :eek:
    Vaan tekniika siinä toimi moitteetta sen vajaan vuoden ajan mitä se oli mulla ja olihan se aika nätti ja linjakas farmi.
    Tähän autoon mulla on muuten vieläkin Autiorinteeltä "tilauksessa" uus takalasi. Lupas silloin että kyllä sellanen parissa viikossa löytyy ja että hän soittaa sitten mulle. No, ei oo vielä soitellut :rotfl:
     
  18. ajw

    ajw 3rd gear

    niin - enhän voi varma olla, kun ei tullut kuvaa otettua. musta-ruosteinen-paklattu beigellä sisustuksella oli tää mitä kävin ihmettelemässä. tekniikka tuntui olevan kunnossa kun sai takapyörät lyömään sen verran tyhjää kuivalla asfaltilla jotta saatiin oikein komea savupilvikin aikaiseksi; heh.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Toi on varmaan tehty jälkeenpäin, ei niitä ainakaan normisuomalaisten puupalttoiden takia ole jatkaa tarvinnut:

    Mulla olleeseen onnistuttiin laittamaan 380 litran arkkupakastin sisälle - ja ovi kiinni. Milläs nykyfarmilla tämä onnistuu? Monikäyttöauto?

    Muutoinkin, penkin paikallaan ollessa oikein kätevä, esim. lastenrattaat mahtui takaosaan ilman kokoontaittamista. Ja kahdet rinnakkain.

    Ei tullut mieleenkään, että sen olisi tarvinnut olla pidempi.

    Mä etsin aikoinaan omaani useamman auton joukosta, niitä kun oli silloin vielä "joka toisella hauturilla". Toisissa oli jopa takapenkki siellä ruumislavan alla, mun autossa oli "maalia jengoissa", joten siinä ei sitä ei ollut edes tehtaalta. Seitsämän vuoden yhteiselomme katkesi -94, kun kyllästyin bensankulutukseen. Matkan varrelle mahtui monenlaista viiteen kertaan vuoden sisällä korjatusta "takuuvaihteistosta" yhden Nissanin lähes täystuhoon. Coronetista meni rikki ainoastaan vilkunlasi, puskuri ei edes naarmuuntunut saati mennyt paikoiltaan niiden ihmeellisten "iskunvaimentimien" osalta. Poliisien jo paikanpäällä julistama tuomio Nissan kuskin syyllisyydestä meni vuotta myöhemmin syyttäjän toimesta oikeuteen ja sain hovissa mielestäni aiheettoman tuomion liikenteen vaarantamisesta. Nissankuski säikähti nurkan takaa tulevaa mustaa keulaa, veti jarrut lukkoon ja liukui jo pysähtyneen Coronetin keulaan. Kai mä sitten pelottelin ihmisiä ajamalla tommoisella bensakrematoriolla.

    Orkkismallista spoileria katolla kantava farkku näkyi viime kesänäkin liikenteessä. Tuntuvat olevan melko pitkäikäisiä vehkeitä.
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Mustahan se NR-300 on tietty ollut alkujaan (hauturi kun oli) ja beige se oli sisältä, takapenkki muistaakseni vähän vaaleampaa kerniä kuin etusohva. Voipihan siis olla että joku on värittänyt sen takas mustaksi. Huomasitko ajw oliko siinä pleksistä tehty takalasi vai ihan oikea?
    Katoin piruuttani 16400 autofaktasta (kun on toi työsuhdekännykkä ja mulle ilmaset puhelut ja tekstiviestit :D ) niin se mun ex eli NR-300 on katsastettu viimeks 98, se on poistetu rekisteristä 2001 ja sen viimeisin omistaja on nimen perusteella ollut joku ählämi itähelsingistä :eek: Tai se ählämi oli toisena omistajana ja toisena oli joku ruotsinkielisniminen äijä ja haltijana ilmeisesti sen vaimo. Ihme kuvioita kummiskin.
     

Kerro tästä muillekin!