Ruuvin lujuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Savis, 7.3.2009.

  1. Savis

    Savis Gearhead

    Kuusiokoloruuvin kannassa on merkintä: K S 12.9. Tuo 12.9 on ilmeisesti lujuusluokka, mutta mitä tarkoittaa K S ? Kyseessä on 5/16 ruuvi.
     
  2. Räsä

    Räsä 3rd gear

    Täysin mutu pohjalta, ja pikaisella kuukletuksella, oma veikkaus et toi ks on joku standardi minkä mukaa toi 12.9 luokitus on annettu tms. Niinku DIN, ISO yms. Ja korostan, että ihan mutu pohjalta.


    edittiä. Tolla sivulla löytyy tossa listassa toi KS muitten standardien seurassa...

    http://english.shinjinboltec.com/sub02/03_01_3.php
     
  3. kingsway

    kingsway Gearhead

    12.9
    Vetolujuus 12x100=1200 MPa
    Myötölujuuden ja murtolujuuden suhde 9/10=0.9
    Nimellinen myötöraja 12x9x10=1080 MPa

    Vertailuna 8.8
    800 MPa
    0.8
    640 MPa

    KS en osaa sanoa, ehkä joku standardi
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Voisko KS olla valmistaja?
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    mun mielest toi ks on se et pultti on "toleranssien sisällä" 12,9....eikä kuten amerrikan pultit ylensä: 3:me sakaraa vähintään 5.8... 6:si sakaraa vähintään 8.8..... :eek: ja se tosiaan on "vähintään" eli 5.8-pultti voi olla myös 8.8 tai enampi :rotfl:
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    12.9 on ISO standartin mukainen merkintä, joka kertoo ruuvin materiaalin ominaisuuksista kuten kingsway jo kertoi

    KS voisi olla ruuvin valmistajan kertova merkki eli Kosaka Kogyo, joka tosin lopetti pulttien valmistuksen n. 15-20 vuotta sitten. Eli joko KS merkityt pultit on tosi vanhaa varastoa tai halpoja jäljitelmiä. Itsekin olen nähnyt KS merkittyjä ruuveja.
     
  7. daimleri

    daimleri Gearhead

    ja ihan käyttöä ajatellen, niin tuo lujempi ei välttämättä ole parempi

    siinä missä 12.9 menee poikki niin 10.9 saattaa sitkeytensä puolesta kestää

    jos ei ole varma mitä tekee, niin laittaa sellaisen "oikean" pultin siihen kohteeseen kuin mitä ingenjööri on siihen ajatellut
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    niin....leikkaus lujuus on suurempi 8.8 kuin 5.8:ssa mutta veto lujuus on suurempi 5.8 kuin 8.8 koska 5.8 "kestää venymistä enampi"

    eli pultti paikan mukaan!!
     
  9. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Tuotaniin, kuten kingsway tuolla ylempänä esitti, niin 5.8 pultti kestää vetoa 5x100=500MPa. Vastaavasti 8.8 pultti kestää vetoa 8x100=800MPa ennenkuin katkeaa. Venymät tapahtuu ennen katkeamista.
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    juu juu mutkun leikkauslujuus ja vetolujuus on eri asia!! kattoos erisuuntanen vaikuttva voima!! sen voiman minkä alumiini kestää ei välttämättä rautakestä.....
     
  11. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ruuvin kiristys

    Koneenrakennuksessa ruuvin leikkauslujuudella ei ole toiminnan kannalta merkitystä ellei liitos ole väärin mitoitettu ja liitos pääsee liikkumaan. Ruuveilla tuodaan liitokseen tarvittavan suuruinen voima estämään liitoksen aukeaminen tai liukuminen, ja jos ei liukumista pysty estämään käytetään leikkaustappeja. Lujempien ruuvien käyttötarve tulee tarvittavan esikiristystarpeen mukaan ja jos esikiristysvoima on suurempi kuin liitokseen tuleva voima ja liitos on oikein suunniteltu, niin voimasta vain muutama kymmenen prosenttia (esim 20%) siirtyy ruuvin lisäkuormaksi esikiristysvoiman päälle.

    Soviteruuvit on leikkauksen suhteen asia erikseen mutta niitä aika vähän käytetään.

    Rakennuspuolella olen ymmärtänyt että käytetään ruuvin leikkauslujuutta johtuen liitosten epätarkkuudesta mutta tästä en ole varma.

    EDIT http://www.bossard.com/index.cfm?ap...mID=3075&app_fileID=7075&app_source=text_file löytyy hyvää tietoa ruuveista ja liitosten suunnittelusta
     
  12. Kiertäväkanki

    Kiertäväkanki 1st gear

    Juko7 kanssa sammaa mieltä, et ruuviliitokset pyritään mitoittamaan ns. kitkaliitoksiksi, jolloin ruuvi valitaan tarvittavan esikiristysvoiman mukaan. Eli näin mitoitetussa liitokses voi aivan hyvin käyttää halutessaan entistä kovemmaalla vetojännitys arvolla varustettuja ruuveja.
     
  13. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Oho, olen suunnitellut konia ja laitteita 38 vuotta enkä ole tuota tiennyt!? :rotfl:
     
  14. ramair4

    ramair4 1st gear

    Oho, olen suunnitellut konia ja laitteita 38 vuotta enkä ole tuota tiennyt!?

    älä huoli mäkään en tiennyt moista.


    :D
    mutta onneksi nää nuoremmat ruutihatut neuvoo meitä rakentamaan oikein. :eek:
     
  15. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Ajatellanpas esim. koneen kiinnitystä runkoon.

    Siinä on enemmän merkitystä leikkauslujuudella kuin vetolujuudella.

    ...tai renkaan kiinnitystä vetoakseliin tai napaan.

    Ja leikkauslujuus on eri kuin vetolujuus.

    ...etenkin, jos on woimaa käytössä...
     
  16. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Totta että tällaisiakin paikkoja löytyy autoista! Alla linkki Teräsrakenneyhdistyksen koulutusmateriaaliin leikkauksella kuormitettujen ruuviliitosten suunnittelusta. Jos kiinnostuksen kohteena on se, onko lujuusluokaltaan korkeampi ruuvi alhaisempaa parempi, niin ko. ohjeen mukaan materiaalin leikkauslujuus on noin 60% vetolujuudesta eli vetolujuuden kasvaessa myös leikkauslujuus kasvaa samassa suhteessa.

    http://www.terasrakenneyhdistys.fi/Esde ... G11L31.htm

    Edit pientä muokkausta sisältöön
     
  17. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Juuri näin opetettiin minulle 60-luvulla :D tosin silloin sanottiin että yleisessä koneenrakennuksessa leikkauslujuus on n. 70% vetolujuudesta. Leikkauslujuus ei ole yleensä suurempi kuin vetolujuus.
    Meneekö over topikin jos kysyn "ruutihatuilta" :D että miksi Northstarin kannenpultit roppaavat lohkoista helposti. Olisko käytettävä räkäpultteja vai kovempia? Vai alumiinipultteja...
     
  18. mke77

    mke77 Gearhead

    :eek: oletkos nähny joskus tielanan terää missä on 12.9 pultti kiinityksiä??

    ne nyt vaan ei satu keskää kun kaikki sattuu menee poikki kun tulee isku......

    5.5 tai 5.8 menee koko kesän kun silloin tällöin menee kiristii "hiukan".....

    ....mut laittakaa vaan kuinka tykkäätte!!

    joo tiedetään uudemmat terät on tapeilla kiine!! mutta kun kaikki ei aina oo niin uutta!! :D
     
  19. Kollo

    Kollo 1st gear

    Kokeillaanpas tätä topiccia. Hävettää myöntää mutta Biltemasta hain jarrusatulat... Nehän koostuvat kahdesta puolikkaasta jotka on pläjäytetty ruuveilla nippuun. Muuten näytti ok kamalta, mutta osa ruuveista oli 8.8 ja osa 10.9.

    Voiko noi 8.8 pultit venyä jarrutettaessa ja päästää nesteet karkuun???

    Eli menenkö reklamoimaan...
     
  20. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ihan mutu tuntumalta väittäisin että kyl ne nesteet varmaan roiskuu ulos jostain ihan muualta (esim. letkut pettää?), ennenku noi pultit venyy? :eek: Toki viisaammat korjatkoon jos olen väärässä...
     

Kerro tästä muillekin!