RWAL (Rear Wheel Anti-Lock) ongelmia...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja janiluo, 9.1.2010.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    No eipä täällä taida kukaan mitään tietää... :eek:

    Täytyy sitten vastata itse itselle...
    Ilmeisesti ei tullut vikakoodia kun siellä ei semmoista ollut vaikka jonkun häiriön takia valo on aikanaan syttynyt. Ilmeisesti koodi nollaantuu kun akun irrottaa mutta Brake-valo lakkaa palamasta vasta kun tuon mittariston sulakkeen ottaa irti. Otin sulakkeen irti ja laitoin takas. Sen jälkeen valo sammuu käynnistyksen jälkeen normaalisti ja pysyy sammuneena ajon aikana.
    Täytyy katsoa kauanko se toimii tällä kertaa.

    [​IMG]
    :odroll:
    - Jani -
     
  3. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    rwal

    Ei o tarvinnut perehtyä, mulla kun ei ole temppuillut. Hyvä, että laitoit kuvat esiin, voi sitten tarvittaessa kaivaa esiin.
    Brake valosta muuten, mulla oli kakskyt vuotta sitten 87 El Camino, jossa siis kolme vuotta vanhana brake valo jäi välillä palamaan. Ilmasin jarruja ja arvilin josko combinationin valve olisi sytyttänyt, mutta siinä oli kuitenkin vaan seisontajarrun katkaisinvika.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Toi on kai aika onneton systeemi. Toimiessaan tietysti tyhjää parempi. Mä en oikein tajua, että mihin se sitä takapyörien pyörimisnopeutta vertaa, kun ainoa nopeusanturi on perässä (Dodge) tai vaihteiston hännässä (GM) ja se mittaa juuri sitä takapyörien pyörimisnopeutta. Auton todellista nopeutta se ymmärtääkseni ei mistään haista. Vai oisko siellä älyboksissa hidastuvuusanturi ja se vertaisi auton hidastumista takapyörien pyörimisnopeuden hidastumiseen? Mun Dodgessa antaa vikakoodia "Grounded or closed RABS or RWAL valve switch", eli siellä RWAL venttiilissä oleva venttiilin toimintaa jotenkin valvova kytkin maadoittaa jatkuvasti. Tein "pikakorjauksen" ja irrotin liittimen boksista saadakseni valon sammumaan. Mitään sen kummempaa lukkiutumistaipumusta en oo jarruissa huomannut. Systeemin toimiessakin toinen takapyörä meni pienillä nopeuksilla sorapinnalla joskus lukkoon. Pitäis toi joskus tutkia. Uusia venttiileitä ei ilmeisesti saa mistään. Rockauto tarjoaa "Return and Rebuild ONLY - Please Contact Customer Service for More Info", tarkoittaako tuo nyt sitten sitä, että vanha pitää lähettää sinne, ennen kuin lähettävät korjatun tilalle.
     
  5. hara64

    hara64 1st gear

  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re: rwal

    Joo pistin kaikki tiedot tänne ja otsikon sen mukaan että löytyy myöhemminkin. Muissa keskusteluissa kun sotketaan aina ABS:t näihin niin ei aina pysy kärryillä jutuissa.

    Jos katsot tuota kaaviota niin seisonta-jarru, jarrujen tasausventtiili ja RWAL-unitti kaikki maadottaa tuon Brake-valon mittaristossa. Kokeilin irrottaa kaikkien niiden liittimet mutta mikään ei sammuttanut valoa.

    No mikä sen nastan sitten maadottaa jos RWAL-yksikön liitinkin on irti???
    Mun logiikka sanoo että mittaristossa täytyy olla joku muisti joka jättää valon palamaan ja joka nollaantuu vain mittariston sulakkeen irrotuksella ja näin tapahtuikin. Mitä mieltä on muut?
    Tuolla Astro-keskustelussa sanottiin jostain kahden sekunnin jumpperi jutuista mutta ilmeisesti se tekee saman alunperin jollain Scannerilla että jarrut tulisi tarkastettua kalliissa huolloissa.

    Joka tapauksessa jos on ongelmia RWAL:n kanssa niin ensimmäiseksi kannattaa tutkia ja irroitella sulakkeita ja noi seisonta-jarrun ja tasausventtiilin liittimet.

    Tuosta kaaviosta voi päätellä että kun jarrupolkimen signaali katkeaa/jarruvalot syttyy niin ECU haistelee mittarilta tulevaa nopeustietoa ja ECU yrittää estää nopeustiedon menoa nollaan pienentämällä takajarrujen tehoa.
    Väittäisin että mittaristo myös sytyttää vikavalon ja jättää sen palamaan jos nopeustieto menee maihin (ALDL nasta H). Järjestelmä voi silti toimia normaalisti vaikka BRAKE-valo palaa. Tuo "speed signal"-puha on ainoa yhteys ECU:n ja mittariston välillä eli siinä täytyy siirtyä kaikki tieto mutta BRAKE-valon muisti täytyy olla mittaristossa koska valo palaa vaikka boksin liittimen irrottaa. En saanut vikakoodeja boksista koska olin ottanut sen irti. Kaikki vikatilanteet siis sytyttää BRAKE-valon joka pitää käydä nollaamassa huollossa jos ei omistaja tajua napsia sulakkeita irti. Akunkengän irrotus ei nollaa mittaria vaan vain boksin ja vikakoodit.

    - Jani -
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Boksissa todella on hidastuvuusanturi.

    Mulla oli myös hetken ongelmia tuon kanssa, kun lopetti toiminnan.
    Korjaantui 4wd keppiä heiluttelemalla. Ei ilmeisesti otakaan "neliveto päällä"-
    tietoa sieltä etuperän kytkimeltä, vaan kepiltä.
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jaa missä sanotaan että siellä on hidastuvuusanturi?
    :eek:
    - Jani -
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Foorttin vanhassa pikkarissa (-97) RABS/RWAL systeemissä ei ole hidastuvuusanturia, vaan perän murikan päällä oleva nopeusanturi mittaa auton nopeutta ja systeemin älyboksi laskee siitä jarrutuksessa hidastuvuuden ja päättää tehtaalla muistiin ohjelmoituihin numeroihin vertaamalla (rockmaplen kysymys) onko nopeus hidastumassa niin nopeasti, että on lukkiutumisvaara. Jos on, ensin sulkeutuu jarruventtiili ja estää enemmän jarruvoiman menon takajarruille (isolation), jos se ei vielä auta, niin systeemi laskee paineet pois takajarruista (dump).

    Ei ole kiva tunne, kun jo ennestään on kiire saada vauhti hidastumaan, ja hups, takajarrut katoaa --> jarrutusmatka melkeen tuplaantuu. Tai siltä se ainakin tuntuu. Eipähän tule perä rinnalle tai peräti menosuuntaan... Mahtaneeko muissa merkeissä olla samantyylinen systeemi. Ainakin tuossa kuvassa on juuri samat komponentit. Luulen että -89 pikkarissakin on sama systeemi. Takakilvissä ei myöskään ole mitään siihen liittyviä antureita tai rilluttimia.
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo näin olen myös itse asian ymmärtänyt.
    GM:llä se ottaa vaan tiedon laatikon nopeusanturilta.
    Mielenkiintoisia tilanteita syntyy talvella kun kylmä motti käy kovilla kierroksilla ja laitat D:lle ja yritän pitää autoa paikallaan. Etupyörät menee lukkoon ja liukuu jäällä kun takapyörät vetää ja saa pitoa. Jos ei heti tajua vaihtaa vapaalle niin saattaa tulla hätä.

    GM:n ja Fordin lisäksi niitä on ollut vaikka missä:
    Dodge has also used the Kelsey-Hayes RWAL system since '89 on its "D" and "W" 150/350, Dakota and Ram pickups. Geo, Isuzu, Mazda, Nissan and Subaru have used the system since 1991.
    Kannattaa myös lukea nuo ekan viestin linkit.

    - Jani -
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    BRAKE-vikavalon sytyttää aika moni asia hajonneen RWAL-yksikön ohella.

    Seisontajarrun katkasija on yksi joka voi aiheuttaa sen, mutta jos valo kirkastuu kun polkaisee seisontajarrun päälle, niin vika on muualla.

    Valon sytyttää myös palanut jarruvalojensulake...huomasin vaan kerran.

    Hankin 2008 keväällä yhden C1500 pikkarin projektiksi ja siinä oli RWAL-vika...se vilkutti vikakoodeja ajon aikanakin.
    Edellinen omistaja oli yrittänyt selvittää koodia GM:ltä (Metro), koska hänen kaverinsa on siellä töissä.
    Kyseistä koodia ei kuitenkaan ollut löytynyt mistään.

    Hankin käytetyn modulin, uusi maksaa n. 220 - 250 eur ja satuin löytämään ehjän purkuautosta sopuhintaan.

    Vika korjaantui ja auton jarrutusteho parani huomattavasti eli ilmeisesti takajarrut olivat olleet osittain pois pelistä, mutta auto leimattu silti niillä eli toimivat jotenkin.
    Mitään akkukaapeleita ei tms. tarvinnut irrotella vaan valo sammui heti kun boxi oli vaihdettu.

    Sen vaihdetun boxin voisi joskus huvikseen avata ja katsoa sisälle...saattaa olle että siellä on käynyt niin, että boxin sisällä kuulemma oleva kosteutta poistava silicon-pussi on imenyt itsensä täyteen kosteutta ja syövyttänyt lopulta piirilevyn...näin kuulemma voi käydä :(
     
  12. Havu

    Havu 1st gear

    Hm. Minulla oli omasta Vanista hajonnut dump valve ja korjasin vian nykäisemällä RWAL -yksiköltä piuhan irti. Edellinen(?) omistaja oli "korjannut" vian poistamalla jarrujen merkkivalon polttimon kojelaudasta :soosoo: ..Valolla kun on muutakin näytettävää!

    Alla linkki uudempaan 4WAL järjestelmään.

    http://www.aa1car.com/library/abs_kelseyhayes.htm

    Hups. Sieltä ekasta linkistä löyty tuo ylläolevankin linkki, kun vaan malttoi vierittää alas asti.. :oops:
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ei se mitään, olihan siellä tuo munkin sepustus kun vaan malttoi lukea. Erittäinkin hyvät sivut nuo.
     
  14. kane

    kane 1st gear

    Subbe 94 vuotisessa ei ABS pelitä 4wd päällä kun ei ole pitkittäistä tasauspyörästöä. 94 shop manuaalissa mulla taitaa oll ajuttua tuosta RWAListakin koska ainakin joissain dualie pikkareissa olen sitä nähnyt.
     
  15. Havu

    Havu 1st gear

  16. kane

    kane 1st gear

    Tuossa 94 manuaalista lampun ongelmaan... http://kuvablogi.com/nayta/2446994/
    Systeemissä ei ole hidastuvuusanturia vaan vertaa vssb antamaa tietoa ohjelmoituun kun signaali jarrukytkimeltä aktivoi.
    HD3500:ssa on sitten eri boxi ja systeemi on nimeltään ZPRWAL (Zero Pressure RWAL, levyjarrut takana) ja sen tunnistaa harmaasta liittimestä boxilla kun RWAL on musta liitin. Näitä ei saa sekoittaa, levyjarrujen sylinterit tarvii paljon enemmän nestettä ja accumulaattori on paljon isompi.
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    Hyvä linkki, kiitos.
    Sieltä löytyy mm se koodin nollauskin:

    CLEARING CODES
    Stored trouble codes must be cleared with the ignition switch OFF. NEVER attempt to clear codes while the ignition switch is in the ON position or the computer module will likely be destroyed. Remove the ECMB fuse for at least 5 seconds, then reinstall the fuse.

    :odroll:
    - Jani -
     
  18. kane

    kane 1st gear

    ja nollaus ZPRAWL (HD3500):
    virrat Off
    stop/hazard sulake pois
    virrat On (jos Brake valo palaa, on muistissa vikakoodi soft/hard)
    Yhdistä pinnit A ja H sekunniksi (hyppylangalla esim)
    Irroita pinni A=> H:sta sekunniksi
    Yhdistä pinnit A ja H sekunniksi
    Irroita pinni A=> H:sta
    Brake valo pitäisi sammua
    virrat Off
    Laita sulake takaisin paikoilleen.
     

Kerro tästä muillekin!