Saab 99 Triumphin kone

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja riviera56, 20.1.2014.

  1. riviera56

    riviera56 Gearhead

    Moro
    Eksyin ostamaan tuollaisen parhaaseen sulovileenin malliin. Virranjakajaa pyörittävä akseli on hukannut osan hampaistaan kuten jakajan hammaspyöräkin. Jakajan vaihto ei iso homma ole, sen akselin vaihto vaatii koneen noston tai laskun. Kummin päin tuo pitää/kannattaa sitten tehdä? Kone alas vai kone ylös? Tämä siis eka Saabini, siksi tyhmä kysymys. Sitten toiseksi, mistä saisin tuon akselin? Ja kolmanneksi, mikä lie hajoittanut nuo, oon ymmärtänyt että triumphin koneen yleinen ongelma on nuo heikot akselit ohuine hampaineen.
    Muutenkin voi Saab tietäjät yv:llä laitella viestiä, ainahan vinkit ovat tarpeen + osat tietty.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Gearhead

    ei taida löytyä koneen osia http://foorumi.saabclub.fi/search.php?s ... rds=99&fid[]=19&start=15
    oisko nettivaraosa tms.

    vetarit auki ja tunkkaa pyörät ylös ja laudanpala ylatukivarren alle, 3 koneenkorvakkoo ja vaihteensiirto letkut vaijerit ja johtoliittimet auki. parin tunnin homma nostaa kone. takasin laitto saattaa kestää sit vuoden.

    jos ei aikomusta mr kilpiin niin h moottori ois pienimmän riesan tie. toi triumpin kone on jonkun mielipuolen suunnittelema.
     
  3. riviera56

    riviera56 Gearhead

    Kiitosta. Se MR kyllä houkuttaisi kun on tervepeltinen ja pisteosat tallella mutta katotaan nyt. Uskon kyllä että osasia löytyy kun vaan löytää oikeisiin talleihin.
     
  4. ursus2

    ursus2 3rd gear

    Mulla olisi ylimääräinen B-moottori jos sellaiselle olisi tarvetta,toimivana autosta irroitettu :)
     
  5. juhapih

    juhapih Gearhead

    "toi triumpin kone on jonkun mielipuolen suunnittelema."

    Ja toinen samaa sorttia oli se, joka keksi laittaa noita kaksi yhteen ja teki Triumph Stag V8 koneen.... Miälenvikast
     
  6. riviera56

    riviera56 Gearhead

    Hetkinen, liikaa vauhtia. Siis yks tarjoo H moottoria toinen B moottoria? Tarkennusta, please.
     
  7. ursus2

    ursus2 3rd gear

    Elikkä tuo B-moottori on triumphin koneesta kehitetty Saabin valmistama kone ja H-moottori sen perillinen jossa vesipumppu on normaali hihnan pyörittämä eikä sivuakselin pyörittämä hammaspyörävetoinen.
     
  8. mie

    mie Gearhead

    Ja varaosien saaminen tuohon B-koneen vesipumppuun alkaa olla aika haasteellsita, taitaa olla muutamaa eri versiota pumpuista. H-moottori tuli ~81 900 Saabeihin ja vuotta myöhemmin 99:iin. H-moottorin sijoittaminen vanhempimoottoriseen 99:iin (Triumph tai tuo B-moottori) vaatii ainakin tulipellin muokkaamista tuon vesipumpun takia. Saab-foorumilta löytyy tarinaa varmasti.
     
  9. cb125twin

    cb125twin Gearhead

    b moottorin vesipumppu siis on lystikkäästi koneen sisällä.
    triumpin moottorissa kannenpultit on vinosti toisiinsa nähden. aika kiva jos napsahtaa poikki kantta irrottaessa.
     
  10. riviera56

    riviera56 Gearhead

    Ok, kiitos tarkennuksista. Melko haasteellinen kikotin tais tulla hankittua.
     
  11. riviera56

    riviera56 Gearhead

    No niin, kone irti. Nyt kysymys tietäjille, missä Triumphin malleissa tuota 1,85 litraista on käytetty? Ja Ursus2, sait yv:n
     
  12. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Oliskohan tätä samaa moottoria ollut Triumph Dolomite malleissa,tälläin muistikuva on jäänyt :odroll:
     
  13. riviera56

    riviera56 Gearhead

    Joo,oikeessa oot, nimellä Triumph slant-four.
     
  14. Ftw-

    Ftw- 3rd gear

    Keravalta löytys virallinen korjaamokäsikirja (ei mikään tee-se-itse-paska) vaan scan auton tekele,vajaa 1000 sivua ehtaa asiaa. Mulla ei mahiksia moista kopioida mutta hyvän asian puolesta voin opusta lainata skannattavaksi. Käsittää 75-78 99 saabit
     
  15. Tumi

    Tumi 3rd gear

    ^ luulen että Triumphkoneisten myynti loppui vuosimalliin 1974 ja uudemmat on kaikki kaksilitraisia?
     
  16. FoCoMo

    FoCoMo 1st gear

    Siis toi moottorihan on halkaistu Triumppi Stagin V-8, muistan ajan kun saapistit ei voinu myöntää että niiden helmen kone englantilainen sonta-kasa...Saabismi tosiaan oli sairaus, väittää kpl mitätahansa!
     
  17. riviera56

    riviera56 Gearhead

    Nojoo, ei tuo nyt maailman kamalalin moottori ole. Käyntiääni hieno ja kierrosherkkä. Asentajan kannalta vaan v-mäinen tosissaan. Herkästi hajoavia osia, esim vesipumppu kii väärän puoleisella kierteellä olevalla mutterilla. Moni hajottanut jo siinä vaiheessa hampaat paskaksi.
    Saab klubilta löyty ehjä kone eli eikun ruuvaamaan.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Nostetaanpa aihe kun itte hommasin jokuaika sitten tälläsen samanlaisen kikottimen...

    Kone on paskassa mutta olin maistavinani pakkasnesteen makua kun juorureijän alta maistelin. Putsasin ja katotaan mitä tekee...

    Eli vesimpumpun vaihtoon varmaan joutuu, voiko tehdä kone paikallaan? Ahtaalta näyttää...

    Onko vaan niin että jakopään koppa veks sitten siellä on se pumppu vai miten toi vaihdetaan?


    Mielenkiintoselta koneelta vaikuttaa mutta kaunis käyntiääni...ei nää voi olla niin paskoja mitä puhutaan:)
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Minkähän mallin kikottimen sää ny sit hankit? Siin vanhassa se vesipumppu ei oo jakopäässä päinkään ja uudemmasta tais tarvii ottaa laturi pois, ni se on siinä jo hyvin esillä. Vielä uudemmista en sit tiedäkään.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Tollasen otsikon mukasen. Saab 99 triuphin kone.

    Vai löytyykö vesipumppu ton ihme laipan alta koneen päältä mikä kolmella kiinni?

    Vanhemmassa ja uudemmassa, mistä koneista puhut? B ja H moottorista?
     

Kerro tästä muillekin!