Saabel Garage; #FinnTyphoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Keme, 27.2.2023.

  1. Löysin tuosta toisesta kuvan ja se on tukossa:

    [​IMG]
    Ja jonkun varhaisemman version tuosta palikasta:
    [​IMG]
    Oli miten oli, mut mun pointti oli, että jotenkin noin sen varmaan voisi tehdä halvalla ja helposti. Ainakin se heppu sai tuolla lailla toimii.
     
    Keme tykkää tästä.
  2. Keme

    Keme Gearhead

    Sit tarvis enää vähä sorvia ja hitsiä, ni kampuralla olis triggaus.
    [​IMG]
     
  3. Keme

    Keme Gearhead

    Vielä ei tiedä kovin tarkkaan mihin loput anturit laittaa, mutta johtosarjaa piti saada valmiimmaksi. Piti sit tehdä ratkaisuja. Takimmaiseen liittimeen tuli vedettyä valmiiksi moottoriöljyn ja askiöljyn lämmönmittaukset, kolmiolaippaan E85 anturin vaatimat narut ja lähimpään sit öljynpaineen ja vedenpaineen mittaukset. Noista on helppo tehdä sit pienet johtosarjat antureille asti ja saa kerralla oikean mittaiset piuhat. Toki noi lämpö- ja painemittaukset ny voi kytkeä mittaamaan mitä haluaa, mut ekalla ajatuksella tollai.

    [​IMG]
     
    LPV, Isamu ja JarskiV tykkäävät tästä.
  4. Keme

    Keme Gearhead

    Vähän taas ollu luovaa taukoa ja edistymättömyyttä. Tuli sit mieleen, et kun auto oli ajossa ni siinä oli joku kiinalainen automaattisulake kontissa joka pomppi startatessa pois päältä.
    [​IMG]
    Roskiksessa se ei aiheuta enää ongelmia.
    Samassa kevätsiivouksessa tuli poistettua myös muutama metri vanhoja radionaruja.
    [​IMG]
    Kyä tää tästä taas. Jännä nähä saisko vapuksi käyntiin.
     
    FuryIII '71 ja JarskiV tykkäävät tästä.
  5. Keme

    Keme Gearhead

    En nyt sano olevani minkäänlainen sähköasentaja, mut tällei amatöörin silmään tämä takalaidassa olleen subbarin kytkentä näytti aavistuksen epäilyttävältä.
    [​IMG]
     
    LPV, Visa ja Isamu tykkäävät tästä.
  6. Keme

    Keme Gearhead

    Puolien sijoittelu kiinnikkeiden heftaamista vaille valmis.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Apparin puolella tulikin sit vastaan toi huohottimen sijoitus. Noooooo, tarvii siirtää se muualle, ni homma ookoo.
     
    JarskiV, Visa ja Isamu tykkäävät tästä.
  7. Keme

    Keme Gearhead

    Ihan ei päässy vappuajelulle, mut eipä se mitään. On täs vielä kesää jäljellä.

    [​IMG]
     
    Visa, eeko, Ftw- ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Keme

    Keme Gearhead

    Jonkun hetken harmistelin, ku toi öljynpaineanturin adapterinippa ei irronnut moottorin takana tosta messinkimulkusta. Jostain olin saanut päähäni, et toi ois sit moottorissa krympillä, mut onneksi kaveri korjasi väärää ajatusta ja totesi sen olevan kierreliitoksella lohkossa. Ny tarvii vaa selvittää tosta, et mikä jenka on lohkossa ni saa paineanturin suoraan lohkoon kiinni ja öljynpainemittauksenkin kytkettyä moottorinohjaukseen aivan kuten kuuluu.

    [​IMG]
     
  9. Keme

    Keme Gearhead

    Tulipa sit tsekattua polttoainepumpun tilannekin. Alkuperäinen ajatus oli laittaa sinne Walbron 450 pumppu, jos tankista löytyy jotain outoa. Onneksi sieltä löytyi Walbron 255 pumppu, ni sehä piisaa komeesti nykyisiin tehoajatuksiin eikä vaadi mitään päivittelyjä.
    Ihan hukkaan toi avaaminen ei kuitenkaan mennyt, koska pumpun ja tankista ulos tulevan putken välinen letku oli mennyt aivan lakritsiksi. Tarvii vaan kaivella siihen joku bensaan upotuksen kestävä letkunpätkä ja homma bueno.

    [​IMG]
     
  10. Keme

    Keme Gearhead

    Tuli kaiveltua muistia ja kuva-arkistoja, ni sieltähän löytyi kelpo ratkaisu.
    Useampi vuosi takaperin tuli tehtyä E85 kerääjäsäiliö ja sinne pistin tommosta sinistä pneumaletkua. Voihan ton pumpun ja läpiviennin välisen letkunpätkän vaihtaa sit vaikka joka toinen vuosi, jos niikseen tulee. Helppo homma ja helpossa paikassa, ni ei aiheuta oikeestaan minkäänlaisia tilanteita. Nyt vaan tarvii kaivella tallilta letkuarkistoja, et löytää noin 5cm pätkän 8/10 pneumaletkua. Lienee tän homman haastavin osuus.
    [​IMG]
     
  11. Keme

    Keme Gearhead

    Pneumaletku lähti testiin.

    [​IMG]
     
  12. Keme

    Keme Gearhead

    Aiempaan öljypaineanturihommaankin löytyi onneksi ratkaisu. Alkuperäisen öljynpaineanturin ja sen jotenkin epäilyttävän oloisen muoviputken sai korvattua teräspunosletkulla ja moottorinohjaukseen kytketyllä öljynpaineanturilla. Nyt saa määriteltyä öljynpaineelle turvarajat ja pidettyä myös mittariston öljynpainemittarinkin toiminnassa vaikkei sillä ny suoranaisesti tee yhtään mitään. Joskin onhan se kiva, et sekin viisari siellä mittaristossa sit heiluu.
    [​IMG]
     
    Vermilion tykkää tästä.
  13. Keme

    Keme Gearhead

    Ja nyt on kampuran triggauskin tekeytymässä.

    [​IMG]
     
  14. Keme

    Keme Gearhead

    Ja tekeytyi valmiiksi. Käsivarastosta ei löytynyt kuin 5mm kulmarautaa, ni tosta ny tuli vähä heavy duty. Ei pitäs ainakaan väristä. Lopuksi tsekkasin, et mahtuuko alavesiputki vielä paikoilleen. Hienosti mahtui ja kampuran anturiin jäi tilaa vielä varmaan 15 milliä. Jälleen kerran pääsi toteamaan "kyä tää tästä hiljalleen etenee".

    [​IMG]
     
    LPV, Arkkumies ja JarskiV tykkäävät tästä.
  15. Keme

    Keme Gearhead

    Hypätään yhden postauksen ajaksi Kadettiin.

     
  16. Keme

    Keme Gearhead

    Typhoon etenee tai ei etene. Tuli ny nyhjäiltyä sentään jotain.
    Takalasihan tästä oli hajonnut jo ennen mulle tuloa, joten sitä oli sit teippailtu umpeen. Hakiessa vetäsin jesarilla jätesäkin takalasin tilalle ettei traileroidessa pyörittäisi lunta auton sisälle. Vanhat maalarinteipin jämät ja noi jokusen vuotta iäkkäät jesarin jämät tuli sit tänään puhdisteltua pois. Oli palanu ihan hiton tiukasti kiinni, mut joku tommone spray tarran-/maalinpoistaja tuntu toimivan ihan ok. Jännä nähä missä kunnossa toi maalipinta ny sit on jakkahan tän joskus saa pestyä kunnolla.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Gary Grand ja JarskiV tykkäävät tästä.
  17. Keme

    Keme Gearhead

    Hypätään taas Kadettiin ja ihmetellään samalla miten Omegan lukko sopii Volvon 1030/1031 perään.

     
    JarskiV ja Fuselage tykkäävät tästä.
  18. Keme

    Keme Gearhead

    Ei tämäkään ny aivan uusin tuote ole, mutta hauska LSturbo bongaus Gatebil reissulta.

     
  19. Keme

    Keme Gearhead

    Vähän juttua Typhoonistakin Youtubeen.

     
    pe-le tykkää tästä.
  20. Keme

    Keme Gearhead

    Nojuu, läppäri kiinni ecuun ja kyl sieltä ny jotain järkeviä anturitietojakin tuli. Startilla pyörittämällä löytyi sekä kierrosluku että öljynpaineet. Harmi vaan, kun map-anturi vaikuttaa olevan pimeenä. Ehkä tosta jäi kuitenkin enimmäkseen positiivinen fiilis ja auton varmaan saa käyntiinkin sit lähiaikoina.

    [​IMG]
     
    JarskiV tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!