Saabel Garage; #FinnTyphoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Keme, 27.2.2023.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    En tiedä, mutta muistelen että tämän konetta mainostettiin kovasti "tehdyn" ja "viritetyn" vanhassa Nettiauton ilmoituksessa joskus reilu kymmenisen vuotta sitten...reilusti ennen kun se tuli sinulle.
     
  2. Keme

    Keme Gearhead

    Joo, onhan tässä ollut jo silloin noi tako-osat kellarissa, nokka ja jossain määrin säädettävä moottorinohjaus. Eli on se ilmo pitänyt paikkansa. On tehty ja on viritetty.
     
  3. Keme

    Keme Gearhead

    Oli ilmeiesti laakerikysymys oli liian yksinkertainen foorumeilla kysyttäväksi. Facialbokista löytyi sit vastaus, et vuosileimojahan noi on. Mielenkiintoista.
     
  4. Keme

    Keme Gearhead

    Olispa sit kannetkin valmiit koneistajalle. Vielä tarvii sit pelata kuvabingoa rockautosta, et löytää tommoset vortecin imusarjantiivisteet.

    [​IMG]
     
    Isamu tykkää tästä.
  5. Keme

    Keme Gearhead

    Nokka näytti jotenkin käsitellyltä ja ehkä muutenkin oudosti koneistetulta, ni piti sit tehdä tiedettä ja mitata siitä 0.050" asteet sekä nosto.
    Typhoonin vakionokan speksit:
    * '91-'93, ZR9/Z79, Syclone/Typhoon
    - Lift (I/E) - .351/.386
    - Dur @ .050 (I/E) - .179/.195 (Ductile)
    Sit tän nokan mittailut
    nosto .372/.393
    asteet 180/196
    Eli mittausvirheet huomioon ottaen asteet vakiot ja nostoa hitu enemmän. Nolo.
    Lopputuloksena lienee se, et tarvii pistää rockautosta tilauksee tämmöne mikälie 77$ vakionenä koska siinä on enemmän kaikkea https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=5575830&cc=1164440&pt=5260&jsn=342

    [​IMG]
     
    LPV ja Isamu tykkäävät tästä.
  6. Keme

    Keme Gearhead

    Tulipa sit kurkattua vaihteiston öljypohjaankin. Melkosta mössöä, mut kai se o hyvä uudella filsulla ja öljyillä.

    [​IMG]
     
  7. f-85

    f-85 Gearhead

    Oliko tuolla nokalla miten(kään) vetoja? Mulla on kans sy/ty nokka tuossa jouten mut otanko käyttöön.
     
  8. Keme

    Keme Gearhead

    Suoraan sanottuna; ei mitään tietoa. Kesän ajeluilla avasin kaasuläppää maksimissaan ehkä 30%. En viitsinyt kokeilla säätämättömällä koneella miten siinä on vetoja eikä sit jaksanut kuitenkaan käydä dynossakaan. Ens kesänä sit, mut tän kesän ajeluihin on tosi huono verrata, kun vaihtuu nokka ja ahdinkin.
     
  9. Keme

    Keme Gearhead

    Typhoonin moottorinosat on koneistajalla, ni piti sit kokeilla Rekordia käyntiin vähä reilun vuoden tauon jälkee. Starttashan se sit pikku koppuloinnin jälkeen ja kävi suht ok.

    https://www.youtube.com/shorts/-pTCCLlJoBc
     
  10. Keme

    Keme Gearhead

    Lohko tuli takasi koneistajalta, paketteja tuli rockautolta ja sit tuli pestyä kellarin osat. Huomenna tarvis sit huitasta pyörivät kellariin, ni sais taas pykälän verran hommaa eteenpäin.

    [​IMG]
     
    Isamu tykkää tästä.
  11. Keme

    Keme Gearhead

    Hiljalleen nippuun päin.

    [​IMG]
     
    Isamu ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  12. Keme

    Keme Gearhead

    Hmpff.. Ei sit saanu tänään kellaria nippuun ja öljypohjaa kiinni. Vanhassa nokassa oli pidempi jakorattaan kiinnitysosuus, ni eihän tää ny sit toimi. Josko sit huomenna hakis millistä mellapeltiä, sipsii siitä palasen nokan ja nokkapyörän väliin ja sen jälkee pultit kiinni. Empä ois arvannu, et näitäkin on eri mitoilla.

    [​IMG]
     
  13. Keme

    Keme Gearhead

    Tuli askarreltua 2x 0.40mm mellapellit nokan ja nokkapyörän väliin. Sit vaa jakopää nippuun ja liimaa pultteihin.

    [​IMG]
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä nyt jotenkin mulla pistää hälytyskellot soimaan, joko nokka on väärä tai jakopää on väärä tähän moottoriin? Tai siltä minusta ainakin tuntuu.
    Miten se nokkaketjun linja menee, saisko siitä vihjettä että missä mättää?
    Jäänee myös ohjaushalkasia hyvin lyhyeksi ylärattaassa jos sinne jotain simmejä laittelet, vai kuinka?
     
    Keme tykkää tästä.
  15. Keme

    Keme Gearhead

    Nokka on 0.8mm liian lyhyt 1. laakerin etupuolelta. Ilman shimmejä nokka ottaa kiinni lohkoon. Jakopää on sama kuin mikä tässä moottorissa oli purettaessakin.
    En saanut sen paremmin selviteltyä, et onko tämä nyt sit joku tasapainoakselillisen lohkon nokka vai jotain muuta. Rockauto myi sopivana, mut toi nyt on ainoa ero mitä täs oli.

    [​IMG]

    Toki sekin lyhenee ton 0.8mm verran. Vaikutti sitä kuitenkin jäävän.
     
  16. Keme

    Keme Gearhead

    Nokkasekoilun joukkoon pari sanaa LSswapatusta Volvosta

     
    JarskiV tykkää tästä.
  17. Keme

    Keme Gearhead

    Kerkes eilen sentää jäätelöautolla jäätelöllekin. Vähän viime tinkaan meni, mut hyvin oltiin sentään kesän puolella. Josko ens kesänä kerkeäisi ihan T-paitakelien aikaan jätskille. Se ois aika kiva.

    [​IMG]
     
    eeko ja Isamu tykkäävät tästä.
  18. Keme

    Keme Gearhead

    Tuli sit vihdoin aloitettua Kadetin FINnittömien kilpien asennusprojektikin. Jatketaan keväällä sit asennuksella.

    [​IMG]
     
  19. Keme

    Keme Gearhead

    Sit taas Typhoon tusailua. Oli kyl nii hidasta taas putsailla ja niputella kannet. Tarvis tehä useemmin ni ois vähä sujuvampaa.
    Jotkut rosterinaulat noissa kansissa on ja 5 imua sekä yks pako vähä vipatti lautasesta. Pikkuhipasu venttiilihiomakoneessa, ni tuli hyvät. Vissiin venttiilien vaihdon yhteydessä ei oltu tehty seetejä, ni siks noi oli päässy vähä mutkalle. Kansista tuli hyvät, ku niihin mirattiin seetit uusiksi. Ei tarvinutkaan sit planailla. Jousipaineitakin koitin mittailla, mut loppu 125kg vaaka kesken aukipaineita mittaillessa. Olikohan kiinnipainekin jotai 58kg, ni ompahan sitäki jo siin. Jotenkin noi vaikuttaa aivan tarpeettoman tymäkiltä jousilta, mut tähän kohtaa ei ole oikein mitään muitakaan vaihtoehtoja.

    [​IMG]

    Tää kippo oli puhdas ennen kuin purin kannet ja laitoin toho jouset, retainerit, lukot ja studit. Toi mosa oli sisältä todella paskanen.

    [​IMG]

    Puristussuhdettakin tuli mittailtua. Mittausvirheet huomioiden se jää sinne 7.9-8.1 haarukkaan. Ihan sopiva, ni saa painaa boostiakin pataa ja saa hyviä turboääniä.
     
  20. Keme

    Keme Gearhead

    Imusarjantiivisteet on vielä maailmalla, mut kyl tällä viikolla saa jo mosan kipata takas konehuoneeseen. Pääseepähän ihmettelemään ahdinjuttuja.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!