Saako kv auton mr kilpiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Anonymous, 1.7.2005.

  1. Chrome

    Chrome 1st gear

    Vai kateuspykälän mukaan ei korinvaihtoa mr-kilpiin.

    Entäs jos minulla olisi jokin Cadillac esin '60 special joka on mallisarjana kallimmasta päästä. Siitä on maksettu aikanaan autoverot ihan rehellisesti. Haluaisin vaihtaa autoni avoksi ja kun sopivaa ei löydy niin teen sitten korinvaihdon samanvuoden avoon. Avo kun on ollut halvempi kuin tuo oma malllini niin olen siis maksanut suuremman autoveron alunperin kuin tuo uusi avoni olisi maksanut. Saisinko sen sitten mr-kilpiin kun olen vaihtanut kalliimman auton halvempaan? ei pitäisi olla kateuttakaan kun sehän on se köyhempi malli.

    Mielestäni pitäisi lakia tulkita niin että auto tulisi saada mr-kilpiin sellaisena kuin se on alunperin rekisteröitynä Paloautot paloautoina ja 3+3 penkkiset sellaisinaan.

    Jokaisen joka korinvaihdon haluaa lailliseksi tulee sitten tilata ameriikasta uusi title alkuperäisen korin ID numeroille ja verottaa se auto. Esim Coronet chargerille :) haetaan charger korin ID:llä uusi title ja se verotetaan uutena autona suomeen. Silloinhan se on uudelleen syntynyt charger. Coronetin papruille tehdään mitä tehdään (paperittomista uusi)??
     
  2. reuben

    reuben 1st gear

    JOKOHAN SE TÄSTÄ SELVIÄÄ?
    Museoajoneuvoksi hyväksymisen edellytykset (tekniset asiat)

    Museoajoneuvon kuntoa arvioitaessa laki määrittelee hyväksymisehdot, siis iän lisäksi myös, että se vastaa alkuperäistä kuntoa tai on entistetty asianmukaisesti.

    Alkuperäiskunnolla ymmärretään sitä, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehjät. Ruostevaurioita ei museoajoneuvossa saa olla.

    Entistäminen tarkoittaa kunnostustyötä, jonka tuloksena ajoneuvo mahdollisimman
    tarkoin vastaa alkuperäistä mallia rakenteeltaan ja ulkoasultaan.

    Poikkeuksena edellä mainittuihin vaatimuksiin on, että museoajoneuvoon saa asentaa hyväksyttyjä liikenneturvallisuutta edistäviä laitteita, ( esim. turvavyöt, suuntavalot, heijastimet jne. ). Museoajoneuvoon on myös meistattava valmistenumero, joko runkopalkkiin tai -koteloon, jos sitä ei valmistajan toimesta ole tehty.
    Lisätietoja AKE:n (Ajoneuvohallintokeskus) kotisivuilta; vasen palkki:"Rekisteröinti"
    ja sieltä "Museorekisteröinti".




    Museoajoneuvoksi hyväksyminen

    Mikäli ajoneuvosi täyttää edellä mainitut vaatimukset, sille voidaan kirjoittaa valtakunnallisen museoajoneuvojärjestön myöntämä museoajoneuvolausunto. Ajoneuvon omistaja vakuuttaa museoajoneuvolausunnon omalla nimikirjoituksellaan, että hänen antamansa tiedot ajoneuvosta ovat oikeat. Samalla hän sitoutuu ottamaan ajoneuvolle ajoneuvon käyttöä rajoittavan museoajoneuvovakuutuksen. Museoajoneuvovakuutuksen oikeuttama käyttöaika on korkeintaan 30 päivää/vuosi.





    Tarkastustilaisuuteen on varattava seuraavaa aineistoa ajoneuvosta

    • rekisteriotteen teknillinen osa

    • teknisiä tietoja sisältävää kirjallisuutta

    (omistajan käsikirja, korjaamokäsikirja, varaosakirja tai muita ajoneuvoa käsitteleviä teoksia)


    Lisäksi, jos ajoneuvo ei ole ollut aikaisemmin Suomessa rekisterissä:

    • ulkomainen rekisteriote ja selvitys omistusoikeudesta

    • tullaustodistus, jos ajoneuvo tuodaan EU-maiden ulkopuolelta

    Museoajoneuvolausuntoa ja arkistointia varten tarvitaan ajoneuvosta neljä kappaletta samanlaisia valokuvia. Lomakkeen tila kuvia varten on noin 9x13 cm. Kuva otetaan autosta etuviistosta, jolloin keulan koko on välillä 1/3 maksimissaan 1/2 (katso alla oleva malli). Auton tulisi täyttää suurimman osan kuva-alasta. Kuvan taustan tulisi olla mahdollisimman tasainen ja rauhallinen, sekä väritykseltään sellainen, että auto siitä hyvin erottuu. Kuvassa ei myöskään ole suotavaa, että siinä esiintyy henkilöitä, eikä muita häiriötekijöitä. Muista, että ilman kuvia et voi saada museoajoneuvolausuntoa.

    Kun kuvaat autoa ja kuvista valmistetaan niin sanottuja kymppikuvia (koko 10x15 cm) ota kuvat niin kaukaa, että valmiissa kuvassa ajoneuvon pituus on maksimissaan noin kymmenen senttiä. Näin kuvasta voi leikkaamalla saada oikean kokoisia. Jos käytät kuvaukseen digitaalikameraa, kopiot kuvista on tulostettava valokuvauspaperille.




    Historiatiedot ajoneuvosta

    Auton historiatiedoista kirjoitetaan lyhyt (muutaman rivin) selvitys, josta selviää ajoneuvon omistussuhteet, ajoneuvon entisöintivaiheet, ajoneuvon erityispiirteet yms.




    Toimenpiteet museoajoneuvoksi hyväksymisen jälkeen

    Ajoneuvo museoajoneuvolausuntoineen esitetään katsastustoimipaikalla tapauksesta riippuen, joko rekisteröinti- tai muutoskatsastuksessa, jolloin se merkitään rekisteriin museoajoneuvoksi.

    Katsastustoimipaikalla on saatavissa museoajoneuvoksi hyväksytylle ajoneuvolle mustapohjaisia rekisterikilpiä ns. "museoajoneuvokilpiä".



    Museoajoneuvoja koskevat poikkeukset yleisistä määräyksistä

    • museoajoneuvon vuosikatsastus suoritetaan ennen 1.1.1960 käyttöön otetuilla ajoneuvoilla joka neljäs vuosi ja uudemmilla museoajoneuvoilla joka toinen vuosi kesäkuun loppuun mennessä.

    • "talvirengaspakko" ei koske museoajoneuvoja

    • ajoneuvoveroa (dieselvero) ei koske museoajoneuvoja

    • käyttömaksu ei koske museoajoneuvoja

    • vuosittain sallittu 30 ajopäivää

    • Jo hyväksyttyyn museoajoneuvoon ei saa tehdä muutoksia.

    MUSEOAJONEUVO EI OLE KÄYTTÖAUTO.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täytyy vaan toivoa että sahk:n tarkastajat ovat suoraselkäistä porukaa, niin kuin ovat tähänkin asti olleet, ts. etteivät sorru veronkiertäjien vedätyksiin.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Löytyypi s mersu diisseli koneella museorekisteriöity joskus v.2000 ( kone vaihdettu ennen vuotta -66 eli yli 30 vuotta sitten ) et silleen :lol: :eek:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voihan esimerkiksi -69 Charger kv jossa on käytetty vaikka -69 Coronetin tekniikka olla rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäinen. Ei sitä itse Galien Govierkaan pysty tunnistamaan kv:ksi saati sitten Suomalainen museokatsastaja. Sellaisilla osilla se on lähtenyt tehtaalta paitsi että -69 nyt on nk. #numbers moottori mutta ei sitä ole muiltakaan vaadittu.

    Toinen juttu on nämä vanhat kv-autot joiden % ovat nollautuneet 3 vuoden päästä. Ne voi olla jopa täysin samassa kunnossa kun tehtaalta lähtivät.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Koko museotarkastus on suomalaisen byrokratian ja yhdistyshengen kukkanen. Esimerkiksi Ruotsissa vakuutus- ja veroetujen saamiseen riittää, että auto on 30 vuotta vanha eikä sitä käytetä ympärivuotisena käyttöautona. Ja ruotsalaisia täälläkin usein lempeästi pilkataan holhoushenkisestä viranomaisyhteiskunnasta...

    Yhdistysten sisällä tapahtuvat entisöinti- ja rakentelutyön laatukilpailut ovat sittten asia erikseen ja jokainen yhdistys saa soveltaa niihin omia sääntöjään. Kenenkään yhteiskunnalta saamat edut eivät tällöin kuitenkaan ole harrastajakollegan tuomiovallalle alistettuja.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Selvennys ! vaihdettu mersun diisseli pellin alle :oops:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kummassako näistä mielestäsi kierretään veroja?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miten museokatsastuksessa suhtaudutaan kuorma-autojen korirakenteisiin. Onko vapaa valinta ajan hengessa? Vaiko niin että mikäli on alunperin ollut pölliauto tulee olla pankot.
    Ja saako kiinteälavaiseen lisätä kipin tai aurausvarustuksen?
    (Mitä sanoo laki ja asetus)

    Nimimerkillä "Iso ratas enää kahdella pultilla höllästi kiinni, eli esim. M-sarjalainen alle ja museokilpiin" :wink:


    Museosääntöhän voisi pahimmillaan olla sellainen että pitää olla Fendertagin selvitys ja varustelista mukana leimassa.
    Eli jos numeroiden mukaan on: coronet, 4d sedan, am radio, roof delete, 170 slant, tf727, special groovy hippie paint... pitää ne olla ko laitteessa ja siitä ei ole kahta sanaa (tosin ei tarvitse olla # riittää kun tyypit täsmää).
    Lisäksi kaliforniamallessa tulee olla alkup. saastelaitteet.
    Tuolloin laki olisi aika yksiselitteinen. Tosin museoautojen määrä saattaisi radikaalisti pudota. Saa olla tosi pussihousu jos tuollaisen villin esimerkkiauton entisöisi...

    Mallisarjan sisäiset joustot ovat ihan hyvä asia. Eli 225:n voi vaihtaa 360:een ja manuaalin tomattiin ja lisätä AC:n jos tykkää ja listoilta löytyy.

    Ha-korinvaihdot / replicat ovat niin 2-piippuinen juttu että parempi kun ei puutu niihin.


    Fargo/Käkkäläjärvenkoritehdas-Paloauton muutto Fargon alustaksi ei sinällään ole korinvaihto. Vanha korinvaihdoshan poistetaan ja asennetaan takaisin orkkis hytin(tai vastaavan) tuulilasi, katto, ovet ja takaseinä takaisin alkuperäiselle rungolle / tekniikalle. Periaatteessa sama asia, kuin korjaisi rutatun tai lahonneen hytin...
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead


    Siis ei kummassakaan. Mut jos -82 ambulanssimersuun laitetaan coupen kori ja sillä ajellaan töihin ympäri vuoden niin siinä on mun mielestä sitä veronkiertoa.
     
  11. vanha herra

    vanha herra 1st gear

    Jos astuu kaksi askelmaa taaksepäini, katsoo tilannetta ja hieman karrikoi ja provosoi, nin eikös se homma lähde siitä että 4d Coronetin omistaja haluaa Chargerin ja lompakko ei riitä sellaiseen oikeaan. Hän keksii korinvaihdon olevan veronkiertotie saada Chargerin näköinen auto ilman että tarvitsee maksaa oikean autovero+alv+tulli+tuontikulut tai maksukyky riitä ostamaan Suomesta real thingiä. Muutaman vuoden kuluttua samainen kaveri on hieronut Coronettiaan Chargerin näköiseksi niin paljon että havaitsee että sillä olisi saumaa MR-autoksi, kenties kustannusten vuoksi (again), jälleenmyyntia arvon nostamiseksi tai kun kavereillakin on sellainen. Tai jokin muu motiivi ?
    Ymmärsinkö tämän viestiketjun ongelman motiivit edes vähänkään oikein ??

    Paloauto vertaus on sinänsä hyvä koska ongelman luonne on *yleensä* toisenlainen: Osien saatavuus on vaikeampi ja palo- tai kuormaautojen myyntiarvojen erotus (mahdollinen myyntivoitto) on piece of shit verrattuna 4d Coronet vs 6bbl Charger. Okei, laki ei tunne autoverotuksessa tässä kohden "motiivi" -käsitettä joten asian määrittely sitä kautta on vaikea tai mahdoton, mutta kertokaa ja perustelkaa mulle tyhmälle miksi Coronetti pitäisi saada Chargerina MR leimaan ?

    Suomessa on monta t(m)unattua Chargeria joissa osaa on vaihtunut niin paljon että hyvin tehty kv on varmasti alkuperäisemmän ja hienomman näköinen. Mutta mun mielestä on turha väittää että kv ja aito on sama juttu. Näytti ne samalta tai ei mutta niinhän Mona Lisastakin on yksi kappale Louvressa ja miljoona samalta näyttävää maailmalla ja niitä on amatöörin vaikea erottaa toisistaan. Ne on eri asioita joilla on eri hinta markkinoilla.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vanha herra antoi niin tyhjentävän vastauksen, että vasemman jalan saapaskin sen ymmärtänee, niinpä tämän vatvomisen voisi vaikka lopettaa tähän. Kiitokset vielä vanhalle herralle.
     
  13. bdr529

    bdr529 1st gear

    Vatvomisen voivat lopettaa ne joista tämä mielipiteenvaihto siltä tuntuu.

    Mietin kuitenkin vielä, miten tähän teoriaan asettuu seuraavanlainen hypoteettinen tapaus: mobilisti on löytänyt suulista 30-lukuisen auton osia. Osista saisi muuten kokoon auton, mutta korista ei ole jäljellä kuin keula tulipeltiin asti. Takaosa on joskus ollut kaksiovinen roadster. Naapurimaasta löytyy yllättäen halvalla kohtuullinen neliovisen sedanin kori, jonka voi istuttaa rungolle. Kaikki tehdään alkuperäisyyteen pyrkien, vaikkakin vaikeasti löytyvinä pisteosina joudutaan käyttämään jenkkien kautta hankittuja kaukoidässä valmistettuja sinne-päin -tarvikkeita.

    Tuloksena on auto, jollaista ei ole papereiden mukaan ollut. Sen ilmiasu on kuitenkin alkuperäinen ja yksityiskohdatkin vaikuttavat oikeilta. Auto olisi voinut tulla hihnalta samanlaisena, mutta juuri tämä auto ei oikeasti ole koskaan tullut.

    Entisöijä olisi tietenkin voinut hankkia samanlaisen foordin kalliilla hinnalla valmiiksi entisöitynä jenkeistä ja maksaa siitä tullia ja alvia. Veroa ei noin vanhasta olisi mennyt, joten kyseessä ei sikäli ole "veronkierto". Nyt viranomaismaksuilta kuitenkin säästyi, vaikka omaa työtä piti tehdä paljon. Omasta työstä ei tietenkään tarvitse maksaa veroja. Työn tehneellä herralla ei ole tatuointeja.
     
  14. Make2

    Make2 3rd gear

    Suomen ensimmäisen aidon -69 R/T Chargerin nykyisenä omistajana ja siten jonkun verran vuosien varrella ko. autoihin tutustuneena täytyy rehellisesti kyllä todeta että ei se kv. kyllä aidoista yhtään eroa jos se on hyvin ja oikein tehty. Vanha korinvaihto voi olla jopa eräissä tapauksissa matching numbers kamaa mutta silloin se on tuotu kokonaisena suomeen joka oli aikoinaan varsin harvinaista.

    Tuo hinta taas määräytyy kokonaan ulkomailla ei Suomessa. Näitä autoja kun on kovin vaikea kaupata tässä maassa kun ostajat ovat kovin vähissä. Jos suomen verot ja Mr katsastus nostaisi näiden autojen hintoja pitäisi USA-Ruotsin akselille lisätä hintaan vielä 29% verot ALV ja mahdollinen mr- lisä ? Näin ei kuitenkaan ole. Hyvä kun saat autostasi Suomessa edes nk. verottoman hinnan joka lienee nyt sitten sama kun tuo kv. hinta. Tämän vuoksi useat hienot autot ovat jättäneet kauniin kotimaamme.

    En usko että kukaan tämän topicin kirjoittajista haluaa mitään entisöintitodistuksia mr-kilpien haaveissa vaan kyseessä on puhtaasti vääristynyt vakuutusjärjestelmä jossa vain mr-katsastetut saavat nk. edullisen vakuutukset ja muut maksavat sitten kovan käden kautta kun kyseessä on isomoottorinen V8. Varmaan tähänkin muutos joskus tulee mutta saattaa parta harmaantua miehiltä ennen kun sen päivän näkee 8)
     
  15. Chrome

    Chrome 1st gear

    Entäs se mällätty charger josta etukelkka menee ihan p:n päreiksi... eihän sitä mr-kilpiin saa jos osia siihen otetaan Coronetista? joku olisikin tilannut Coronettiinsa 440 sixpackin ja rankemman alustan tiheine perineen. Onhan siinä jo paljon Coronetin osia 318 low end pricing Chargeriin.

    Entäs jos se alatukivarsi joka oli tulossa Chageriin tipahtikin linjalta ja tilalle tuleekin Coronettiin tarkoitettu tukivarsi... ai jai! Coronet osaa jo tehtaalta, vaikket sitä koskaan saakkaan selville :) Jos osa on sama niin niin kuin sen erottelet? katsuritkaan ei taatusti tiedä mikä on mistäkin.

    Entäs jos Coronet on ennen kanta-auto tarkastusta saanut jo sen Chargerin heavy duty osat alleen ja katsuri merkkaa ne alkuperäisiksi :rotfl: sittenhän siinä on oikeasti enemmän Chargerin osaa kuin Coronettia.
     
  16. vanha herra

    vanha herra 1st gear

    Heh, ihmettelyni aiheesta ei ollut tarkoitettu "miten jos sattuu...??" -tyyppisenä vaan "miksi ihmeessä...?"

    Onhan Mona Lisaankiin vaihtunut varmaan monet kehykset kuten Coronetti/Chargeriin alatukivarret mutta silti se perusasia on sama, eikä niissä kai ole sen suurempaa ihmettelyä ? Kulutusosia molemmat ?

    Mona Lisasta on monta hyvää feikkiä joita taidetta pitkän elämänsä harrastaneet eivät erota oikeasta kappaleesta, ja mielestäni täysin sama tilanne suomalaisen mopar-harrastajan kohdalla väiteeseen amerikkalaisesta autosta että "ei ole eroa oikean ja kv:n välillä".
     
  17. isäntä

    isäntä 1st gear

    Ei näitä tolppa Coronetin ja Chargerin tukivarsia ole varmaan tehtaalla eroteltu, että kumpaan niitä saa käyttää. Samaa osaa kait niissä on käytetty ristiin. Coronetin reppanasta vaan ei tule mitentkään aitoa Chargeria. Auto on alkanut maallisen vaelluksen Coronettina ja sinö se pysyy. Se on vähän sama homma näiden korinvaihto transvestiittien kanssa kuin Matti haluaa Maijaksi. Matista saadaan asiallinen feikki Maijasta, mutta ei silti aitoa asiaa ja sama onkin kv-autojen kanssa.

    Miksi en arvosta kv-autoja ja vaan väitän niitä transuiksi? Tehtaalta lähtiessä ne eivät ole olleet sitä mitä nyt väitetään. Kv:n tekijä on voinut tehsdä luomuksensa omaksi ilokseen, kun alkuperäisen ostaminen on ollut mahdotonta tuon ajan tulli/autovero systeemeillä. Sitten joku koijari koettaa vetää välistä ja väittää kv:tä yhtä arvokkaaksi kuin aito ja vielä tunkea museorekisteriin. Kv on kuitenkin MR-tarkastuksen hengen vastainen. SAHK:n sivuilta löytyy määritelmä ja tässä pätkä siitä: "Alkuperäiskunnolla ymmärretään sitä, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut.". Ei mahdu tähän kv.

    Ne jotka seuraavaksi väittää, että numeroilla ei ole merkitystä vaan se miltä homma nykyään näyttää voivat miettiä seuraavaa juttua. Harvinaisen automallin myymisessä vaikuttaa kunto, alkuperäisyys ja paperit yms muut todisteet auton väitetystä identtiteetistä. Jos kaikki natsaa saat myydessä oikean hinnan. Kaikki uupuva informaatio tai sekavat feikkiin viittavat jutut puodttavat hintaa rankasti. Ikävää mutta totta.

    Mona Lisa vertaus on aika hyvä ja oikeasti kaikki muut kuin aidot oikeat asiat kuuluvat harrasteajoneuvoluokkaa jota ei ole saatu aikaiseksi ja todennäköisesti tämä marginaaliseksi tuomittu asiaa jää myös toteutumatta vielä pitkäksi aikaa.

    Miten kv arvostetaan? Se ei ole enää sitä mistä on lähdetty liikkeelle ja se ei ole sitä mitä väittää olevansa. Eli arvo lienee vähän vähemän kuin alkuperäisen kanta-auton arvo asiallisessa kunnossa.
     
  18. bdr529

    bdr529 1st gear

    Mona Lisa on taiteilijan tekemä taideteos. Autot ovat yleensä teollisia liukuhihnatuotteita.

    Joitain lähinnä amerikkalaisia malleja voidaan yksilöidä tarkemmin valmistusnumeron mukaan. Tällä tavoin selville saatava harvinaisuusaste on markkina-arvon pohjana, ei mahdollinen museotarkastusdokumentti. Siitä on hyötyä kun viranomaisen kanssa keskustellaan vakuutuksista ja käyttömaksuista.

    Kukaan ei varmaankaan kuvittele saavansa "väärällä" tekniikalla varustetusta muskelikoristaan huippuhintoja jossain Barret-Jacksonilla sillä perusteella että Päijät-Hämeen Autohistoriallinen klubi on katsonut sen soveliaaksi tiettyyn vakuutusmaksuryhmään.
     
  19. Make2

    Make2 3rd gear

    Minä taas näen asiat hieman toisin. Auto on kyllä mielestäni se minkä näköinen se on ja miksi VIN koodit sen paljastavat. Jos esim. Moparissa on molemat laatat (VIN ja Fender Tag) paikoillaan en kyllä rohkenisi sitä muuksi väittämään kun numerot kertovat. Kieltämättä onhan se vähän outoa kun toisen auton papereilla voidaan täysin laillisesti huristella menemään mutta näin ne vaan aikoinaan hyväksyttiin.

    On totta että auton historian tunteminen lisää mahdollisesti sen arvostusta ja mahdollisesti myös arvoakin. Korinvaihtojen historia on usein vaikea selvittää mutta niin se on myös uusituonneilla. Onko nekään aina aitoja kun kopiot on niin helppo tehdä ja VIN laatta ainakin mopareissa on kiinni kahdella niitillä ja Fender Tag ruuvilla.

    Omani R/T:n koko historia ja aikaisemmat omistajat ovat kaikki tiedossa ja siksi on helppo sanoa että siinä on mm. alkuperäinen sisusta tai #numbers kone kun historian tuntee ja omistajien kanssa on jutellut. Nostaako moinen tieto arvoa ? En minä tiedä. Riippuu kait ostajasta mitä arvostaa.
     
  20. gremlin

    gremlin Gearhead

    Edelleen, ei sita rekisteriotetta siina pitaisi katsastaa vaan ajoneuvo. Siella rek.otteessa sailyy edelleen se kv. merkinta eli ei silla paase liikaa "rikastumaan". Se tuntuu olevan tassa monella huolena, ja puhutaan veronkierrosta, eikohan ne demarit verota tassa jokaista ihan tarpeeksi. Tietysti jos on hiukan kommarin vikaa niin kyllahan se sapettaa jos kaveri(toveri) saa verokierto auton(mihin on mennyt helevetisti rahaa etta on saatu viimisen paalle hienoksi) halpaan MR rekisteriin. Kattokaa pussihousu-magazinesta kun suosta kaivetaan autoja ja sitten ne on valmiina MR kilvissa. Aitoja? EI TODELLAKAAN
    Uskoisin etta ne ketka haluaisivat kv;n MR kilpiin eivat tee sita rikastuakseen vaan haluavat halvemman vaihtoehdon kun autolla ajellaan kuitenkin vain kesaisin todella vahan. Tottakai aina loytyy poikkeuksia, myydaan aitona,Elviksen vanhana, Suomen ekana, ainoana,yms. Mutta pitaisi sita ostajallakin olla jonkunnakosta vastuuta. Itsellani ei ole kv autoa eika minua todellakaan haittaa jos joku saisi kv;n MR kilpiin, saattaa johtua siita etta en ole piilo-kommari.
    Ruotsissahan KAIKKI yli 30v vanhat autot/mp;t on vapautettu kayttymaksuista ja diisseliveroista, katsastus on joka toinen vuosi ja vakuutukset on halvempia.
     

Kerro tästä muillekin!