Saako lokasuojat poistaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Ahto, 25.11.2006.

  1. Ahto

    Ahto Gearhead

    Pahoittelen jos aihetta on käsitelty muualla laajalti. Mutta kysyn silti.

    Mikäs nykyinen lain sana on lokasuojien poistamisesta. Saako 30-luvun rodista

    a) poistaa lokasuokat surutta,
    b) ei, mutta ne voi korvata renkaan päälle tulevilla lipoilla
    c) ei saa muuttaa alkuperäistä rakennetta?

    -A
     
  2. Ahto

    Ahto Gearhead

    Eiko Suomessa kukaan koskaan ole edes harkinnut lokasuojattoman rodin rakentamista? :eek:
     
  3. chevrod

    chevrod 1st gear

    Saa jättää pois, asia varmistettu konttorilta. Omaan rodiin ei mokomia kouruja tule 8)
     
  4. Ahto

    Ahto Gearhead

    Hyvä, kiitos tiedosta! Nyt pitää sitten alkaa etsimään kromauskelpoista etuakseli/tukivarsia. :)
     
  5. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Saako lokasuojattomassa autossa käyttää nastarenkaita? :eek: :rotfl: :rotfl: :poff:
     
  6. nash

    nash 3rd gear

    lokasuojattomia rodejahan on suomessa varmaan enemmän kuin lokasuojallisia. Itse oon sitä mieltä, että ainakin mun rodissa lokkarit on.....ja pysyy 8)
     
  7. chevrod

    chevrod 1st gear

    Kauneus on katsojan silmissä vai miten se meni :odroll:
     
  8. jorke

    jorke Gearhead

    Joo, ei nykyään tarvi lokareita,

    Yks heppu kysyi AKEsta ja tuossa niiden vastauksesta osa:
    "Henkilöautossa (M1-luokan auto) ei nykyisten sääntöjen mukaan vaadita
    tällä hetkellä lokasuojia. Säädös tosin jättää hieman tulkinnan varaa,
    ja yhteistyöhaluton katsastusmies voi ehkä tulkita ne silti
    tarvittaviksi (säädöksen 1248/2002 §20 liitteenä). "
     
  9. Fireball

    Fireball Gearhead

    YHTEISTYÖHALUTON KATSASTUSMIES :rotfl: Ei kai semmosia oo olemassakaan.
     
  10. jaketin

    jaketin Gearhead

    niin, sehän on street rod :poff: :rotfl: :poff: :rotfl: :poff: :rotfl:
     
  11. nash

    nash 3rd gear



    oota vaan tallilla :argue: :poff:
     
  12. lehmikangas

    lehmikangas 1st gear

    MItä mitä? Tässä on jätetty ideoita toteuttamatta just tuon lokaripakon takia. Olisko tästä vastauksesta saatavana enempää tietoa? Ettei kaikki pommiteta akea omilla kysymyksillä... Onko vuosilukurajoitksia vai miten menee?
     
  13. pas2

    pas2 Gearhead

    Ja sitten faktaa kehiin ja pykäliä! Onko vuosimallirajoitteita (esim ennen 1955) ja onko korimallilla väliä? Ja jos ei pykäliä löydy niin Aken virkamiehen nimi kiitos. Konttorille ei varmaan riitä: "Yks heppu kysyi AKEsta ja ne sanoi ettei tarvi olla..."

    Katos vaan turasin nii kauan viestin kanssa että :odroll: ehti tulla samankaltainen kysymys.
     
  14. lehmikangas

    lehmikangas 1st gear

  15. pas2

    pas2 Gearhead

    No tosta nyt ei ole hyötyä tossa on päivämääriä, jolloin direktiivejä on muutettu. Pitää siis saada koko roiskesuojadirektiivi. Samalla sivulla kun on muitakin varusteita, esim. huurteenpoisto joka pitää olla jostain 68 eteenpäin. Eli pitäisi saada koko se direktiivi tulkattavaksi.
     
  16. lehmikangas

    lehmikangas 1st gear

    No joo, ei tuosta liitteestä suoraan mitään hyötyä ole, kuten itsekin sanoin että en ymmärtänyt mitä nuo eri merkinnät kaikkinensa tarkoittaa.

    Ja itseasiassa, tuo liitteen kohta 37 voi tulkita koskevaksi (tai siis vapauttavaksi) vain tämän:
    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021248

    Pykälän 20, ensimmäisen momentin N1 luokan ajoneuvot, eli pakettiautot. Eli jos olis pakettiautorodi, niin sitten jos täyttää tuon liitteen kohdan 37, niin lokareita ei tarvita. (?)

    Mutta, tuo pykälä 20, toinen momentti:
    Tuossahan sanotaan että muun kuin henkilöauton tai pakettiauton lokarit pitää yltää jne.

    Missä sanotaan että henkilöauton lokarit pitää ylipäätään olla olemassa?

    Jossain muistan lukeneeni sitä että renkaan kulutuspinta ei saa olla lokarin ulkopuolella jne, mutta en nyt sitäkään löytänyt. Ja mitä kaikkea sekin koskee.
     
  17. jorke

    jorke Gearhead

    Tuossa jotain lakitekstiä mitkä liittyi siihen vastaukseen:

    20 §

    Roiskesuojat


    1. N1-luokan ajoneuvon, joka ei täytä liitteessä 1 olevan I osan 37
    kohdassa tarkoitetun moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan
    jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston
    direktiivin 78/549/ETY vaatimuksia, roiskesuojien tulee ulottua
    leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun
    leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta
    vähintään 30° eteenpäin ja vähintään 50° taaksepäin. Roiskesuojan
    takaosa renkaan tai paripyörillä uloimman renkaan keskeltä mitattuna ei
    saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 150 mm
    renkaan pyörimisakselin yläpuolella.


    2. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon roiskesuojien tulee ulottua
    leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun
    leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta
    vähintään 30° eteenpäin. Roiskesuojan takaosan renkaan tai
    parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruinen osuus ei saa päättyä
    sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 100 mm renkaan
    pyörimisakselin yläpuolella ajoneuvon ollessa kuormittamaton.


    3. Roiskesuojan poikkileikkauksen tulee olla siten kourumainen, että
    kourun syvyys akselin yläpuolelta mitattuna on vähintään 30 mm.
    Kourumaisuus saa vähetä 1 ja 2 momentissa tarkoitettuja kulmia
    lähestyttäessä.


    4. Roiskesuojan etäisyys akselista ei saa 1 ja 2 momentissa
    arkoitettujen kulmien välisellä alueella olla renkaan halkaisijaa
    suurempi.


    5. Erityistä roiskesuojaa ei vaadita, jos ajoneuvon korin tai lavan
    pohja tai muu päällirakenne tarpeellisin lisälaittein muodostaa tässä
    pykälässä määriteltyä vastaavan suojan roiskumista vastaan, eikä
    maastoautossa tai muussa erikoistarkoitukseen valmistetussa
    ajoneuvossa, jossa roiskesuojien käyttö oleellisesti hankaloittaa
    ajoneuvon käyttöä.
     
  18. pas2

    pas2 Gearhead

    Juu eli tosta pykälästä näistä meidän kansallisista määritteistä ei löydy henkilöauton roiskesuojien määritteitä, entäpä jostain muualta (niinko jo mainitsin se direktiivi pitäs kaivaa)? Auton rakenteen muuttamisesta en löytänyt hyväksyntää roiskesuojien poistamiselle.

    Mutta jos Aken sedät (ja tädit) todella ovat tulkinneet homman niin, ettei henkilöautoissa lokareita vaadita, niin mulla on ainaskin yks laite, josta ne lähtee heti mäkeen ja ajellaan sit rapa roiskuen sohjossa :D

    Aijuu ja meiän Olssista (N1) ei saa poistaa mutta henkilöautoksi rekisteröidystä farmista saa poistaa jos siis saa poistaa... Hih.
     
  19. jorke

    jorke Gearhead

    Moottoripyörissä ei ainakaan ole tarvinnut lähimpään kolmeen vuoteen.
     
  20. lehmikangas

    lehmikangas 1st gear

    Niin ei löydykään, mutta miten sitä lie pitäisi taas tulkita. Eli kun ei ole kiellettykään, niin saako silloin? Tai kun ei ole määritteitä minkälaiset niiden pitäisi olla.

    Onko Jorkella laittaa jotain linkkiä, tai tekstinpätkää mistä käy ilmi ettei moottoripyörissä tarvitse olla? Jos joskus on tarvinnut olla, niin silloinhan pitäisi olla tietty päivämäärä ym milloin ko. pykälä on muuttunut.
     

Kerro tästä muillekin!