Saastelaitteet kuuhun

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ply, 10.7.2006.

  1. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Ainakin Fordin kahdekskytluvun alun juuttuvakurkkuisesta amerikan pojat kehuivat, että hyvin säätämällä kaasarin saa vetämään hyvin ja tasaisesti, mutta kulutus on vähintään 2 litraa suurempi, kuin hyvin säädetyllä Hollikalla.

    Tiedä sitten, mutta saastehilputtimet linkosin mettään, kun kone vaihtoi autoa.
     
  2. Sherlock

    Sherlock 1st gear

    Tuo käsite saastelaite taitaa olla vähän kuin veteen piirretty viiva. Varsinaisia puhtaasti saastelaitteitahan tuossa ei nyt ihan älyttömästi ole: Katti, ilmapumppu, EGR ja ehkä tuon aktiivihiilikanisterin vois vielä noihin laskea. Loput kuuluukin sitten aika puhtaasti moottorinohjaukseen, eli hirveästi niitä sähköjä sieltä ei kannata raivata pois, ellei sitten ole laittamassa sitä mekaanista hollikkaa ja jakajaa. Se on tasan jokaisen oma asia mitä autolleen tekee, mutta itse en ole ainakaan tuosta "saaste"kaasarista ja jakajasta vaihtamassa mihinkään. TPS-ja Lambda-anturit olen joutunut tohon vaihtamaan, mutta nyt toimii taas kuin ajatus. Eikä niita varmaan kuuhun kannata lingota, ainakaan jos joskus olet auton hävittämässä pois..uusi omistaja voi olla sellainen joka arvostaa niitä sähköhimmeleitä :wink:
     
  3. ply

    ply 1st gear

    :poff: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  4. lordmadman

    lordmadman Gearhead

    Itte oon vaan vaihtanu ne hirveät möykyt jotka hidastaa pakokaasun ulostuloa tehokkaammin ku KAT:i, eli vakio pakosarjat vaihtui peltisiin ja samalla pääsi eroon tost "pakokaasua rajottavasta venttiilistä" (joka on yks tyhmimmistä keksinnöistä tähän menneessä mitä olen nähny autos :-? ).
    Nyt auto vastaa paremmin kaasuun eikä pidä enempää ääntääkään (toisin mitä moni on väittäny) vaan päinvastoin :rotfl: Eli hyvä kokeilla :wink:
     
  5. ply

    ply 1st gear

    Joo mulla on ne möykyt vielä paikallaan.Mikä siinä on nii hienoa pitää tämmösiä kuristimia autossa vaikka ne saa ottaa pois.Perkele kai se on upeeta kun esim just tää pakoputkisto,ensin on kuristavat pakosarjat sen jälkeen tulee vissiin katti ja sitte joku välipönttö ja ja ja vielä yks pömpeli perässä.sitte kuunnellaan ison kasin murinaa :poff: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  6. uazmies

    uazmies Gearhead

    Joopa. Itsellä -85 vani (305+400) ja ihan sama prokkis käsillä...

    Ei ole voiman tarve mullakaan, kortistaan pääsee tuollakin, mut toimintavarmuutta ja parempia käyntiominaisuuksia kaipaisin.

    Sinänsä saateettomuus on kliffa juttu, mutta kilometrikaupalla 22 vuotta vanhaa alipaineletkua ei kuulu konehuoneeseen.

    Peltisarjat odottaa tallin nurkassa ja tarkotus ois poistaa juurikin toi ilmapumppu ja egr-härpätin, isot pojat kertoi et imusarjassa ei sen isompaa murhetta oo vaikka jättäis ton vanhankin, näinkö on?

    Kaasariin tulee 3 piuhaa ja jakajaan 5, toivottavasti moisen yhdistelmän saa toimimaan oikein ilman kattia, eegeeärrää ja ilmapumppua, miten on tietäjät???

    Moraalisaarnaa syistä miksi ne poistan en kaipaa, mut neuvoja, ohjeita ja vinkkejä otetaan mieluusti vastaan, mitään ei valmiiksi osata vaan asenne on kokeilu-erehdys-opetus. Sinänsä moottorinohjaukseen en halua puuttua jos se vaan ilman em. vehkeitä toimii, tietokoneen ohjaama kone toimiessaan on varmasti asiallinen.

    8)
     
  7. uazmies

    uazmies Gearhead

    Onks tiatoo hä? 8)
     
  8. ply

    ply 1st gear


    Niimpä.oishan ne kiva purkaa ehjänä pois jos vaikka joku niitä tarviis joskus. 8)
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    On näitä nähty ... just purin ne taas yhdestä, ja muunnettiin alipaine versioiksi :lol:

    Eli otamma ja puramma ne putket ja ilmapumpun pois, putkien reijät pakosarjoista tukkeeseen, asiaa lvi kauppaan, onniselta löyty puki-tulpat jotka kävi paikalleen, pumppu hyllylle ja kaikki niihin liittyvä letkut pois.

    No sitten kaikki letkut jotka liittyy egr valven himmeleihin pois, siis kaikki nekin pienet letkut joita mänee sinne tänne. Kaikki pois ja lopuksi kattotaan mitä pitää jättää sekä liittää ja minne.

    Mutta se letku joka on mr rochesterin takapuol, ja mänee alipaine linjana jarru-tehostajalle, sen säilytännä ehjänä, sitä tarvitaan, samoin heij-på-dij jakajan takan tai ja vieressä olevat alipaine letkut joilla ohjataan sekä saadaan alipaine, nuolle ilmanvaihto laitoksen läpille, ne jää, älä koske.

    Mutta ne hei-jakajan vieressä olevat egr valven letkut siinä tolpassa joka on kiinni imusarjassa, ei kun mäjelle ja se tellinki kans, ja tietokon box liitin siitä irki, liitintä ei sitten kannata rikkoa, vaan aukaasta, se kun on auki mutta ehjä ei ole pask, johdon pätkiä siellä täällä sötköttämässä, ne sivuleikkurit saa jäädä laatikkoon, nuo tehdas liittimet saa niputettua aukinaisena siististi, leikatut pask, johdot ei. Samaan letku-putki ruljanssiin liittyvät alipaine himmelit irki niistä venttiileistä jota on siinä ves letkun vieressä ja ohjaavat, ne voi laittaa vaikka keskenään ylimääräisellä letkulla sähköjohdon lenkittäen, onpahan letku kiinni ja näyttää viralliselta.
    Lämpötila kytkimen johto ja anturi saa olla kiinni, siitä ei ole haittaa, ja mittaukset pelaa.

    Nyt noin äkkiseltään muistaen pitääs olla suurin osa ylimääräisestä pois. Sen kaasujen sekoitusventtiilin siinä imusarjassa, voi kanssa ottaa pois ja tukkia reijän levyllä, tai jättää siihen, alipaine letku siitä pois tai vaikka ylimääräinen pätkä jonnekkin jotta näyttää orginaalille, no koko venttiilillä ei enään tee mitään.

    Sitten jakajan töppelit sekä tietokone ja jakajan kannen piuhat irki, jakaja auki ja kattomaan minne suuntaan lähetys-saarnaaja jollottaa, ja hej - siirtyy hyllylle. Rochester pois, ensin vaan talteen se yläpuolisen voitelun letku toisesta venakopasta, ja kiinni uuteen kaasariin vastaavaan paikkaan.

    Rochester säkö-töppelit irti, niitä ei enään tarvita, samoin se ryypyn lämmitin piuha, ne voi niputtaa sähköjohto sarjaan vaikka nippusiteillä, ja mr rochester quatro yms, vastaava kaasari hyllylle lepään, tässä vaiheessa pitää olla kaasari ja jakaja tilalle.

    Oikea sis ihan oikea kaasari korvaamaan menetetyn, olis siihen tehty korvauskaasutin, yllätys yllätys, niissä on oikeanlainen sähköinen bensan syötön katko joka hoituu sillä samalla liitännällä kuin org, versiossa. Muuten ovat täys mekaanisia ja perinteisiä, vaan tuo katkopiiri - solikka on tehty näitä koneita varten, tähän jotta miksi palataan myöhemmin.

    Mutta siihen saa ja useimmiten kait laitetaan se aivan mekaaninen ja tavallinen perus kaasari, omiin on männy tuohon sopiva ja pätevä hollikka, niitä on joka paikassa, jakajaksi pitää laittaa se hei tilalle sopiva mekaaninen / alipaine jakaja. Sinne ei tule tietokone töppeliä enään kiinni, mutta alipaine uudelta kaasarilta, ihan perinteiseen ja normaaliin tyyliin. Ja bat liitäntään se heij jakajan vastaava piuha, syöttää sähöt jakajalle.

    Nyt on jakaja ja kaasari paikallaan, no jos lähetys-saarnaaja män samoille siuunnille, se mekaaninen jakaja pitää käntää noin vartti tai jopa puoli-kierrosta, ennakkoon hej jakajan perus arvosta, eli ykkösputty yläkuolokohdassaan ja lähetys-saarnaaja tasan ykkös piuhan kohdalla, mekaaninen tarvii yleensä reippaat ennakot, heij korjaa itte, säätämällä oikein ja mittareilla saa paremmin, eikä tähän hätään jaksa muistaa mikkä ne arvot oli.

    Kaasariin letkut ja muut kiinni niin kuin pitää, samoin kaasuvivuston vaijerit yms, no sitten se roachester perässä ollut letku liitäntä kiinni uuden kaasarin perään jotta jarru-tehostaja saa tarvittavat alipaineet, jos se riittää, holleys ei koskaan ja carterissa aina, ihan kuin org puretussa rochesterissa, josta sen putkiliitoksen voi lainata, no alipaine, jos se ei riitä pitää se nappasta suoraan imusarjasta, siinä kaasarin ja jakajan välissä on se alipaine letkun liitäntä, joka piti sinne jättää, eli org sisä-puhaltimen läppien alipaine liitäntä, se auki ja sen tilalle liitos, jolla siihen saa kiinni jarrutehostajan sekä läppien alipaine liitännän, ne molemmat tarvii reilut alipaineet, joita muualta ei oikein saa jos se kaasarin takapuolen liitäntä ei riitä.

    Nyt on sitten alipaineet kohdillaan ja liitännät kiinni, ja eikun tulille, ja siitten alkaa ongelmat, eli nuo org rochester kaasarit ja ne oikeat korvaus kaasuttimet, on varustettu edellä mainitulla bensan katko piirillä ja vermeillä joilla saadaan kone stop. Nämä ns, laihaseos chevroleetit on siitä metkoja notta kun laittaa vanhaan edellä mainitun tempun mukaiset laitteet, saa enemmän kuin yhteen autoon mahtavan jälkikäynnin, karstaisen koneen yms, takia, no se lähtee polkemalla, ja ves käynnillä, siitä kohta.

    Eli nuo laitteet saattaa tehdä sen jotta vaikka kaikki on kuin ja hyvin kohdallaan se kone ei tahdo sammua, koska se saa hehkuttuaan ja pyörittyään aina hivenen imettyä bensaa, täys mekaaninen kaasutin kun on. Org koneessa kun pan nykkelistä seis, katkes sekä bensaimut roachester ventiilillä kuin seinään ja samoin sytty virta, nyt ei.

    Koneessa on siis normi määrä nuolle kuuluvaa pask, eli karstaa jne, vaikka olis kuin ja hyvin huollettu, uusi on uusi muut ovat käytettyjä, eikä siinä ole mitän ihmeellistä, se jälkikäynti on odotettavaissa oleva ilmiö, jonka voi poistaa ...

    Nyt on temppu tiedossa, joka tehdään sitten omalla vastuulla, eli vesi käyttö konnelle, kone käyntiin ja säädöt kohdalleen niin hyvin kuin osaa ja pystyy sekä kykenee, sitten alkaa oma vastuu osuus.

    Sumupullo, olut putelin kokoa, ja täyteen kraana-vatten, toiset pitää tuulilasin pesunestettä parempana, ja osa saippua tai fairry vettä, no aivan sama ja turha sinne on muuta kuin puhdasta kraana tavaraa laittaa, sekin on jo semmoinen shokki jotta ... ompa on konees ... onnea.

    Kone siis käy ja on käynny lämpimäksi, no sitten sumu putelilla, pikka hiljaa kaasariin annoksia, oluit putelin verran tunnissa, ei enempää, kone käy ja nytkähtelee välillä polvilleen, mutta käy, tämä pesee karstat liikkeelle ja saa puhdasta aikaan, jo loppu jälkikäynti, pesu käyttöä ei tavii tehdä jos sitä jälkikäyntiä ei ole, mutta jo kolmessa on ollut ... puoli putelia riittää tai kaffe-mukillinen, jotta puhdistuu, TUNNISSA, liika vesi tekee kunnon rikot, tai ajaa liikaa potaskaa vaikka venttiilin lautasen väliin ja taasen ... kaput, hivenen ja varovasti, omalla vastuulla.

    Ajoa, säätöä, huoltoa ja hellää huolenpitoa, siinä se, eikä ole enään ongelmia syttyistä, kaasarista jne. Pakokaasu päästöistä yms, menee läpi siinä kuin vanhakin, siis tämä temppu ja perus kaasarin ja järjestelmään siirto vanhaan malliin, vain autoille jotka ei ole vähäpäästöisiä, eli oliko tuo nyt -78 - 87 päästörajat, uudemmissa ko, toimenpide ei yleensä tuota helpotusta, vaan ne saastelaitteet on syytä saada toimiin mikäli meinaa päästä vähäpäästöisen rajoista läpi.

    Ko, autot joihin moinen ollaan saatu aikaan on perus farkkuja, -82 -86 joissa on ollut merkinät : Katalysaattori käytettävä lyijytöntä polttoainetta, nämä ei ole vähäpäästöisiä, eikä kattia ole enään paikallaan, seuraavassa katsastuksessa koetetaan saada moinen texti otteesta kokonaan pois.

    Lisäksi omiin on suunnittella ja tekeillä vesi ruiskutus imusarjaan, tai siihen kaasarin, nyt tässä autossa vaihteeksi hollikka, takana tyhjän panttina jollottavaan tulpattuun liitokseen, perinteiseen ahdettujen tai turbottujen autojen ja dieselien tyyliin, puolilla arvoilla, puhdas kone ja pakokaasu, sekä hyvä käynti, jo pitääs olla käyttö-lankun toiminta kohdillaan ... joko tulee mieleen pieneen miksi allekirjaillut hakee kolmikärki tulppaa nomi tulpan tilalle ???

    Tuossa oli jotain pientä, toivottavasti autto ???
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ai että lisää toimintavarmuutta heittämällä orkkisvehkeet (joissa ei ole kuluvia osia) kuuhun??? On noita nähty, ota varmuuden vuoksi vielä pois polttoaineen paluulinja, sehän saattaa joskus vaikka alkaa vuotamaan. Noitakin on nähty (miksihän kaasutin tulvii?, täytyy vaihtaa Holley) :rotfl:
     
  11. Karva

    Karva Gearhead

    Jep, org mr rochester omaa sukua quatrojet ei muuten sisällä, tai en ole ainakaan näin parin kymmenen vuoden kokemuksella, huomannut paluulinjaa, toistaiseksi kaasarille on tullut yksi bensalinja mekaaniselta pumpulta, jolla sille syötetään bensaa, kaasarilta ei ole paluuta. Voi se olla mutta omista autoista ei ole löytynny, kummallista ...

    No jos sillä tarkoitetaan sitä aktiivihiili pöntön linjaa, no sen aktiivihiili letkuhässäkän voi kokonaisuudessaan purkaa pois, muiden saastelaitteiden mukana, sitten sen bensa-höyry-linjan voi panna tukkeeseen tai käyttää johonkin muuhun, eli jos tekee ruisku konetta tai vaikka megasuihkia on mielessä, aktiivihiili-pöntön linjasta saa sille tarvittavan paluulinjan.


    Holley menee siellä yhtä hyvin kuin muut, on halvempa mutta kaikki tietää notta vanha hollikka on surkia pask, joten ostakaa uusia, carter olis paree tai demon hyvä jne, mutta hollikkaa on tyrkyllä joka puolella, ja onhan se nyt surkiaa jos ei yhtä kaasaria saa kuntoon, oli holley tai ei.

    Näitä saastelaitteita voi Suomessa purkaa ja tehdä autoista toiminta varmemman, paluttamalla se laitteisto vaikka vuoden -79 malliseksi, silloin oli samassa autossa tuollaanen yksinkertainen versio, kattokaa niistä vanhempien ohjekirjoista ja kaavioista kuin, mitä sekä mistä tai miten, sieltä ne selviää ja netti on täynnä vacuum yms, kaavioita.

    Muualla mailmassa ei moinen enään onnistu, täällä meikäläiset päästö määräykset sallii moisen, oli kuka tai mitä tahansa mieltä ilman nuota saaste himmeleitä auto pelaa yksinkertaisella järjestelmällä paremmin ja takuulla varmemmin, mutta jos haluaa pitää org järjestelmän kunnossa se vasta on äijä, kaikki muut purkaa ...
     
  12. ply

    ply 1st gear


    ISO KIITOS vinkeistä :D
     
  13. max

    max Double Gearhead

    joskus nuorena kun kuulin "isojen poikien "sanovan että revin kaikki saastelaitteet pois niin käsitys siitä oli että moottori sen jälkeen välittömästi 12 sekunnin alittaja.
    kysyin kerran samaiselta "alan mieheltä" mitä tarkoittaa tämä 6-71 numerosarja roots ahtimien yhteydessä. vastaus oli että hihnapyörien vetosuhdetta?!?
    uskoin kaiken kuin elovenatyttö turhapuron selityksiä!
     
  14. uazmies

    uazmies Gearhead

    Taas tuli ilta tallilla oltua... Nyt on ilmapumppu poissa ja huomenna lyhyempää remmiä ostamaan.

    Vaikka kuinka haen, niin boxia en autosta löydä, en a-pilarista, en rattiputkesta kuin penkin altakaan, ja vaikka kaasariin menee 3 johtoa ja jakajaan yhteensä 5 niin lambda-anturia ei putkessa ole. Mikähän sekasikiö lienee?

    Toi KARVA:n selitys oli kattava ja selvensi paljon asioita, mut vielä jäi vaivaamaan et jos en ole noin radikaali ja poistan vaan ton ilmapumpun ja EGR-hässäkän niin toimiiko toi kaasari-jakaja-moottorinohjaus ilman niitä? 8)
     
  15. Sherlock

    Sherlock 1st gear

    Toimiiha se, ei ole mullakaan ilmapumppua eikä EGRää. EGR oli pakko ottaa pois ku siitä on kalvo mennyt. Siis kaasariin menee 2-johtoinen liitin seossolenoidille, 3-johtoinen liitin TPS:lle, eikä siinä ole boxia hantin jalkatilan oikeassa sivussa olevassa muovikotelossa?
     
  16. ply

    ply 1st gear

    Onko sulla vanhan mallin jakaja vai.Mun kosla on vm:82 ja siinä on toi boxi :eek:
     
  17. Wanha Weekasi

    Wanha Weekasi 1st gear

    Jos koneesi VIN koodi on H. ja pata siis korkeapuristeinen LE9. niin voin kertoa, mitä ne piuhat oikeasti on ja mitä niille kannattaa tehdä ja mitä ei!

    Itselläni -85 Blazerissa on ko. moottori.
     
  18. uazmies

    uazmies Gearhead

    No niin, ensalkuun pahoittelut harhaanjohtamisesta, taas hyvä esimerkki siitä ettei pidä uskoa kuin omia silmiään...

    Eli kaasarissa lukee Rochester Quadrajet, se on faktaa ja siihen tulee 2 yksittäistä johtoa, toinen hantin puoleisessa kyljessä olevan pyörän möykyn päähän, joten se on huikka, eikö?

    Ja toinen kuskinpuolelle etupäähän, jalkaan johon kaasuvipu vastaa, vaikuttaa sähkömagneetilta tai joltain anturilta, jos magneetti niin vois olla tää fast idle jolloin magneetti työntäis kaasuvipua vähän?

    Oliskos jopa mekaaninen quadrajetti, ilman sähköhärpättimiä?

    Ja jakajaan tulee yhteensä 6 johtoa, jos sitä katsoo päältäpäin munat turbiinissa niin kello kymmeneen 2 ja kello kuuteen 4-napainen liitin.

    Konepellin kun aukaisee niin siinä reunan alla roikkuu dödöpullon kokoinen musta möykky, jonka toiseen päähän tulee 2 johtoa ja toiseen päähän alipaineletku, onko tää se alipaineanturi?

    Nopeusmittarin taakse tulee zydeemi jossa on 2 valokennon näköistä silmää ja 3 johtoa ja vielä joku hässäkkä ennen liitintä, liekö nopeusanturi?

    Kaikista näistä huolimatta lampaada-anturia en oo putkesta löytänyt, yksi musta röökiaskin kokoinen boxi on kuskin puolella kojelaudan alla.

    Jos toi kaasari on täysmekaaninen toiminnaltaan niin onko fiksumpi purkaa sit loputkin elektroniikat pois ja vaihtaa normaali heiheijakaja vai mitä tässä tyhmän pitäis tehdä?

    Opettakaas nöösipoikaa, mistä moisen koodin näkee?

    Positiivista jo projektin tässä vaiheessa, enää toi ei kuulosta kompressorilta, suhiskoon ilmapumppu rauhassa tallin nurkassa. :lol:

    Tyhmä saa olla kunhan myöntää sen, eikö?
    8)
     
  19. Karva

    Karva Gearhead

    Jep, kuten aiemmin oli juttua, kukin tablaa tyylillään, omassa tai yhdessä noista joita on ollut vaihdettiin ensin kaasari, rochester sai männä kun ei usiden korjausten jälkeenkään alkannu pelittään, olis pitänny ostaa uusi saman moinen mutta epäiltiin jotta tietokone ei pelitä kaasarin kanssa, mekaaninen kaasutin ja org sytkäsydeemit pelaa hyvin yhteen.

    Nuota systeemiä on ainakin neljä, muistaakseni jopa 6 erillaista saaste kierrätys systeemiä, + sitten roachesterin eri versioit joita on GM käyttännä vuosien -80 ja -86 välillä, riippuu minnepäin mailmaa ja koska auto on myyty.

    Omissa autoissa, vanhan aikaisia kun ollaan, on pyritty tekeen perusteellinen siivo, kun noita ei ole saatu pelaan oikein, eli koko saaste laite järjestelmä on purettu pois, ja tilalle on laitettu perus kaasari, alipainejakaja, eikä yhtään tietokone töpseliä moottorin ohjaukseen, näissä tuppaa olemaan tietokone boxit jo sen verran kärsineet, johtuen näistä tee-se-itse sivuleikkuri ja revi-sieltä ja katko-täältä miesten jäljiltä..

    Eli jokaisessa lankku-farkussa, tai vastaavassa sedanissa on ollut joku seppä säveltämässä, mitä jää jäljelle, no korjaa ja kun ei org sydeemi pelitä, se vaihdetaan vanhemman ja varmemman malliseksi, takuu varmaa on jotta jos mänette jumppaan ja muuttaan tietokone laatikon piuhoituksia se auto on kohta niin sekaisin jotta mikään valoista lähtien ei pelaa.

    Jokaisessa autossa joka on ollut se boxsi on löytynnä apulaisen puolen jalkatilan ulkolaidalta, nätisti verhoilun sisälle pakattuna, mitään muuta kuin boxin puhdistusta helläst paineilmalla, ja liittimet crc:llä, niille ei ole tarvinna tehdä, liittimet kiinni ja loota org paikalleen. Vaikka moottorin ohjaus irroitetan liittimistä sillä boxilla riittää muuta puuhaa, ei sitä pois saa ottaa.

    Sitten edellä jäi homma tai selitys sen verran vajaaksi, notta se ilmapumpun putkisto jatkuu aina konetilassa olevalta venttiililtä etiä päin katalysaattoriin asti, se on noista poistettu ja putkisto on tulpattu katin kylkeen. Näistä " Käytettävä lyijytöntä polttoainetta ... Katalysaattori" merkityistä ei saa ottaa kattia pois, tosin suurimmassa osassa siitä ei ole jäljellä muuta kuin mädät kuoret, katsastus miehen puolesta siinä ei tarvi olla minkään sortin sisäkaluja, mutta vähintään kuoret pitää putkistossa olla, ja paikallaan.

    Näiden on täytettävä : 1978 - 30.9.1986 välillä tehty auto, CO 4,5 ja HC 1000, jotka on max arvoja, jos se merkintä on "Vähäpäästöinen" katin toiminta on myös mittauksella osoitettava, eli 1.10.1986 lähtien CO 3,5 HC 600, mutta uudempiin sitten CO 0,5 HC 100 sekä kierroksilla erikseen, siis yli 2000 r/min CO 0,3 HC 100 Lambda 0,97 - 1,03 mitä uudempa sen hankalampaa. Näihin on vielä helppo saada leima ???

    No omaan pilattuun ja saastelaittet revittyyn ja turhapuroiltuun jäi mittarissa : Kierroksia tyhjäkäynnillä 638 r/min, lämpö 32 C, HC 667 p.p.m vol., CO 1,95 % vol, CO2 12,0 % vol, O2 2,19 % vol, CO korj. 2,10 % vol, Lambda lyijytön 1,019, nämä arvot siis ilman saastelaitteita ja noilla vanhan mallisilla perus käikäleillä, mittaus asema City TB Kouvola ja analysaattori Facom XR 842.

    Arvot on täsmälleen samaa tai liki samaa kuin toimivan ja vastaavan saastelaite auton, tietenkin sillä erotuksella jotta ilma-pumppu tekee pikkasen lisämakua mittaus tuloksiin.

    Tarvittaessa voitte käydä vilaseen kuvaa mikä siitä tuli :

    http://community.webshots.com/album/551828253czYAgz

    Vielä ei ole moottorin tai muunnos tuloksen kuvia, mutta laitan kun kerkiän eli huomenissa ...
     
  20. Wanha Weekasi

    Wanha Weekasi 1st gear

    Auton valmistenumeron kahdeksas merkki ilmoittaa koneen tyypin..
    Varmista toki myös mootorista suoraan, että tyyppi täsmää! (Lohkon kansitiivistetason etupää hanttarin puolella, tai vaihtoehtoisesti öljynsuodattimen takana oleva pystypinta.) Mitä löytyy?
     

Kerro tästä muillekin!