Saastelaitteet kuuhun

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ply, 10.7.2006.

  1. uazmies

    uazmies Gearhead

    Joo-o, tässä sitä taas kirjoitellaan...

    Säätöputkaa ei löytynyt, itse opiskellut ja oppinut paljon ja iso kiitos PauliP:lle, rokkiorkka skulaa komeasti.

    Kuitenkin edelleen lambda näyttää rikasta ja kaasaripuolessa ei oikein enää voi feelua olla joten siirryin sytkän tarkisteluun ja siellä pieniä pulmia löytyikin.

    Avasin sille oman topikin, idän viisaat tietäjät auttakaa miestä alamäessä

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=821976

    8)
     
  2. Turnn

    Turnn Gearhead

    Mikä on se 2 napainen liitin joka tulee ilmapumppuun? Sekoittaako ECM:n ja seokset jos pumpun->liittimen poistaa?
     
  3. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Joo tarvis kans repiä 302 Voortista kaikki menee!!!
    Jossain vanhassa V8 Lehdessä oli tarkat ohjeet siitä miten ne saastepaskat heitetään menee,mut en vaa muista mikä lehti se oli..
    Muistaako joku muu? :D
     
  4. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Miksi?
     
  5. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Ne ei toimi.
    Tai en tiä mikä on mutta kulutus on 30l. 100km.
    Pensa haisee..
    Ja noi 80-luvun laitteet on muutenkin ihan paskoja noitten vitun himmelien takia..
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    tosi paskojahan ne on... mullakin voortti kulutti noin 20 litraa sadalla edellisen omistajan toimesta. käytä se kippos testerin päässä niin se kertoo mikä siellä on vikana. turha niitä on ruveta pois sieltä repimään, tehot saattaa pudota ja kulutus nousta.
     
  7. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Ei se voi nousta enää tosta enempää..
    Katti on pois käytöstä jo edellisten omistajien ansiosta.
    Tulppailin sieltä tänään jo kaikennäköstä käymään se lähtee ainakin huonommin..
    Kävin tänään tankkaamassa nii kattoo ny sitten että paljon viä..
     
  8. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Jos korjauksen luonne on, että tulpataan mitä sattuu ja mistä sattuu, niin voiko siitä tulee uutta parempi :eek:
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Yksi syy poistoon varmaan monella sama kuin minulla...(Tosin en nyt tuosta niitä poista koska sekin on vaikeaa ja kallista).
    Eli pelkän kansipahvien vaihdon takia kuluva aika vähintään 2X normaali...
    Siis minulla joka ei mitään tekniikasta tajua mutta tekee vaan..
    Eli kaksi iltaa kului pelkkien johtojen ja letkujen irroittelussa ja merkkaamisessa mikä menee minnekin...
    Saapa nähdä kauanko kestää ennenkuin on kaikki taas paikoillaan...

    Ja sitten näin kun ei mitään ymmärrä edes perustekniikasta, niin siinä menee likainen sormi suuhun kun ei joskus Auto toimikkaan...
    Joku sanoo että vika on esh-anturissa ja joku että mgr-neulanen on jumissa....
    No ihan yhtä vaikeaa minun on tajuta vaikka joku tuon kaltainen nimi olisi olemassakin...
    Parempihan olisi ollut alunperinkin jos insinöörit olisivat vain antaneet olla ihan sellaisen "perus-tekniikan" joka vielä 60-luvulla riitti...
    Ja jos sillä läpäisee vaikka 80-luvun alun saasterajat, niin sellainenhan kone on aina parempi kuin johto-letku-hässäkkä konehuoneessa kun on kyse ihan jatkuvasti käytössä olevista Autoista...
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    eikös tossa vaiheessa kannattais ottaa sieltä kaikki orkkis saaste yms. letkuhässäkät pois ja korvata kaasari edel afb:lla, sit jakajaksi ihan katkojankärjillä oleva jakaja. noilla luulis että alkaa toimimaan hieman paremmin. jos siis noi saastehimmelit on pakko sieltä ottaa pois niin mä en lähtis vaan tulppailee noita umpimähkään vaan selkeesti vermeet pois ja uutta tilalle.
     
  11. tähän minäkin yhdyn... näillä konsteilla kulutus tippui noin. 10 litraa
    emänyyden buickkiin en ole muuta kuin korjaus sarjan laittanu kaasariin , onhan sieltäkin otettu suurin osa saaste himmeistä pois mutta kun toimii ja matkassa päässee isolla D:llä turistelemalla kympin pintaan niin olen antanut olla,
     
  12. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Mulla ei oo sitä self-test pistoketta missään. :eek:
    Mikä on imusarjassa kiinni oleva mökö siinä ''Kaasarin'' takana missä kiertää vesi,alipaineletkua moneen suuntaan ja liitin missä on 3 johtoa?
    Entä ne 3 mököä apukuskin puolen lokasuojan päällä mistä menee alipaine ohjaus Combination valvelle ja tod.näk sisäilma suulakkeille?sitte vielä kuskin puolen pakosarjan vieressä olevalle pyöreeseen n.5cm halk.olevalle muoviselle purkille.mikä sekin on? Niitä kaikkia ei varmaan kannata ottaa pois?
    Sitten se hernekeittopurkki siinä pesunestesäiliön takana siitä lähtee alip.letku mitä se tekee?
    Olis kiva että vakkari toimis vielä ton remontin jälkeen.. 8)
    Kannet olen ajatellu heittää meneen ja tilalle mustangin kannet..
    Olis kiva jos sais joltain apua tohon hommaan 8)

    Autohan on '83 Ford 302 CFI[/img]
     
  13. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Kuka täällä on asentanut vanhaan tommosen tekniikan ilman noita paska härpäkkeitä? :eek:
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei sähköinen moottorinohjaus ole "paskahärpäke", jos se toimii ja sen käyttäjä tietää mitä tekee.

    Miljuuna ihmistä on varmasti vaihtaneet perinteisen jakajan ja kaasarin, joten ihmetyttää kyselysi? Suurin osa juuri noihin; " luin just 1/84 V8-sin, sen mukaan auto ilman "saatelaitteita" kulkee paremmin . Tulppaampa mitä sattuu.. Ilman tietoa mitä tulppaan.. Ja lopulta tulee se viimeinen, joka saadakseen auton toimimaan joko uudestaan korjaa ccc-systeemin tai pistää perinteisen jakajan / kaasarin. Ja kaikki jonkun vitun pellen takia, joka ei ole ymmärtänyt hankkia tietoutta käyttää ccc- systeemiä/ vaihtaa (varaa?) sitä saman tien perinteiseksi.. Jos ko. koppaan moinen vielä onnistuu?


    Olet joko trolli tai reliikki tilanteesta 15-20 vuotta sitten, henki joka noussut jostain naventantakaa kiusaamaan OD-laisia?? :odroll:

    Joko opiskele miten voortin systeemit toimivat. Netti on täynnä kaaviota ja ohjetta ja varmaan joka suuremmassa Suomenkin kylässä löytyy muutama jotka noiden päälle ymmärtävät.

    Jos tosiaan haluat tavallisen jakajan, se onnistuu soittamalla vauhtikauppaan ja tilaamalla uusi jakaja, imari ja kaasari ( putsari?) . Ja vittuvie ruuvaaamalla ne kiinni ja säätämällä ne toimimaan kombossasi! Vauhtikaupan myyjä osaa myydä sulle uuden suhteellisen passaavan setin perussäätöohjeineen.. Tai sitten googletat ford 302 carburetor modification.. ja teet halvalla sen mukaan. Silti sun pitää lompsaasi avata. Joko tuon kaasarikombon pstamiseen tai sen vanhan systeemin korjaamiseen. Usein se vanhan korjaaminen on halvempaa, jos käsissäsi ei ole "ruusu"?

    Mitä siis haluat?

    Luultavasti 10-15 € yksijohtoisen lambdan uusiminen olisi vaikuttanut kulutuksen pienentämiseen? Mutta kun puolet on nyt tulpattu mitälie, kuka tietää .. Niin mene sen perinteisen kaasarikombon perään.. Mutta rahaa menee jokunen sata euroa.. :odroll: Mutta sehän on vain rahaaa. Tämä on harrastus! :rotfl:

    Tai sitten pitää ostaa sorolla, avensis tai matis huoltopaketilla.
     
  15. Jape105

    Jape105 Gearhead

    En tarkottanu että sähkönen moottorin ohjaus ole paskahärpäke vaan ne kaiken näköset mötit ja letkut mitä siä kulkee.
    Ne on hyviä ja viisaita keksintöjä ku ne toimisivat kaikkia autoja on joku aina räveltäny joten harvoissa ne toimii..
    Kaverilla on '86 8-piste ruisku mistä on heivattu kaikki menemää ilmastointia myöden mutta se systeemi on ihan erilainen eli ei kauheesti senkään tutkiminen auttanu se auto kuluttaa n.10-11l./100km.
    Olen ostanut Haynesin korjausoppaan,selannut nettiä,yrittäny kysellä joltain mutta mitään järkevää vastausta en ole saanut. :cry:
    Englannin kieli on todella hakusessa ku ajattelin joskus että ''vittu mä sitä mihkää tarvi'' :oops:

    Haluan toimivan ja alle 30 kuluttavan käyttiksen.

    Lamdan olen vaihtanut ja paljon muuta ja rahaa on nyttenkin palanut jo se jokunen sata euroa..
    Tämä EI ole harrastus,vaan käyttis!

    Toijotaa en osta tai vaikka ostaisinkin nii tuskin tarvitsen huoltopakettia koska sen voi tehdä töissä. :rotfl:
     
  16. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Aivan samaa mieltä...
    Kuitenkin itsellänikin on käytettäviä harrasteita...
    Eli harrastus on siinä että saa pysymään liikenteessä... Ja jos vaikka noista "pakollisista" huolloista jäisi aikaa ja rahaa niin sitten on enemmän harrastettavaksi luokiteltavaa mahdollista taas laittaa.

    Eli varmaan on hyviä ja tarpeellisia nuo "härpäkkeet", mutta jos ja kun ne ei toimi, niin hirveä homma paikantaa vikaa kun ei kunnolla edes perus-tekniikasta tajua...
    Juuri tuo rassaa kun ei millään keksi "loogista" käyttöä kaikille letkuille ja johdoille joita on moottorin ympärillä enemmän kuin ydinvoimalassa...

    Kun vaan olisikin varaa ostaa joku 196? vuosimallin leimattu vehje, niin se olisikin ihmisen ymmärrettävissä...
    Ehkä vielä 197? kohtuudella menee kunhan on sieltä ennen -78 josta lähtien pitäisi päästöjä mittailla...
    Mutta varattomana on tyydyttävä näihin 198? saaste-koneilla varustettuihin....
     
  17. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Perustekniikasta on hajua ja uusien autojen elektroniikasta ja päästöhimmeleistäkin on aikapaljon tietoa mutta nää 80-luvun jenkit.
    Johtoo,putkee,letkua menee joka suuntaan enemmän ku laki sallii..
     
  18. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Joka haluaa,ymmärtää ja osaa pelata noiden saaste himmeleiden kanssa,niin hieno homma.Itse olen vain kivikaudella elävä,koska en ymmärrä,enkä ehkä haluakkaan ymmärtää noiden päälle.
    Korjatkoon viisaammat jos menee pahasti metsään kun esitän seuraavan teorian:

    Auton moottori toimii n.4kpl:lla vesiletkua,4-6kpl sähköjohtoa(+ tulpan johdot),muutama alipaineletku,kunhan ne laittaa oikeisiin paikkoihin,piste
     
  19. WTF

    WTF Gearhead

  20. HT

    HT Gearhead

    84 Caprice kyseessä.

    Katalysaattorille tuleva putki on poikki enkä aio sitä rueta korjaamaan, koska talven aikana on tarkoitus purkaa kaikki "saastelaitteet" pois. Riittääkö tähän ensihätään että:
    - katalysaattorille tuleva putki tukkoon
    - katalysaattorin päästä putki tukkoon
    - ilmapumpulta hihna pois (on erillinen hihna)

    Pitääkö jotain muuta tehdä?
    Aiheutuuko jotain ongelmia?

    Ja kiitos, ei kommentteja tyyliin älä tee/tai miksi.

    Kiitos. :D
     

Kerro tästä muillekin!