Saastelaitteet kuuhun

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ply, 10.7.2006.

  1. ilu

    ilu 1st gear

    Oma keksintö on vuodelta -81 ja ensihätä vaikuttaa ihan hyvältä, muuta esim pakosarjalle menevä putkihässäkkä pois ja putkiliikkeestä tulpat reikiin.
    Ei ainakaan tossa omassa mitään ongelmia, on purettu pois katalysaattori, ilmapumppu ja pakokaasun kierrätys, muut "saastelaitteet" on paikoillaan ja toimivia kun niistä on oikeasti hyötyä.
    Tollaset ilmapumput ja pakokaasun kierrätyksethän lisää kulutusta samoin kuin katalysaattori johtuen siitä et vaatii lambdan 1.0 kun laihemmallakin kone toimii vaikka lambda 1.1 siitähän se johtuu et kulutus vähentyny ylemmässä WTF:än viestissä.
    Pakokaasun kierrätyksen poisto saattaa aiheuttaa nakutusta näin ainakin väitetty, mut siitä selviää kun kääntää sytkää vähän myöhäsemälle.
     
  2. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    Jos nyt kuitenkin annettais sen sytkän olla kohdallaan.
    Ei sitä ole tarkkaan määritelty ihan huvin vuoksi.
    Kun keskustellaan päästöistä ja kulutuksista niin
    mahtaakohan sytytyksen ajoituksella olla mitään merkitystä?
    Mieti.
     
  3. ilu

    ilu 1st gear

    Mä olen nyt kaks päivää koittanu miettiä, eikä mun tyhmä pää edelleenkään tajua miks olis parempi kuunnella nakutus kilkatusta kuin kääntää sitä sytkää sen verta myöhäselle et nakutusta ei ole, taidan olla väärällä foorumilla kun en tajuu, myönnän en tajua mitään mut teen silti.
     
  4. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    Moottoritekniikan perusteet, part one.

    Siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä ja kyseisellä tyylillä hoidetaan
    oiretta eikä sairautta, se on siis kikkakolmonen jollaisia ilmeisesti
    harrastat suuremmassakin määrin. Alan ammattilainen et ainakaan ole.
    Kun nakuttaa -mikä on uskomatonta nykypolttoaineilla- etsitään
    nakutuksen syy ja poistetaan sen aiheuttaja eikä peitellä ongelmaa.
     
  5. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ei kai nyt kukaan oikeasti luule, että tulppailemalla umpimähkään putkia ja letkuja ja tekemällä ohitusleikkauksia saisi jonkun 80-
    luvun moottorin antamaan enempi tehoa tai kuluttamaan vähempi :)
    Vakavia toimintahäiriöitä sillä vain saa aikaan. Ne kaikki komponentit on suunniteltu toimimaan. Sen ilmapumpun voi ohittaa, sitähän ei kaikissa moottoreissa edes ole, mutta siitä ei ole mitään hyötyä, se pumppaa vain viileää ilmaa katille eikä sen vastus ole kummoinekaan. Ostin kerran nuhaisen, nykivän ja ravistavan 84 Caprisen josta oli nyvitty liki kaikki letkut kaasarista irti. Taimmaista sytytystulppaa ei ollut edellinen seppä kehdannut vaihtaa kun on niin hankalassa paikassa. Systeemin palautus entiselleen ja pikku säädöt niin auto pelasi taas kuin uutena eikä mennytkään enää purkuun (jota varten sen ostin).

    Jos ei ole kompetenssia perehtyä vähäpäästöisiin moottoreihin, Jotka eivät mitään raketti tiedettä todellakaan ole, niin ostakaa ja ajelkaa pre60-luvun vehkeillä tai sitten tehkää se koko kone old school tyyliin, eli virranjakaja, kaasutin, imusarja, nokka...
    Tosin kun se katsastussetä työntää sen anturinsa pakoputkeen niin voi tulla ongelmia???? Eikä se kulutuskaan juuri pienene.
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Minulla on sellainen käsitys, että toimiva vähäpäästöinen kone, mitä vähemmän se päästää pakoputkestaan ulos palamatonta happea tai häkää niin sitä paremmin se polttaa polttoaineen (=taloudellinen). Mitä enempi palamatonta happea ja häkää putkesta tulee niin sitä epätäydellisempää palaminen on =polttoainetta meneee hukaan, =suurempi kulutus.
    Tämä niinkuin periaatteena. Itse asian toteutus esim. 70-90 luvulla tietysti ilman ecu:a kaasarivehkeissä vähän ontui.
     
  7. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    Juurikin näin!
    Lähes kaikki 80- vähäpäästöiset moottorit on pilattu.
    Ei näitä hienoja ja harvinaisia amerikanmalleja enää liikaa ole!
    Nyt pitäisi suunta kääntää ja nopeasti että edes muutama Suomiauto
    säilyisi alkuperäisessä kuosissaan jälkipolville esiteltäväksi.
    Mitä itse olen tapauksia nähnyt niin korjaus alkuperäiseen
    olisi kuitenkin ollut se edullisempi ja helpompi vaihtoehto.

    Pienet korjaamot ja kyläsepät tekevät halvalla ja
    vanhemman polvet äijät maaseudulla muistavat monet
    katiskat nuoruusvuosiltaan eli taitoa löytyy. :wink:
     
  8. HT

    HT Gearhead

    En tiedä oliko tämä tarkoitettu minulle, mutta vastaan kuitenkin. :D


    Suunnitelmani on siis seuraava:
    Tulevan talven aikana puran kaikki saastelaitteet pois.
    Tilalle tulee uusi kaasutin, imusarja, virranjakaja ja pakosarja + putkisto.
    Jatkossa vaihtuu vielä nokka.
    Nämä muutokset tehdään vasta ajokauden päätyttyä, siksi kyselin keinoa millä päästä vielä ajelemaan loppukesä, ilman että suuremmin korjaan laitteisto, jonka aion talvella purkaa pois.
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ei ollut, mutta juuri noin se pitää tehdä jos haluaa päivittää tekniikkaa taaksepäin. Jos taas eteenpäin niin sitten hommaa vaikka jotain tbi-ruiskua jos ei mitään tehonlisäyksiä tms havittele.
     
  10. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    Komppaan edellisiä!
    Kun tekee niin tekee kunnolla.
    Alkuperäisyys kärsii mutta tuleepa toimiva laite! :wink:
     
  11. PulsaR

    PulsaR 1st gear

    Ongelmani liittyy väljästi tähän threadiin, joten lainaan tätä vähän.

    Blazer S10 4.3 Vortec '95
    Katista alkoi kuulua maailmanloppuun rinnastettavaa mekkalaa ja nyt sain aikaiseksi vihdoin temuta sen välipätkän katalysaattoreineen lattialle. Pikku vilkuilu hormiin paljasti täydellisesti kuoristaan irronneen katalysaattorikennon, joka kolistelee menemään auton käydessä.
    Todennäköisesti tuote edelleen suorittaa tehtäväänsä ainankin jossain määrin, koska on edelleen oikeassa asennossa ja tiiviihkö kuoreensa.
    Todellisuushan on että korvaava tuote on jostain metsästettävä, MUTTA kysymys kuuluu että mitä mahtaa moottorinohjaus olla mieltä jos neandertaalilaisella raivolla paskon toistaiseksi ehjän, tosin irtonaisen kennon ja ravistelen osat lattialle, pultaten tyhjän katin paikkaansa? Lambdathan tuossa on molemmin puolin kattia, eli signaalieroja todennäköisesti haistellaan ts. tutkitaan että toimiiko katalysaattori.
    Syttyykö MIL hetikohta, vai onko ongelmat lähinnä katsastusteknisiä siinä vaiheessa kun päästöjä aletaan ottamaan?
     
  12. PulsaR

    PulsaR 1st gear

    Nopeat liikkeet tunnetusti ovat näyttäviä, joten katti on nyt ihan tyhjä ja kollektorin jatkeena. 15km:n pikapyrähdys vaihtelevilla ajo-olosuhteilla ei ainankaan sytyttänyt vikavaloa ja käytös parani (ainankin korvien välissä).
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Olihan hupaista lukea tämäkin topiikki pitkästä aikaa läpi :odroll: Tossa just pari viikkoa sitten Buikki alkas hukkaamaan vetoa ja sytkän tarkistuksen jälkeen tein pari etnistä kaasari swäppiä (sähkökaasari) kunnes putsasin sen paikalla olleen ja kas kummaa oli toinen suutin neuloista jumissa. alkuperäinen Kaasari paikoille ja vedot hukassa :eek: Soitto Paulip:lle ja sieltähän tuli välittömästi tieto mitä olin onnistunut sekoittamaan. Neulojen säädöt kohdalle, tps kohdalle ja alkoi auto pelaamaan nätisti. Tosin vikavalo heitti päälle mutta kun vaihdoin vielä lamdan niin nyt Buikki hyrisee jälleen hienosti. Onneksi on vielä kaikki alkuperäistä tässä luxus farmarissa 8) 8)
     
  14. Judas priest

    Judas priest 1st gear

    1985 vuoden caprice sähkökaasarilla.Auto satunnaisessa kesäkäytössä ja tuli tarve siirtää autoa 200km.
    Ilmeni ongelmaa;kaasari tulvii jokaisen täyskaasutuksen jälkeen,jää rytkähdellen just just käymään. Tulvii helposti desin imusarjan päälle ja sitten vuoto tyrehtyy pikkuhiljaa.Pelottava ilmiö.
    Vuotaa jostain oikealta etukulmasta .Lähtee hyvin käyntiin kylmänä ja pelaa loistavasti kunnes runttaa kaasun pohjaan ekan kerran...
    Otin kaasarin jo irti ja vaihdoin sinne uuden neulaventtiilin ja sen holkin ympärille. Muuta en oikein osannut ja sama vaiva jatkuu....

    Voisiko viallinen TPS anturi aiheuttaa jotain tälläistä? Koho jumiutuu tms?? Miten säädetään tästä bensapinta(ei koskettu ikinä ,luulis olevan kohdallaan)

    Mielessä jo pyörinyt tuo mekaaninen kaasari/jakaja mutta kun tämä toimii niin loistavasti tuota tulvimista lukuunottamatta :lol: .
     
  15. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tps ei tuohon ole missään tapauksessa syyllinen, neulaventtiiliä vaihtaessasi putsasitko kaasarin sisukset kunnolla? Toinen mikä tuli mieleen, eihän paluulinjaa vaan ole tulpattu "joutavana saastelaitteena"?

    Sitten vielä, käytitkö uusia vai vanhoja tiivisteitä kun kasasit? Vanhoilla ei välttämättä tiivisty kunnolla enää ja liimoja en suosittele edes kokeilemaan noin pieniä kanavia omaavaan hommaan...
     
  16. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tämän vian korjaaminen kunnolla on sitten paljon halvempaakin kuin kaasarin ja jakajan vaihto.
     
  17. pas2

    pas2 Gearhead

    Re:

    Minäkin voisin kysyä että miksi pitää poistaa?
    Ex-Oldsista oli poistettu. Kulki huonosti ja vei paljon bensaa. Ostin letkua ja virittelin takaisin toimintaan, samalla säädin kaikki kaasuläpät aukeamaan täysin auki. Kulku parani HUOMATTAVASTI ja matkakulutus tipahti kymppiin... Se laite olis kannattanu kyl pitää kanssa.
     
  18. Judas priest

    Judas priest 1st gear

    Putsasin kaasarin mielestäni kohtuu huolella(missään ei näkyny moskaa) ja paluu linjaa tässä versiossa ei ole.
    Uusia tiivisteitä tuli pussillinen joista käytin vaan muutaman kun vaihdoin vaan sen neulaventtiilin. Eli hyvinkin siellä kai saattaa olla joku kovettunut ,revennyt o-rengas tms tai mikä vaan. Silmämääräsesti katoin et kaikki renkulat paikallaan.(Toinen kerta kun moisen aukasin eläässeni) En tiedä miten edetä tästä :-?
     
  19. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Katselin tuolta omaa tiivistesatsiani, seossolenoidin liittimen reiän tiivisteitä on siinä useampia joista piti katsoa sopivan paksuinen, jos on liian paksu niin jää kantamaan kantta oikeasta etunurkasta.Sitten saman satsin mukana on pätkä ohjetta tuosta kohon säädöstäkin mutta siitä löytynee netistäkin tietoa,en ulkoa muista mitä siitä mainittiin.
     
  20. HT

    HT Gearhead

    Tämäkin taistelu on ihan turha. Itse väitän, että molemmat systeemit saadaan toimimaan hyvin ja taloudellisesti. Alkuperäinen systeemi, jos se vaan on kunnossa ei pitäisi olla mitään syytä miksei se toimisi, ja vielä hyvinkin. En kyllä näe mitään estettä sillekään, että jos lähettää saastelaitteet maata kiertävälle radalle ja laittaa tilalle oikeanlaista palikkaa: hyvä ja sopivankokoinen kaasari, kunnon jakaja alipainekellolla ja säätää seokset ja ennakkokäyrät kohdilleen - kyllä toimii.

    Jos taas ollaan tilanteessa jossa alkuperäinen systeemi ei toimi, mielestäni on ihan yhtä oikea ratkaisu korjata alkuperäinen systeemi, kuin vaihtaa palikat yksinkertaisempiin. Molemmat saa tehdä omaan autoonsa, eikä siinä muilla ole mitään syytä huudella että väärin teit. Itse ainakin rakennan oman autoni itselleni.

    Saa ottaa vapaasti herneitä jos haluaa. Peace. 8)
     

Kerro tästä muillekin!