Saastelaitteiden poisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Loepoe, 20.9.2002.

  1. Loepoe

    Loepoe 1st gear

    Mitä muuta kuin vaihtotyötä tarvitsee tehdä vaihdettaessa katalysaattori tavanomaiseen pakojärjestelmään. Kone on kaasutinmallinen, Chevyn 305, vuosimalli 84.

    Onko jotain koneessakin jota pitäisi muuttaa, vai riittääkö että riipii irti anturit ja antaa palaa.
     
  2. kane

    kane 1st gear

    Pari vuotta sitten riisuin 83 mallisen saastevehkeitä pois, eli katti, ilmapumppu kaikkine putkineen ja letkuineen, aktiivihiilipönttö (mätä...siitä tuli letkuja johonkin mustaan muovi venttiili mokkulaan=> letku/letkuja kaasariin)=>pois =>tulppasin kaasarin liitännät.
    taisin laittaa bensahuohotin (ex akt.hiili) letkun ilmanputsariin ettei bensat haise...
    lambda jäi paikalleen jotta kaasari toimis oikein. Auto kävi ja kulki kuin uusi, ei mitään murheita käynnissä /katsastuksessa tms.

    Kyllä tuntui hyvältä riisua sitä turhaa romua/letkua pois...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ChevySTW 6.2d 2002-09-20 09:42 ]</font>
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Loepoe kirjoitti:

    "Onko jotain koneessakin jota pitäisi muuttaa, vai riittääkö että riipii irti anturit ja antaa palaa."

    Älä nyt ihan innosta soikeana kaikkia antureita pois revi, tutki ensi, mitä se kone tarvii käydäkseen. Jos on esim. happianturi, niin sen poisto voi aiheuttaa harmia. Ja tulppaa kaikki alipainelähdöt, jotka jätät virattomiksi, muuten kone saa "väärää" ilmaa.
     
  4. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ei kai ihan kuolleena syntynyt ajatus?Lambdan kun jättää paikallensa niin eiköhän se pelaa,toinen kysymys onkin hyötyykö tästä jotain?Kulkeeko paremmin vai mitä,syö vähemmän?Jos siis poistaa kaikki letkut ja tulppaa jokaisen,poistaa pumpun hihnan ja jättää antureihin kaapelit kiinni niin että tietokone luulee kaikki olevan ok,vai miten se olisi järkevintä toteuttaa?mitä efi tarvitsee pelaakseen kuin pensaa ja ilmaa?
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mitens.....ilmapumppuhan tuuppaa puhdasta ilmaa pakosarjoihin? Kun tuon ilman tulo lakkaa miten lambda osaa säätää seoksen oikein kun putkessa kulkeekin pelkkää pakokaasua eikä pakokaasu/ilma seosta? Eikös se hämäänny tuosta??

    nimim. minäkö tyhmä?
     
  6. elky

    elky Gearhead

    Ota pois pelkästään katalysaattori ja tulppaa katalysaattorille ilmapumpulta tuleva putki. Älä ihmeessä ota mitään antureita irti, ne on moottorin ohjausjärjestelmää eikä katalysaattoria varten. Siinä moottorissa on esim tietokoneen ohjaama virranjakaja. tietokone säätää ennakkoa olettaen, että moottorissa pakokaasun takaisinkierrätys ja ilmapumppu. Jos jompikumpi poistetaan toiminnasta, sytytysennakkoa onkin liikaa.
    Varsinkin lambda-anturi on tärkeä, koska se ohjaa kaasuttimen seoksenmuodostusta.
    Jos katalysaattori on kunnossa, ei sitä edes kannata poistaa, koska vain tukkeutunut katalysaattori syö tehoa. Jos sen sijaan haluat poistaa moottorista kaiken elektronisen ohjauksen, on hankittava ns. vanhanaikainen kaasutin, virranjakaja ja poistettava koko tietokone johtosarjoineen.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    EGR venttiili toimii vain kylmänä => kierrättää pakokaasua vänkärin puolen pakosarjasta imusarjaan (vesilämpö ohjattu alipaine), ei vaikuta sytytykseen...
    Ilmapumppu, jos pakosarjaan ei pumpata ilmaa luulisin että silloin lambda haistaa liian rikkaan seoksen ja "laihentaa" seosta...
    ei missään nimessä liian laihalle koneen kannalta vaan kuvitellun katalysaattorin...
    Toisaalta onhan siellä nakutuksen esto...
     
  8. elky

    elky Gearhead

    Tarkoitin että autossa, jossa on EGR, on sytytyksen arvot mitoitettu seokselle missä on kierrätettyä pakokaasua sylinterissä palotapahtuman aikana. Kun kierrätys poistetaan, palotilan lämpötila nousee, mikä taas saattaa aiheuttaa nakutusta. Siis tosiaankin liian laihalle koneen kannalta, eihän katalysaattori seoksesta mitään tiedä.
    Miten niin EGR toimii vaan kylmänä?
     
  9. olds79

    olds79 3rd gear

    miten tämmöisessä tapauksessa kannattais menetellä kun edellinen omistaja on laittanu holleyn kaasarin (johon ei mielestäni tule mitään piuhoja) ja on poistellu noita pakokaasun kierrätys systeemeja,alipaine letkuja,aktiivihiilisysteemin. paikollaan on vielä lambda mut onko siitä mitään hyötyä? ja virranjakaja on saastemallia. ois tarkoitus laittaa peltisatsit niin mietin et pitääkö lambda siirtää siihen peltisarjaan?
     
  10. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Tänä topiccihan on ollut varsinainen tiedon kultakaivos:

    "EGR venttiili toimii vain kylmänä => kierrättää pakokaasua vänkärin puolen pakosarjasta imusarjaan (vesilämpö ohjattu alipaine), ei vaikuta sytytykseen... "

    :rotfl: :poff:

    Niin joo, ei tarvii lambdaa, koska lambdahan ohjaa vain tietsikkakaasutinta, tod. näk. jätetty paikalleen siksi että olis ollu hankala tulpata tuo paikka.
     
  11. eikun normi virrajakaja tilalle ja loputkin hilut lepikkoon....
    näistä on tainnu muutamaan kertaan olla juttua esim: saastelaiteet kuuhun otsikolla

    nyt täytyy kyllä myöntää että kun ensimäisen kerran sain omistukseen chevyn jossa kaikki paikallaan ja kaikki toimii niin kieltämättä mukava ajaa ja kulkee hienosti pienellä bensa määrällä, tosin kyllä masentaa katsella konehuoneen letku ja johto määrää.
    tosin tuossa käyttö vehkeessä loppui kiroaminen siihen paikkaan kun palautti tekniikan 60 luvulle eikä tuo vieläkään vie bensaa ämpäri tolkulla toisin kuin silloin tällöin tomivan sähköisen rokki orkan kanssa
     
  12. olds79

    olds79 3rd gear

    niin olen tullu siihen tulokseen et laitan perinteisen virranjakajan siihen ja koitan kattella sen muutenkin vähän fiksumpaan kuosiin. bensaa näkyy imevän toi olsd 307 15.8l/100km maantie ajossa noilla räpellyksillä ja kaupungissa tupla määrän. :mad:
     
  13. juu ei oiken tuo sytkä ymmärrä säädellä itteään. tosin tuommoiseen oldsin koneeseen perinteinen heij jakaja on n.250e ja kärki jakajan saa viidellä kympillä. tuota kärellistä versiota olis tarkoitus testata emänyyden buickkiin.
    ei siinä pakko se on myöntää että on hyvä systeemi tuo tietokone ohjaus kun toimii... mutta kun on vehje on valmiiksi tarpeeksi rävelletty niin helpommaksi tulee pistää periteisempään kuosiin, ja eipähän tarvii olla antureita vaihtamassa tai kirota miksei toimi vaikka kaiken pitäisi toimiakkin
     
  14. olds79

    olds79 3rd gear

    no hyllystä löytyy itellä tommonen kärjellinen 350:sen virranjakaja pitää kattoo et käviskö se tohon 307:kaan. tai pitää sitten ostaa uus.
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tietokoneohjattu kaasutin ja virranajakaja eivät ole saastelaitteita. Ne ovat kaasutinmoottorikehityksen pisimmälle kehitetty polttoaineseosta ja sytytysennakkoa säätävät järjestelmät. Ne antavat parhaan mahdollisen seoksen ja ennakkokäyrän välikaasulla ja täyskaasulla (680cfm maksimivirtaus) vakiomoottorilla.

    Jos järjestelmää ei osaa korjata, vikä yleensä muutaman kympin anturissa tai vuotavissa alipaineletkuissa, niin tokihan ne voi korvata aataminaikuisilla systeemeillä. Mm. rikastin, kylmäkäyntiominaisuudet (kulutus), täyskaasuteho jne. yleensä vakiomoottorissa heikkenevät.

    Sen ymmärrän että ne joutuu poistamaan jos joku on jo räveltänyt systeemin korjauskelvottomaksi, mutta jos joku vielä alkaa täydellistä systeemiä riisumaan perustiedolla että "EGR toimii ainoastaan kylmänä", niin voivoi. Miksei vaikka hommaa 70-luvun Corollaa harrasteautoksi, pääsee helpommalla ja halvemmalla.

    Sorry, oli ihan pakko.
     
  16. WSE

    WSE 1st gear

    Täysin samaa mieltä ylläolevan kanssa. Jos homma toimii tai pikkuvika, vikakoodi auttaa, niin poistaminen ei kannata. Mulla oli caprice kaikilla noilla saastehiluilla eli täysin orkkis kuosissa siltäosin, kulutus alle 10 maantillä ja toimi muutenkin hienosti, vaikka kone oli muutoin aika finito, tosin tätäkään ei huomannut ennenkuin kiinnosti alkaa tutkia miksi tyhjäkäynnin hc ei mene arvoihin - venttiilinohjarit aivan sohlot, sylintereissä reilusti pykälää jne. eipä sitä silti ajossa huomannut, voimaakin oli.
     

Kerro tästä muillekin!