Saastelaitteiden toimintaperiaate

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja HT, 22.8.2017.

  1. HT

    HT Gearhead

    80-luvun Chevyn saastelaitteiden toimintaperiaate kiinnostaa. Joku haju on, mutta jos joku viitsii tarkan rautalankaselityksen avata, kiitos,
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pakokaasujen takaisinkierräytys. Ilmaa pakokaasujen joukkoon, korkea lämpötila. Pam.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin minkä niistä?

    Thermac ohjaa tuleeko kylmää vai lämmintä, ohjaus alipaine ja lämpökytkin ohjaamassa

    Egr päästää alipaineohjattuna pakokaasut imariin imarin korkeella alipaineella muttei tyhjäkäynnillä ja kylmällä koneella.

    Ilmapumppu tuuppaa kai muuten katalysaattorille ilmaa paitti moottorijarrussa.

    Hiilipurkki hoitaa tankin huohotuksen ja putsaa huohotuskaasut, siinäkin kai koneenlämpö, ja alipainemäärä näyteli jotain roolia
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Alipainemäärä näytteli seppo taalasmaata maalaiskomediassa pekko aikamiespojan poikamiesaika.
     
    TimoN tykkää tästä.
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mitä sieniä sä popsit...?

    Air-systeemi eli ilmapumppu joka syöttää ilmaa pakosarjoihin polttaa palamatonta polttoainetta, ja syöttää myös ilmaa katalysaattoriin.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aha.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Suljettu huohotusjärjestelmä tais olla se eka saastelaite, jostain luin et siitä tehtiin päätös jo -50 luvun lopulla
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Veikkaisin codesan komppia blissattuna koskenkorvaan
    Tai sit ihan tbi
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Niillä mennään kuuhun.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Pitääks kaikki topikit lyyä läskix?
    Kysyn vaan.
     
    helvetinkat, Mikkis, palontie ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Ihan mielenkiinnosta, jos tosiaan se egr ei toimi kylmällä moottorilla, niin osaako joku kertoa, miksi se on niin? Meinaan vaan, että kun moottori toimii suunnitellusti kuitenkin normaalissa käyttölämpötilassaan (ja samoin katalysaattori ainakin bensakoneissa), ja syöttämällä pakokaasua imuilman joukkoon, moottorin saa nopeammin lämpenemään normaaliin käyttölämpötilaansa.

    (Muistelen jostain mersukeskustelusta lukeneeni, että yksi MB dieselin egr:n poistamisen varjopuolia on nimenomaan moottorin hitaampi lämpeneminen, mutta Mersuistahan ei nyt tässä topicissa ole puhe.)
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varmaan ettei prötää

    Mulla hämärä muistikuva tosta ja esim 307 sitä kai ohjataa tietokone mutta en ole tosiaan 100 varma.
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niin ja egr vähentää typenoksideja puottamalla palotapahtuman lämpötilaa siksikään sitä ei tarvi kylmällä koneella ja tyhjäkäynnillä ja kaasu pohjassa, kun se palotapahtuma on kuumin vissiin juuri osakaasulla ajettaessa...
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eikös se ollut niin että egr ikäänkuin kemiallisesti alentaa iskutilavuutta. Tietty prosentti sylinteristä täyttyy inertillä kaasulla ja on siten poissa koko happi/polttoaine yhtälöstä.
    Siis typen oksidien alentamisen ohella.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mun käsitys on se, että siinä keskitytään palolämmön alentamiseen, jolla typen oksidit vähenee. Koneen lämpiämiseen sillä ainakaan tuskin on mitään vaikutusta, mitä joku yllä tarjoili. EGR:n yksi iljetys on se, että sille suunniteltu kone käyttää joissain tilanteissa aivan sikasuurta ennakkoa, kun se sietää sen ja toimii. Jos sen poistaa, niin pitää myös hoitaa ennakonsäädöt vastaamaan konetta ilman sitä.

    Ported vacuum jakajalle oli kans niitä ekoja saastejuttuja. Ja muukin ennakon säätely lämpötilan mukaan, plus että aavikkomallissa retardilla saatiin lämpöä pois koneesta pakoputkeen. Joku 6-7 litraa tilavuutta mahdollisti senkin kikkailun, olis ollu kiva nähä kuin kävis Simca tonnille, kun kesäkuumalla vedetään ennakosta 20 astetta pois...
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  16. maddis

    maddis Gearhead

    Koneen lämpeämiseen EGR:llä on juurikin vaikutusta. Ainakin diisseleissä. En noista wanhoista bensakrematorioista tiedä. Kas kun niitä pakokaasuja jäähdytetään kierrättämällä niitä lämmönvaihtimessa jossa toisena osapuolena on jäähdytysneste.

    Paristakin diisselistä huomannut EGR:n tulppaamisen jälkeen että kone lämpenee huomattavasti hitaammin. Talvella tuon eron huomaa vielä selvemmin kuin kesällä.
     
  17. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kaverille tuli hiljattain teknisesti ja numeroiltaan hyvin alkuperäiskuntoinen '69 Corvette 427cid 390hp koneella ja manuaalilla. Kapistuksessa oli sen ajan (Kalifornian?) säädösten mukainen ilmapumppu, joka tuuttasi ilmaa valusarjojen primääreihin.

    Mikäs tässä oli ajatuksena muinoin? Kenties "laimentaa" päästöjä vai peräti jotain fiksumpaa?
     
    hantta tykkää tästä.
  18. maddis

    maddis Gearhead

    Olisko idea polttaa pois palamaton bensa, kun noissa 'bensajäähdytetyissä' moottoreissa sitä lie ihan riittämiin vielä pakopuolellakin? (Ja ei niin vakavasti heitetty kommentti).
     
    jakulepi tykkää tästä.
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Juurikin se, poltetaan pakosarjoissa/-putkissa palamattomia hiilivetyjä.
     
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kuulostaa hienolta laitteelta, mutta vastaus on,- sen ajan päästöhuijaus ;)
     

Kerro tästä muillekin!