Sähköauto konversiot

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 7.10.2019.

  1. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    onko tää sukua sille kuuluisalle ikuiselle rauta-akulle mikä just pian korvaa lyijyakun ja mihin ei tarvii vaihtaa kuin vesiä välillä?

    Tuskin hirveemmin vielä henkeä pidättäisin asian suhteen. Kun kattoo akkutyyppien kehityskaaria kestää vuoskymmenet että merkittävät innovatiot tulee kuluttajalle saataville, jos tulee silloinkaan. Esim. li-ion akut keksittiin joskus 70- luvulla, vasta 30 vuoden päästä ne tuli kuluttajille laajamittaisesti käyttöön.
     
    Jussi289 ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    aika vammanen kehitysssuunta akun tarjoaminen jonain palveluna.


    Henk. koht. voisin autoni sähköistää siinä vaiheessa jos/kun tulee jotain tolkullisia sähkömoottoreita ja akkuja halpaan hintaan saataville. Vaatimukset vaan on sellaset että se akku täytyy olla yhtä helposti täytettävissä mitä pensatankki, latausverkoston yhtä laaja ja range vähintään 200km.
     
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja 3rd gear

    Kehitetään, mutta saadaanko toimivaa, ja milloin?
     
  4. pantera

    pantera Gearhead

    Spoiled 2 by Electric ?
     
  5. 1purehell

    1purehell Gearhead

    On siihen ainakin riittävästi paineita ja resursseja tuotekehityksen puolella. Autoteollisuus tarvitsee halpoja akkuja, ei 10000€:n pikkuautossa voi olla 10000€:n akkuja.
     
  6. pantera

    pantera Gearhead

    mitenniin vammanen, onhan mm kaasupotut kaikki käytännössä palvelupottuja, minkätakia niitä kennoja pitäs omistaa`
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Nyt pää pois perseestä... Ihan oikeasti kun puhutaan näinkin kilpaillusta alasta ni meinaat että nykyisellä teknologian kehityksellä menis 30v että saadaan jotain uutta aikaiseksi? Uskallan väittää että vuosien 2015-2019 välillä on kehitytty enemmän kuin 1970-2000 ihan jokaisella teknologian saralla joten ethän sä nyt oikeasti voi olla noin naiivi kehityksen suhteen? o_O
     
  8. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Mun mielestä sähköautoissa ei tänäpäivänä vielä ole järkeä. Odotellaan kehitystä.
    Mutta hybridissä voisi ollakin.
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Hybridi on se maailman suurin huijaus... Toimintasäde sähköllä ~3km ellei oo phev. Eli mennään ottomoottorilla jolla ladataan sitä olematonta hybridin matkasädettä nostaen kulutusta ~reilulla litralla versus pelkkä bensavehjes...
     
    Pertti K, Harri S ja Karpov tykkäävät tästä.
  10. teippi-mikko

    teippi-mikko 3rd gear

    Mä haluaisin sellasen sähköauton mikä muistuttaa ennen Ww2 tehdyltä kilpurilta. Pinnavanteet kapeilla rättirenkailla. konepeitolla sellaset pari metriä pituutta ja ulkoinen ketjuveto. Siihen vois duunaa ”pakarin” missä vois poltella vaikka jäteöljyä. Ei menis klassikot pilalle kun tekis kokonaan ”uuden”.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  11. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Jaa, en ole perehtynyt noihin, niin en voi sanoa juuta enkä jaata. Kuvittelin niidenkin sähkömoottorien olevan parempia.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Niinku sanoin ni oon hyundai sähköajoneuvoasentaja ni tää on sinällään päivittäinen aihe mulle ;)
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  13. pantera

    pantera Gearhead

    No kait sää asentajana kuitenkin myönnät että hybridi kuitenkin vie astetta vähemmän eikä enemmän kuin suora bensa . Jarrutus energian se kerää talteen joten ei sillä kierrätysenergialla voi hirveesti tullakkaan rangee
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Nokun ei käytännössä... Se parin kilsan "sähköllä ajaminen" ja kiihdytyksissä avustaminen ei juurikaan auta jos ajat pitkää matkaa jolloin se polttomoottori joutuu lataamaan sitä akustoa jne. Ja varsinkaan ympäristön säästämisen kannalta se ei missään nimessä oo "plussalla" kun se hybriditekniikka kummiskin rasittaa ympäristöä ihan saatanan paljon enempi kuin pelkkä bensamosa... Jopa meidän kouluttajat on myöntäny että merkistä riippumatta perus-hybridi on se pahin... Phevi on jo huomattavasti parempi kun sillä saavutetaan jo jonninmoinen range hommaan mutta edelleenkin ei se sähkö sinne töpseliin tyhjästä tule.
     
    mukko tykkää tästä.
  15. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    No niinpä!;):D:p
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  16. pantera

    pantera Gearhead

    Niin nyt sää sen sanoit että ei auta kun ajaa pitkää matkaa . ts, mitä enemmän on kaupunki stop & go ajoa sitä enemmän jarrutusenergiaa saadaan talteen ja hybridistä saatava hyöyty kasvaa.
    Polttis ei tietääkseni lataa akustoa muissa kuin esim amperassa / voltissa joka onkin sitten eri eläin eli lataushybridi eli polttiksella avustettu sähköauto vs hybridi jossa sähkö avustaa polttista.
    Toinen pointti on että sulla vähän maalitolpat muutti paikkaa kun ensin väitit että hybridi on sielunvihollisen keksintö koska ne vie enemmän polttoainetta kuin bensa ja nyt sitten pointtisi onkin että ne ei ole ympäristöystävällisempiä kuin bensa joska akut ne vasta saatanasta onkin lähtöisin.
     
    Muokattu: 8.10.2019
  17. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    millä mittaat yleistä teknologista kehitystä?

    Väitteesi on ihan puutaheinää, naivia on asettaa väite siihen muotoon että jos löydän yhdenkin poikkeuksen väitteesi romuttuu. Se antaa valtit mun käteen. Tälleen ilman että olet kertonut menetelmiä millä mitata teknologian kehitystä voisin sanoa että vaikkapa tietotekniikka romuttaa väitteesi (toki on olemassa mittareita millä väitteesi voi olla totta tolla saralla), samaten kolariturvallisuus jos teknologian mittariksi tossa kohtaa asetetaan kuolleet ihmiset per ajetut kilometrit.

    Väitteesi tuskin paranee edes sillä että sallisit yksittäistapaukset mutta siinä kohtaa meidän tarttisi keksiä joku tapa millä mitata yleistä teknologista kehitystä. Minä tiiän yhden menetelmän, haluaisin kuulla myös muista.
     
    Muokattu: 8.10.2019
  18. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    noin 200hv konetta vastaava sähkömoottori.
    noin 100km ajomatka kaupunkiolosuhteissakin pakkasella.
    se 100km latausaika mistä tahansa töpselistä 30minuutissa.
    ja 200-500km ajomatka täyteen ladattuna tai optio lisäakulla-
    ja latausaika edelleen niille alle ns työpäivä normaalista töpselistä, pika latureilla sitten nopeampaa.. tai vaihdettavat akkupatteristot.

    ja tarvittaessa generaattori/hypridi moottori autoon mukaan että saa ajossa ladattua akkuakin tai ajettua sillä 30hv moottorilla ja 10l tankilla sinne lähimmälle latauspisteelle asti.

    city ajeluun jos ajattelee sähkökonversiota vanhaan autoon.. esim

    jenkeissä jokku tekee kuplaan konversio settejä alle 16 000eurolla. 150km riittävällä akustolla. mm. evwest.

    londonelectriccar tekee konversioita esim morris minoriin tai land roveriin jollain 20 000e hinnalla.

    halpoi nuokaan ei ole mutta hinta tulee kai laskemaan lähivuosina. akuista ja niiden latauksesta se eniten on kiinni.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Veikkaan, et luit sössön viestin väärin.
     
  20. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Oli miten oli, mutta tänäpäivänä vielä tulee halvemmaksi ajaa vaikka kaikki ajot sillä vanhalla jenkillä. Siis yleensä ottaen. Poikkeuksia tietenkin on, niin kun kaikessa.
    Lisäksi ympäristöystävellisempääkin, kun ottaa huomioon kaikki auton valmistuksesta koituvat haitat. Uuden auton ostaja syyllistyy pahempaan "ilmastorikokseen", kun jenkeillä ajavat.
    Tämä on mun mielipide.
     
    Muokattu: 8.10.2019
    duel, Gary Grand, mukko ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!