Sähköauto konversiot

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 7.10.2019.

  1. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Siihe on kuule sellaset laskukaavat nykyään, et toi todistuu vääräksi sekunnissa. Koska kertakäyttöhype on muotia.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    veikkaisin että suomessa on joitain paikkoja missä pistekuormitus on niin isoa että sillä on jotain merkitystä ympäristömielessä mitä pakoputkesta tulee. isossa osassa maata ei kyl mitään merkitystä ja siellä lienisi auton eliniän maksimointi se ympäristöystävällisin vaihtoehto vrt. pistekuormituksen lisäys romuttamojen, autotehtaiden yms. läheisyydessä kun uutta autoa tehdään ja vanhaa romnutetaan.
     
    Volvo_5.7 ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  3. darpen

    darpen 3rd gear

    Tossakin kaveri teki itte paljon ja suora lainaus sivulta "Muutostyöt polttomoottorista sähkökäyttöiseksi maksoivat n. 40 000 euroa, edullisemmillaan muutostyöt voi teettää n.30 000 eurolla."
    Harrastepelissä näkisin ton summan sijoittamisen johonkin muuhun paljon järkevämpänä vaihtoehtona.
    Mutta joo, ainahan harrastus maksaa.
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Okei, vähän rönsyilin, mutta kyllä ne hybridit lataa sitä akustoa polttiksella ihan niinku phevitkin. Siellähän kun ei ole varsinaista laturia (ainakaan hyundaissa) enää ollenkaan vaan kaikki sähkö menee ac/dc muuntimen kautta. Eli lataa polttiksellakin. Jarruteltaessa takaisinsaatava sähkö on erittäin pieni perushybridissä, täyssähköautossa se on jo huomattavan paljon suurempi mutta siinäkin vain jos sähköinen "jarrutusteho" on säädetty suurimmilleen. On muuten oikeasti raju se jarrutusteho, mitä itse kävin ioniqia ajamassa ni normaali autoilijan ei köytännössä tarvitse koskea jarrupolkimeen enää ollenkaan kun auto jarruttaa sähköisesti niin tehokkaasti.

    Ja noi kulutuslukemat ei ainakaan mun kokemuksen mukaan ole olleet yhtään sen pienempiä kuin nykyään bensakoneella olevissa.
    Sen takia niitä asiakasreklamaatioitakin on tullut kun ei päästäkkään sillä hybridillä 3l/100 lukemiin... Et usko kuinka monesta autosta oon joutunu tarkistamaan ettei jarrut laahaa tms. Kun "auto kuluttaa liikaa" eli yli 5l/100km...
     
    Pertti K tykkää tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Mun tulkinta oli että sössön mukaan riittävää akkutekniikkaa ei saatais aikaiseksi kuin vasta 30v päästä? o_O
     
  6. pantera

    pantera Gearhead

    No jaa, hyndäistä en tiedä mutta kokemusta on leksan, tojotan ja mesen hyrbiideistä jo 7 vuoden ajalta jolloin renttifiliittiin tuli ekat hypriidit, prius plussat. Niissä mitä tässä on vuosien aikana ollu ei bensa muutu sähköksi muuten kuin jarruttamalla.
    Nyt mulla on pari uutta farkkutomaatti hypriidi corollaa ja ei niissäkään taida bensan energia akkuun siirtyä muutoin kuin jarruttamalla
     
  7. ramman

    ramman Gearhead

    :odeek: mie en varmaan vaan ny ymmärrä mitä sie tarkotat.

    Olen nyt vuoden ajan ajellu mersun ladattavalla hybridillä +25K. sähkörange on ollu 25-35 km/100 ja keskikulutus bensalle 4/100. ei tuossa ainakaan millään moottorilla ajoakkua latailla. rullatessa ja jarruttaessa lataa ajonaikana.
    tai voihan sitä ladata moottorillakin jos haluaa, mutta eihän siinä ole mitään järkeä :odeek:

    mulla siis työmatka 45km/sivu ja lataan töpselistä kummastakin päästä niin eipä tossa paljon bensalle jää ajeltavaa.
    Nyt on uudet mallit tullut mersultakin missä pidempi sähkörange ja sellanen menee varmaan kohtapuoliin tilaukseen. Sen jälkeen arkiajot menee melkeen pelkästään sähköllä.

    Ei kyl nyt tämän topikin aiheeseen liity mitenkään. Anteeksi.
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ajonaikaisena ladataan sekä 12v että suurjänniteakkua. Ilman koulutusmatskun tarkempaa kaivelua en enää muista tarkemmin että miten ja missä tilanteessa tulee rajoituksia että latausta ei tapahdu, ainakin täyskaasukiihdytyksessä loppuu lataaminen ja muistaakseni myös ilmastointi pudotetaan pelistä. Toiminnoissa oli eroja onko hev vai phev. Sulla mersu kerran phev ni se onkin toiminnaltaan jo parempi ja auttaa myös enempi kulutuksen suhteen kun on kapasiteettia akussa enemmän jne. Joka selittää osaltaan myös pienempää kulutusta.

    Mutta kun tommonen kaupunkijuppi ottaa hev-auton ja kuvittelee tosiaan sillä 4km kaupunkiajo-työmatkallaan pääsevän sinne kolmosella alkaviin kulutuksiin niin se nyt vaan on sula mahdottomuus...
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Mä luulen, että tarkotus oli korostaa "tulee kohta" tekniikan osalta sen hyvin epämääräistä ja vaihtelevaa aikataulua. Aika monikin "tulee kohta" innovaatio on edelleen vuoskymmenien jälkeen tulematta.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Pelkkää pitkää matkaa ajavalle ei hybridi tuo mitään muuta kuin korkeintaan veroetua. Ja hybridi ilman latausmahdollisuutta ei ole järkevä muuten kuin puhtaassa taajma-ajossa. Mutta esim. omassa käytössä (pääosa päivämatkoista n. 50 km) lataushybridi olisi oikeinkin hyvä vaihtoehto. Ei vaan oiken ole budjettiin sopivia lataushybrideitä jotka muuten miellyttäisivät.

    Mutta alkuperäiseen aiheeseen jyrkkä ehkä. Hyväkuntoisen klassikon teurastaminen EI. Mutta konevikaisen vaikeasti/kalliisti korjattavan muuttaminen sähköiseksi niin ettei muutos ole peruuttamaton EHKÄ. Paaliin menossa olevan hylsyn pelastaminen sähköllä tienpäälle, OI KYLLÄ!
     
    ramman, wilburi ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  11. pantera

    pantera Gearhead

    Historiallinen tosiasia on että lyhyen aikavälin kehitystä yliarvioidaan ja pitkän aikavälin aliarvioidaan.
     
    Pertti K ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  12. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    OAW jo aikaa sitten.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kokolailla näin. Itsellekin tuo plugari ois työmatkan puoleen oikein bueno, varsinkin jos sais vielä latailla firman piikkiin päivät. Plugarilla kummiskin talvioloissakin vähän merkistä/mallista riippuen pitää päästä se ~250km sähköllä ni se ois jo lähes siedettävä range ns. "Kakkosautolle"
     
  14. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    mun tarkotukseni oli sanoa että jos joku akkutekniikka on nyt uutisoitu jossain alan journaalissa mistä joku TM tai vastaava on sen juttuunsa napannut, siittä on vielä valovuosia siihen pisteeseen että se akku on kuluttajien käytössä, jos on missään vaiheessa ollenkaan. Se ei riitä että jotain olisi mahdollista tehdä jossain labrassa vaan asian kaupallistamiseen ja massatuotantoon tarvitaan aika lailla muutakin. siinä akussa käytetyt aineetkin voi olla sellasia että ne on valmistettu siellä labrassa tai ehkä joku pikkutehdas tekee sitä jalostetta johonkin nichetarkotukseen. Erilaisia akkutyyppejä on tälläkin hetkellä satoja maailmassa, vain muutamat ovat päätyneet kuluttajakäyttöön. Syy ei ole siinä etteikö niitä kaikkia voisi käyttää jossain vaan ihan muualla.

    Mieti sitä koko ketjua millä akku valmistetaan. Eka tarttee tutkia onko joku instanssi olemassa joka tuottaa tarpeeksi raaka-ainetta laajamittasen akkuteollisuuden käynnistämiseen. Jos on niin paljonko akkujen valmistaminen nostaa raaka-aineiden hintoja? Entä miten tuotantolinjat on saatavissa pystyyn? Kuka rahottaa kaiken? Miten turvallisuus ja ympäristömääräykset, onko akussa sellasia aineita mitä ei sääntelijä edes halua päästää kuluttajien käsiin? Mitä kaikkia lupia ja sertifiointeja täytyy olla?

    Entäs kun on kaikki pystyssä ja luvat kunnossa, onko jo sillon tullut joku innovaatio joka onkin joka tavalla parempi mitä se mitä nyt on lähdetty tuottamaan? Tai jos öljyn hinta on romahtanut eikä sähköautoja enää haluta? Tai keksitty jotain ihan muuta?

    Kannattaa sekin muistaa että ymmärtääkseni sähköautojenkaan valmistus ei ole vieläkään kovin vakaalla pohjalla. Ei liene vieläkään yhtään massatuotettua mallia joka tuottaisi tehtaalle jotain, jokasesta tuotetusta tulee pataan.
     
    Muokattu: 8.10.2019
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. redneck1

    redneck1 Gearhead

    En usko ainakaan sähköautojen yleistyvän harrastajien keskuudessa jos kaikki ei sitten osta Teslaa. :D Olisi mielenkiintoista vuonna 2080 kun cruisingissa suhisevat vaan sähköautot ja kaikki ääniefektit autoon tulee vaan kaiuttimista/radiosta.:rotfl:
    Uskon siihen että jos niin huonoon jamaan maailma joskus menee että bensa kielletään ja siitä tulee liian kallista niin kaasuautoksi muuttaminen on paljon parempi ratkaisu kuin sähkömoottori tekniikan tekeminen autoon.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    tääkin tarttee sen kehityksen määrittelyn mutta pitänee jossain kohtaa paikkaansa.
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Okei joo, ymmärrän mitä haet takaa mutta unohdat tosta yhtälöstä tänhetkisen somehypetyksen ym. Painostamisen mitä jokainen autotehdas/voimansiirtolinjan suunnittelija kokee. Eli jos vaan on tiedossa joku konsti millä se parempi akkutyyppi saatais markkinoille ni NYT on se hetki kun siihen launchiin kannattaa panostaa. Rautaa kannattaa takoa kun se on kuumaa noin niinku yksinkertaistetusti. Eihän mikään muu selitä sitä että syydetään tuotantoon kamaa mikä on selkeesti suunnittelupöydälläkin kesken kuin se kiire saada romua myyntiin ennen muita. Kilpailu sähköautojen saralla on sen verran kovaa että kyllä siellä ollaan valmiita lyömään sitä rahaa tiskiin että rompetta saadaan kuluttajille. Viimevuonna esmes hybriditkin loppu maahantuojilla ymmärtääkseni useammalla merkillä kesken kun kysyntää on niin pirusti.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    se on ihan sama paljonko täällä somehypetetään, talous ja kaikki muut realiteetit on pakko saada kuntoon ennen kun voidaan tehdä mitään. Tän lisäksi akkuvalmistaja on mun ymmärtääkseni eri mitä autojen valmistaja. Onko akkuvalmistajien intresseissä edes päästää tollasta uuden tekniikan akkua markkinoille (ja siten tehä mahdollisesti kaikki vanhan tekniikan patentit arvottomiksi)? Täällä on mun ymmärtääkseni kolme isoa akkuvalmistajaa, panasonic (suvereeni johtaja), catl(?) ja joku kolmas. Voi olla että joku pana ostaa patentin ja laittaa pöytälaatikkoon...

    Patentinkin hankkimiseen menee puolesta vuodesta kahteen vuoteen riippuen tilanteesta, international patentti mun ymmärtääkseni voi kestää vielä pidempään. tuotantolinjamuutokset, ympäristöluvat, sertifioinnit, turvallisuustestaukset, nää kaikki ottaa aikansa vaikka olisi millanen somehype päällä. Vielä enemmän mikäli pitää jotenkin saada organisoitua raaka-ainetuotanto ja jalostuskin vielä sille uudelle akkutyypille. Ei onnistu sormia napsauttamalla vaikka joku autotehtaan markkinoija niin tahtoisikin ja kysyntääkin olisi.

    Taantumauhka, "kauppasota" ja sähköautojen kannattavuusongelmat on sellanen mikä laittaa myös pilviä tollasten nopeiden isojen muutosten päälle kun ne on kuitenkin pitkän aikavälin investointeja joiden kanssa tarttis elää pidempään.

    Siinä on vaa montaa monessa sen kaiken somehömpän takana.
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
  19. Harri S

    Harri S Gearhead

    Ei kai kukaan enää tänä päivänä elä vapaan markkinatalouden harhassa. Kaikki on jollakin tavalla säänneltyä ja se miten ne säädökset ratkotaan määrittää sen koko paketin kannattavuuden.

    Ei siinä tuotannon kannattavuuksia kysellä kun mätkäistään laki (esim. päästörajat), mikä käytännössä määrittää käyttövoiman.
    Ihan sama juttu kuin CAFE- normienkin kanssa. Ei niitä katteja valmistajat sinne tuottavuuden tai ympäristötietoisuuden vallassa autoihin laittaneet vaan koska se oli silloin taloudellisin tapa sopeutua säädöksiin. Viranomaiset (politrukkien ohjauksessa) lätkäisee rajat ja thats it. Valmistajat sitten rakentelee sellaiset laitteet millä sitä rahaa saa jäämään kirstun pohjalle. Siinä rallissa ei yhden korpikansan ajatukset ja periaatteet paina paskan vertaa kun politiikka myllää.
    Se päästöraja on sama sitten kaikille, eli yhtä kannattavaa/kannattamatonta oli valmistaja kuka tahansa. Porsaanreikiä etsitään ja niitä tukitaan.

    Hybridit (ei siis plugarit), on hyvä esimerkki viherpesusta, ne ei oo sähköautoja nähneetkään vaan jarrutusenergian talteenotolla varustettuja perinteisiä autoja, koska milläs muulla se auto kiihdytetään siihen vauhtiin tai nostetaan sen mäen päälle jos ei polttoaineella. Ainoa liikkeelle paneva tai liikuttava voima on polttoaine jos sitä töpseliä / aurinkopaneelia / purjetta tai vastaavaa ei ole. Ja harvassa tavan hybridissä on (pl. ne plugarit).
    Toi polttoainesäästö kertoo vaan käytännössä sen kuinka paljon sitä polttoaineesta saatua liike-energiaa luovutetaan kitkalämpönä harakoille. Akuthan noissa on lähinnä nimelliset ja kaupunkikäytössä välttävät, jos malttaa ajella nätisti.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    silti ne realiteetit täytyy olla kunnossa. Sellasta akkua mikä on jossain labrapöydällä ei sormia napsauttamalla aleta tuottamaan vaikka kuka niin tahtoisi. Nykysin sääntelijäkin antaa siirtymäaikoja eikä vaan lätki jotain lakeja millä esim. litium pattereista päästään eroon mikä nyt on ehkä ainut asia mikä kiihdyttäisi tollasta kehitystä johonkin toiseen akkutyyppiin.
     

Kerro tästä muillekin!