Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Muutos tulee, mutta kuinka nopeasti on toinen juttu. Verotushan on se syy miksi muutos on tässä asennossa.

    Jos esim katsastuksessa tarkastettaisiin hybridien polttomoottori/sähkö kilometrien suhde ja vuotuinen käyttövoimavero ja ajoneuvovero maksettaisiin sen mukaan miten fossiilista on poltettu, saattaisi hybridien suhde olla hieman toinen.
    Hybridi on usein firmojen viherpesuun sopiva tuote ja mukava tapa kiertää ajoneuvovero ja autovero.
     
    Muokattu: 4.11.2021
    Rollercam ja teippi-mikko tykkäävät tästä.
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Hybridit jää vähemmistään nekin kun katsoo myynnin kehitystä. Muualla Euroopassa näin on jo käynyt joten valmistajat tulee vähentämään panostuksiaa niihin.

    Kanta ei hetkessä sähköisty, mutta polttikset menettää haluttavuuttaan käytettyjen markkinoilla aivan kuten tekevät uusien autojen markkinoilla jo nyt. Se taas tarkoittaa niiden arvon alenemista kiihtyvällä vauhdilla.

    Mutta harrastepuolelle Ford tarjoaa ensimmäisenä kohtuullisen hintaisen crate moottori ratkaisun jos haluaa ajaa harrasteautolla paljon ja halvalla. Itse pitäydyn kyllä mäntämoottoreissa harrasteautojeni kanssa.

    https://www.electrive.com/2021/08/2...m26vVMFVz2Z8H9m3lhmjJKSKyigIMcOEVH-eSOW1tZPuQ
     
    Rollercam ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. ak72

    ak72 3rd gear

    Meinaako katiska ettei käytettyjen patterivessojen hinta laske jyrkästi? Edessä kallis patterien vaihto ja kun tekniikka kehittyy nuissa kovaa vauhtia niin vanhat patteriautot on romurautaa aika äkkiä. Täysin järjetöntä ostaa 50000€ sähkistä ellei ole rahaa kuin roskaa ja kiinnostusta olla uuden tekniikan beettatestaaja.
     
    Rollercam ja repas-90 tykkäävät tästä.
  4. ak72

    ak72 3rd gear

    Rollercam tykkää tästä.
  5. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Onnea vaan kaikille käyttövoimille talveen. Tähän asti olen talvisin kokenut ongelmia vain polttomoottori vehkeillä. Odotan innolla tulevaa talvea ja ID.4:sta ja sen mukanaan tuomia talvikokemuksia / haasteita. Taitaa nämä talvet kyllä nykyisin olla enimmäkseen harmaita ja vesisateisia. Tulisi edes sen verran pakkasta, että järvet jäätyisi ja pääsisi pilkille nauttimaan lumumbaa.
     
    Rollercam, isalmela ja Catiska tykkäävät tästä.
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sähköautoissa tippuu arvo kuten yleensäkin uusissa autoissa. Mutta kun väki siirtyy sähköautoihin, niiden haluttavuus käytettynä on parempi kuin katoavan tekniikan. Näin on käynyt aina ennenkin eikä se tälläkään kertaa miksikään muutu.
    Vaikka tekniikka kehittyy, on tämän päivän sähköauto siltikin paljon modernimpi 10 vuoden kuluttua kuin tämän päivän polttomoottoriauto. Tekniikkakaan ei ole enää mitään uutta, ne betatestausajat meni jo ajat sitten.


    Ostaja on itse ollut aika tyhmä. Jokaisen auton toimintamatka tankillisella/akullisella lyhenee kesä vs talvi. Ja vieläpä samalla tavalla. Jos ajetaan pitkää matkaa, ero ei ole niin suuri, käyttövoimasta riippumatta. Jos ajetaan lyhyttä matkaa, paljon kylmästarttauksia, ero on suuri, käyttövoimasta riippumatta. Mutta sähköautolla homma on miellyttävämpää, supernopea esilämmitys etäkäytöllä tekee niistä kylmästarteista paljon miellyttävämpiä.

    Minä voin puhua omalla kokemuksella eri käyttövoimista, monet täällä näemmä julistavat omaa uskoaan suureen ääneen ilman ympärivuotisesta kokemukesta sähköautosta.
     
    Rollercam, Stang_81 ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Perkele ku joku keksis webaston ni ei tarvis käynnistäö kylmänö/ mennä kylmään autoon... Niin se tekniikka kehittyy.
     
    Rollercam tykkää tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    EMP:tä odotellessa…..
     
    Seevu ja janiluo tykkäävät tästä.
  9. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Webasto ois hyvä jos ei kuluttais akkua. Jos ajaa lyhyttä matkaa niin auton akkua saa ladata usein..
     
    Rollercam tykkää tästä.
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    joo.mulla on supernopea tallista lähtö,lähi yhteydellä alakerrasta.
     
    Seevu, Rollercam ja Inlinee tykkäävät tästä.
  11. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Rollercam tykkää tästä.
  12. leemu

    leemu 3rd gear

    Emännän ajoihin sopisi tällä haavaa loistavasti sähköauto, mutta on melko ohkainen valikoima sellaisia joihin mahtuisi myös esmes koiraa kyydille ynnä muuta. Tai siis onhan niitä, mutta hinta karkaa poskettomaksi.
    Toinen asia on autoliikkeet ja myyjät.
    H*lvetinkö vaikeaa olisi myynti-ilmoituksessa ilmoittaa, että kuinka pitkälle sillä romulla noin suurinpiirtein pääsee yhdellä latauksella?
    Ensin täytyisi kytätä auto jostain palstalta ja sitten ruveta erikseen kaivelemaan toimintasädettä:odeek: Pitäköön tunkkinsa:poff:
     
    Rollercam tykkää tästä.
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    :rolleyes: hmmm… toivottavasti nyt ei kuitenkaan.
     
    Rollercam tykkää tästä.
  14. Bighouse

    Bighouse 2nd gear

    Toimintasäteessä monta muuttujaa. Eräs merkki ilmoittaa teknisissä tiedoissa latausajan ja säteen tuolla tavalla.

    "Latausteho ja -aika voivat vaihdella ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä. Kaikkien akkujen kapasiteetti heikkenee luonnollisen kulumisen johdosta. Akun kapasiteettiin ja kestävyyteen vaikuttavat esimerkiksi käyttötapa, ikääntyminen sekä lataussyklit. Sähkö- ja hybridiautot sisältävät uutta teknologiaa, joka aiheuttaa niiden käyttöön ja toimintaan liittyviä rajoituksia. Näitä voivat aiheuttaa esimerkiksi suuri ajonopeus, peräkkäiset lataukset tai käyttö kuumissa tai kylmissä olosuhteissa. Rajoituksia käytetään esimerkiksi ajoneuvon tekniikan suojelemiseksi. "
     
    Rollercam tykkää tästä.
  15. leemu

    leemu 3rd gear

    No sepä, kun valtaosassa ilmoituksissa ei ole ilmoitettu edes minkäänlaisia arvailuja kuinka pitkälle laitteella pääsee.
    Mielestäni ensiarvoisen tärkeä tieto kuitenkin.
     
    Seevu ja Rollercam tykkäävät tästä.
  16. -late-

    -late- Gearhead

    Ei niitä rangeja voi ilmottaa kun joku alkaa kuitenkin riitelemään. Oon joskus ihmetelly miten joku uskaltaa autoja tai korjausta myydä kun pykälänikkarit pystyy veivaa monenlaista kiusaa käräjillä ja kuluttajariitalautakunnassa. Reilu peli ja rahapeli on toisinaan eri peli.

    Kieltämättä, ei ihan ilmiselviä ole mun mielestä oleelliset perustiedot sähkäreiden myynti-ilmoissa. Mut ei ne kaikkien mielestä ole oleellisia mitkä mun mielestä on.
     
    Muokattu: 4.11.2021
    Rollercam tykkää tästä.
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Rollercam ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. ari2004

    ari2004 Gearhead

  19. -late-

    -late- Gearhead

    Ei liene yllätys kenellekään että tällä hetkellä sähkärin valmistus ei ole yhtä viritettyä kuin polttiksen. Ehkä nuo lukuarvot kuitenkin oli suurempi kuin odotin.

    Mikähän lienee ero Aasiassa valmistetun xc40 polttiksen ja belgialaisen sähkärin välillä?

    En kovin paljon sarjatuotannosta ymmärrä mut hitokseen on hv-komponenteissa ruuveja, muttereita ja "irtopiuhoja". Villi arvaukseni on että niiden rakenne tulee integroitumaan vielä melko lailla.

     
    Muokattu: 7.11.2021
    Rollercam tykkää tästä.
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Muokattu: 7.11.2021
    Rollercam tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!