Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. -late-

    -late- Gearhead

    Aktivoiko Teslan jarrupoljin heti pyöräjarrun? Vai aktivoituuko pyöräjarru vasta kun enemmän hidastuvuutta on tarpeen tai sähköinen ei riitä? Onko niissä sitä blended braking hommaa että jompikumpi tai molemmat yhtäaikaa jarrupolkimella säädeltynä?

    Voikohan näin jenkkipalstalla mainita että joskus kiinnostuin vähän Cadillacin hybridistä mut hinta/tekniikka-suhde ei oikein miellyttänyt. Sama juttu Teslassa, ehkä enempi kuiten hinta.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Vaikea sanoa, paristakin syystä. Kun itse ajan aina ns. yhden polkimen tekniikka käytössä, tarvitsen jarrupoljinta erittäin harvoin ja silloin sitä tulee polkaistua reilusti, eli ei siinä paljon ehdi tunnustella miten se toimii. Mutta, kun nostan jalan kaasulta, alkaa sähköinen jarrutus täydellä teholla. Joten silloin jarrupoljin toimii kuten perinteisessä autossa, eli ohjaa vain mekaanisia jarruja.
    Jos valitsisin rullaustilan, silloin se (ehkä) aloittaan jarrua painettaessa ensin sähköllä ja sen jäädessä riittämättömäksi, mekaanisilla jarruilla. Kokeilin joskus jos muistan.
     
  3. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Kannattaa lukea eilinen HS Torstai liiteen juttu :Riittääkö virta.
    HS ajaa syystalvisissa olosuhteissa uuden sähkö Volvo XC40 rechargen Helsingistä Nordkappiin Norjaan ja takaisin.
    Sanotaanko jotta matka vaati pikkasen ennakointia ja huolta toimintasäteestä ,varautumaan rikkinäisiin latureihin ja valmiutta viihtyä tienpäällä reilusti pidempään eli kiire ei saa olla kun latauspisteiden tienoilla täytyy pakosta tappaa aikaa yöaikaankin esim kahvilla istuen ellei autossa kyhjötä jos ei mikään auki mutta jostain syystä näitä käytännössä pakollisia kuluja pitkänmatkalaiselle ei laskettu vaikka taatusti aika kiusaannuttavaa istua reilu tuntikin baarissa seiniä katsellen perheen kera tai kännyä räpltäten odotellen auton latautumista tilaamatta mitään...
    Loppulaskua rahallisesti bensa tai dieselautoon verrattuna tuolle n3000km reissulle uudella sähköautolla...niin kannattaa lukea ja miettiä onko esim moinen voimanlähde sinun autontarpeisiisi oikea valinta vai muotijuttu pelkästään?
     
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    Semmoisen empiirisen havainnon olen tehnyt, että Teslat sun muut sikanopeesti kiihtyvät sähkökäkättimet laahaavat tuolla maanteillä satasen rajoituksella 93 km/h menemään. Varmaankin säästääkseen "rangea". Mulle kasvaa aina silloin pienet pirunsarvet otsaan ja pyyhkäisen niistä Hemillä silleen, sanoisinko, ryhdikkäästi ohi.
     
    pe-le, Zejk1, janiluo ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vois sikäli ollakin, että on ollut tosi harvoin tarve ajaa eessuntaas stadin ja Nordkappin väliä. Jos kulkime menee talvikelissä säästelemättä kolmesataa kilsaa, niin riittää 99% ajotapauksistani.

    Tarttee ajella entiset loppuun…
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Onneksi on vielä LAILLISTA ajaa polttomoottori koneellisilla autoilla. Meillä kävi töis testattavana joku ihme patteri paku...... Silläkään ei voisi ajella noita päivystys keikkoja tai edes normi päivän ajoja......toimintamatka joku 300km KESÄLLÄ. Olis se saakelin hieno ettiskellä latauspaikkaa jossain seinäjoen/haapajärven välis yöllä klo 03:00 kun pitääs päästä seuraavaksi kankaanpäähän josta seuraavaksi Ähtäriin........ PELLEELYÄ.
    2007 ku kierrettiin eurooppaa Vanilla (olds 350cid bensa) vaunu peräs niin kukaudes ajettiin 6500km ja Bensaa paloi 1500litraa..... Istu siinä jossain tsekkilääses kahvilas odottamas että sais virtaa päästään Slovakiaan :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
     
    Peeaa, Desoto57, Zejk1 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jo,enpä oo vielä näihin vuosiini käynyt kertaakaan Norjassa missäänpäin minkäänmoisella autolla,en eteläpäässä saati Nordkapissa,mutta kehoitinkin miettimään kukin ihan oman itsensä kanssa ajaako pitkiä matkoja usein-harvoin vaiko aniharvoin tai miten muuten sähköinen ajopeli talouteen soveltuisi noin niinkuin muuten?
    Joillekkin voi soveltuakkin ja ainakin jos niin haluaa lujasti uskoa kun se on hienoakin niin siitä vaan,siksi niitä tehdään ja myydään että ostettaisiin eikä koristeiksi.

    Tuon jutun perusteella ainakaan rahallista säästöä ei tule tuollaisella pitkälläkään taipaleella ja eikö juuri isot kilometrit per vuosi nimenomaan aina perusteena ja perusteluna tähän asti ostanko bensan vaiko diiselin ja kuluttaako tämä puoli litraa vai 2 desiä vähemmän kuin entinen tai tuo naapurin...?
    Välirahoista viis,kulutus on se taikasana eli vaikka pistää kymmenen kakskyt tuhatta(tai enempi) vaihdossa väliä niin puolen litran säästö on vaurauden alku ja kilometrit senkun halpenee ajaa,näin se vissiin sähköautoihinkin siiirryttäessä lasketaan tämä yhtälö?

    Pääkaupunkiseudulla jossa latureita piisaa pärjännee vaikka starttimoottoorilla sahaten perinteiselläkin autolla nytkytellen jos se sähkömoottori tässä nyt se hieno juttu vai mikä sen hienoksi tekee,maailmapelastusko?

    Hienon hieno tekniikka ei siis automaattisesti aina säästä vaikka mainos TVssä niin kertoo tai YLE pakkopropaganda jauhaisi pelastusta eikä ison taka-askeleen otto käyttömukavuudessa ainakaan minun päähäni uppoa jos siitä pitää vieläpä itsensä kipeäksi maksaa....

    Eikö se pitäisi olla luontaista jotta että elämä helpottuisi kun rahaa pistää uuteen ja hienoon autoon eikä toisinpäin?
    Ei viissiinkään tai oon vaan pudonnut kelkasta tässäkin taiteenlajissa.

    Miksei ostaa sitten jonkun loppuunajetun perinteisen romun jos jännitystä haluaa jääkö välille vai ei tuolla maakunnissa liikuessa ja voi silläkin kahville pysähdellä jos ei kiire, kahvirahaa ainakin jää rutkasti.
    Ongelma tietysti ettei se ole uusi,muodinmukainen ja puuttuu digitaalinäytöt,ilmapussivalikoima ym kodinkoneet ja tietoyhteydet lähigalaksiin varusteista.

    Tietty myös sen jo pihassa seisovan ex ison rahan saksantuonti bemarin kaikin varustein voi nyt sähköistää täällä Finlandiasa jälkikäteen ihan kuulemma helppona nakkina,samoin vanhan amerikanlotjan halvoille kilometreille.
    Minä yritän vielä sinnitellä Tuhon marttyyrina euro5 diiselilläni hiukkassuodattimen kera 15tkm vuosi ja kaiken nielevän V8 kera tankki kaksi per kesä vuosia vaikkahan kivittäisivät kylillä..:(
    Eikös marttyyreille toisaalta kuulukkin tehdä noin?
    Kuinkahan monta sataa tuhatta miljoonaa muuta marttyyria onkaan vielä vuosikymmenet joiden autoissa ei mitään saasteenpoistoja tai ajellaan yhä 2t käryissä tappituntumalla miljoonaruuhkissa seisten,siis kauan senkin jälkeen kun Cocco Bill kasvanut heinää pitkään raikkassa puhtaassa pohjolassa.
     
    Muokattu: 27.11.2021
    Zejk1 tykkää tästä.
  8. -late-

    -late- Gearhead

    Ei sähkövatkain kelpaa kylmillä keleillä parkittamiseenkaan, en tiedä miks. Eilen teini haki dieselin kun hengaavat yöt kylillä. Ei se vissiin nuorison cruisingeissakaan sillä ole ollut, nehän kiertää ympäri uuttamaata seisoskelemassa huolto-asemilla. Kilsoja tulee eikä meidän vessaa kerkii/pysty lataamaan. Mut jossain se on sillä ollu kesän kilsoista päätellen. Tuskin kuiten kusematta lapissa käyny jäähalli perässä.

    Kehuu kyllä lämmitysnopeutta pakkasaamuina. Musta kyllä tuntuu että sähkärin 22 astetta ei oo sama ko dieselin 22 astetta. Cadillacin asteista en tiedä just ja just asteet sinnepäin mut kyl siellä lämmin on. Joskus laulatan vasenta kaistaa kaikilla, useimmiten dieselillä, vähiten Cadillacilla.
     
  9. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Yllättävän monella on ajoa nordkappiin ja ilmeisesti vielä monta kertaa vuodessa;)
     
    kerkko tykkää tästä.
  10. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Kyllähän vielä se enemmistö joka ajaa satasen alueella alinopeutta on polttomoottoriautoja, joiden ajotapaan suurin syy on se, ettei osata käyttää auton hienouksia, kuten vakionopeussäädintä ja säädetään jotain muuta ajaessa. Tiedä mitä ne muut kuvittelee säästävänsä, ainakin ne jotka ei pääse tavan polttomoottoriautolla ohi edes linja-autosta useamman kilometrin matkalla.
     
    Isamu tykkää tästä.
  11. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Eivät taida olla säästämässä mitään, lähinnä epäilen heidän pelkäävän. Ei luoteta omaan ajokykyyn tai auton suorituskykyyn sen verran, että päästäis hitaammasta ajoneuvosta ohi.

    Nämä ovat samoja tyyppejä jotka moottoritien liittymässä eivät saa ruoskittua sitä kinneriään vaadittavaan nopeuteen vaikka olisi kilsan mittainen kiihdytyskaista.
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ajakoon kukin rajoitteidensa mukaan. Mielummin mä perheenjäsenen kyydissä olen silloin kun ei ohittele turhan tiukoissa paikoissa. Jos näin muodostaa letkan, niin ainoa, mitä pitäisi osata tehdä, on pidempi väli siihen seurattavaan. Ohittajat pääsevät helpommin ohi, kun ei ole kovin pitkä "juna" ohitettavana.
     
    Kalja imuri tykkää tästä.
  13. jahnu

    jahnu 3rd gear

    grantorino tykkää tästä.
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sen verta ylläolevasta uutisesta nousi aamulla ajatuksia että pakko kommentoida.

    Ensinnä ihmettelen lautakunnan päätymistä, joskaan ei yksituumaisesti, suosittamaan sinänsä kohtuullista hinnanalennusta.

    Mutta ei voi kun ihmetellä tätä nykymenoa, ollaan menossa ihan amerikan meininkiin jos myyjän pitää jo tietää millain sähkötaulu ja liittymä kuluttajalla on kotona.
    Harmi kun ostajan nimeä ei julkaistu, pääsisi kyllä ostaja ite wall of shamelle.
     
    Catiska tykkää tästä.
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jotenkin tätä on enenevissä määrin nykyään. Ajellaan alinopeutta ja varsinkin nyt kun talvi taas yllätti autoilijat. Ennen oli paskat autot sekä paskat renkaat sekä kuskitkin välillä huonossa kunnossa mutta tiellä pysyttiin ja rajoitusten mukaan tai vähän yli ajettiin. Vaan nykyään kaikilla on uudet hienot autot mutta ei niillä kesällä saatika talvella pysty ajaan tajoitusten mukaan.

    Taikka laittamaan pimeällä taikka lumipyryssä niinkun äsken kotijo tullessa niitä SAATANAN TAKAVALOJA palamaan. Se kun on sallittua ettei pala niin väliäkös jos rekka työntää hevon vittuun sen kinnerin kun se on kerta perään ajajan vika.
     
    malvasto ja jutikka tykkäävät tästä.
  16. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kärsivällisyyttä sähköautoharrastus vaatii, kun sellaista aikoo pitää käyttöautona. Sitä vaan ei nykyaikana kärsivällisyyttä tahdo löytyä, koko ajan on kova kiire mennä ja ei ole aikaa ladata akkua. Varmaan olisi hyvä kulkea joka toinen päivä julkisella kulkuneuvolla, pelastuisi se maailma niinkin.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja asuntovaunu perseessä :d
     
  18. J.J.

    J.J. Gearhead

    Bensa autolla meni 18 tuntia eteläisimmästä Suomesta Nordkappiin.
    Liekö sähkärillä sitten kuin isoa eroa käytännössä tuollaiseen letkeään suoritteeseen.

    Kyllähän tuo sähkäri kiinnostaa, ei vaan toimintasäteet ole riittäviä.
    Tai sitten hinnat karkaa ihan älyttömiksi, ennemmin sitten vaikka käytetty diesel ässä Mersu. - 13 malli ja uudemmat, yksikään sähkäri ei tarjoa yhtä hyvää kyytiä ja on pitkä toimintasäde, jää vielä löpö rahaakin vrs vähän parempi sähkäri.
     
  19. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Ajakoot kukin millä lystää ja sillä nopeudella kuin kosla pysyy hallinnassa vaikka kieltämättä liikennevaloihin hiipijät pännii eli kun vihreät vielä palaa hiljennetään valohin tullessa koska nehän luonnolisesti vaihtuu pian keltaisiksi,eikö vain, ja sitä nopeamminhan ne vaihtuu kun pikkasen himmaa jo valoihin tullessa tai jos valot ovat punaiset pysähdytään kymmenen metriä tolpasta silleen reilulla pelivaralla....
    Tietysti jos BMW,Audi tai Mersu,vm viis tai ovimäärästä saati takaluukun numeroista,ne voivat ajaa punaisillakin läpi mieluusti kuskilla känny kourassa,ei oo aikaa pysähdellä moisiin..tai puhdistaa ikkunoista lunta+jäätä,sulaahan tuo joskus itsestäänkin..pöh.

    100kmh alueella löytyy aina niitä jotka ajaa 85kmh tai jotain sinnepäin keskiviivaa viistäen vaikka kuiva hyvä keli.
    Auto voi olla puoliuusikin mutta poikkeuksetta ei mikään edellämainittu rakettimoottorinen joilla pakko ajaa sikaillen,harvemmin normaalisti.
    Löytyy myös niitä paljonkin että vaikka ylämäessä sulkuviivojen yli ja pakonomainen tarve päästä ohi vaikka ajaisin mittarivirhe korjattunakin 105kmh satasen alueella mutta kun pakun perässä jumankauta ei hän aja ja vaikka viimeiset mehut puristaen henkensä kaupalla ohi ja tässä.
    Samat merkit kunnostautuu tässäkin!!

    J.J on kyllä hyvin oivaltanut toimintasäteen,löpörahat ym nykydieselin etuudet kuten varsinkin auton koon jos vertaa vastaavan koon sähkisten hintoja, kuten toki moni muukin, mutta ajat on vaan semmoiset että moiset ei ole enää EU sivistyneiden,vastuunsa tuntevien autoilijoiden ajopelejä eivätkä ainakaan muodikkaita milläänmuotoa ,joka tämä viimeisin tuntuu olevan kovasti tärkeämpää kuin käytännöllisyys ,mutta jolla myös suuri osa autoiljoista ajetaan omantuntoon vedotenkin ostamaan sähköauto ymmärsipä sen käyttökelpoisuudesta,tekniikasta tai toimintasäteestä saati omista latausmahdollisuuksista todellisuudessa varsinkin jos asuu kerrostalossa tai rivarissa eikä se kaikissa omakotitalossakaan kirkossa kuulutettu ole että piuhat piisaa ja sulakkeet.

    Kadunvarsielämää viettävä sähköauto ei taatusti helpoimpia kanssakumppaneita!!

    Maksaa se sähkökin muuten ootteeko huomanneet ja tuntuu jotta kohta sähisevä vasta maksaakin kun hintakehitystä seurannut kodin normaalissa sähkölaskussakin ja jos siihen vielä sähköauto mittaria pyörittämään niin tokko sekään ihan valohoidolla siinä sivussa menee,vai?

    Ikävämpi juttu tietty jos sähköt menee poikki tuvasta pidemmäksi aikaa ja lopulta autostakin hiipuu kipuna vaan sehän se ympäristöystävällistä onkin,istua kylmässä pimeässä töllissä kotona viltti korvilla eikä tietty edes kynttilää saa sytyttää saati takkaa....sehän nokeaa ja hiukkaspäästöjä kuten vaikkapa kamalissa dieseleissä.
    Antaa Itänaapurin polttaa tai Kiinalaisten,Intialaisten jne puita,bensaa dieseliä kuin hiiltäkin samaan tahtiin....vähäväkisiä maitahan nuo meihin verrattuna.
    Näin kärjistäen mutta sähkön varassa elävä yhteiskunta on erittäin haavoittuva,terveisin Vladimir.
     
    Muokattu: 30.11.2021
    Mija, hartsa69, Kustom STW ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Tämä. Pörssisähkö huiteli tällä viikolla jopa yli 0.5€/kWh. Jos sähköauton kulutus on luokkaa 25kWh/100km niin siinä alkaa tulemaan kilometreille kivasti hintaa, 12.5€ sähkö +siirto+vero..
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!