Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Nyt repes! :D:D:D:D Saipahan nauraa tällekkin illalle.:D:D:D:D
     
    Inlinee tykkää tästä.
  2. rekkamies

    rekkamies Gearhead

  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Toyota bZ4X – vihdoin sähkö-Toyota! - Autot - Ilta-Sanomat (is.fi)

    Raflaava otsikko, jopa miljoonan kilometrin akkutakuu.
    Auto suunniteltu yhteistyössä Subarun kanssa, 71kwh akusto.
    Aurinkopaneli katolla.

    Hauskana yksityiskohtana autoon on saatavana ratin sijasta ohjaussauva o_O
    Palataan ihan autoilun alkuaikoihin siis :D

    Mutta mikä perkele siinä on että sähköautot lähes kauttaaltaan suunnitellaan ihan saatanan rumiks?
     
    hartsa69 ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Onneksi toi kulmikas muotoilu taitaa olla vaan Aasialainen ilmiö, ainakin kaikki uudet Toyotat on jonkun Star Trek-fanin suunnittelemia (?).
    No, "makuja on monia, sanoi koira kun munia nuoli".
     
    Inlinee tykkää tästä.
  5. skipi56

    skipi56 3rd gear

    Käyttiksiä, ihan sama miltä näyttävät paitsi jos naapurille pitää elvistellä
     
    Inlinee tykkää tästä.
  6. Zejk1

    Zejk1 3rd gear


    Eikös se ole sähköauton hankinnan suurin tarkoitus ?
     
    skipi56, Peeaa ja faikku66 tykkäävät tästä.
  7. Isamu

    Isamu 3rd gear

  8. -late-

    -late- Gearhead

    Tällanen pisti silmään päivän otsikoita selatessa. Tätäkin aihetta tässä ketjussa on sivuttu. Tehkää kukin omat päätelmänne.

    Mielestäni artikkelissa haastateltu ei aivan pölvästi ole ja kun en juuri muita tahoja tunne niin uskon aika pitkälti. Vaikkei me kaikesta samaa mieltä oltaiskaan.

    Ja nyt kun on vähän ollu jo pakkasta niin todettakoon että ennakkoarvioni meidän sähkövessan rangesta on aika hyvin osunu kohdalleen. Vielä pystyy hyvin siihen mihin se hankittiin, katsotaan miten sitten kun tulee etelä-suomen hurjat pakkaset.

    Tosin Caddyllä oon nyt enempi ajellu kun on kuivat kelit ja "muovissakin vähän vielä pitoa".

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b09aa8c5-d5cd-4c05-845f-ddb394ee2499
     
    Muokattu: 5.12.2021
  9. 3964

    3964 3rd gear

    Akku kestää 10-15 vuotta,uusin käyttis 25.v vanha joten ei taida meikäläisestä tulla patteri auton omistajaa ikinä kun ei taida toimivaa saada 5k€ budjetilla ikinä. Sinällään yksi sähkis toimisi meillä hyvin jopa paremmin kuin polttis muttei hinnan/iän puolesta ole vissiin ikinä mahdollista.
     
    impala-63 ja Peeaa tykkäävät tästä.
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Tai sitten markkinoille tulee sähkiksiä, joissa akun kapasiteetti pudonnut sen verran, että sähköautouskovainen ei enää halua sillä ajaa, vaan ostaa uuden.
    Hinta romahtaa muutamaan tonniin, kun kukaan ei halua.
    Sellainen menis perheen kakkosautona jos sillä pääsis 150...200km.
    Mutta tähän vaiheeseen päästään vasta muutaman vuoden kuluttua.
     
    Turbiini tykkää tästä.
  11. -late-

    -late- Gearhead

    Jos ei ylläreitä tule niin noi wltp 400-500 km sähkärit menee vaihtoon iän, ei akun puolesta. Näyttäis akut pudottavan kapistaan suht rauhallisesti. Tapauksesta riippuu toki mut, ehkä 1-2 % vuodessa. Enempi huolettaa yksittäisten kennojen toiminta, niitä jo jonkun verran korjataan. Toki kennojännitteet vaikuttaa rangeenkin mut enempi niinko vikamielessä niitä tarkotin.
     
    Turbiini tykkää tästä.
  12. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Artikkelista lainattua:
    "Polttomoottorin kannattajien suusta kuulee tällaisenkin väitteen: Sähköauton akku pitää uusia muutaman vuoden välein. Ei tarvitse, sanoo Linja-aho. Hän arvelee myytin syntyneen siitä, että kännyköiden akut saattavat hyytyä nopeasti."

    Kännykänkin akku saattaa toimia 10 vuotta, ellei siihen tule joku sisäinen vika. Puhelin vaan trendisyistä vaihdetaan uuteen parin vuoden välein, vaikkei akussa mitään vikaa ole. Tiedän aika vähän ihmisiä, joilla on sähköauto, mutta kahdella on ajoakku pimentynyt. Onneksi molemmilla oli autoissaan valmistajan takuu voimassa, niin akun mykistyminen ei aiheuttanut kustannuksia. Auton ajoakun vaihto saattaisi takuuajan päätyttyä maksaa vähän enemmän kuin kännykän akun vaihto...
     
  13. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Sähköautoissa akkujen vanhenemista ehkäisee myös se että niitä ei ladata täyteen (n. 80%) eikä päästetä tyhjiksi.
     
  14. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Litiumioniakkua kuluttaa eniten kai pikalataus ja täynnä olo. Akkulaitteiden valmistaja joutuukin päättämään miten täyteen laite akkunsa lataa, se on kompromissi kapasiteetin ja akun kestoiän välillä. Monissa sähköautoissa on mahdollisuus jättää akku vajaammaksi silloin kun maksimikapasiteettia ei tarvita. Ainakaan ei kannata jättää sähköautoa seisomaan pisemmäksi ajaksi täydellä akulla. Joissain kännyissähän on kanssa ominaisuus että ladataan hitaammin jos vaikka laittaa yöksi lataukseen ja aamulla on herätys, jolloin laite tietää että akun täytyy olla täynnä vasta herättäessä.
     
  15. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Enpä tiiä,tokko sähkiksien akut samaa tyyppiä lienee kuin kännyköiden ja jos onkin niin saattaapi niissä pikkasen eroa olla kuitenkin vaan meillä näyttää -24c ja kovin on hiljaista,pimeää ja jumalattoman kylmää pihalla joten mitenkän lie jos täräyttäisi sähkiksen nyt baanalle niin tuon toimintasäteen kanssa jos vaikka ajaisi valot päällä tietty ja lämppäri pakostakin täysillä kun kovin on varmaan paikatkin jähmettyneet jos päivän kaksi pihassa jäätynyt...
    Akkujen vanhenemista toki ehkäisee niiden oikeaoppinen latailu mutta tekeekö kaikki niin,esim se edellinen omistaja jos käytettyä sähkistä mielii ja lienee joskus pakon sanelema juttu ettei ihan ideaalilinjaa pysty noudattamaan jos yty loppuu tai miten milloinkin latausmahdolisuuksia.

    Tietty jos asuu urbaanialueella jossa mäkkärit,heset,alepat ja metrot ynnä mannerheiminaukiot ym niin kovasti helpottaa tuo ennakointi ja varsinkin jos myös pysyttelee ns ihmisten ilmoilla peräti kehä 3 sisäpuolella.
     
  16. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Muuta tiedä, mutta kaverin autosta sai ulos raportin miten akkua on kiusattu ja onko esim. seisotettu pitkiä aikoja täytenä.
     
  17. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Viikolla ostin uuden puhelimen, piti ihan katsoa tämä lataus ominaisuus ....

    Kyllä siellä on tämä,
    nimeltään ~ akun hoitotoiminto.

    "vähentää aikaa, jolloin akku on lähes
    täyteen ladattuna, mikä pidentää akun käyttöikää"
     
  18. -late-

    -late- Gearhead

    Autoissa käyttäjän käytössä oleva soc ei ole todellinen akun soc. Käyttäjän asettama 80% voi olla vaikka 70% akun soc:ia. Ja kun akku menettää kapasiteettia niin softa voi antaa lisää käyttöikkunaa jotta range säilyisi. Me ladataan nyt joka yö 80%iin. Voi olla että kovilla pakkasilla pitää nostaa kun akku "kutistuu". Kesällä about joka toinen, riippuu paljonko on muuta ajoa kuin kouluduunikauppahengailua.

    Akun SOH on kiinnostavampi. Mulla se oli 96% liki nelivuotiaana ja n. 60tkm ajettuna. Suurin kennojännite-ero oli 0,005V, syksyllä se oli 0,007V. Kerran olen ajanut rangen nollaan ja ladannut hitaasti, kerran teini tuli 8km jäljellä. Noilla pitkillä latauksilla pitäis soc-laskennan "kalibroitua" ja tarvittaessa myös kennotasapainotuksen tapahtua.
     
    Muokattu: 6.12.2021
    isalmela tykkää tästä.
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    mielenkiintoista kun katselee vaikka nissan leaf vs nissan micra myytäviä autoja.yleensä kolme kertaa enemmän ajettu fossiilisella kuin vastaavilla sähkiksillä. vaikka 6-7 v vanhat niin ajettu jopa 45 000 km.luulisi olevan toisinpäin kun tuntuu melkein ilmasta olevan.ainakin jos fossiilisille litra hinta menisi 0.70 € esim venäjän hinnoilla niin ajelu määrät kasvaa.
     
  20. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!