Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    mielenkiintoista kun katselee vaikka nissan leaf vs nissan micra myytäviä autoja.yleensä kolme kertaa enemmän ajettu fossiilisella kuin vastaavilla sähkiksillä. vaikka 6-7 v vanhat niin ajettu jopa 45 000 km.luulisi olevan toisinpäin kun tuntuu melkein ilmasta olevan.ainakin jos fossiilisille litra hinta menisi 0.70 € esim venäjän hinnoilla niin ajelu määrät kasvaa.
     
  2. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

  3. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Tällainen käytös on ihan normaalia......tyttöporukoissa.
     
    impala-63, Inlinee, Catiska ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. jänis2

    jänis2 2nd gear

  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Onneks on öljylämmitys :cool:
     
  6. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Desoto57, ak72, Isamu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Luin joku pari vuotta sitten jo tuon linkin asiat. Suomalainen fyysikko, autoinsinööri mitä lie muuta oli kans tutkinu asiaa. Vanhalla pienikulutuksisella bensa-autolla oli kuulemma ekologisinta ajaa. Tietysti sitten ei pääse kehuskelemaan naapureille eikä töissä. Totuuksia on monenlaisia. Niitä joita meille syötetään ja sitten on niitä toisia. Tutkimalla ja kelaamalla asioita voi päätellä paljon. Usein ne totuudet joita syöttää meille joku joilla on omia intressejä asiaan on kuunneltava harkiten.

    Poliittisten ja ideologisten päätösten annetaan johtaa ihmisiä harhaan. Jos joku haluaa ajaa sähöllä ni ok. Mutta sen verhoaminen maailman pelastamiseen ja ihmisten pakottaminen siihen väärin perustein on vitun väärin.
     
    Desoto57, Poni -69 ja malvasto tykkäävät tästä.
  8. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Kun autot valmistetaan muualla niin suomen päästöt pienenee. Maailma ei tokikaan pelastu..

    Jotkut aina ostaa ne uudet autot vaikka "hyviä" käytettyjäkin on..
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tota mä en millään ymmrrä että miksi mun olis ostettava joku xx000€ sähköhimmeli kun pääsen tolla 400€ 1998 mallin Mondeolla tai 500€ ooppelilla tai UAZ:illa tarvittaessa paikasta toiseen :cool: Tosin meidän 1998 V70 volvon tuhos yks kusipää kun ajoo kesällä suoraan meidän keulaan:mad::mad::mad: siellä se seisoo sodankyläs ku ei pohjola oo lunastanu:confused: viäläkään. (harrasteautot lisäksi). Ei tartte näyttää naapuriille mitään eikä voi ku ihmetellä miksi viherrysliike ei huomioi tota kerskakulutuksen aiheuttamia päästöjä..... Onneksi ei oo yhtään 2000luvun autoja meillä
     
    dart -66, Zejk1 ja Desoto57 tykkäävät tästä.
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Meillä Lappeenrannassa nautitaan Suomen oloissa varmaan halvoista sähkön siirroista. Autoni lataan yösähköllä jolloin siirtohinta on 2,19 snt/kWh. Sähköstä maksan sen 5snt/kwh joten laskin hieman ylihintaiseksi tuon sähkön kun ajattelin joillakin olevan tuon siirron vähän kalliimpaa.

    https://www.lappeenrannanenergia.fi/hinnastot-ja-ehdot/sahkon-verkkopalveluhinnasto-2022
     
  11. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Hei, "Catiska" sinulle eikös tullut paljon ajo kilometrejä ?

    Täällä esiin tullut myös ettei sähköautot kestä...?

    Paljonko on tullut samaan autoon kilometrejä ja onko siinä ollut mitään "sähköauton" vikoja ?
    Tarkoitan vain "sähköauton" vikoja, mitä niitä nyt on akusto/moottori/laturi yms.
     
  12. DslCat

    DslCat Gearhead

    Laske oikeasti sähkölaskustasi hinta / kuluttamasi kWh, tulee oikea hinta :p
    Laskussa lukee lisäksi vielä; HUOM pelkkä sähkövero
    • energia Perusmaksu ..€/kk
    • siirto Perusmaksu, 3x..A..€/kk
    • Sähkövero I, Huoltovarmuusmaksu 0,01612 snt/kWh
    • Sähkövero I, Sähkövero 2,77760 snt/kWh
    Jos pelkän siirron kWh:n kertoisin eli 1,79 snt/kWh , en millään maksaisi kokonaisuudessaan siirrosta kuitenki 6,71 snt/kWh (energia 5.59 ) eli yhteensä 12,3 snt/kWh.

    Meidän yhtiön laskussa lopussa lukee nämä "oikeat" hinnat :D
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Perusmaksuja en laske mukaan, ne kuuluu asumisen kuluihin. Ne menee maksettavaksi autosta riippumatta.
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    n. 80 000km on tullut viime vuonna ostamaani autoon kilsoja. Sähköauton vikoja on tullut yksi. Latausluukku aukeaa sähköllä ja jossain vaiheessa auto alkoi ilmoittelemaan että se ei aukea ns tökkäämällä luukkua. Sitä menetelmää en kyllä juuri muutenkaan käytä vaan avaan joko auton näytöltä autosta noustessani tai yleisimmin painamalla latauskaapelissa olevaa avauspainiketta. Eli, luukku itsessään toimi mutta ei tunnistanut sormella tökkäystä.
    Vika kuitenkin ja tein siitä vikailmoituksen. Huoltoteknikko ajoi Vantaalta Lappeenrantaan haluamaani paikkaan (valitsin oman autotallin) vaihtamaan ko latausluukun.

    Toinen käynti ei liittynyt sähköauton ongelmiin sinänsä vaan ärsyttävään rapinaan apukuskin puolelta. Huoltoteknikko kävi kotona fiksaamassa sen. Oikean etuoven diskanttikaiuttimen kiinnitys oli jotenkin väljä.

    Luotettavuuden suhteen edellinen Audini oli parempi. Rapinoita siitäkin korjasivat alkumatkasta mutta muuten ensimmäinen korjaus oli vasta n. 150 000km kohdalla kun jotain saastejärjestelmästä meni rikki.

    Akun kapasiteetista on kadonnut 2,6% tällä matkalla. Ei varsinaisesti vaikuta minun elämääni koska edelleenkin talvipakkasellakin ajomatka on pidempi kuin rakkoni sallima ajoaika. Ja lataus kun hoituu kuitenkin nopeammin kuin kusella käynti ja kahvin juonti niin ongelmia ei sinänsä ole.
     
  15. DslCat

    DslCat Gearhead

    ^^
    Silläpä se halpuus selittyykin - meillä vaimo ajaa sähköllä, minun nimissä sähkölasku.
    Sähkövero kuitenki kuuluisi laskea mukaan - LprE;
    Voi olla, että siirron ja energian perusmaksu on latausasemasta johtuen isompi, mulla 32A asema ja liittymä 35A. Ei sitä 25A liittymällä käytetä, ainakaan täysillä..
    Viime laskulla ostin energiaa 88,04€ (sis alv) edestä, mutta loppulasku oli 193,73€ siirtoineen, veroineen ja kk-maksuineen..
     
    Muokattu: 7.12.2021
  16. -late-

    -late- Gearhead

    Mä vaihdan jo toista kertaa tänä vuonna sähkötoimittajaa. Ensiks oli jotain vilunkia ja toimittaja poistettiin markkinoilta. Nykyinen toimittaja ei pysty ostamaan (ja toimittamaan) sähköä systeeminsä johdosta nyt kun pörssihinta on korkea. Laskeskelin ettei perusmaksulla ole kovinkaan suuri merkitys meille kun käytämme paljon sähköä. Ennemmin kannattaa funtsata kWh-hintaa.

    Totesin myös ettei mua ole sähkön hinta kiinnostanut hitsatessa (ja varsinkaan hioessa). Jonkun verran olen koittanut systematisoida kulutusta vähenemisen toivossa mut ei se oikein ole onnistunut. Kerran putos yks vaihe kun ketutti ja painoin rälläkkää vähän enemmän. En tiedä oliko sillä merkitystä mut samaan hetkeen se sattu. Meillä on 3x25, lataan yöllä alhaisella virralla (vähän vaihtelee kun teini räplää asetuksia) ja välitön lataus on se about 7 kW.

    Teini lähti aamulla taas sähkärillä, eilen se kyseli miks dieselin kone ei lämpene kunnolla. Varmaan on taas tankki tyhjä, mut samapa sille mä vetäsen taas jonkun tunnin cadia lohkarissa ja annan härän silmän pyöriä tankissa. Bensan hintakin oli laskenut, jipii vaan...
     
    Muokattu: 7.12.2021
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minulla riittää nuo 3x25A nallit. En ole käyttänyt 11kW latausasemasta vielä koskaan täyttä tehoa, yleensä 3x9A latausvirralla mennään. Silläkin ehtii aamuksi akku latautua. Joskus jos tulen yöllä takaisin ja aamulla pitäisi lähteä, silloin olen nostanut 3x13A virtaan mutta harvoin on tarvinnut.
     
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Jep, ihan sama yhtiö meillä on niin siksi vähän ihmettelin.
     
  19. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kun puhut latausajoista niin ilmeisesti tarkoitat aina teslan latureita tai muita vastaavia teholatureita? Tässä kun ollaan paraikaa reissussa niin tollanen 250km välein tehtävä kusi/kahvitauko on n.20min mut ei siinä ajassa 11kw type kakkosesta vielä oteta seuraavalle 250km etapille virtaa niin kuin monesti annetaan ymmärtää näissä puheissa.
     
    Muokattu: 7.12.2021
  20. ak72

    ak72 3rd gear



    Ihanan halpaa patteriautoilla ajo. Kuka hullu tietää jääkö hinnat miten pitkään tuollaiselle tasolle.
     
    Desoto57 ja malvasto tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!