Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Rengaspölyvero on parempi.

    Viikonlopun hömppäuutisissa kertoivat, jotta renkaista lähtee nm kokoluokan pölyä 1850 kertaisesti verrattuna pakokaasun pienhiukkasiin.

    1850/1

    Mutta sähköautossa suhteessa lähtee äärettömän paljon enemmän. Jopa ilman akuista johtuvaa lisäpainoa ja rengaskulua.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuohonhan on ratkaisu. Nuorna miesnä ollessani amish-koulussa autonasentajan suuntautuneisuus linjalla siellä oli ns. jarrupölyä varten sucking machine eli imuri. Siinoli pussi johon vanhempien kitkamateriaalien sisältämät asbestihiukkaset män muitten pölyjen mukana. Ei muuta kuin rakentamaan jarrusatulan syrjään imurin letkua ja takakonttiin säiliö joka aika ajoin kohtuullista korvausta vastaan tyhjennetään. Ehkä säilötään sinne kallioperään siihen ydinjätteen viereen. Näin ihmiskunta on viisaudessaan onnistunut kehittämään ajoneuvon joka on kallis käytettynä tai uutena, harvoilla niillä voi vetää mitään kun koukkua ei moniin saa, tavaratilaa ei ole kun pölysäiliö sen täyttää tai jos pöly pääsee ilmaan ni me saatana kaikki kuollaan. Ja jonka ajoneuvon valmistaminen, kuljettaminen ym. saastuttaa enemmän kuin fossiilinen vanha ajoneuvo kaikkiaan.
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuon veron voivat laittaa haittamaksuna jarrupaloihin niin menee sitten käytön mukaan. Patteriautolla nota jarrupaloja tuntuu kuluvan vain silloin kun tarkoituksella tekee ns hätäjarrutuksen jotta saa poistettua ruosteet levyistä.

    Mutta on nuo huikeita klikkiotsikon kirjoittajia noissa lööppilehdissä. En edes viitsinyt klikata koko juttua mutta näin siitä jossain juttua. Ilmeiseti itse artikkelissakin kerrotaan että sähköautot kuluttavat jarruja huomattavasti vähemmän kun normaalit hidastukset hoituu regeneroinnilla. Mutta siitä huolimatta otsikkoon on sähköauto pitänyt nostaa.

    Aika samaa sarjaa kuin se recgaspölyjuttu. Siinä tosin joku tekstissäkin veti omia suoria johtopäätöksiä renkaiden kulumisesta ja painosta. Rengastehtailta on kuulunut toisenlaisiakin kommentteja ja omatkin kokemukset kertoo toista. Yhdessäkään autossani ikinä ei ole renkaat kestäneet yhtä hyvin. Ei vaikka ensiasennusrenkaat ovat suhte pehmeällä seoksella olevat Michelin Pilot Sport S4 kumit ja talvirenkaina kitkarenkaat.
    Näyttäisi siltä että renkailla kestää ajaa n. 60 0000 - 70 000km per sarja. En tosin tuota tule loppuu asti näkemään kun auto vaihtuu ennen sitä. Mutta kitkoissakin on noin 5mm pintaa 50 000km jälkeen.
     
  6. -late-

    -late- Gearhead

    Rengasvalmistaja tosiaan sanoo että sähkäri kuluttaa vähemmän. Auton valmistaja aikanaan sanoi että enemmän. Mun autossa on toinen rengassarja alla, en tiedä meneekö vielä ensi kesän, mut nyt on vajaa 90tkm taulussa. En tiedä millaset olivat kun aiempi omistaja ne vaihtoi jossain ennen 60 tkm.

    Jarrupaloista sen verran että männä vkolla sytty taulu täyteen valoja ja ilmotuksia. Muuten oli peli hengissä mut sähköinen jarrutus, avustimet ja vakkari ei pelannu. Hämmästelin hetken ja pikaisesti käynnistelin tietokoneita niin sain valot sammumaan ja sähköisen jarrutuksen pelaamaan. Vakkari heräs yllättäin vasta kun oli pari tuntia parkissa, kenties jarrut heräs siitä ilman poikittaisia bittejä. Jälkikäteen tapahtumasta muistutti vain takapyörän anturin vikamerkintä. Auto pelaa taas ja hyvä niin kun lisäkuluja en kaipaa, tuli nimittäin isoja bensatankkeja amörikasta. Vielä jonakin päivänä saa maantienielijät niistä sitten ryystää. Levyt ja palatkin laitoin tiisseliin muuan pnä, ja öljyt, hitollinen sotku lattialle ja lompakkoon siitäkin tuli.

    P.S. hyvä oli tuo video, näin eilen pick-upin minkä pakoputken halkasija oli about sama kuin twizyn renkaan
     
  7. Jenkkiauto

    Jenkkiauto 1st gear

  8. Jenkkiauto

    Jenkkiauto 1st gear

  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Keski-euroopassa sähköautoilu meinaa olla ongelmissa.
    Pertti Rönkkö Havaintoja Saksanmaalta
    50 min ·

    Sähköautoilu tulee Saksassa kalliimmaksi kuin ajaminen polttomoottorilla. Junge Freiheit-lehden mukaan sähkön pörssihinta on nelinkertaistunut vuoden alusta. Huhtikuun alusta normaali lataaminen on maksanut 40 ja pikalataaminen 50 sentti/kWh. Jos pörssihinnan nousu siirretään suoraan sähköautoilijoille, niin puhutaan jo 1,10 eurosta/kWh. Keskivertokulutuksella (19 kWh) 100 km ajo maksaa yli 21 euroa.
    #sähköauto
    [​IMG]

    JUNGEFREIHEIT.DE
    Strom für Elektroautos bald teurer als Sprit?
    Schlechte Nachrichten für E-Autofahrer: Wird die Explosion der Großha
     
  10. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Saksa on kusessa vähän joka asiassa ja nyt otetaan oikeasti mittaa tehdyistä takavuosien energiapäätöksistä. Todennäköisesti heidän on pakko alkaa pyörtämään ydinvoimapäätöksiään, joka olisi hyvä asia koko Euroopan energiamarkkinoita ajatellen, mutta huopatukat on aikoinaan aika lujasti betonoineet energiapolitiikan tämän hetken kulun. Puten kaasuhanan sulkeutuninen ja sitä seuraava routa ajanee kuitenkin porsaan kotiin.

    Laskeskelin tuossa että kun otetaan täällä kalleimmat hinnat vertailuun niin 1kWh
    sähköä saa maksaa ~4,84€ jotta tasoissa ollaan polttisauton kanssa.
    Kulutukset 19kWh ja 7L satasella.
    Bensanhinta 2,95/L.

    Uskon vahvasti että mahdollisen energiansääntelyn myötä molemmat kallistuu, ja suhdeluku kaventuu mutta polttoaineen hinnasta et pysty tekemään 2v määräaikaista hintasopimusta, ja siinä on se juju mikä mun vaakakupin sähkön puolella pitää. Se on usein aika minkä tavan sotatoimi ja kansanmurha kestää.
     
  11. 3964

    3964 2nd gear

    Marraskuussa umpeutuu määräaikainen s soppari,pääasiassa sähköllä torppaa lämmittävänä alkaa jännittää riittääkö talvella hankkeet edes sähkölaskuun.

    Aika raju nousu jokatapauksessa tulee ns.elin kustannuksiin,lämmityksen osalta talvella 500€/kk,pitänee opetella olemaan syömättä.
     
  12. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Avaatko tätä laskutoimitusta vähän, jotain menee nyt minulla ohi.
     
  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mulla se ohi meni.
    Oon taas näpytelly laskimeen mitä sattuu, 1,1€ luokkaa kilowattitunti niin mennään tasoihin.

    Kumma juttu että maanantaina tuuppas sähköyhtiöltä uutta määräaikaista sähkötarjousta hintaan 0,18€ ja risat kun nyt sitten lintilä kertoili että se OL olis täysillä käynnissä jo syksyllä.
    Koetetaankos tässä taas pelotella ihmisiä nopeisin päätöksiin. Sopparini loppuu marraskuun lopussa joten kattellaan… toki sähköhän ei mulla autoiluun vuodessa mene kuin se mitä saan auringosta.
     
    Muokattu: 14.7.2022
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Viiden sentin sähkö oli sähköpörssin tuottama kummajainen. Tuskin se ihan sellaisenaan palaa, kun markkinoilta puuttuu ja tulee pitkään puuttumaan eräs suurtuottaja.

    Mulla kävi nenän edessä 11 cnt tarjous, mutta nukuin onneni ohi. Otin 14 cnt version. Vissiin täytyy vaihtaa muutama hehkulamppu ledeiksi, niin tulee edes hieman takaisin päin. Kerrostaloon on haaste laitella omia aurinkopaneeleita, mutta olen mä yhden ajatellut kokeeksi laittaa. Tarpeettoman ikkunan paikalle tai vaikka lasin taakse.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin no, kerrostalossa on melkein sama mitä se sähkö maksaa. Vaan sähkölämmitteisen talon haltijana alakaa tuntua jossa kyllä ilmapumpulla ja varaavalla takalla yritetään lievittää sähkölaskun lukemisen aiheuttamaa kirvelyä. Nyt kesäkuussa loppuneen sopimuksen uusiminen nosti noin kolminkertaiseksi uuden määräaikaisen hinnan. Viikko myöhemmin silloin kun helmikuussa ryssät hyökkäsi tuli heleniltä uusi tarjous joka oli silloin kaksi kertaa silloista kalliimpi. En tarttunut koska aikaa oli entisen loppumiseen ja pähkäilin että olkiluoto saahaan ehkä käyntiin joka tasaa hintoja. Paskan vitut, fransmannit tiedetään. Nyt loppuvuodesta taitaa käyvä vasta täyvellä teholla jollei taas tule takapakkia. No uusi sopimus tehty ja jos sähkö halpuu ni kahen vuuen päästä tää vankeus loppuu. Toistaiseksi voimaasa oleva olis ollu käytännössä tän kanssa niin samanhintainen etten uskaltanu ottaa riskiä mihin nostavat sen hinnan ennen kuin olkiluoto halvuttaisi kenties hintaa. Onneksi uuvessa työpaikassa on ruokaetu ja voin käyvä siellä suihkussa. Työmatkakin lyhenee 20km päivässä. Yks vajaan 200€/kk lainakin loppu toukokuussa että ehkä tästä selvitään, ehkä.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jonnekin pitää sujauttaa sähköauton kalliimpi ostohinta. Tai siis hintojen erotus. Jos haaveilee esim 15 vuoden käyttöiästä 250 tuhannen kilsan kokonaisajomatkalla ja kaupan halvimmilla mennään, niin ne autot on jotakin 15keur (bensa) ja 30keur (akku). Tonni vuodessa tai 6 euroa per 100 km.

    Mut saa se sähkö kallistua paljon, etteikö sähkövekotin pärjää tuossa vertailussa.
     
    Catiska tykkää tästä.
  17. Rihma

    Rihma 1st gear

    Sähkön hintahan nousee juurikin sen takia että saadaan nipistettyä sähköauton ostaneilta lisää rahaa? Eli markkinoille on vaan nyt ”sujautettu” salavihkaa keino että sähköautoilu ei olisikaan niin halpaa? Tajuatko kuin tyhmältä toi edes kuulostaa. Herää nyt, aivan helvetin tyhmiä juttuja. Jos sulla ei olekaan varaa ostaa sähköautoa, niin anna muiden ajaa millä haluaa, ja mihin on varaa.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    En mä kyllä noin negatiivisena Slant Sicnessin viestiä ymmärtäny.
    Mulla on nettopuolella vasta se 9K€ omasta autokaupasta kun 3 vuodessa arvo ei ole tippunu juuri ollenkaan. Joten kilsat on olleet halpoja.
    Mutta menepä nyt kauppaan, niin vitusti tonneja nää sähkikset maksaa kun kysyntä on niin kovaa ja toimitusajat pitkiä. Ja senhän mukaan se kulupuoli tarvii laskea jos sähköön aikoo vaihtaa. Pääoman kuolettaminen muuttuu aina vaan hankalammaksi ja nouseva sähkönhinta on ihan merkittävä juttu jos ennusteet energiasodasta toteutuu.
    Tässä energiatouhussa on aika paljon liikkuvia palasia nyt, eikä yhteiseurooppalainen energiamarkkina ainakaan tue meitä tässäkään asiassa.
     
    Kustom STW, Catiska ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan normaalia kustannuslaskentaa vaan.
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Näin minäkin viestisi ymmärsin. Vastaavalla tyylillä olen laskenut kustannukset monelle. Meilläkin emännän auto on bensa-auto. Sille kun kertyy vuodessa niin vähän kilsoja ettei sitä kannata vaihtaa sähköiseen. Pääosa ajoista ajetaan kuitenkin minun käyttiksellä ja näin kesällä harrasteautolla/harrikoilla.
     

Kerro tästä muillekin!