Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  2. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Joko se velipoikas kaveri ei oo ajanut suurteholatureille, ei oo älynnyt esilämmittää akkua tai sitten on vaan lapin-lisää tossa latausajassakin =D
     
    Concarne ja Catiska tykkäävät tästä.
  3. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    No olkoon mikä syynä tahansa,mutta tapahtui tosielämässä.Onko tuolla pohjolan perukoilla sitten tarjolla suurteholatureitakaan sitä en tiedä.Lapin lisää tuossa voi olla,että pakkasta -30 hujakoilla;).
     
  4. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Joo, kyllä varmasti sen saa tapahtumaan, sitä en kiellä. Olen itekin pohjosessa ladannut ja kovilla pakkasilla nopeaan lataamiseen on ehdoton, että akku on riittävästi esilämmitetty, varmaankin korostuu näillä uudemmilla litium-rautafosfaattiakuilla. Nykyisin rupeaa olemaan ainakin noita 150kw latureita tarjolla jo pohjoisessakin

    Esilämmittämätönkin akku latautuu about tunnissa täyteen jollain "peruslaturilla" 80kw latausnopeudella, millä saa taas sen karvan vajaa 500km kantamaa(autosta riippuen) lisää. Jos tekee "vääriä" valintoja itse, niin ei niitä kannata auton piikkiin laittaa. Että ei siellä tosielämässäkään tarvii tuommosta aikaa odotella.
     
    Muokattu: 26.12.2022
  5. Swinger

    Swinger Gearhead

    Tää on sitä tosi sähköauto uskovaisuutta. Jos mietitään perusjamppaa kuka ostaisi sähköauton sillä periaatteella että sillä ajaminen on helppoa ja vaivatonta eikä sitä kiinnosta autot käytännössä ollenkaan riippumatta onko se sähkö vai polttomoottoriauto. Se ajaa faikku66 kuvaileman reitin ja matkan tuossa ajassa ja istuu lataamaassa 2h ni jaksaisiko sitä kiinnostaa onko sen akku sopivan lämpöinen, onko sillä oikea appi puhelimessa, latautuuko se just sillä hetkellä täydellä teholla vai osa teholla vai millä teholla. Eihän se autossa oo vika jos käyttäjä on tyhmä..

    Itsellä saattais olla varaa sähköautoon, ehkä jopa kohtalaiseen mutta miksi ostaisin? Mä olen faikku66 ehkä sitä samaa koulukuntaa että ajellaan vanhoilla romuilla ja korjataan jos tarvii. Nyt tää talvi mennä -94 buickilla ja -83 granadalla 2.8 ruiskulla.
     
  6. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Ei ole suurelle osalle todellakaan mitään uskovaisuutta. Minäkin ajoin aiemmin kesät/talvet -73 Polaralla, -99 F250 Fordilla, -70 Rekordilla ja millon milläkin. Loistavia oli nekin, mutta harrasteauto vie tallissa tilan ja kiinnostus autojen hitsaamiseen/korjaamiseen taivasalla on nykyään täys nolla.

    Jos nykyään ihminen osaa soittaa kosketusnäyttöpuhelimella toiselle, se osaa käyttää tommosta uudempaa autoakin. Siihen aina keksitään millon mikäkin veruke, että on niin vitun vaikeeta joku sovelluksen käyttö, tunnisteen näyttäminen tai reitin suunnittelu. Ei se ole. Se on ihan yhtä vaikeeta kuin avata kaljatölkki kotona ja laittaa telkkari päälle. Kyllä sitä perusjamppaa muuten yllättävän usein kiinnostaa, miten sen auton saa ladattua nopeammin, vaikkei se jamppa muuten erottais missä on auton keula tai perä. Siinä se vaan tulee esille, että kun ei osata tehdä jotain asiaa tai auto ei käyttäjävirheestä tee asioita mitä pitäisi niin kokemus jaetaan kaikille absoluuttisena totuutena.

    Se on mulle ainakin ihan sama millä kukakin ajelee. Itekin ajelen kesät sitte -66 isolohko Dartilla.
    Kaikkein huvittavinta aina vaan on kuunnella ihmisiltä kuinka saatanan vaikeeta on ajaa sähköautolla ja miten niillä ei talvella voi ajaa. Suurimmat huutelijat on juuri niitä, ketkä ei ole edes ratin takana istunu. Kannattaa käydä kokeilemassa esim. tommosta Teslan Performancea. Saattaa yllättyä positiivisesti. Perusmallin sähköautot on varmaan ihan yhtä hauskoja kuin perusmallin polttomoottoriautotkin.

    Ainii. Ja itteä ei vois noi vihreät arvot vähempää kiinnostaa näissä. Enkä ole vielä muitakaan tavannu ketä ne kiinnostais. Varmasti niitäkin löytyy
     
    Muokattu: 26.12.2022
    Catiska ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  7. Swinger

    Swinger Gearhead

    Taidan skipata perfomancet ja ajalella autoilla mitkä herättää ajamisen fiiliksen ja ilon tunteen
     
  8. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Niinku laitoin. Kokematta on turha huudella.
     
  9. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Onko automaattisesta inductiivisestä latauksesta tullut mitään?
    Näin sellaisen jutun muutamia vuosia sitten. Auto parkeerattiin jokun maton päälle talliin ja se latautui kuin kännykkä ilman johtoja.

    "Wireless inductive charging of electric vehicles could potentially change user behavior from “going somewhere to refuel” to “recharge whenever parked”, thus giving electric vehicles yet another competitive advantage over fossil-driven vehicles in that users seldom or never have to think about refueling."
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onhan se mahdollista. Semmoinen langaton lataus on kuitenkin huonompi hyötysuhteeltaan, joten sähköä kuluu enemmän kuin piuhasta ladattaessa. Ei ole merkityksellinen häviö kännykän tai sähköhammasharjan latauksessa, mutta auton sähköissä on.

    Tekee mielummin robotin joka laittaa pistotulpan kiinni autoon.
     
  11. Swinger

    Swinger Gearhead

    Niimpä.. oikeassa olet.
     
  12. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Sanovat, että tulevaisuus on sähköinen. Ehkä se vain on niin.

    Mutta noihin feikkeihin moottoriääniin, niitä on ainakin bemari ja Lexus harrastaneet jo vuosikausia, ja ihan perinteisissä dinomehuvehkeissä. Kaiuttimista siis tulee "paremmat" äänet, kuin putkesta, ei tartte itse päristellä.
     
  13. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  14. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tätä ihmettelin itsekin. On täällä avattu yksi pisaralle pisimmälle -ketju mutta se koski vinkkelikasia. Suorituskyky Overdrive-palstalla ei näköjään enää kiinnosta vaan kulutuslukemat. Lataan kuitenkin omat sähkärin arvot tiskiin: 0-400m 11,6s, 0-200 km/h 13,2 s. Mielestäni harrastepalstalle sopivat lukemat.

    Sitten vielä siihen rahaan, ei ole montaakaan vuotta kun tällä suorituskyvyllä oleva uusi auto maksoi kolme kertaa enemmän ja kyseenalaista on olisiko sellainen toiminut ympärivuotisena käyttöautona. Yli 25 vuotta olen säästänyt, että tällaisen saan. Toivottavasti ehdin vaihtamaan vielä useasti parempaan ja nopeampaan. Ennen kuin niihin taskuttomiin käärinliinoihin laitetaan. Minulla niissä ei ole taskuja vaikka Aulis tuossa aiemmin kertoi että hänellä on. Koska jos nyt saa tällä rahalla tällaista niin jännityksellä odotan mitä tulevaisuus tuo.
     
    Muokattu: 27.12.2022
    Catiska tykkää tästä.
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Langatonta lataustahan on toki jo ainakin testikäytössä ollut. Samalla periaatteella kuin matkapuhelimissa. Ajetaan latausalustan päälle ja auton akku latautuu. Itse en ole vielä kokenut puhelimessa tai autossa isona vaivana tökätä sitä piuhaan kiinni.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Langaton lataus pääsee ehkä johonkin 90% hyötysuhteeseen. Kolminumeroisella kWh lukemalla ladattaessa auton sisälläkin olevaan induktiosilmukan virtapiiriin jää useamman sähkökiukaan teho. Ehkä siksi jää yleistymättä tämä tapa. Ja noille 90% lukemille se laturi täytyy nostaa ihan pohjamuoville asti. Kännykkätapaan kotelon läpi ladattaessa induktiivinen kytkentä on paljon huonompi.
     
    Concarne tykkää tästä.
  17. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Kertokaa sähköautojen omistajat... Kun ne ei yleensä ole harraste vehkeitä,Mihin tarvii noita tehoja?
    Itse kerran n.600 hp Teslalla ajaneensa,on hieno peli ja oma Trans Am jää kuin seinään...Mutta miksi käyttövehkeissä hurjat teholukemat?
     
  18. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Sanoinkin jo aiemmin, että minua on aina kiinnostanut kaikenlaiset autot ja käyttöautotkin ovat aina olleet enemmän tai vähemmän harrastepainotteisia. Paitsi vähän aikaa oli opiskeluaikana Nissan Cherry 1.5. Tosin vaihdoin siihenkin sitten 1.6 Sunnyn koneen ja laitoin tuplakaasarit eli harrastamiseksi meni sekin sitten. Sähkäri on vielä uusi keksintö mutta eiköhän sen kohtapuoliin joku hakkeroi niin, että siihenkin saa viriosaa. Noissa on kuitenkin jotkut varman päälle rajoittimet mitkä saa pois kun löytyy osaava seppä. Saatanpa hankkia jos näin tapahtuu. Miksikö hurjat teholukemat? En ymmärrä kysymystä:D
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei varsinaisesti ohjaa auton appia, mutta siihen suuntaan. Nuo kännykkäapit käyttävät API rajapintaa jossa kulkee autosta saatava tieto ja auton ohjaukseen käytettävät komennot. Tuo palvelu saa käyttöönsä (luvallasi) luvan käynnistää ja pysäyttää lataus sekä latauksen tiedot. Niiden avulla se sitten netin yli ensin mittaa latausnopeuden (parin minuutin lataus kun laitat piuhan kiinni) ja sitten laskee tarvittavan ajan akun lataamiseen. Kurkkaa sähköpörssistä tulevat hinnat ja valkkaa optimaalisimmat ajankohdat lataamiselle jotta auto on valmiiksi ladattuna haluamaasi kellonaikaan.

    Varmaa samaan asiaan kuin jotkut haluaa lussuun perusvireiseen V8 koneeseen mökäputket. Fiiliksen vuoksi (nykyisin ei muutenkaan ole V8 koneisilla autoilla enää väliä kiihtyykö ne, vain äänet ratkaisee).
    Kävin koeajamassa muutamaa autoa, uusi pitäisi kohda laittaa tilaukseen (nykyinen on 09/22) kun toimitusajat on pitkiä. Moni kiesi tuntui ihan kelvolliselta mutta ei vain sytyttänyt. Kun lähdin omalla autolla kohti kotia ja oikaisin nilkan motarin rampissa, tajusin mikä niistä puuttui... Se on vain niin koukuttava fiilis kun sisuskalut painuu selkärankaan. Rekkajonon saavuttaminenkin on nykyisin mukavaa. Kerralla niitä ei viitsi ohittaa, yksi kerrallaan on mukavampaa. Tunne on kuin vuoristoradassa.
    Jos vain pito sallii niin jokaisena päivänä tulee tuosta fiiliksestä nautittua vaikka oma vessa onkin vain ns. 11s. auto. Jahka kukkaro antaa myöden, luulen että seuraava käyttis on sitten jo 9s auto...
     
    Seevu, Solvent ja Concarne tykkäävät tästä.
  20. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei pidä paikkaansa.

    Sen sijaan paikkansa pitää, että sähkikset kiihtyvät nopeammin, usein paljon nopeammin kuin tehokkaimmatkin polttikset. Sähkiksen teho on paremmin annosteltavissa, polttis joko sutii tai sitten luistonesto hakkaa sähkikseen nähden hitaalla. Kuokkaan tulee helkatillakin sähkiksiltä liikennevalokiihdytyksissä niin että heilahtaa. Ohituskiihtyvyydessä pärjää, kun alkuvauhtia on joku 80 km/h.

    Koska viisastelevat sloganit ovat sähkiskeskusteluissa kiellettyjä, päätän asiani sellaiseen: mikroaaltouuni on nopeampi kuin hiiligrilli, mutta ei sitä pihviä mikroaaltouunissa paisteta.
     
    isalmela ja Concarne tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!