Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Nykykännyköillä saa jo hyvää videota. Sit jos uhraa 40-60€ mikrofoniin, niin on äänetkin kohdillaan. Hifistellä haluaa, vaikka vanhempi gopro imukupilla kiinni autoon, niin saa ulkokuvaa.
    Ja jos kavereita, niin saa myös ohiajo pätkää yms helposti kuvattua.
    Isoin työ nykyaikana on editointi.
     
  2. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kiitos.
    Kellari.VIP foorumilta löytyy samalla nimellä vissiin viitisen projektiketjua lisää, moottoreina noissa laitteissa aina yhdestä litrasta 27 litraan, toki sähköhärpäkkeitäkään unohtamatta.
     
  3. c8manez

    c8manez 1st gear

    Oikeassa olet. Hyviä ja halpoja vinkkejä kenelle tahansa, joka tykkää videokuvata. Editointi on tosiaan usein hidasta, mutta siihenkin oppii rutiinit ja tietysti exporttaus kestää riippuen cpusta.
     
  4. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Kiitos palautteesta "C8". Olen kanssasi eri mieltä:

    Ajan Corvettella laillisella alueella. Laillisella asialla. Laillisella ajoneuvolla. Laillista ajonopeutta. Noudatan tieliikennelakia ja minulla on voimassaoleva laillinen ajo-oikeus. Polttoaineita en ole autooni varastanut. Ajoneuvovero on maksettu ja vakuutuksetkin ovat voimassa.

    Corvetten "V8-äänet" joista joku nostalgia-autoista ymmärtämätön "extreemisti-viherhippiäinen" voi suutahtaa ovat ajetuilla alueilla täysin satunnaisia, maltillisia, asuinalueilla ennen yleistä hiljaisuutta ajettuja (ts. ennen klo 22:ta), lyhytkestoisia (jonkin yksittäisen karttapisteen ohiajo kestää vain muutamia sekunteja) sekä yhteenlasketuilta esiintymiskerroiltaan hyvin harvoja (yleensä vain yhden kerran).​

    Katsoitko tarkemmin mitä niissä "C4 Corvette testaajan" videoissa loppujen lopuksi kuvataan? Mikä on niiden kuvauksen kohde? Eikö koko Corvette ole siinä lähinnä sivujuonteena, itse kuskinkin ollessa täysin merkityksetön?

    Niissä videoissahan kuvauksen kohteena on arkinen maanpäällinen taivas, Kuopion suur-metropolisterian, kierojen savolaisten ja "hyvän elämän piäkaupunki" (kuten slogan sannoopi) sen upeine puitteineen. Ei siis Corvette tai sen kuski.

    Platformi mistä videot ovat kuvattu (Corvette C4) on toki tieliikenteessä harvinainen näky, mutta periaatteessa jokainen voi replikoida vastaavan vaikka Ladalla. Oma tähänastinen satsaus Corvette C4 cruising-videoiden tekoon on 30,90€ (kiinnike + softa). Tälle vuodelle olen budjetoinut lisää 0€.

    Se jatkanko samalla kuskin perspektiivin konseptilla tänä vuonna, niin en vielä tiedä. Corvettella ajaminen ja sen ajofiiliksestä nauttiminen on kuitenkin itselle se pääasia ja videoita tulee siinä sivutuotteena jos siltä tuntuu. Kovin isoa ajallista satsausta en niihin kuitenkaan tule tekemään.

    YouTube-kanavani on myös puhtaasti amatöörimäinen ja ei-kaupallinen. Minulla ei ole minkäänlaista omaa lehmää ojassa asian kanssa. Jätän suosiolla ammattimaisemman videomateriaalin tekemisen niille joilla on siihen taitoa ja tarvetta sekä aikaa. Sillä ei siis ole lopulta väliä kuinka monta katselukertaa tai tumputusta ylöspäin videoni saa. Jos ne eivät juuri sinua kiinnosta niin vaihda kanavaa, jos kiinnostaa niin peukutappa ylös ja paina vaikka "Subscribe". Helppoa.
     
    Muokattu: 27.1.2023
  5. c8manez

    c8manez 1st gear


    Tuo ei ole mielipidekysymys. Vuonna 2020 tuli laki tarpeettomasta ajelusta. Se on hyvinkin selkeä.

    Videoiden sisältö tuli myös selväksi. Pörräilyä, jollaista kuka vaan voi videoida, kuten mainitsit. Siksi annoin idean omasta mielestäni parempaan sisältöön, joka kiinnostaa ainakin minua, ehkä muitakin. Jokaisella on tottakai oikeus päättää ja vastata tekemästään sisällöstä.

    Voihan se myös olla, että tekniikka on liian haastavaa tai ikä voi alkaa painamaan, joten ei välttämättä pysty katsojia kiinnostavaa kontenttia tekemään.
     
    C4vettester tykkää tästä.
  6. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Missäs osoitteessa tällaista ajelua olisi nähtävillä?
    Yritin läytää täältä tuloksetta
     
  7. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Kiitos ohjeistuksesta "C8". Olen osittain eri mieltä:

    Yleisillä paikoilla kuvaaminen ei ole laitonta (vrt. Googlen Street View). Käytän vielä kohteliaisuuttani matalaa resoluutiota jottei yksittäisiä (täysin satunnaisia) ihmisiä käytännössä edes tunnisteta videoista.

    Yleisille paikoille ajaminen tieliikennelakia noudattaen tai jossain paikassa satunnaisesti käyminen ei ole sekään millään tavoin laitonta varsinkaan silloin jos ei aiheuta minkäänlaista järjestyshäiriötä kenellekkään.

    Nykyinen valtiollinen oikeustila (juridinen), johon viittaat vuonna 2020 tarpeettomasta ajelusta tulleesta laista on itsessään lakina jopa tarpeeton. Käytännössä sakkoja on saanut jo vuosikymmeniä, hieman eri kaupunkien järjestyssäännöistä riippuen, jos ajat esim. kaupungilla tietyn pisteen ohitse riittävän monta kertaa tietyn ajan sisään. Se on riittänyt sakkoihin ilman mainitsemaasi lakiakin.

    Ehkä tuon mainitsemasi lain tarkoitus onkin ollut lähinnä selkeyttää tulkinnanvaraisia tapauksia joissa sakkojen antamisen perusteet eivät ole olleetkaan lopulta niin yksiselitteiset kuin poliisiviranomainen on luullut ja että sen myötä tavallaan harmonisoitiin sekä selkeytettiin sen asian oikeustila koko maan kattavaksi (yksittäisten kaupunkien omien tulkintavariaatioiden sijaan).​

    Antamasi kehitysideat itse videokontenttiin ovat sinänsä hyviä. Kiitos niistäkin "C8". Vastasin kuitenkin jo, että pitäydyn rehdillä ja autenttisella amatööritasolla. YouTubesta löytyy teratavutolkulla jenkkiautoskeneen todella laadukasta ja ammattimaista suomalaista YouTube-matskua (Uskali, Jamboolio, yms.) ja jätän sen tason sekä tyylilajin tehdä videoita suosiolla muille.

    Kuten todettua, minun kanavani on amatööritasoinen ja ei-kaupallinen. En minä tarvitse katsojia tai "suosiota" vain katsojien tai "suosion" hakemisen takia. Corvette C4 cruising-videoitteni katsojamäärien ei täten tarvitse kasvaa vain kasvun takia. Ei minun tarvitse miellyttää videoillani ketään. Ei minun tarvitse tehdä niiden kanssa kompromissejä jos en itse halua. Kuten huomaat niin lähetysmiskulma ja koko tekemisen pointti on minulla aivan eri kuin ammattitasoa hipovilla kanavilla.

    Jos joku haluaa virtuaalikyytiin autenttiseen Corvette C4 ajotapahtumaan katselemaan kuskin näkökulmasta "muailman nappoo" niin eikun tervetuloa kanavalle. Ja onhan se ympäristöystävällistä kun pääsee ajamaan virtuaalisesti kotisohvalta Corvettella ja saa olla samalla vaikka pikku hiprakassakin rikkomatta minkäänsortin lakeja. Saa siis kattoo muttei oo pakko. Parempaakin on toki YouTubessa tarjolla. Aivan varmasti. Sitä en epäile enkä kiistä.
     
    Muokattu: 28.1.2023
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei me tarvita mitään hirmu laatua. Yllättävän moni katselee ihan perus ajelua yms. Ja se kanavan nimi kiitos :)
    Ja tosiaan pienellä voi tehdä ihan katsottavaa kuvaa. Ihminen on siitä jännä olio, et kuva voi olla hanurista, mutta äänen pitää olla hyvä.
     
    C4vettester tykkää tästä.
  9. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    kad_boost tykkää tästä.
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    "Sähköautoilijat säikähtivät..." En minä ainakaan säikähtänyt yhtään. "Paljonko mökkitiellä kiveen osuneen akun korjaus maksaa" Onko pakko ajaa mökkitiellä siihen kiveen? Ptää olla melko iso kivi, että se edes osuu auton pohjaan ja vielä niin ettei se ensin osu johonkin muuhun osaan eikä sitä huomaa. Saatikka että tekisi lommon siihen paksuun alumiiniplootuun minkä sisällä akusto on. Mikäli ei sellaista kiveä ymmärrä väistää niin onko kykenevä ajamaan ylipäätään millään autolla? Puhelimen käyttö ajon aikana on kielletty jos se siis estää sen ettei näe kiviä mökkitiellä. Kaikenlaisesta hölmöilystä joutuu usein maksamaan oppirahat, niin tässäkin tapauksessa.
     
    Muokattu: 28.1.2023
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun tuo viimeistään nyt on tunnettu juttu, niin sähköautolla päällystämättömille ”mökkiteille” menijä varoo ja kenties laittaa oman tiensä kuntoon. Onhan siellä/täällä noita teitä, joissa pyöräurat on painuksissa ja tien keskikohta koholla kasvaen ruohoa ja piilottaen mahdolliset roudan nostamat kivet. Varoo siellä ja/tai laittaa sen tien paremmaksi tai ei aja moisia teitä.

    Kaupungissa tai päällystetyillä maanteillä harvemmin tulee lommoja auton pohjaan. Jos tuleekin, niin silloin sattuu jo jotakin muutakin.
     
  12. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Siis eikö kukaan missään ole vielä tehnyt bisnestä pohjapanssareista? Tässähän nyt olisi selkeä tilaus. Sattuuhan noita kolhuja muuallakin kuin kotimaan huippu teillä. Joku komposiitti panssari kevyt mutta kestävä. Vai uusi tuning "korotussarja sähköautoosi älä kolhi akkujasi" :D
     
  13. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Toimittajalta unohtui kertoa paljonko maksaa polttismoottorin vaihto merkkiliikkeessä jos ajaa öljypohjan samaan kiveen ja motti leikkaa kiinni tai alakerran laakerit hajoaa. Niitähän ei korjata vaan vaihdetaan uusi tilalle. Vuonna 2006 maksoi BMW 325i vaparikone 16 k€+töitä se sama pari tonnia.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Noista hiekkateiden kivistä tms. varmaan lähitulevaisuudessa päästään vääntämään oikeudessa, kun joku matalan sähköauton omistaja vaikka mökkireissulla särkee auton pohjan ja vierittää syyn huonosta tienpidosta tiekunnan harteille.
    Tätä peläten.
    T: tiekunnan pj
     
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tuollaisinahan ne tulee tehtaalta. Madallussarja on omaan hankintalistalla. Määräykset korkeuden osalta on samat kuin muissakin.
     
  16. c8manez

    c8manez 1st gear

    Oho, tässä on äänimaailma kohdillaan :)
     
  17. c8manez

    c8manez 1st gear

    Googlella on kyllä luvat kunnossa kuvauksen suhteen ja AI hoitaa smoothaukset, eikä heidän autokaan aiheuta ääntä tai päästöjä. Tosiaan ennenkin niitä sakkoja on jaettu, nyt lakia vielä tarkennettiin. Ei kannata pahastua, jos joltakin alueelta varoitus tai sakko napsahtaa. Kaikki pienemmät asuinalueet eli ”pääkatujen” ulkopuoliset kadut ja alueet ovat tällaisia alueita, jos et siellä asu, käy kavereiden tai sukulaisten luona. Aikaisemmista viesteistäsi päätellen laki on sinulle tärkeä, joten sitä kannattaa silloin kirjaimellisesti myös itse noudattaa.

    Kiitos myös tästä ”C8” korostuksesta. 24 tällainen e-reiska laivassa saapuu, hintakin on hybridin takia maltillisempi. Eli tarpeeksi kun jaksat töitä tehdä, niin ehkä sinullakin siihen on mahdollisuus. Kateelliseksi ei kannata heittäytyä. Ehkä e-reiskasta sitten aikanaan contenttia. Itsellä löytyy arvostusta kaiken ikäisiin autoihin, kunhan niistä on pidetty huolta. Siksi myös hyvä contentti kiinnostaa, joita osa täällä onkin jo linkittänyt.
     
    C4vettester tykkää tästä.
  18. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Pistäkää kelirikko merkki niinhän noi kunnatkin toimii. Vapauttaa vissiin korvaus velvollisuudesta
     
    Hupeli tykkää tästä.
  19. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Myös yksityistie pitää olla liikennöitävässä kunnossa, jos siinä töröttää 10-15cm teräviä kiviä niin silloin se ei sitä ole. Jos taas joku ajaa madalletulla autolla normaalikuntoisella tieosuudella minkä tahansa osan autostaan rikki, olkoon se sitten öljypohja, katalysaattori tai akku niin silloin voi katsoa peiliin ja miettiä että oliko madaltaminen välttämätöntä. Yleisesti ottaen sähköautoissa on ihan reilu maavara joten vaatii yritystä että sen saa kolhittua missään normaaliolosuhteissa.

    Kelirikkomerkkiä saa käyttää vain kelirikkoaikana, samoin painorajoituskyltti on vähän sellainen juttu että sitä mielellään käytetään kiusallaan kun halutaan estää kuorma-autoliikenne jollain tieosuudella. Yleinen konsensus on että jos painorajoitusta tarvitaan niin silloin pitää ryhtyä toimenpiteisiin tien kantavuuden parantamiseksi ja routimisen estämiseksi eikä pystytellä vaan kylttejä vuodesta toiseen.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ”Ajo sähköautolla omalla vastuulla”.
     
    toyopet tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!