Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Top10 en tiedä, mutta tossa on joku vanha lista varusteista, johon olen törmännyt useasti.
    http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm
     
    Concarne tykkää tästä.
  2. -late-

    -late- Gearhead

    Ei oo kukaan vielä postaillut vkolla tehtyä EU-päätöstä ja spekuloinut sen seurauksia. Ei huolta en sitä tee minäkään.

    Mutta kun vähän kallellaan olen tuotemerkkiin nimeltä Cadillac niin tulipa tsiigailtua mitä ne oikein puuhii nykyään (www.cadillac.com). Eipä ole tällä vuosituhannella oikein muotokieli miellyttäny pl. XLR ja Escalade, niissä on oikeat moottoritki ja hintaa hitokseen. Mut nuo nyky-Cadillacit on taas "alueella". Hauskasti siellä oli perinteistä veekasia ja sähköä tietenkin tulollaan. Eniten otti silmään 1,7 turbo ja 3 litran suora kuutoisen moottori tiisselinä. Diesel-Cadillac on ennenki vetäny kuin häkä, netissäkin kehuttu :)

    Joskus kattelin suomessakin olevaa sähkökädiä (https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kaytetyt-erikoisuudet-cadillac-elr/), menis muotokieleltään mutku Amperan saa kympillä ja Cadin hp. oli joskus liki kolme. Ja käsittääkseni vähän hankala se Amperakin ollu korjata.

    Ajelin taas vähän hupia Cadillacilla, sylinteriä on 7 litraa. Duunimatkaa oon väliin ajellu 0,7 litralla. Pääosin kuiten sähkärillä.


    Pistäkääs taas vähän trollia ja muuta beeässää ni ei ihan kuihdu tämä palsta. Joku hlökohtaisuus toimii kans aina.
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ihan provosoimatta tai provosoitumatta kysyn vain että mitäs kummaa ne siellä EU:ssa nyt on päättäneet?
    t: asiasta kiinnostunut

    Ps. Diesel oli paras juttu myös Cadillacissa silloin 80-luvun alussa. Se 5.7d kun on mulle henkilökohtaisesti hyvin pyhä asia. Käy kauniisti ja tuoksuu hyvälle.
     
    Kustom STW, isalmela ja JYR tykkäävät tästä.
  4. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Mahdollisesti viitataan siihen, että EU kieltää uusien polttomoottoriautojen valmistuksen vuodesta 2035.

    Edit: kieltää siis myynnin
     
    Muokattu: 17.2.2023
  5. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Taisi olla, että uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään EU-alueella, kyllä edelleen saa valmistaa kun aivan varmasti niille vielä menekkiä on muualla.

    Tosin itse suhtaudun äärimmäisen skeptisesti/nuivasti tuohon päätökseen ja sen pitävyyteen lopulta annetussa aikataulussa.
     
    C4vettester, Stang_81, Concarne ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Niin ja onko huomioitu se, että kuluttajakäytössäkin polttomoottoriautoihin voi olla tulevaisuudessa saatavana muuta kuin fossiilista polttoainetta. Luulisi, että öljy-yhtiöitäkin asia alkaa oikeasti kiinnostamaan kun näyttää siltä, että öljy ei enää menekään kaupaksi kuten ennen. Tosin siihen nyt on vielä matkaa ennen kuin jenkeissä ja Aasian väkirikkaissa maissa aletaan sähköllä tai vaihtoehtoisilla polttoaineilla ajamaan suuressa mittakaavassa. Tehdyn päätöksen peruminenhan tuskin onnistuu EU:ssa missään järkevässä aikataulussa vaikka olisi minkälaiset perusteet. Toisaalta päätökseen annetaan tarvittaessa lisää siirtymäaikaa eli ei se varsinaisesti mikään päätös välttämättä olekaan.

    Täytyy kärppänä seurata milloin pitää alkaa hamstraamaan bensaa, että pystyy pitämään harrastekaluston liikenteessä. Vai pitääkö varautua johonkin Mad Max -tyyliseen vääntöön, että saa bensaa tankkiin.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  7. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Toi voi olla vielä tottakin.
    Onhan sitä tupakkimiehiltäkin viety kohta sätkät suusta.
    Täällä aikanaan SOK n alkuaikoina viljeltiin raaka tupakkaa.
    Mutta entäs bensa?:(
     
  8. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Niin kauan ku raskas kalusto kulkee diisselillä niin kauan sitä tulee saamaan. Ja raskas kalusto ei oo ihan heti ole sähköistymässä kokonaan tai edes suurimmaksi osaksi. Toinen juttu sitten on LEZ ja ULEZ -alueet ynnä muut paskat jotka leviää hälyttävästi eurooppalaisissa kaupungeissa. Sit jos/kun alkaa Zero Emission Zoneja ilmaantumaan ne se on sitä oikeeta lopun alkua polttomoottoreille.
     
  9. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Bemari teki joskus 2000-luvun alkupuolella vedyllä käyviä polttomoottoriautoja jonkun erän. Eli kun puhutaan polttomoottorien kieltämisestä niin ei välttämättä ole siinäkään kaikki kortit katsottu. Polttomoottori ei tarkoita välttämättä hiilidioksidipäästöjä ja fossiileja. En tarkoita, että ne vedyllä kävisivät mutta voi olla tulevaisuudessa jotain muita vaihtoehtoja. Nykyiset vetyautothan ovat kuitenkin sähköautoja.
     
  10. -late-

    -late- Gearhead

    En ole perehtynyt tarkemmin mut taidettiin päättää nollapäästötavoitteesta. Joka sitten käytännössä vaikuttaa tarjolla olevaan kalustoon. Onhan päästötavoite nytkin ja jos siihen ei pääse niin sakoilla selviää. Tosin ne sakot on aika kovia.

    Ja taitaa vielä mennä jonkun mankelin läpi vielä tuo päätös mut tuskinpa enää muuttuu.

    Saapa nähdä tuleeko esim. matkailuautot olemaan kuorkkeja?

    P.S. sattu silmiin F150 sähkärin alustakuva. Sehän on erillisrungollinen täyssähköauto. Eikös ne rungot ollut aiemmin varsin joustavia, miten lie sähköpikkarissa?
     
  11. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Tuo tuleva EU-kielto koski muistaakseni uusien polttomoottoriautojen myyntiä JA rekisteröintiä. Olisi mielenkiintoista tietää onko tuohon tulevaan EU-kieltoon ujutettu ns. "juridinen miina" vanhoja harrasteautoja ajatellen.

    Eli koskeeko polttomoottorikulkineiden rekisteröintikielto myös niitä harrasteautoja jotka ovat talleissa pitkäaikaisemman rakentelun alla ja jotka ovat näin ollen olleet väliaikaisesti poistettuna ajoneuvorekisteristä. Saako tällaisia joskus ajoneuvoliikenteestä ja -rekisteristä poissaolleita harrasteajoneuvoja enää edes rekisteröityä liikennekelpoisiksi tulevan EU-kiellon myötä?
     
  12. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    EU:n ulkopuolella asuu kuitenkin 6,5mrd ihmistä, joten eiköhän autonvalmistajat jatka polttomoottorien valmistamista niin pitkään kuin öljy-yhtiöt öljyä myy. Ja ostajiahan riittää.

    Ja tuosta aikataulusta, se on oikeasti melko tiukka. 12-vuotta. Vieläkään ei ole ihan tarpeeksi erilaisia sähkökulkineita ja miten käy sähkön saatavuuden tulevaisuudessa, jos maailma taas vähän yskii.
     
    Isamu tykkää tästä.
  13. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Itse olen katsonut tätä kiirettä liikenteen sähköistämiseen jo tovin pessimistisesti ja alta kulmien kun ainakin oman mutun mukaan tämä on nyt saatu myytyä poliittisille päättäjille ainoana vaihtoehtona massojen liikkumiseen eikä ole pysähdytty edes hetkeksi miettimään niitä vaihtoehtoja.
    Toki tämä todella villiä mutua ja huutelua, voinhan olla aivan täysin väärässä. Haiskahtaa vaan niin rajulle lobbaukselle.

    Nyt kun saksassa myydään synteettistä menolientä jo kuluttajille asti joten proof of consept on valmis niin mitähän sitten jos tuo nappaa oikeasti tuulta allensa, economy of scale alkaa jyräämään ja synteettisen kaman hinta saadaan vaikka 2e/litra tienoille?
    Koska aivan varmasti sitä isot korporaatiot alkavat tuottamaan ja myymään jos sille markkinat on ja itse veikkaan löytyvän erittäin vakaat ja isot markkinat.
     
    Petri R., mcmies ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  14. -late-

    -late- Gearhead

  15. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ongelmahan on meidän poliittiset päättäjät, kuntatasolta eu:hun asti. Kun meillä on iiris suomeloita ja vastaavia vähän joka puolueessa, jotka ei ymmärrä tekniikasta sen enempää kuin sika kuuraketista. Sähkö on "päästötöntä" kun se tulee tuulesta ja auringosta, muttei kyetä ymmärtämään ettei se riitä kaikkiin tarpeisiin, saati tieliikenteen tarpeisiin.
     
    mcmies ja Swinger tykkäävät tästä.
  16. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Sähkön tuotantomäärät tulevat jo lähivuosina kasvamaan niin paljon, ettei Suomesta sähkö tule loppumaan liikenteen sähköistymisen myötä. Ei kannata uskoa tuollaisia höpö höpö juttuja. Parin vuoden päästä sähköautoa voi kotona latailla sellaisilla kWh hinnoilla, että 100 km pääsee alle eurolla. Henkilökohtaisesti olen huomannut selvä rahan säästön kun kaksi isoa diesel farkkua vaihtui VW id4:ään ja Fiesta 1.0 ecoboostiin. Nyt voi säästyneet rahat ajella hyvällä mielin kesällä V8:lla ja V2:lla.
     
    isalmela ja MRKM tykkäävät tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hmmm. 10-12 kWh lähtisi tulevaisuudessa jopa alle euron? Siirtoverkot täytyy sitä ennen sosialisoida ja valtion voittaa muutaman kerran peräperää Eurojackpotissa, jotta sähkö- ja arvonlisäverot voidaan poistaa. Vaikka sähköä tuotettaisiin ilmaiseksi, niin sen hinta ei laske koskaan tuolle tasolle.

    Sähköautot on muuten ok, jos on tarpeeksi ajoa kuolettaa sähköauton hintaa.
     
  18. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    No aika näyttää. Itsellä tuo kustannus on jo nyt alle tuon tason. Emäntä voi töissä ladata ilmaiseksi ja auringon paistaessa voi kotona paneeleiden tuottaman sähkön tuupata autoon ellei sen myyminen ole kannattavampaa. Itse en ole koskaan laskenut mitään investointien kuolettamis aikoja kulkuvälineille. Jos on sattunut olemaan rahaa ja on jotain tehnyt mieli, niin sillon sen on voinut ostaa. Kaikki laitteet aiheuttavat kuitenkin vain kustannuksia, jotkut enemmän jotkut vähemmän.
     
    MRKM ja Isamu tykkäävät tästä.
  19. duel

    duel 3rd gear

    Onneksi voin kävellä töihin, niin kaikki ajot on kesät talvet ns. harraste-ajoja kutosella tai kasilla.
    En edes omista yhtään ns. "normi-autoa"
    Ai niin, töissäkin saa ajaa firman aineilla myös oikein V8:lla.
    Nimimerkillä patterit taskulamppuun
     
    Muokattu: 18.2.2023
  20. -late-

    -late- Gearhead

    Jos päästöasioita miettii laajemmin niin Suomessa mm. puun pienpoltto ja katupöly on hitollinen hiukkaspäästölähde. Polttomoottoriinkin verrattuna merkittävä. Näitä tutkii yliopistot sun muut eikä mitkään poliitikot. Tai voihan se poliitikkokin olla tutkija, en tosin niitä toistaiseksi ole vaalitauluista tunnistanut vaikka viikset ja rillit olisinkin piirtänyt.

    Vedyn hyödyistä polttoaineena vaahdotaan kovin mut jos se vetää imuilmaa niin tuleehan sieltä päästöjä esim. typen muodossa. Rakettimoottorihan imee vaan happea, siksipä mäkin hankin vastikään Oldsmobile Rocket -moottorin.

    Nimimerkillä patterilla töihin että jää fyrkkaa vetää hiontapölyä henkeen tallissa.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!