Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. mcmies

    mcmies Gearhead

    Iirikset ja Emmat ovat todellakin vakava ongelma puolueesta riippumatta. Tai paremminkin: ongelman kaiketi voi muotoilla myös niin, että heitä äänestävät ovat se ongelma. Koko EU:ssa, joka muuttuu koko ajan sosialistisempaan ja muutenkin hullumpaan suuntaan. Varsinkin nyt kun Britannia nosti kytkintä, loordit sentään aikaisemmin pistivät hanttiin älyttömimmille hullutuksille.

    Sen sijaan sähkön riittämättömyydestä en sanoisi noin vahvasti. Siirtoinfra tökkii kyllä monessa paikassa, mutta tuotantokapasiteettia ja siirtoinfraakin tehdään varmasti lisää jatkossa varsinkin, kun Putinin kanssa tehdyt dealit osoittautuivat "yllättäen" hiukan epäluotettaviksi.

    Liikenteen sähköistämisessä suurin ongelma taitaa tällä hetkellä olla sähkön varastointi. Akkukapasiteetin valmistamiseksi tarvittavia raaka-aineita koko planeetan tarpeisiin ei ole.
     
    vanilla tykkää tästä.
  2. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Itsekin olen harkinnut tuon 1.0 ecoboostin vaihtamista gt mustangiin. Silloin V8:lla voisi ajella ympäri vuoden. Toisaalta silloin tuo kesäajan harrastus ehkä kokee jonkinlaisen inflaation. Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa tuo ID 4 vähän tehokkaampaan sähköautoon. Entisenä BMW miehenä tuo i4 M50 olisi ihan mielenkiintoinen vaihtoehto.
     
  3. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Mitä veikkaatte, annetaanko tulevaisuudessa poliisiviranomaisille lakiin perustuva oikeus "sammuttaa" sähköauto etäkäytöllä esim. takaa-ajotilanteissa?

    Teknisesti sähköauton etäpysäytys ("sammutus") on helppo toteuttaa kun ainakin uusissa sähkäreissä on kaikissa valmiina ns. "sähköinen eSIM-kortti" ja tietoliikenneyhteydet integroituna auton omaan tietojärjestelmään.

    Itse veikkaan, että sähköautojen etäpysäytys tullaan sisällyttämään n. 100% varmuudella viranomaisten työkalupakkiin jollain aikavälillä (käytännössä poliisi- ja/tai pakkokeinolakiin). Ja onhan se toki turvallisempaa pysäyttää lainkouraa pakeneva auto hallitusti kuin esim. piikkimatolla (ja siis turvallisempaa sekä poliisille että pakenijalle itselleen kuin myös sivullisille).
     
  4. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ei ny pahalla, mutta tää kuulostaa just niiltä "ostin sähkärin ja säästin" -huuhaauutisilta... Jos vaihtaa ison auton pikkuautoon ni kai sitä säästää polttoaineessa :D
    Ei ole enää kahta isoa farkkua kuluttamassa dieseliä, mutta ei ole kahta isoa farkkuakaan.
     
  5. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Ei mitään huuhaata, tilille vaan säästyy rahaa enemmän kuin aiemmin. En ostanut sähköautoa säästömielessä, vaan ihan kokeilunhalusta ja mielenkiinnosta uutta tekniikkaa kohtaan. Ajoitus oli tietysti hyvin kohdallaan noista dieseleistä luopuessa, kun polttoaineen hinta nousi. Ja kyllähän diesel vero kahdesta autosta on yhteensä 1000 euroa. Ei tuo ID 4 mikään ihan pieni auto ole, paremmin tuossa on matkustajille tilaa kuin 5-sarjan bemarissa oli ja tavaratilakin on tosi iso.
     
    Arkkumies ja MRKM tykkäävät tästä.
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    No johan nyt…
    Mulla oli sähköautoilun kustannukset pikkupakkasella ja pätkäajossa tammikuussa 304,6 km (61,7kWh) ja akustojen kanssa kikkailulla sain pörssisähkön verolliseksi hinnaksi lopulta 6,66 snt/kWh.
    Siirtoineen ja veroineen yht. noin 15 snt/kWh joten tammikuun ajelut maksoi 9,26€ (3€/100km).
    Ainoo asia mikä harmittaa on etten ostanu tätä jo aiemmin, mutta hyvin on muutamassa vuodessa hintansa haukkunu vaikka silloin muutama vuosi sitten asiasta kovasti mulle hammasteltiin.

    Leafilla isompia ostosreissuja, reilu kilsa suuntaansa sekä turhaa rälläämistä ja muuta ympäristölle tuhoisaa toimintaa.
    Päivittäin ajan sähkömopolla parisen kilsaa, postiin, lähikauppaan ja huoltsikalle kahville mutta sekään ei oo enää helmikuussa maksanu mitään, kun kaikki mopon akkuun mennyt oon saanu aurinkopaneeleista.

    Vähän alko jo tehdä tiukkaa pariin otteeseen kun lunta oli 20cm pyörätiellä mutta ajoin silti. Koska minähän en kävele ja autojen rakentelut ei kiinnosta tällä haavaa vitunkaan vertaa.
     
    Muokattu: 18.2.2023
    Catiska, Stang_81, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sulla on ollut paitsi luovuus, myös ahkeruus kaverina tuottaa oma sähkölaitos. Mutta jos semmosen ostaa, katolle kilowattiluokan paneelit ja läjän ”Leaffin akkuja” niin aika kauan saa toimia, ennen kuin säästöä oikeasti tulee. Sähkökin halpeni taas ja allekirjoittanutkin on tehnyt huonoja sopimuksia. Mutta lähtipä viimein hehkulamput. Tai lähti ne, jotka oli asennettu. Kellarissa on edelleen ”tarpeeksi” jemmassa, jahka se sähkösoppari joskus loppuu.
     
  8. ak72

    ak72 Gearhead

    Mää en oikeen ymmärrä tätä ”ostin sähkövispilän ja säästän vitusti rahaa” logiikkaa. Tavan kansalainen laittaa vispilään 60keur vähintään rahaa ja siihen lainakulut sun muut päälle. Saa aika helvetin halpaa olla vispilällä ajo että kannattaa diesel vaihtaa moiseen. Toinen asia on sitten vielä ilmastouskovaisuus mikä tuntuu olevan kova paikka joillekin vispiläkuskeille, sillä perustellaan polttiskuskit maapallon tuhoajiksi.
     
    Petri R. ja vanilla tykkäävät tästä.
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mitäs arvelet, kumpi tulee tällä hetkellä käytössä kalliimmaksi: uusi 60K€ sähköauto vaiko uusi 60K€ diesel?

    Vanha käytetty diesel ei ole vastaus silloin kun mennään uutta autoa ostamaan, ihan sama vaikka diesel maksais sentin litralta, se ei siitä käytetystä dieselistä uutta autoa tee ja se jää sinne vaihtoautorivistöön.

    Vuodevaihteessa kun dieseliin lätkäistään 40 senttiä litrahintaan lisää ei ne käytetyt kelpaa vaihdossa kuin keinäselle.
     
    Catiska, isalmela ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  10. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Mun sähkövatkain maksoi n. 40k€(60K€ ei ole mahdollista minulle), näillä polttoaineen hinnoilla maksan autoilusta kuukaudessa ihan saman mitä meni sillä 4000€ velattomalla dieselillä. Paitsi ne katkenneet turbon akselit, hajonneet suuttimet, tandempumput yms. Tuli vielä siihen päälle. Mielummin ajan tällä velkaisella, uudella ja takuun omaavalla autolla. Maksan lainaa sillä mikä säästyy polttoaineessa ja rassaan harrasteautoja se romun käyttiksen sijaan. Ja kyllä, jos ei tulisi kilometrejä näin perkeleesti niin sähkö ei olisi minullekaan se oikea vaihtoehto ja kun lakkaan joskus köyhtymästä siirryn v8 ajoon myös käyttöautossa. Siihen saakka sähköllä mennään.
     
  11. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    On se helppoa olla persaukinen ni ei tarvi edes ajatella sähköautoa, ja ku veekasilla ajelee ni eipä se taida kovin hätäseen muuttuakaan. Lainalla ja pätkällä taidetaan suurin osa uusista autoista maksaa, tähän kohtaan ei onnistu sekään :D

    Nuo "ostin sähkärin ja säästin" -artikkelit tuppaa jostain syystä olemaan semmosia tyhmiä että joku vaihtaa vanhan lotjan sähkäriin. Uutta autoa ollaan kuitenki ostamassa ni onhan se raflaavampaa verrata johonki vanhaan isoon dieseliin yms. vrt joku uus purkki joka veis dieseliä vaikka 4 litraa satkulla.
    Hemmetin selkeehän se on että jos käyttisbudjetti on vaik 40k ni tässä kohtaa se sähkärin on fiksu veto jos sopii omaan ajoon.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Se max 10000e vaihtoauto, joku auto vaihdossa 2000e ja kk-erä parisataa.

    Onhan se kiva, jos samalla kk-erällä saa uudemman ja se loppuerä tms. jotain 20000e. Siitä kierrettä ja uutta alle.
     
  13. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Mun vähän hymyilyttää telkussa se uus Skoda mikänytolikaan mainos, missä ~8v tyttö vahtii isin uutta sähkistä ja kuiskaa sille "soon you´ll be mine"...
    Onkohan 10 vuoden päästä yhtä innoissaan - jos sen silloin itselleen saa?
     
    taunusstyle, Petri R., vanilla ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. 3964

    3964 3rd gear

    Molemmat jää sinne kauppaan,yks nolla liikaa hinnassa.
     
    Petri R., vanilla ja Peeaa tykkäävät tästä.
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Halvalla käytetyllä ajavat usein toteaa uuden auton ostajat velkavetoisiksi.
    Aika moni kuitenkin ostaa autonsa ilman rahoituksia tai lainaa ns. käteisellä.
    Se on mun mielestä pitkässä juoksussa fiksuinta ja oma on aina oma, varsinkin nyt kun korot on jo muutamia prosentteja.
    Muutama vuosi takaperin kun autoja myytiin käytännössä nollakorolla, kannatti se auto ostaa pätkissä ja laittaa pääoma toisaalle, vaikka tuottoa keräämään.
    Se velkavetoinen elämä on nyt monilla tullut kaikessa raadollisuudessaan esille ja pienen kk erän ja ison loppuerän autot sattaa päätyä takas myyjille, kuten usein kävi edellisessä lamassa, kun usein se autolaina ei oo ainoa laina samassa taloudessa.

    Tämä ei tietysti ole käyttövoimasidonnaista mutta jonku se auto pitää uutena ostaa, jotta toiset voi aikanaan ostaa sen käytettynä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. -late-

    -late- Gearhead

    Aikamoni juttu ostetaan nykyään siten ettei tuotteen ole tarkoituskaan tulla omaksi. Moni ostaa ihan tarkoituksella käyttöoikeutta esim. puhelimeen, silmälaseihin, autoon, asuntoon, kesämökkiin tms.

    Mä ostin 22ke käytetyn sähkärin omaksi, en vielä tiedä kauanko pidän mut kulut arvioin neljälle vuodelle. Verrokkina oli n. 8ke diesel. Pari vuotta kohta ollu ja toistaiseksi muuten osunu ihan hyvin mut polttoaineiden hinta meni pieleen ja yhden omavastuun oon maksanu. Sähkökin nousi jonkun verran mut ei merkittävästi kun kävi tsägä soppareissa. Lisäksi lataan paljolti duunissa kun nykyinen työnantaja sen sallii.

    Pari pv sitten kuulin pohdintaa kun uus liisari maksais 80e enemmän kuin nyt menee bensaan kuussa. Nykyinen auto oli ostettu 700 eurolla. Eka kerta kun kuulin "tonnin autoilijan" harkitsevan 40ke autoa, yleensä ne autot on omistettu vain romutuspalkkion takia. Moni ei oo nähnytkään omistamaansa autoa.
     
    Muokattu: 19.2.2023
    isalmela tykkää tästä.
  17. 3964

    3964 3rd gear

    Joo nuo kulu rakenteet riippuu paljolti ajomääristä.

    Varmasti paljon ajavalla on kannattavaa ajaa sähköllä,itse ajattelee tietysti omaa käyttöä jossa kilometreja tulee vähän ja kahteen autoon.
     
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Vaimo ajaa Leafilla 21-22tkm vuodessa, ajosähkö ja lyhennykset korkoineen maksaa saman kuukaudessa kuin 9 litraa satasella E5 polttoainetta samalle ajosuoritteelle.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  19. -late-

    -late- Gearhead

    Lisättäköön vielä sen verran että tuo sähkäri on yksi huushollin kolmesta käyttöautosta. Se on hankittu vain lähialuesukkulointiin, ei sillä voi reissuun lähtee kun ei me haluta auton tahtiin taukoja pitää. Lähialuesukkulointia tuli viime vuonna melkein 40tkm.

    Kolme tuollaista sähkäriä ei ole vaihtoehto, eikä yksi/kaksi sellasta jolla reissuakin voitais heittää. Mä oon sellanen "yhden ajoprofiilin" sähköautoilija.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Ja on onnellinen kun ajaa Leafilla? Sittenhän yhtälö on semmoinen mikä pitääkin.

    kaikki vertaa polttoaineen kulutusta ja harva ottaa huomioon lyhennystä ja korkoa.
    Kaikki on noussut, niin myös bensa ja diesel.

    Luulen kuitenkin että se voittaa jolla on pienimmät korjauskulut ja pienimmät auton arvonalennukset. Itsellä 3 käyttöautoa, joista yksi seisoo talvet. Pick up saa syödä mitä syö, se on vain niin kovettu juttu että siitä en luovu eikä lopu rahat sen yllä pitämiseen. varmasti 15-20litraa sadalla kun kylällä pyörin, matka-ajossakin 12litraa sadalla. so what? yleellisyystuotteista ihmien vain haluaa maksaa. Hiljainen, mukava, nopea...

    Diesel mersuni on hyvä esimerkki siitä että kuinka auto on sopiva käyttöömme.
    25 000km vuosi. 4,6-5,1litraa sadalla. Pienet remonttikulut, edullinen öljynvaihtoväli, rengaskulut edulliset kun perus 16" kumit alla,.... arvo ei juuri tipahda. Toki on valtiolle kuluja, vakuutusyhtiökin haluaa 180e vuosi, mutta se ajomukavuus,, dieselin huolettomuus, ei tarvi pakkasessa tai muuallakaan ihmetellä kun webasto hoitaa auton aina lämpimäksi kun niin haluaa, vääntöä tavaran kuljettamiseen, hyvä matka-auto, toistatuhatta kilometriä per tankkaaminen, hyvät lisävarusteet,....

    kannattaa ajatella aina laajemmin asiaa niin että mistä on valmis maksamaan ja mistä ei.

    Taloni sähkölaskut edellisinä talvina (kylmät kuukaudet) oli n. 250-320e kk. Sisältää talon n. 90-100neliötä, tallin n. 70neliötä joka aina lämmin, ei puolilämmin. sähkökulut nousseet, mutta en ole meinannutkaan vähentää saunan lämmittämisen määrää. edelleen 5 x vko sähkösauna päällä, se on sitä elämän laatua. Toki on pari sataa tullut sähkölaskuun lisää, mutta joku toinen pelaa rahat, ajaa ne savuna radalle, kelkkailee, juopottelee, vetää nuuskaa. tai norttia,.... suhteellista ja valinta kysymys.

    Helpointa on aina niillä jotka saa Km korvauksia autollaan, niillä vain maksaa sivukuluja oli kyseessä bensa, diesel, vety, sähkö, kaasu tai joku muu auto. Itse lasken että km korvaukset, joita tulee jonkin verran kattaa 3n auton ylläpidon. Näin ei ole normaalityöpaikalla käyvällä, joten silloin pitää laskea enemmän jälleenmyyntihintaa, hankintakulun hintaa, käyttö- ja houltokuluja....
     
    Muokattu: 19.2.2023
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!