Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. -late-

    -late- Gearhead

    Totta, elämä on valintoja. Joku ostaa jääkaapinkin joka tekee ostoslistan valmiiks, ehkä jo tilaa tuotteetkin. Tai auton jolla saa puheohjauksella kiukaan tai olkkarin valot päälle. Tai Holoridet (www.holoride.com) muksuille takapenkille. Kokevat sen tuovan laatua elämään.
     
    Muokattu: 19.2.2023
  2. Tiedän että liiallinen "sähköautohypetys" on ihan mahdoton yhtälö monelle. Sanotaanko niin että jos energian hinta, vakuutukset, ruoka.... eli elinkustannukset yleensäkin ovat nousseet hyvinkin paljon suhteellisen lyhyen ajan sisällä, riittää jo siinä ihan tarpeeksi että saa kulurakennetta kiristettyä vähän sieltä sun täältä ettei rahat lopu. Siinä ei paljon puhuta sähköauton ostamisesta ja varsinkaan kun niitä ei 1000-4000e hintaluokkaan ole juuri tarjolla. Taas tuolla hinnalla voi saada vuosiksi hyvän käyttöauton joka on se mihin on vara ja mikä on tulotasolla muutenkin mahdollista/järkevää.

    Niin ja jos jollakin on kovaa rahaa eli hynää, rahhoo, täpäkkää, paalua ja sanotaanko semmonen järkevä hyvä sähköauto maksaa 40 000e niin minä miettisin kaksi kertaa ajanko samat ajot halvalla hyvänkokoisella ja turvallisella dieselillä. Jos tuon 40 000e sijoittaa niin aika helposti saa 8-10% tuoton. Lasketaan nyt vaikka 10% tuotolla raha tuo 4000e, siitä pois vähän poistoja, jos niitä on ja maksaa pääomaveron, jää vielä kolmisen tonnia puhdasta. Sillä 3000e maksaa pitkästi dieseliä, maksuja valtiolle ja vakuutuksenkin.

    40 000e sähköautostakin on jotain kuluja. Vakuutus, tosin en tiedä mitä hintaluokkaa ovat ja arvonalennuskin vain on tosiasia, joten pääomaa vähenee kun taas varmassa sijoituksessa pääoma säilyy.
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kyllä meillä onnellisuus lähtee ihan muista asioista kuin siitä millä ajaa töihin ja kauppaan. Mutta jos puhutaan tyytyväisyydestä kulkuneuvoon niin miksi ei olisi? Leaf on pirun hyvä auto, luotettava, lämmin talvella ja viileä kesällä, olemattomat huoltokulut ja todella pienet energiakulut. Siinä on aikalailla kaikki mitä henkilö joka ei ole millään tavalla tekniikasta kiinnostunut kaipaa autolta. Vaikea kuvitella huolettomampaa autoilua samoilla kuluilla.

    Ja nimenomaan tuollaiseen autoon on päädytty siltä pohjalta että mistä ollaan valmiita maksamaan, on kokeiltu "parempia" autoja ja todettu et hakataan rahat mielummin ihan muihin asioihin mistä saa enemmin iloa.

    Sori quottasin vain osia vastauksestasi mutta näihin halusin ottaa kantaa.
     
    Stang_81, isalmela ja Harri S tykkäävät tästä.
  4. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mielenkiinnosta kysyn Leaf ja muilta sähköautoilijoilta: onko koskaan takajarrusatulat jumissa? Regeneraatio jarruttaa aika voimakkaasti? Vaimon Opelissa on aina takajarrulevyt ruosteessa kun ajaa niin varovasti. Oon ajatellut että sähköautojen takajarrut olisi varmaan aina täysin jumissa vaimollani
     
  5. -late-

    -late- Gearhead

    Enpä ole muuten tutkinu kun katsastuksessa mittarit katoin. Hyvin pelas. Mut ruosteessa ne on kun ei paljon käytetä, sama etulevyissa. Sillon tällön muistan jarrutella reilummin tai käyttää systeemin hätäjarrutusta. Ennen pysähdystä viime metrit käytetään pyöräjarrua mut ei se puhtaana pitoon riitä. Kahisee enemmän ko polttisautossa ko pinnat ei pysy puhtaana. Joskus kun viitsin niin herkistelen.
     
  6. peto

    peto Gearhead

    Volkkari on ratkaisut tämän niin, että ovat kaivaneet vanhoista Brasilian ja meksikon varastoista kuplien vanhoja taka rumpujarruja uusiin ID sähkiksiin:p

    Tuo takajarrujen kiinni jumittuminen perusjuttuja ihan nyky polttiksissakin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. 3964

    3964 3rd gear

    Minulle tuo on paljon ajamista.meillä n.7-8tkm/v/auto.
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. aircool

    aircool 3rd gear

    Kaupan parkkihallissa kattelin jonkun japanilaisen sähköauton jarrulevyjä. Oli niin avonaiset vanteet että näky jo pitkälle levyjen ruosteisuus. Ei varmaan tarvi noissa paljon jarrua painella.
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Levyjen ruostuminen on aika pitkälti ajotyylistä kiinni.
    Silloin kun vaimo ajeli mersulla (ja seuraava pösöllä) niin jokavuotinen jumppa oli takajarrujen herkistely ja lähes joka toinen vuosi uudet takalaikat, kun nätissä ajossa niitä ei tule juurikaan käytettyä ja levyt ruostu pilalle.

    Mulla ei samaa ongelmaa ole ollut koskaan, eikä edes Leafissa, vaikka ajan pelkästään e-pedaalilla. Toki Leafin e-pedalmoodi käyttelee automaattisesti välillä myös kaikkia jarruja jotta ne pysyy puhtaina.
    Sähköinen käkkärikin pelittää, vaikka käytän sitä ehkä pari kertaa vuodessa kun vaihdan kausirenkaat.
    Vuosihuoltoon kuului ennen jarrujen huolto ja herkistely, nyt se ei ole enää pakollinen.
    Omasta Leafista avasin kaikki jarrut ja laitoin kuparitahnat heti hankinnan jälkeen samalla kun purin puskurit ja pyörät sekä alustamuovit pois ruosteenestokäsittelyä varten, joka on ollu tapana tehdä jokaiseen käyttöautoon heti hankinnan jälkeen.
    Hyvin on säästyny käyttisten jarrumurheilta ja ehkä vähän ruostehommiltakin (paitsi W210 Väyrysissä).

    Tuolla hieman takavuosien tarinaa ruosteenestokäsittelystä ja miksi se kannattaa nykyautoihin tehdä.
    http://www.overdrive.fi/forum/threads/kokemuksia-nissan-leafista-kaeyttiksenae.309632/page-15
     
    Muokattu: 19.2.2023
    isalmela tykkää tästä.
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

    Joo, minäkin olen koittanut aina kovasti jarrutella vaimon Opelilla silloin harvoin kun sillä ajan :) Kohta ne takalevyt on varmaan vaihdettava, vielä kelpasi katsastusmiehelle. Sanoi että kerro vaimolle terveisiä että jarruttaa silloin tällöin :p
     
  11. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ei ole takalevyt ruosteessa ja satulat on herkistelty huollossa. Silloin kun olen ratissa tulee ajettua ihan normaali jarruilla, varsinkin e-pedalilla ajaessa tuntuu tyhmältä että auto ei rullaa ollenkaan :)

    Vaimo hoitelee lapsien harrastuksiin kuskaamiset jne. omien pakollisien lisäksi. Itse ajan 10 ja töissä sitten 50-60.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. Jenkkiauto

    Jenkkiauto 1st gear

  13. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kuinkahan pitkään tuolla pitää ajaa ennen kuin alkaa tuntumaan että voiman puute vaivaa. Yleensä menee n. viikko. Poikkeuksena -68 Camaro missä tuntuu edelleen vuosien jälkeen, että voimaa on liikaa.

    Omaa sähkäriä olen odottanut 14 kuukautta ja nyt kun se olisi satamassa niin nyt odotellaan AKT:n lakon päättymistä, että sen saisi pois laivasta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Se taitaa olla vähän teemana kaikissa tehokkaissa nykyautoissa, että ajonvakautus yms. turvatekniikka vie suorituskyvystä sen terävyyden (ja samalla kuolemanpelon). Mutta Plaidin tapauksessa en usko että tulee lisätehon tarvetta ihan heti, varsinkaan talvirenkailla.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Vielä kun saisivat pakattua nuo tehot (akut) asiallisen kokoiseen pakettiin johonkin kaksioviseen coupe koriin niin alkaisi olemaan minulle speksit kohdallaan. Nyt nuo kaikki on vielä isoja losseja mistä en tykkää ja tässä kohtaa piti tehdä kompromissi. Rangea en tarvitse enempää kuin n. 500 km jos latausnopeus on nykyisellä tasolla tai parempi.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Guukkeli kertoo että akut on noin 100 Wh/kg. Sähköauto pääsee vissiin alimmillaan 10kWh/100km. Akkua tarvitaan tuossa tapauksessa 1kg/1km.
     
  17. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Sekä tuollaisena tulevat pysymään ellei tapahdu jotain massiivista kehitysloikkaa akkuteknologiassa joka on varsin kaukaa haettu tilanne.
    Aiemminkin tänne kirjoittanut, että tämä surettaa minua kun halvat pikkuautot ovat katoava käsite autoilun maailmassa :( Niiden kuoriin ei vaan saada pakattua tarvittavaa teknologiaa kustannustehokkaasti jotta vlamistajat pitäisivät ne katalogissaan.

    Eli jos haluaa sähkövehkeen jossa on edes hieman ominaisuuksia ja kantomatkaa niin about tesla 3 kokoluokkaa ja hintaa tulevat olemaan.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kuolemanpelkoakin saa takaisin kun laittaa Track Moden päälle ja säätää kaikki ajoavustimet pois.
     
    Stang_81 ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  19. Keuruulla tehdään hiljaisuudessa uraauurtavaa työtä, kun perinteiset kuorma-autot muutetaan sähköllä toimiviksi

    Raskaan liikenteen latausverkko rakennetaan ensimmäisenä Helsingin ja Oulun väliselle nelostielle. Kuorma-autot ja bussit saattavat sähköistyä nopeammin kuin juuri kukaan osasi ennakoida.

    [​IMG]
    Dieselkuorma-auto muuttuu Keuruulla sähkökäyttöiseksi. Dieselmoottorin paikalle on asennettu tehoelektroniikkamoduuli ja polttoainetankin tilalla on akustolaatikosto. Kuva: Jari Tanskanen / Yle

    [​IMG]
    Täyssähkökuorma-auton akusto mahtuu polttoainesäiliöltä vapautuneeseen tilaan. Kuva: Jari Tanskanen / Yle
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. 3964

    3964 3rd gear

    Paljonkohan tuossa muuttuu omapaino,paljonko hyötykuorma pienenee?
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!