Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ei ole itselle sattunut kohdalle vaikka useampi Baijerin ihme on ollut ajossa. Yhteen on vaihdettu tehdasuusi moottori takuuseen mutta en nyt yhden yksilön perusteella ole pystynyt koko merkkiä ja mallistoa tuomitsemaan. Maanantaikappaleita on aina ja kaikissa merkeissä. Muuten ovat hyvin kestäneet kovaa ajoa.

    Makuasioita nuo on mistä tykkää. Yritin minäkin joskus Mersua ja Audia mutta ei sopinut käteen. Bemarissa on omasta mielestä enemmän sporttisuutta kuin kummassakaan noista. Audi pienellä varauksella mutta Mersu etenkin vaikutti, mitenköhän tämän nyt muotoilisi, vähän pappamallilta ja sisältä vielä karummalta kun Bemari. On kyllä aikaa kulunut ja tilanne on voinut muuttua. Nyt kun tämän sähkärin hankin niin samoilla suoritusarvoilla ja toimintasäteellä oleva Audi tai Mese olisi maksanut huomattavasti enemmän eikä Mersulla tainnut olla edes tarjolla kuin jotain traktorin muotoisia autoja ja ne ei omaan silmään nappaa. Audi olisi ollut ulkonäöllisesti mielestäni hienompi mutta pelkästään siitä en ollut valmis maksamaan useampaa kymppitonnia.
     
  2. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Niin tuota, on sanottava se vaikka ohi aiheen meneekin, merkillä jos toisella noita susimoottoreita on nyt tullut yhä enenevässä määrin, se on näkemykseni. Mitä etua esim. BMW Valvetronic tuo perinteiseen kaasuläppään?

    Kaasuläpän poisto tuhat pimpulaa lisäten, teoreettisesti päästöjä vähentäen ja loppukäyttäjän kustannuksia lisäten! Huii, maailma teoreettisesti pelastui, mutta kuten tunnettua, Valvetronic epäluotettava ja kallista korjata.

    Sitten on se BMW V8 jossa turbot lohkojen keskellä, susi sekin. 2 litran N47 diisselikin ainakin alussa ongelmallinen, jakopää koneen takana ja ketjupyörä koneistettu suoraan kampiakseliin. Ja semmonen polkupyörän yksirivinen ketju vetona!:eek:

    Ja niin jotta en nyt nyt pelkästään Bemmiä moittisi, niin mm. niinkin luotettavana pidetty Toyota, heilläkin ainakin noita öljynsyöntiongelmia tietyissä moottoreissa ollut.

    Kaveri aikoinaan osti huutokaupasta Yariksen edullisesti vaimolle kauppakassiksi. Naposteli öljyä pikkukoneeksi enemmin kuin 3 litran Bemmi.:mad:

    Osti sitten Motonetistä semmosta "elvytysainetta" pariinkin otteeseen ja sitten öljynsyönti puolittui. Noh, selväähän se, on neljä mahdollisuutta öljynsyöntiin, mielestäni tässä tärkeysjärjestyksessä!

    -1 suunnitteluvika heti tehtaalta, tavoiteltu pientä kitkaa, hyvää
    hyötysuhdetta, pientä polttoaineen kulutusta

    -2 suunnitteluvika heti tehtaalta, öljyrenkaiden kaapimiskyky rajallinen, pienet öljyn poistoaukot ja niiden ajan kuluessa pikeentyminen

    -3 huolto-ohjelman venyttäminen teoreettisesti pitkäksi, eritoten öljynvaihto, saaden asiakkaan uskomaan edullisiin huoltoihin (joka valitettavasti sitten myöhemmin kostautuu)

    -4 asiakkaan noudattamatta huolto-ohjelmaa, ajetaan vaan
    kuin hienossa biisissä:)
     
    Muokattu: 20.3.2023
    C4vettester tykkää tästä.
  3. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Munro & Associatesin johtajalla Sandy Munrolla on YouTube-kanavallaan mielenkiintoisia analyysejä eri automalleista ( MunroLive @ YouTube ). Häneltä löytyy niin mielipidettä kuin näkemystä. Sen verran on miehellä kokemusta autoalalta, että varmaan tietää mistä puhuu.

    Katsokaapa tarkkaan IS:n artikkelissa Sandy Munron näyttämää purettua Teslan akkukokonaisuutta joka on täynnä 18650-mallin pikkuakkuja. Se jos joku näyttää koomiselle.
     
  4. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Hirmu kiinnostus heräsi Mersun traktorin muotoisista autoista!
    Voisin olettaa muidenkin kuin minun olevan kiinnostuneita!?:D
    Nyt kuvia tänne!:)
     
    Muokattu: 20.3.2023
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Korkea koppi, pystyperä, suora nokkapelti ja pysty keula, esim.:https://www.mercedes-benz.fi/passen...-cars/models/eqa/explore/labeling.module.html ja https://www.mercedes-benz.fi/passen...els/eqb/suv-x243/explore/labeling.module.html

    Ylipäätään kaikki ns. katumaasturit ovat vahvaa traktorin muotokieltä. Yleensä ei ole juurikaan maasto-ominaisuuksia, isoja möhkäleitä mutta tilaa korkeintaan saman veraan kuin farmarikopassa ja normaalit perheautojen moottorit suuresta koosta huolimatta eli laiskoja ja kuluttaa paljon. Suuri osa kuskeista ei tunnu saavan näitä osumaan edes parkkiruutuihin eikä ne niihin kunnolla edes sovi. Perusteluna tällaisille olen kuullut että niistä näkee hyvin ulos. En ole itse huomannut tämän olevan ongelma koskaan ihan normaalilla henkilöautolla ajaessa ja jos on niin käynti optikolla ja/tai autokoulussa voisi olla paikallaan. Sillä ei tietenkään ole mitään väliä näkevätkö muut mitään sen traktorin takaa tai mahtuuko muiden autot sen lisäksi parkkiin koska minä ja minä.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eipä ole kellastunut oppikirja odottanut viime vuosituhannelta asti hyllyssä. Tätähän ne yrittää, lähentää ottomoottorin toteutunutta prosessia teoreettisen kaltaiseksi.

    Ylempi on se ideaali. Alemmassa on työkierron häviöt mukana. Imuilman alipaineistaminen imusarjassa menee kokonaan harakoille. Sylinterissä se alipaine edes pikkuisen kiskaisee mäntää ylöspäin!

    Kuvat nusaisin Jarmo Perttulan ”Kone- ja energiatekniikka. HTOL” opuksesta.

    Ja asiallahan on merkitystä myös hybrideissä, mitkä ovat myös sähköautojen sukua.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu


    Niin onhan se niin kuin itse totesit! Samaa sakkia on kaikki ns. katumaasturit! :D
     
  8. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Mää tosta oikeen mittään maalaispöljänä ymmärtänyt!?:oops:
    Tai kyllä mää ton Otto prosessin kyllä juu!

    Mutta ymmärrättekö minua moottorin rakentajana? Katsokaas nääs kun lyhytiskuinen kiertävä kone missä pitkä kiertokanki, niin mää fundeerasin silleen, työiskun lopussa kun vielä aika hirmuinen sylinteri paine kuitenkin oli, niin avataanpa pakoventtiili aika hirmuista sylinterin painetta vastaan.

    Onhan aivan selvää se, ottaahan se koville venttiilikoneistolle kun painetta vastassa.
    Mutta nyt on huomioitava se, mitään ratkaisevaa voimaa ei enää kampiakselin pyörittämiseen ei ole. Siis avataan pakoventtiili aikaisessa vaiheessa, hirmu jytkyn antaa turbolle! Timo Soinikin ihmeissään!:)

    Ai että, niin ihanasti turbo tykkää tuottaen ahtopainetta reilusti yli pakopaineen mikä hyvä asia! No onhan aivan selvää, konehan siitä innostuu vallan mainiosti ja mukavasti tehoa tuottikin!
    Voitaneenkin kuvitella jos ahto suurempi kuin pako, niin hyötysuhde hyvä! Teoreettisesti ajatellen ilmaista potkua, näin mietin!:cool:

    Semmottis mää aikoinaan tuon mun lyhytiskuisen moottoridynamiikan mietin!! Oletteko samaa mieltä vai meninkö mettään jossain vaiheessa!?:rolleyes:
    Edit: On tietysti ohi otsikon aiheen, mutta kun mää moottorimiehenä välillä innostun!:D
     
    Muokattu: 20.3.2023
  9. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kaverini oli hommannut 2022 takaveto Tesla 3, kävimme piruuttaan lounaskoeajolla. Ihan sama fiilis kun eka kerran tuollaista ajaessa. Ihan toimiva ja hyvällä tavalla tavallisen oloinen. Vähän niin kuin olisi kolmos Bemarilla ajanut, pikkuisen liian pieni ja vähän turhan jäykkä alusta. Hintaluokkakin lienee suunnilleen sama, tuollainen uusi kuulemma maksaa 44500€. En minä oikein ymmärrä että mikä näissä niin suuria tunteita aiheuttaa, puolesta ja vastaan :)
     
    C4vettester ja Concarne tykkäävät tästä.
  10. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

  11. asperiini

    asperiini Gearhead

    Tuossa noita katumaastureita arvosteltiin traktorin näköisiksi. Ehkä näin vähän onkin mutta mun silmää se ulkonäkö miellyttää kyllä enemmän kuin nää peräpuikon malliset sedanit joita ei toisistaan erota. Tällä iällä pääsee myös tuommoiseen korkeampaan helpommin kyytiin ja poiskuin könyämällä noihin mataliin sukkuloihin. Mutta makunsa kullakin.
    Niin ja ajan Mersun GLK mallilla ja Lincoln Navigatorilla…
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Olisi mukava tietää mikä on todellisuus tuon huonosti kirjoitetun artikkelin takana. Toimittaja on tehnyt taustatyöt aika huonosti ja kirjoittaa puuta heinää niissä asioissa joiden faktat tiedän. Luultavasti lopuissakin asioissa on faktat yhtä suloisesti sekaisin.
     
  13. redrum

    redrum Gearhead

    Siellähän on linkki Reutersin artikkeliin, jonka pohjalta on tuon raapustellut.
    Ihan mielenkiinnosta, mikä siinä siinä Reutersin jutussa ei pidä paikkaansa ? Ja laita nyt samalla ne faktat sitten näkyviin, kun niitä on aina mukava lueskella.
     
    viikinki75, Swinger ja malvasto tykkäävät tästä.
  14. -late-

    -late- Gearhead

    Luin ton artikkelin aikanaan mut niin paljon yleistyksiä että itse asia hämärtyy.

    Tesla Y on hankala, mut juttu olis voitu tehdä vaikka VW MEB-akuista jotka on about täysin korjattavissa.

    Osa akuista maksaa uusina varaosina kymmeniä tuhansia, mut olis voitu kirjottaa alle kympinkin käytetyistä/korjatuista akuista.

    Olis voitu kirjoittaa myös korjaamoista jotka käyttävät valmistajien korjausohjeita. Ehkä merkkareistakin.

    Ja kuten aika usein, verrattiin sata vuotta kehiteltyä korjaus- ja korjaamoprosessia about kymmenen vuotta kehiteltyyn systeemiin joka on vasta rakentumassa.

    Mut ei kai siinä (pikaluettuna) ihan selkeitä asiavirheitä ollut. Sopivasti poimittua toki.
     
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Sitä ei artikkelissa mainittu, että sitä sähköautoa ei ole pakko kolaroida. Kuinka paljon esimerkiksi Suomessa sattuu kolareita ja minkä verran niistä on sähköautoja ja kuinka monesta näistä akku vaurioituu ja vaurioituu niin ettei sitä voi korjata? Omassa ainakin vaurioituneet modulit voi vaihtaa ja merkkiliikeestä saa varmasti akun korvausta vastaan. Eikä maksa puolta auton arvosta vaikka menisi koko akusto uusiksi. "Harva jakaa akuistaan tarvittavia tietoja, jotta ulkopuoliset toimijat voisivat niitä korjata", miksi ne pitäisi viedä ulkopuoliselle toimijalle korjattavaksi?

    Pikaisella haulla en löytänyt ainakaan Copartilta yhtään akkuvaurioista sähköautoa. Missä romuttamolla ne isot kasat niitä akkuviallisia sähköautoja siis on? "Joissakin maissa nämä akut kasaantuvat romuttamoille eivätkä suinkaan kerrytä kiertotaloutta, kuten kuluttajille on maalailtu." Missä maissa?
     
  16. ak72

    ak72 Gearhead

    Epätoivoista patteriauto jeesustelua. Pitää yrittää loppuun saakka puolustaa uskomuksiaan
     
    malvasto, taunusstyle, viikinki75 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Swinger

    Swinger Gearhead

    hys hys
     
    teddy99 tykkää tästä.
  18. -late-

    -late- Gearhead

    Nakkasin vkolla muutaman sata kilsaa autobaanaa. Isojen asioiden äärellä ollaan jos/kun se sähköistyy. Kysyin myös GT-luokkiin kilpa-autoja valmistavan juipin fiiliksiä hiilineutraaleista polttomoottoreista vuonna '35. Työpaikka lienee katkolla ihan oikeasti. Ei uskonut sähköisten kilpa-autojen kiinnostavan ketään. Ei toki uskonut nykyisillä polttoaineillakaan ajettavan enää kovinkaan kauan.
     
  19. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Sähkökilpa-autot on kyllä ikävä tulevaisuuden näkymä. Pari kertaa sähköformula kisoja yritin katsoa, mutta ei se vaan toimi. Tosin ei toimi F1-kisatkaan, vaikka ihan polttomoottoreilla vedetään. Kilpailun mielenkiintoa yritetään lisätä ulkopuolelta tapahtumiin puuttumalla, kuten viimeksi tarpeettomalla turva-auto episodilla. Aivan naurettavaa pelleilyä. Toivottavasti Alonsolla kyytiä riittää, niin on edes jotain mielenkiintoa sarjaa seurata.
     
  20. -late-

    -late- Gearhead

    Aikanaan höpläsin eFormula-tiimin työntekijän kans, aika säänneltyä tais olla se. Nyt hommat vaihtuneet silläkin kaverilla. Työnantaja ilmeisesti tulossa F1seen, mut millä hlöstöllä?

    Ne eFormula hommathan ajettiin muuten ihan toiselle kohderyhmälle ko tavikset.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!