Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    En ota kantaa tuohon purnaamiseen (kohta 5) koska se on jokaisen henkilökohtainen tunnetila, enkä voi siinä ketään auttaa.
    Joo. Riittää.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ainakin Teslan vanhat matkalaturit oli tuollaisia, eli ne vaativat toimiakseen nollan oikeaan pinniin siiinä sukossa. Seuraava generaatio osasi olla tuosta välittämättä. Eli, ei välttämättä talon sähköissä ole mitään vikaa, laturi vain ronkeli.
     
  3. -late-

    -late- Gearhead

    Sama ilmiö toistui neljällä erilaisella laturilla, mut vain mun auto reagoi. Muut autot toimi normaalisti. Mun auto lataa normaalisti samoista pistorasioista samoilla latureilla. Ilmiö esiintynyt tänä talvena kolme kertaa, aina lumimylläkän aikaan/jälkeen. Kotona sama laturi toimii normaalisti molemmin päin syötettynä. Autoon oli latauksen ohjainlaitteeseen uudempi softa, ei auttanut. Kahdella edellisellä kerralla oireen esiintyessä kolmivaihelaturikaan ei toiminut, eilen toimi. Autosta ei oo löytyny mitään vian aiheuttajaa, poikkeuksellisesti eilen oli kommunikaatioon liittyvä vikakoodi jonka tarkastuskaavio viittasi infran virheeseen. Vikatilassa laturi ei anna CP-signaalia.

    Jos ketjussa on tällaisten sähkölaitteiden päälle oivaltavia niin kertokaa toki mielipiteenne. Faktiset näkökylmatkin kelpaa. Oma uskomiseni ei nyt riitä.
     
  4. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Täydellistä autoa tuskin on huolimatta siitä mikä sen käyttövoima on. Otetaan huomioon että se nyt on kuitenkin vain auto niin en ole kyllä omassa sähkärissä huomannut käyttövoimaan liittyen muita kuin positiivisia asioita. Ei ole vielä auennut minulle mikä siinä on niin huonoa, että pakko on netissä öyhöttää. Omassa käytössä ja tässä autossa en ole vielä todennut yhtään niistä haittapuolista mitä netissä julistavat ne jotka eivät sähköautoa omista. Uskovaiseksi en kyllä itseäni pysty luokittelemaan millään.

    Hyviä nuo omat bensalla käyvätkin ovat vaikka niissäkin on omat puutteensa. Tai no, aika paskojahan ne on jos täysin rehellisiä ollaan mutta on se niiden ruuvaminen vaan niin mukavaa. Ainakin pääosin ja silloin kun sitä saa tehdä vapaaehtoisesti eikä vain silloin kun on pakko.
     
    C4vettester ja Catiska tykkäävät tästä.
  5. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Vaikuttaisi ihan potentiaaliselta ongelmalta;) Onneksi olen jo eläkkeellä:D
     
  6. -late-

    -late- Gearhead

    Joo, mä luulen kans että OTAna pitäis päivittää se vanha rakennus. Ja sit open sourcena konfata systeemit ja potentiaalit. Hoitaa backendit ja muut aplikaatiot kaikkiin puhelimiin. Ei riitä tänäpnä että auton korjaa, pitää välillä olla psykologi, pappi, selvännäkijä ja sähköasentajakin. Pappi on ilmeisesti hyvä ominaisuus tässä sähköautoaiheessa. Onneks en oo automekaanikko, ei siitä(kään) mitään tulis.
     
    Dataviilaaja ja C4vettester tykkäävät tästä.
  7. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Oli harkinnassa eläkepäiville teologian opinnot:D
     
  8. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Ainakin polttonesteiden tankkaamisessa on selkeästi ilmoitettu mitä menovesi kulloinkin maksaa. Kun hinnat on merkitty X.XXX € / ltr niin ei siinä korkeampaa matematiikkaa asian ymmärtämiseksi tarvita.

    Kuten aiemmasta Iltalehdessä olleesta Matti Meikäläisen elektronipallolatauksen kustannuksista kävi ilmi niin sähkisten kanssa sellainen selkeä XX,XX snt / kWh hinnoittelu vaikuttaisi olevan korkeamman sfäärin juttu ja ihan mahdoton rasti ilmoittaa yksiselitteisesti kuluttajalle. Mutta tämä lataushinnoittelun fiineys ja korkealentoisuus roaming yms. hilavitkutin hommineen lienee osa hienoutta kun ei edes tiedä paljonko sähkö ladatessa lopulta maksaa. Saa ekstra jännitystä ja säväreitä harmaaseen arkeen kun tankkaa sähköä tietämättä etukäteen mitä se sinulle kustantaa - upeaa "kehitystä"!
     
    Muokattu: 28.3.2023
    faikku66 tykkää tästä.
  9. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Kun on reissussa ja tankki tai akku alkaa olla tyhjä niin silloin täytyy tankata, maksaa mitä maksaa. Ei ole tähän mennessä tämä strategia konkurssiin vienyt. Ei nuo latausten hinnat mitään poskettomia ole olleet, mitä niitä operaattoreilta tulleista korttiveloituksista on tullut katseltua.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Uusimmassa v8:ssa oli se project-e, 1930 sähkömoottorinen hot rod.
    84kWh akulla, 225kW moottorilla, range 360km ja painoa 348 isolohko tekniikkaan verraten 100kg enemmän.

    Tuommoinen olisi ihan näpäkkä laitos, näyttää hyvältä ja sitä ylimääräistä hilavitkutinta ei ole.
     
    kerkko ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo on selvä ongelma ainakin osalle ns normi kuluttajalle joka ei tarvitse tuota matkalla tapahtuvaa latausta kuin muutaman kerran vuodessa ja joka ei ole jostain syystä halunnut ottaa autovalmistajan lataussopimusta. Kotona kun valtaosa latauksista hoituu, ei asiaa tule varmaan edes mietittyä.
    Toivottavasti homma menee siten kuin polttoainepuolella, eli hinnat tulee kentän viereen mainostauluun. Saa nähdä pitääkö tässäkin asiassa valtiovallan pakottaa vai ymmärtävätkö operaattorit itse asian.

    Minulle itselleni paljon ajavana tuo ei ole ongelma. Muistan ulkoa mitä lataus maksaa, ja monella muullakin on auton valmistajan lataussopimuksella kiinteät hinnat lataukseen, eli ne on vakiot päivästä toiseen. Sama pätee tietty myös vähemmän ajaviin jos käyttää em. mainittuja auton soppareita. Ne on itseasiassa monessa tapauksessa aika edullisia ja siksikin kannattavia käyttää.
     
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kyllä minulla ainakin autosta tai aplikaatiosta näkee mitä mikäkin lataustolppa maksaa. Käytössä on siis autonvalmistajan sopimus. En kylläkään ole kertaakaan käyttänyt vielä kun aika vähän on tarvetta latailla muualla kuin kotona tai tallilla.
     
    Solvent tykkää tästä.
  13. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Kyllä ne hinnat tosiaan autosta ja äpistä näkee ihan suoraan ja tarkalleen. Tuo Vettemies nyt vaan väkisinkin näkee pelkästään hankalat puolet asiassa. Veikkaan että oma kokemus sähköautoilusta hänellä tasan nolla ja Iltalehti kertoo hänelle faktat
     
  14. Solvent

    Solvent 3rd gear

    jänis2 ja Lowry tykkäävät tästä.
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Harri S ja Lowry tykkäävät tästä.
  16. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Oho Homot ja lepakot ja transut ja vissiin trans oletetut vaatii kauheen kovaan ääneen, jotain. Mitä vittua ne on oikein vailla, mitä niillä ei oo jo ennestään?Ja mihkä se jumalauta loppuu? Varmaan vihreet vaatii seuraavaksi punasen lihan kieltoa,, ja lihan ylipäätään kieltoa.
     
    Muokattu: 1.4.2023
    C4vettester tykkää tästä.
  17. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Postauksen ajasta päätellen korkki on ollut hyvän tovin jo auki?
     
    Seevu, C4vettester, aric-z ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Seuraavaksi vaaditaan että alkoholia ja nettiä saa käyttää yhdessä torstaisin klo. 11.45-12.00:D
     
    Seevu ja C4vettester tykkäävät tästä.
  19. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Pointsit rohkeudesta! Välillä on hyvä päästellä kuonat pois kropasta. Ja piänupista. Alkoholilla tai ilman. Tyyli vapaa.

    Ilman tällaisia vähän suorempia "old school"-pläjäyksiä OD olisi ni....iin tylsä. Kiitos hzemax! Sai hyvät naurut heti lauantai aamuun.

    (Legal Disclaimer: kenenkään suuntautuminen tai identifioituminen...hmmm...vaikkapa autoksi ei ole minulta pois. Samaa mieltä minun ei kuitenkaan tarvitse oletusarvoisesti olla.)
     
    Muokattu: 1.4.2023
  20. -late-

    -late- Gearhead

    Jees, pääpiirteissään samoilla linjoilla. Lihansyöjäheteroillakin on oikeus sanoa. Ja uhriutua, sekin on ihan fine. Ne on tottunu murjottamaan niin ottaa noi kiljuvat man purse-tyypit päähän.

    P.S. enkä tarkoita ketään/mitään yksilöä tällä(kään) palstalla vaan ihan ylipäänsä kaikkia kaikkialla.
     
    Muokattu: 1.4.2023
    C4vettester tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!