Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

1. leivonharri

leivonharri Gearhead

Bensa autoon olen laskenut yleensä sen 400e/v huoltoihin.

Uuteen autoon teetettynä yleensä joka toinen huolto on 200e ja seuraava sit 600e, joten yleensä mennyt tasan pitkässä juoksussa (halpoja aasialaisia pikkuautoja). Rengaskulut sit erikseen.

Käytettyyn autoon öljynvaihto ite ehkä satasen? Sit joka vuosi jostain komponentista loppuu käyttöikä, joten se loppu 300e on hyvä varata siihen. Jenkeissä (Cadillac CTS/Jeep Grand Cherokee) petti budjetti pahasti, esmes Cadillaciin meni kahdessa vuodessa 100e/kk varaosiin ja huoltoihin. Jeeppiin ei sielu antanut periksi laskea.

Väpsy tykkää tästä.
  2. Väpsy

Väpsy Gearhead

Toi vois kyllä olla ihan yleispätevä laskukaava. Omalle kohdalle yleensä sattuu jotain "hassua" noiden käyttisten kanssa, ja tuppaa tulemaan isompia remontteja, eikä ole ollu isommin merkitystä onko auto maksanut satasia vai tonneja. Mutta toi 400€ vuodessa ei varmaan kauhean metsään mene, ellei tartte jotain kytkinhommia kaksoimassavauhtipyörineen alkaa tekeen.

3. -late-

-late- Gearhead

Mun autoon huolto merkkarilla on n. 180e vuodessa. Ei ne siellä mitään tee mitä en itse vois tehdä mut mahdollisten vastaan tulojen takia olen pari kertaa käyttänyt. No, nyt kun olisin satunnaisen oireen johdosta mieluusti vastaan tuloa vastaan ottanut (1ke osa + 1ke asennus) niin ei sitä tulekaan.

Jos pakko on niin ostan osan ja laitan itse. Harkitsen jatkossa myös tuota huoltohommaa uudestaan, akkutakuuta olis vielä n. 2v/45tkm.

Muokattu: 18.9.2023
  4. leivonharri

leivonharri Gearhead

Köyhälle kaikki on kallista, kun ei ole varaa säästää.

5. hantta

hantta Double Gearhead

Totta, tiedän paljon ihmisiä, joille mikä tahansa auto on vain haave.

FuryIII '71 tykkää tästä.
  6. Catiska

Catiska Gearhead

Maailmassa ei varmaan saisi tehtä mitään mihin kaikilla ei ole varaa. Köyhimmillä ei ole varaa edes syödä ja kuolevat nälkään, lienee muidenkin tehtävä sama.
    Se korjaisi sitten muutkin ongelma eikä sähköautoistakaan tarvitse enää kenenkään vetää herneitä nenään.

kerkko tykkää tästä.
  7. leivonharri

leivonharri Gearhead

En nyt tarkoita suhteellista kalliutta (köyhille kallista - kaikille saman hintaista) vaan konkreettisesti.
    Ei ole luovuttaa pääomaa uuteen sähköautoon - ajele tonnin pääomalla, mutta maksa kilometristä moninkertaisesti.
    Ei ole varaa muuttaa halvempaan - maksele kalliista asumisesta.
    Pankissa on luotto kalliimpaa köyhemmälle.
    Kaupassa alennukset usein paljousalennuksia.

Sitten kun sulla on tarpeeksi omaisuutta ja valuuttaa, ei enää oikein mikään maksa mitään.

8. mcmies

mcmies Gearhead

Laskentatoimen harjoittaminen on viisasta. Mutta puuttuukohan sun laskelmasta yksi merkittävä kuluerä?

9. Väpsy

Väpsy Gearhead

Saattaa hyvin olla, ellei jopa useampikin, mutta en mä äkkiä kyllä nyt keksi mitä tarkoitat?

10. Harri S

Harri S Double Gearhead

Arvaus: Pääomakulut.

Muistutan jälleen että yli 20v auto ei edelleenkään ole vaihtoehtona jos mennään uutta/uudenkarheaa ostamaan.
    Kaikille uuden auton hankinta ei ole sijoitustoimintaa ja he keille se on, ei yleensä osta uusia autoja ollenkaan kun tuossa vertailussa (romutusikäinen vs. uusi) takkiin tulee aina vaikka laskisi arvon menetetylle vapaa-ajalle käyttistä rassatessa ja hitsatessa.
    Mutta tilanne muuttuu toiseksi kun laitetaan asialle tavan tavan autoilija joka teettää kaikki korjaukset ja huollot siihen vanhaan autoonsa ulkopuolisella alvillisena ja korjaamolla. Uuden auton hankinta on valinta joka maksaa ja jossa maksetaan takuusta, katsastusvapaudesta sekä halvasta ylläpidosta.
    Moni kun laskee vanhan käyttökulut sen minimiylläpidon kautta jossa kaikki tehdään itse, yleensä vasta suikkalakin kehotuksesta.
    Pääomakulut voidaan laskea vasta siinä vaiheessa kun auto myydään päivän hintaan.

Itse sain takavuosina kuoletettua tuon pääoman seuraavasti:
    Ostin alle 1v ikäisen vähän ajetun esittelymallin lähes kaikilla varusteilla (-10K€ vs. uusi) kolmessa vuodessa kuoletin lähes 9K€ lisää työmatkojen verovähennyksien kautta halvempina kilometreinä vs edellinen käyttis, 1995 vuosimallin Saabi.
    Nyt ajan reilu 5 vuotiaalla sähköautolla jonka arvon alenema on lähes minimaalinen, halvat huollot ja kilometrit edelleen sekä halpa ylläpito. Akun kunto laskenut 89,78%:n uudesta, joten tällä menolla jää viimeiseksi käyttöautoksi, jonka siksi mm. ruostesuojasin ja suojateippasin heti oston jälkeen.

isalmela ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  11. leivonharri

leivonharri Gearhead

Jos on vielä silleen köyhä, laiska ja tyhmä, niinkun minä, joka vaihtaa auton liikkeessä (loppuvelan lunastus ja uuden rahoitus), niin takkiin tulee vehkeellä kuin vehkeellä vaikka nettiautossa pyydettäis millaisia.

12. leivonharri

leivonharri Gearhead

Autoilu on Suomessa kallista teki sitä mistä näkökulmista ja millä budjetilla hyvänsä. Nyt väliaikaisesti sähkö on "halpaa" "menovettä".

Pitäähän sitäkin jotenkin verottaa, kun polttikset alkaa häviämään, verokertymä ei voi pudota vaikka "haitta" poistuu.

Concarne tykkää tästä.
  13. Harri S

Harri S Double Gearhead

Kannattaa siis äänestää vaaleissa puoluetta joka avoimesti hyväksyi autoverokertymän laskemisen tulevaisuudessa. Niin itse ainakin tein.

14. Väpsy

Väpsy Gearhead

Joo oma laskelma ei ota kantaa tuohon, se oli lähinnä tehty työkaluksi näyttämään paljonko rahoituskuluja voi tulla, niin että kuukausittainen kulu ei tunnu omassa lompakossa. Sen mukaan sitten sorvattiin kuukausierä rahoitukselle. Se, paljonko lyhennyksestä menee korkokuluihin, ja paljonko varsinaiseen lyhennykseen, ei ollut relevanttia, kuten ei arvon alenemallakaan. Se on laskuri millä ynnäsin mitä auton käyttö mulle maksaa per kk, ja myynti/vaihtohetkellä selviää sitten miltä se pääomapuoli näyttää. Jos ei jää käteen senttiäkään, se on sama kuin Opelin oletettu arvo, jos tulee takkiin vaikka pari-kolme tonnia, se on kuitattu matkalla alempana käyttökuluina koska ajosuorite painottunut vatkaimeen, ja jos tulee takkiin montamonta tonnia, se on hinta mikä uudella autolla autoilusta on maksettu, ja todennäköisesti autonvaihto siirtyy :D

15. -late-

-late- Gearhead

Laskekaa ihmeessä vanhan auton (vs. uudemman) ostossa säästetyn pääoman sijoitustuotto mukaan laskelmiinne. Vaikka vitosella tai kympillä vuotuista tuottoa niin laskelmatkin näyttää paremmalta. Jos kalliimpi sähkäri vaikuttaa vieläkin turhan hyvältä niin lisää tuottoprosenttia vaan. Tai rahoituskorkoa.

16. leivonharri

leivonharri Gearhead

Mun mielestä Väpsyn laskelma on hyvä ja logiikka toimii. Väpsyn laskelmassahan jokainen sähköauton velan lyhennys (se pari sataa) on kulu, ei investointi.

Saa sit viiden vuoden kohdalla hyvän mielen, jos vaihtokaupoissa jää jotain muuta käteen kun minimikäsiraha seuraavalle rahoitussopparille.

17. Concarne

Concarne 3rd gear

Entäs jos käykin niin, että se verokertymästä pois jäänyt raha meneekin kansantalouteen kiertoon. Säästyneillä verorahoilla kansalaiset ostavat tuotteita ja palveluita. Kulutusverokertymä kasvaa, tulee uusia työpaikkoja ja sitä kautta palkkatuloista verokertymää jne. Kaikki tämä kerrannaisvaikutuksineen. Eli suunnilleen päinvastoin kuin mikä se demarien ja muiden vassarien ideologia on missä valtio voi tienata vain veroja kiristämällä ja mielellään keski- ja hyvätuloisilta koska sitä ruuvia näyttäisi voivan vielä vähän tiukata.

Itse uskon kylläkin että jotenkin verotusta tullaan kiristämään koska se on helppo ratkaisu.

Eikä tuota verorahojen säästöä tietysti tule jos sähköautot on niin kalliita ettei kansalaisilla ole niihin varaa.

C4vettester tykkää tästä.
  18. mcmies

mcmies Gearhead

Näin juuri pitäisi tehdä, jos asiaa taloudelliselta kantilta haluaa perusteellisesti tarkastella. Autoliitolta löytyi ainakin ennenvanhaan semmoinen laskuri, jossa tämä(kin) asia oli huomioitu.

Mut joo, Väpsyn laskelmasta puuttui pääomakustannus. Yksinkertaisuuden vuoksi voitaneen tehdä oletus, että pääomakustannus = korkokulu + arvonalennus pitoajalta.

Tässä(kin) tapauksessa Leaf se pääomakustannus on suurempi kuin muut kustannukset yhteensä, suuruusluokaltaan jotain 350-400 €/kk. Se on ihan oikeeta rahaa, joka pitoajan kuluessa lompakosta poistuu. On tietenkin jokaisen oma asia, kiinnostaako se, kuinka paljon rahaa lompakosta poistuu, mutta uskonasioillahan ei ole hintaa...;)

Tietämättä tarkemmin kyseisen Leafin ostohintaa ja nykyarvoa uskoisin kuitenkin, että tässä tapauksessa Leaf on pääomakustannuksista huolimatta tullut halvemmaksi kuin joku vastaavantasoinen polttis. Sadantonnin Teslan kanssa voi olla toisin.

19. Mr_MilleR

Mr_MilleR Gearhead

Itse ostin VW ID 4:n pari vuotta sitten. Hintaa autolla silloin hieman alle 47 te. Hyvä aika ostaa, kun oli 2 te hankintatuki ja myös autovero poistui juuri tuolloin 1,25 te. Nyt vaihdan sen BMW i4 M50:een ja hyvitys autosta on 46 te. Kilometrejä vaihtohetkellä tulee olemaan hieman alle 30 tkm, jos BMW:n toimitusaika 3-4 kk pitää.

isalmela tykkää tästä.
  20. -late-

-late- Gearhead

Mä ynnäilin että jos olis vapaa autoetu ja pörssisähkö niin vois mennä niinkin että työnantaja maksaa kotona ladatusta sähköstä vaikka kk-keskihintaa. Ja jos mä lataisin yöllä halvemmalla niin tienaisin sillä lataamisella? Laskekaa sekin niihin kuluihin.

Ja vanhan auton ostossa säästetyn pääoman menetys jos se sijoitus meniskin pieleen.

Kerro tästä muillekin!