Sähköauto-uskovaisuus

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kun yleistyvät mitenkähän autokauppa hyvittää vanhasta vaihdossa kun on riski joutua akuston maksumieheksi(henkilöksi)taitavat sanoa yhden jälkeen ei kiitos ,emme ota vaihdossa.no suomalainen menee tukka putkella propagandan jälkeen autokauppaan.valtio näytti esimerkkiä uusilla bemareillaan.jopa 50 km kesällä,145 ooo maksoi latauspisteet näille.jippii ja me maksamme
     
    Zejk1 ja malvasto tykkäävät tästä.
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Katopas sähköversioiden hintoja.... jumalauta nehän maksaa enemmän kuin uutena. Viime vuonna jos tilas, sais 2000€ alennuksen SEatilta ja sit 2000€ alennus vielä valtiolta... Nyt niistä pyydetään 21-22t €
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  3. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Oho, en sitten katsonut tarkemmin. Luulin niiden olevan kaikki sähköautoja.

    No Nissan Leafia näyttäis saavan kympistä ylöspäin.
     
  4. speedy

    speedy Gearhead

    Ootteko kasselleet mitä maksaa vakuutukset patteriautoihin ? Kuulin notta aika helevetisti ..
     
  5. Harri S

    Harri S Gearhead

    Vakuutukset on ihan saman verran täyskaskoineen mitä vastaavassa bensamallissa.
     
  6. speedy

    speedy Gearhead

    No sitten sekin oli essonbaarista. Mutta mitälie uuemmissa autoissa kaskot, ei mitään käryä..
     
    Muokattu: 27.2.2020
  7. rodhot

    rodhot Gearhead

    Nissan leaf 2012 ,L-kasko+ liikenne 646eur esim.
     
  8. hantta

    hantta Gearhead

    En muista eurolleen, mutta aika tarkasti samaa luokkaa -18pikkumersu täyskaskolla+ tuulilasivak.
     
  9. Harri S

    Harri S Gearhead

    Ja näköjään saman verran kuin tuo oma 1,5 vuotta vanha 2018 mallinen Leaf (laajin kasko, liikenne).
    Leaf Tekna on uutena 44t€ auto, joten ei paha ja kannattaa kaskovakuuttaa.
     
  10. rodhot

    rodhot Gearhead

    Katsoin tuon hinnan pop vakuutuksen sivuilta ja auton nettiautosta. Vois se enemmäkin maksaa.
     
  11. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Tuo on asia mitä esim. Tesla-foorumilla on arvuuteltu. Ainakaan Teslan osalta asia on vielä arvoitus, Suomessa ei tiettävästi ole yhtään Teslaa missä ei olisi voimansiirron takuu voimassa. Ensimmäiset joille tulee kahdeksan vuotta ikää (ei kilometrirajoitusta) on vuosimallia 2013, eli vuonna 2021 se nähdään.

    Mutta, tuo akkuhan koostuu sadoista sormipariston näköisistä akkuparistoista. Akku on tehty nopeasti irroitettavaksi ja siitä akusta sitten vaihdetaan vaurioituneet akkuparistot. Niitä saa ostaa vaikka Ebaysta melko edullisesti.
    Mutta, kuten sanottua, se ei ole ollut vielä tarpeellinen keskustelu kun kaikissa on takuu voimassa.

    Arvonaleneminen noin muuten on ollut hyvin maltillista, itseasiassa patteri Teslat ovat pitäneet arvonsa hämmästyttävän hyvin jos niitä vertaa uuden hintoihin. Alkupään tehomallit otti takkiin kun Tesla pudotti niiden uushankinhintaa, mutta ei mitään mitä ei bensa/dieselpuolella nähtäisi normaalistikin.
    Noin muuten nuo näyttävät pitävän arvonsa huomattavasti paremmin kuin bensat/dieselit.
     
  12. 1purehell

    1purehell Gearhead

  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Huumorimiehet aktivoituneet vastaamaan kyselyyn.
     
    Muokattu: 28.2.2020
    1purehell tykkää tästä.
  14. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    En kyllä nää tässä sen kummempaa riskiä kuin vanhan bensa/dieselauton myynnissä. Eihän kaupan virhevastuu kata kuin sellaiset viat mitkä olleet jo "päällä" ja ostaja ei ole kohtuudella voinut selvittää. Asiakkaalle pitäis olla selviö että 500 tkm veivatun vehkeen akku tai polttomoottori ei ole enää välttämättä täydessä tikissä.
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tarkoitin kuten esim se volvo hybridi oli myynnissä kun vaati akkupaketin uusimista 13 000€ ei lähelläkään 500 000 tkm ja olihan se 4 v vanha,puhutaan vähän eri summista näissä akkupaketeissa,täys sähkiksen akkupaketti maksaa vielä enemmän ja paljon vaihto?(lueskelin usan tesla akkujen päivityksiä ym)itseä ei muuten paljon kiinnosta kun en sähköautoa enkä kyllä muutakaan liikkeistä ostele.
     
  16. Harri S

    Harri S Gearhead

    Täyssöhkiksen akku maksaa Nissanin merkkiliikkeessä 6t€ ja pohjanmaalla 4,5t€.
    Lukemattomat ovat ne Germaaniset esimerkit jakoketjujen napsumisesta alle 200tkm matkalla ja kustannukset on samaa luokkaa Nissanin uuden akun kanssa.

    Tuo Volvo on hybridi ja ne ei edes oo mitään sähköautoja ja täysin ylihinnoiteltuna esimerkkinä akkuhinnoittelusta roikkuu esimerkkinä vähän siellä sun täällä.

    Nissanin täyssähkiksen akkutakuu on 8v jolloin 75% on oltava kapasiteetista jäljellä. Menee vielä kesällä 200km sen turvin, mikä riittää useimmille.
    25tkm vuotuisella ajomäärällä se Nissani on jo säästöinä itsensä silloin maksanut ja reilusti ylikin.
    Teslassa ~10t€ akku, enkä ole kuullut että kukaan olis 10 vuoden takuuaikana joutunu itse uuden akkunsa maksamaan. Salvage, mälli, vesivahinko ja muut, missä takuu on loppunut, ei ole relevantteja esimerkkejä.
     
  17. peto

    peto Gearhead

    Kyllä jos mällissä täyssähkiksen akku vaurioituu niin, eipä niistä autoja enään juuri tehdä. Senverran kallis komponentti uusia muiden vaurioiden lisäksi.

    Usein lämpenevät senverran ettei paljon jäljelle korjattavaakaan.

    En haluaisia ajaa isoa mälliä sähkiksellä ja jäädä jumiin vaurio akun kanssa...
     
    malvasto tykkää tästä.
  18. Harri S

    Harri S Gearhead

    Sitä varten niitä vakuutuksia maksetaan. 10v aikana on ollu vissiin kolme akkupaloa Suomessa.
    Aika vaikeasti tuntuu noi Nissanin akut syttyvän. (Videon ääni kantsii laittaa pois päältä)
     
  19. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Toi video on nyt ihan yhtä tyhjän kanssa. Tolla kertaa kävi hyvin.
    Ihmisillä on räjähdellyt kännyköitäkin taskussa, mutta vaikka sitä puhelimen akkua puukotat, niin ei se välttämättä sun silmille hyppää. Pitäisi olla riittävästi toistoja, että voisi varmemmin sanoa... Onhan noita varmasti testatukin.

    Tämä uusi akkuteknologia on vaan arvaamattomampaa, kun se vanha.

    En tiedä, onko mun selityksessä mitään järkeä. Nyt olen niin kännissä, etten jaksa lukea ja ajatukset risteilee niin paljon. Tulen huomenna tai ylihuomenna kattomaan mitä kirjoitin.
     
  20. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Sähköauton vastustuksessa on kyse enemmän idealismista, kuin todellisista syistä.
    Eniten tässä kiehtoisi päästä "pilaamaan" joku vanha jenkki tehokkaalla sähkömoottorilla ja akkupaketilla. Pitää odotella vielä muutama vuosi, niin alkaa olla tarjontaa enempi.
     
    tsipi ja Harri S tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!