Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tänään tuli katsottua tollasta sähkö mustang mikä lienee ihan livenä liikkeessä ja onhan se ruma Mustang nimen käyttäjäksi.
     
    belair66, C4vettester, Stang_81 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    No, siihen on totuttu. Tuo virtahepo sulautuu Mustang massaan siinä missä -70 ja -80 luvun mussetkin. Kaikki yhtä rumia. Virtahevolle positiivisena puolena, siinä on sentäs suorituskykyä toisin kuin noissa toisissa rumissa Mustangeissa.
     
    jänis2 ja C4vettester tykkäävät tästä.
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    Todella nopeasti on tullut. Tuntuu että on täytynyt olla jo tuuria, että on osunut sopivaan tuotantoslottiin tai peräti jonkun peruutuksen tilalle. Tuostahan menee pari viikkoa jo pelkkään kuljetukseen.

    Aivan samaa mieltä en ole suhteessa aiempiin Bemareihin mutta johtuu varmaan pitkälti siitä, että olen tottunut pienempiin korimalleihin ja takavetoon. Voimaa on kyllä hyvin mutta johan siihenkin on ehtinyt tottua.

    Onnittelut uudesta autosta!
     
  4. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Tuskin tulee pakolliseksi vanhoissa autoissa
     
  5. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Kiitos! Jo kaupantekovaiheessa myyjä lupaili parhaimmillaan 2 kk toimitusaikaa. Tilasin silloin auton perjantaina ja maanantaina soitin, että haluan kuitenkin shadow line paketin, minkä aluksi jätin ottamatta. Autolla oli jo silloin tuotantoslotti, mutta muutos vielä onnistui. Kyllä tuossa varmaan shippauksen ja kuljetuksen suhteen on hieman tuuria ollut, koska autoa hakiessa myyjä sanoi tuon tulleen Hangosta paljon normaalia nopeammin ja ”ohittaneen” useita aiemmin tilattuna autoja.
    Edellinen uusi bemarini oli vuoden 2015 520d xdrive, mikä oli suoraan kulkemisen suhteen todella onneton. Autoa joutui ohjaamaan aivan koko ajan. Tuo ongelma oli ilmeisesti alkupään sähköisellä ohjaustehostimella varustetuissa autoissa, koska sitä myös lehtien koeajoissa poikkeuksellisesti kritisoitiin.
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    kerkko tykkää tästä.
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Jostain kohdista voisi olla muutakin mieltä. Esim. kohta 4: Vaihteita pitää vaihtaa samalla tavalla kuin kaikissa automaattivaihteisissa mutta ei saa nauttia vaihtamisen aiheuttamista nykäisyistä ja kierrosluvun muutoksista kovissa kiihdytyksissä. Ilman jarrupoljinta ajaminen on oma valinta, ei sillä pakko niin ole ajaa. Kohta 10 ei pidä paikkaansa jos autoa ei ole lähtökohtaisesti suunniteltu valtavaksi traktorin muotoiseksi möhkäleeksi mikä ei näytä sopivan kunnolla edes parkkiruutuun niiden kuljettajien ajotaidoilla. Muutenhan nuo pitää melko hyvin omalla kohdallani paikkansa.
     
  8. -late-

    -late- Gearhead

    Joo, vaatinee myös jonkinlaisia matemaattisia kykyjä että voi pyöritellä 100ke auton 1ke autoa halvemmaksi. Aika vahvasti leivänpaahtimien ystäville suunnattu teksti, saanee aikaan melkoisen vastareaktion siinä toisessa jengissä.

    Nyt on muuten parin pvn sisään osunu silmiin jo kaksi artikkelia missä akun ikääntymistä ei ole kuluttajan suojassa katsottu virheeksi. Toinen tais olla Toyota ja toinen Tesla, ikäluokkaa 7-8v molemmat.
     
    Concarne ja Swinger tykkäävät tästä.
  9. Concarne

    Concarne Gearhead

    Miksi tämä olisi virhe? Mikäli siis on kyse normaalista kapasiteetin hiipumisesta. Bemarissa muistaakseni takuun rajana pidetään jos kapasitetti putoaa alle 70%:iin.
     
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Olikohan run flat -renkaat alla? Nehän tekee käärmeen mistä vaan autosta. Tai ei se varsinaisesti auton vika ole, että Suomessa on niin uraiset tiet. Kolmesta Bemarista vaihdoin ne pois ja normirenkaat tilalle. Ensimmäinen E90 oli näillä Suomen urissa aivan järkyttävä, E92 selvästi parempi, F22 olikin jo ihan o.k. mutta vähän häiritsi ja vaihdoin ne silti mutta syynä oli pikemminkin ensiasennus Pirellien liukkaus kylmänä märällä ja piti myös saada näyttävämpää vannetta alle.
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olen aiemmin kirjoittanut, että keskustelussa on sama vivahde, kuin oli 100 vuotta sitten hevosmiesten ja automobiiliukkojen välillä, ja jostain juuri tänään luin, että parinkymmenen vuoden kuluttua näitä sähkis/ polttisjuttuja nauretaan, eikä uudemmat sukupolvet välttämättä edes usko, että näin on keskusteltu. Itse aion mennä bensa- pikkumersuni kanssa hautaan, mutta nuorempana olisin hyvinkin voinut miettiä hybridiä, ehkä joskus sähköautoa, mene ja tiedä, mutta onnittelen jokaista omasta valinnastaan.
     
    Catiska, Stang_81 ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. -late-

    -late- Gearhead

    Normaalia se toki on ja mielestäni oikean suuntainen on tuo homma. Kerran tai kaks olen hämmästynyt kuluttajan suojan loppukaneeteista. Viimeks kun se Tesla-kuski ajo lammikkoon ja vesi meni akkuun niin tehtaan katsoivat olevan korvausvelvollinen osaan korjauskulusta.
     
    Concarne tykkää tästä.
  13. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Ei ollut FR-renkaita. Niillä auto tuli mutta laitoin Pirellit kiertoon ja oman firman tuotetta alle. Tuolla bemarilla tuli ajettua neljällä eri rengassarjalla ja kaikilla toimi samoin. Bemareiden ohjausta kritisoitiin useissa autolehtien koeajoissa juuri samasta syystä. Eikä ollut pelkkä 5-sarjan ongelma. No i4 toimii kuten pitää, niin voi nuo vanhan dieselin ongelmat unohtaa…
     
    Concarne tykkää tästä.
  14. Pertura

    Pertura Gearhead

    Pohtiiko se sadan tonnin sähköautoa ostava sen sähkiksen ja tonnin Corollan välillä, vai olisiko sillä se vertailukohde kuitenkin saman hintaluokan polttomoottoriauto? Jos verrataan omenoita omenoihin, niin silloin on jotain järkeäkin vertailemisessa. Vähän sama kuin uutta omakotitaloa ostavalle ehdotettaisiin vähän mummolantuoksuista ja reipasta remontointia vaativaa rintamamiestaloa. Hinta on halvempi jälkimmäisessä, mutta ensiksi mainitun hinta tuo tiettyä mukavuutta ja vaivattomuutta tullessaan. Ja jonkun ne uudet autot on ostettava, että meille persaukisille on tulevaisuudessakin käytettyjä autoja tarjolla.

    Eikä se tonnin pensa-autokaan ole kustannuksilla perusteltavissa, sillä fillari on paljon halvempi. Ehkä mukavuudessa ja matka-ajassa sen kanssa häviää, mutta eurot ne on mitkä ratkaisevat, eikös?
     
    Concarne, Vallu 426 ja Catiska tykkäävät tästä.
  15. -late-

    -late- Gearhead

    Ei tietenkään pohdi, mut aina se palstoilla esiin nostetaan niin halusin olla ensimmäinen tällä kertaa. Mut eipä jutussakaan autoja mallinnettu, sanottiin että miten vaan pyörittelee niin halvempi on. Enkä minäkään maininnut kumpi voimalaite maksaa tonnin. Tarkoitushakuista tekstiä molemmat...

    Tänään taas uutta juttua kuluttajan suojasta. Haiskahtais että fyrkkaa noilla kiistoilla tavoitellaan, ei teknistä ratkaisua ongelmaan josta kiista kehitellään.

    https://tekniikanmaailma.fi/pitaisi...kasessa-nain-kuluttajariitalautakunta-paatti/


    P.S. sähköfillaria halvempaa lienee tavis-fillarointi ja käveleminen
     
    Muokattu: 11.10.2023
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    monella fillarointi maksaa useamman tonnin ja siihen vielä kaikki pyöräily varusteet kippura kenkiä myöten,itse ostin sähköpyörän satkulla,alkup akusto mäkeen, sinne mahtu kolme 11Ah akkua samaan koteloon,sillä voi ajella ilman sukkahousujakin ja hermo pinnassa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. -late-

    -late- Gearhead

    Mun fillarit ei oo maksanu mitään mut ei niillä oikein voi ajaakaan. Duunikavereiden fillarit makso aikanaan enemmän ko meän prätkät siihen aikaan. Ykski osti fillariin keulan joka makso saman ko Cadillacin kansien kunnostus. Joku vois sanoa ettei mitään järkeä... kansien kunnostuksessa.

    Eikös noilla juoksijoilla kenkäkulukin ole vuositasolla jonkun autoilijan auton hinta? Niiton muuten semmosiakin fillareita mitkä on rekisteröity mopoksi. Kaikkea sitä.
     
  18. Pertura

    Pertura Gearhead

    Siksipä kirjoitinkin fillarointi, se on se oikea tapa liikkua. Minä ajan fillarointini viidenkympin ylijäämä-Jääkärillä, siinä on pääomakulut minimissä ja nokkakolarista keskikokoisen perheauton kanssa selviää voittajana. Se on siis fillareista ainoa oikea vaihtoehto, muut ovat turhaa rahanhukkaa.
     
    maxvo2 tykkää tästä.
  19. Jenkkiauto

    Jenkkiauto 3rd gear

     
    C4vettester tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!