Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. rekkamies

    rekkamies Gearhead

    Nii juu jos tuata naesta vua uatteloo...:lol:
     
  2. Harri S

    Harri S Double Gearhead

  3. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Miettikääs nyt hereillä tai oletettavasti selvinpäin ti aamusta jotta 160 tuhatta euroa lava,henkilö,urheilu tai vaikkahan asunto autosta,olipahan bensana-dieselinä-sähköllä tai pilkkeellä toimiva niin liekö monella realismia ja jos paalua tuon verta irtonaista hassata niin moniko laittaisi sen autoon ,siis vaikkapa tuommoiseen sähkömöhköön eikäedes satskun halpaversioon tuosta kuten jutussa oli hänellä tovin olleen tai hemimörköön?
    Kulutuslukemilla ym autoiluun liittyvällä kulungilla väitän olevan nollaprosentin väliä tuon hintaluokana autoissa,ei nimittäin saa kirpaista mitkään oheiskulut ja ajomäärät oltava valtavat jos sähköllä meinaa brassailla säästösyillä puhumattakaan että 10v päästä tuo on antiikkia tällä kehitystahdilla ja kestävyydestä oheiskuluineen kukaan tiedä eikä niitä kyllä amerikassa ihan käsistä revitä mitä muualta lukenut koska moinen 100tonnin dollarihinta on paljon halvan bensan/dsl maassa ja tuo muuten painaa tajuttoumasti,asia josta paljon puhetta autopiireissä siellä mitä järkeä raahata valtavaa akkupainoa koko ajan mukana joka sitten taasen aiheuttaa painomurheita toimintasäteessä,kantavuudessa ja sanotaanko jotta vaatii tilaa kotipihaa myöden.
    Valinnanvapaus mutta minä en näe ideassa järkeä kulkipa vaikka sekunnissa sataseen saati miehisiä cowboyfiiliksiä...:D
    Sähköautoilun tulevaisuuttakaan kiveenhakattu,se nimittäin ei ole vaan siirtyä moiseen yksilötasolla,infran seurattava perässä paikkaan kuin paikkaan lataus ja huoltotoimineen.
    160 tuhatta ainakin mun käsityskyvyssä talon hinta suomessa tai palmujen alla hintaluokkana eikä auton minkäänmoisen ja neljäsosakin tuosta hirveä rahasumma käyttiksestä, olipa rikas,velkarikas tai käteiskauppa säästöillä.
    Cowboyta täällä leikkiminen taasen jääkööt omaan arvoonsa,tokko hän ranchilla asutanee edes muutaman sadan hehtaarin pientilalla kuin Texasissa?
     
    Muokattu: 24.10.2023
    C4vettester tykkää tästä.
  4. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Onko kellään tietoa miksi ruotsalaisen Vattenfallin markkinointiosasto on valinnut kyseiseen mainosvideoon transseksuaalin eli "transun" o_O?

    Syrjiikö kyseinen Vattenfallin mainos tarkemmin uatellen niitä naisia jotka syntyvät tytöiksi ja jotka vartuttuaan nuoruuteen ja aikuisuuteen hyväksyvät naiseutensa kokien olevansa "nainen eikä mitään muuta kuin nainen" ja jotka siten lopullisesti myös identifioivat itsensä naiseksi?
     
    Muokattu: 24.10.2023
  5. Isamu

    Isamu Gearhead

    Lopeta nyt tuo sun vatipäinen trollaaminen, tässäkin ketjussa parhaasi mukaan paskot tasoa.

    Tuossa mainoksessa on Cara Delevingne, englantilainen malli/näyttelijä joka on ihan biologinen nainen.
    Edit: Tämä kommentti silläkin uhalla, että ruokin trollia.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Cara_Delevingne
     
    Muokattu: 24.10.2023
    Catiska ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Pahoittelen erehdystäni. Tässä lienee tuo mainitsemasi henkilö:

    [​IMG]
    Sen verran on maskuliiniset kasvonpiirteet naiseksi, että hän näytti Vattenfallin propagandamainoksessa erehdyttävästi "transulle".

    Ja onhan hän ilmeisesti "bi" eli ei oikein tiedä tykkääkö miehistä vai naisista vai peräti "molempi parempi"-periaatteella sekä että. Olkoon mitä haluaa ja miksi itsensä kokee tai miksi itsensä korvien välissään "identifoi", ei se ole minulta pois.

    Mutta takaisin asiaan ja tarkemmin ottaen sähköautojen lataukseen. Kai ne kuitenkin sähköllä ladataan fossiilittomassa "uusmaailmassakin"?


    Ruotsalaisen Vattenfallin propaganda kuuluu: "Helping society break free from fossil fuels". Klipissä myös viitataan yhteiskunnan "riippuvuuteen" fossiilisista polttoaineista, siis kuin tämä riippuvuus olisi kuin mikäkin epäterve yhteiskunnallinen sairaus tai addiktio.

    Minun kysymys kuuluu: mistä ja kenestä olemme sen jälkeen riippuvaisia kun fossiiliset polttoaineet ovat korvattu sähköenergialla?

    Vai luuliko sähköauto-uskovaisuutta kannattavat ideologit, että liikenne tulee olemaan ilmaista fossiilittomassa "uusmaailmassa"?

    (Ehkä tuohon Vattenfallin mainossloganiin "Helping society break free from fossil fuels" pitäisi lisätä "...and establishing new kind of electrifying slavery").
     
    Muokattu: 24.10.2023
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sinne meni.... :D
     
    Väpsy, isalmela, Isamu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Kyseessä on sähköfirma joka pyrkii(!) tuottamaan sähköä ei-fossiilisesti. Tietenkin se tyrkyttää sähköä ja haukkuu fossiilisia. Ei niissä mainoslauseissa ole mitään ihmeellistä. Tyypillistä tunteisiin vetoamista yms..
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos sähköautoilu jatkuu ilmaisena ,on sitten samanlainen kuin yle vero,tievero,otetaan suoraan tilistä,mikäs idearikkaille eliitille sen helpompaa ja maailma pelastuu huolimatta aasian paskakasoista.ja kansa on tyytyväinen
     
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuohan olisi kätevää. Etenkin jos sillä rahalla saisi todellisuudessa jotain siihen käyttökohteeseen mihin se on osoitettu. Yleveroakin enemmän tienaavat joutuvat maksamaan jostain syystä enemmän vaikka saavat saman palvelun. Onko vielä niin että tässä on joku tulojen alaraja minkä alle tienaavien ei tarvitse maksaa mitään. Voisihan tuota soveltaa tiestöönkin vaikka onhan tuo epätasa-arvo verotuksessa hiukan arveluttavaa.

    Aasian paskakasoihin viitataan joskus näissä ympäristö- ja päästöasioissa periaatteena niin, että kun muut tekevät päin persettä niin meidänkin pitää tehdä. Henkilökohtaisesti en tätä ymmärrä vaan olen sitä mieltä, että vaikka muut tekevätkin päin persettä niin me voidaan tehdä silti kunnolla ja olla vaikka esimerkkinäkin. En hyppää perässä kaivoon jos joku hyppää ensin.
     
    Catiska tykkää tästä.
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "jos paalua tuon verta irtonaista hassata niin moniko laittaisi sen autoon"...kyllä mä laittaisin :p:p
     
    Concarne tykkää tästä.
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ainakin minä laittaisin ihan heittämällä jos olisi ylimääräistä rahaa oikein reilusti. Miksi en laittaisi??


    Olen samaa mieltä, varmasti omistajalla on vaikeuksia saada pysäköityä tuo pihalleen. Painaakin valtavasti, muistaakseni 200kg enemmän kuin vaikkapa saman teholuokan diesel Audi Q7 katumaasturi. Varmaan pitää piha erikoisvahvistaa ja kysyä lupa ajaa ojarumpujen yli.



    Mahtaako tuo vaatimus koskea vain sähköautoa? En ole ikinä nähnyt että diesel-infra seuraisi autojen perässä pitkin maakuntia. Savukoskelle ei tainnut ainakaan seurata, vai saiko ne vielä pidettyä sen dinoliemipumpun hengissä? No, sähköä Savukoskella vielä tulee pistorasiasta.


    Köyhälle kaikki on kallista, muille saman hintaista. Kannattaa jättää kadehtiminen ja keskittyä omaan elämään.
     
    Väpsy ja Concarne tykkäävät tästä.
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kaikenlaisia salaliittoja sitä onkin. Nyt myös kuluttajariitalautakunta on salaa liittoutunut:

    https://www.is.fi/autot/art-2000009912233.html

    On tietenkin ihan kaikin puolin jees, että 52 k€ autolla pääsee jopa 300 km, jos Venus on oikeassa kiertokulmassa suhteessa Saturnuksen toisiksi uloimpaan renkaaseen.
     
  14. Isamu

    Isamu Gearhead

    Tuo on yksi asia joka mulla käynyt mielessä sähkäreistä ja miten niitä ihmiset uskaltaa ostaa käytettynä tulevaisuudessa. Vaikka 15-20v vanhana, akun lisäksi siinä kohdassa loputkin osat ja komponentit ovat reippaasti ehtoopuolella.

    Ei tuo akkujen kuoleentuminen mikään valtava ongelma taida olla, mutta ongelma kuitenkin ja vahvalla mutulla heitän niiden lisääntyvän kun sähkikset liikenteessä yleistyy.

    Jos model S maksaa käytettynä +50ke, akun kapasiteetista on siinä kohdassa kadonnut noin 25% ja tätä pidetään normaalina kulumana sekä tahtina niin mitä sitten kun nuo putoavat ns tavallisen kuolevaisen hintaluokkaan.

    Edit: En olisi sekuntiakaan yllättynyt vaikka EUn tasolta tulevasta lainsäädännöstä jossa estettäisiin käytettyjen osien tai tarvikkeiden myynti sähkäreihin, kaikki olisi ostettava OEM valmistajalta.
     
    Muokattu: 26.10.2023
    Concarne tykkää tästä.
  15. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ostaahan porukka pöksyt märkänä +15 vuotta vanhoja premium autoja ja joskus hakkaa aika isojakin summia niiden "huoltoon", joskus melkein jopa auton arvon verran. Vaikka ne kulkisikin ihan perinteisillä polttoaineilla.

    Kunhan nuo sähköautotkin vanhenee, kyllä niitä akkujakin saa huollettuna, varsinkin sellaisiin malleihin, mitkä on haluttuja sitten myös käytettynä. Kansanmallit katoaa ja premiumit jää, ehkä.
     
    isalmela ja Concarne tykkäävät tästä.
  16. Isamu

    Isamu Gearhead

    Tämä on täysin totta, itse vaan miellän akkupaketin vaihtamisen käytettyyn sähkäriin vielä isommaksi operaatioksi/kulueräksi kun vaikka johonkin S-mersuun tonnien arvosta antureita, puolia yms hilpettä.
    Sekä käytetyssä sähkärissä on myös ne samat alustaratkaisut/jarrut kun niissä vanhemmissa premiumeissa ja varmasti kulumaa samalla tavalla, ellei jopa enemmän koska painavemmat autot. Sitten vielä päälle ilpit jne

    Ehkä saa perushuollettuja, ehkä ei. Tätä juuri kommentoinkin itse, että saa nähdä lobataanko jonkinlainen säännöstä ettei niitä vaikka saa trokata käytettyinä vaan ostettava uusi.
    Toivon ettei näin tule tapahtumaan.

    Muistan bonganneeni juttuja pajoista jotka jo elvyttävät ajoakkuja. Kun yksi kenno vaikka mennyt huonoksi niin turha koko settiä vaihtaa, laittaa vaan sen yhden kennon ja good to go.
     
    Concarne tykkää tästä.
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Korjattakoot sen verran että vanha Tesla S ei maksa tuota jo klassiseksi muodostunutta +50K€ hintaa, vaan niitä löytyy ihan autoliikkeistäkin reilusti alle 30K€.
    Paskalla akulla tokko puolia tuostakaan.
    Siis ihan samaa hintaluokkaa kuin vanhat euro- ja erityisesti jenkkilotjapaskat joilla ajellaan kesäaikaan max muutama tuhat kilsaa.
    En siis ainakaan itse harrasteautoilijana kauheasti menis autonhankinnan taloudellisilla nyansseilla revittelemään. Sijoitusautot on erikseen, ja koska nyt ei olla Ameriikassa, niin niihin ei kuulu tuhansia painetut 1 of 1 tavismallit erikoisen värisellä vaihdekepinnupilla, oli se mosa vaikka 10 litraa. Pääosa ostaa sen autonsa kuitenkin ihan vaan omaa arkista siirtymistä a—>b varten ja on jopa valmis maksamaan siitä.
     
    Concarne tykkää tästä.
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Niin kyllähän ne sähköautot kuluvat siinä missä muutkin. Voimalinja on yksinkertaisempi kuin polttisautoissa joten siinä mielessä ehkä halvempi kun verrataan vastaavia nykyautoja keskenään.

    Kumma ettei ole isommin yleistynyt käytettyihin sähkäreihin akun jäljellä olevan kapasiteetin ilmoittaminen. Itse en ainakaan ostaisi käytettynä 50 k€ autoa testauttamatta akkua ensin. Tai vaihtoehtoisesti koeajamalla autoa esim. viikonlopun yli. Mikäli myyjä ei tähän suostuisi niin kävelisin seuraavaan kauppaan. Ehkä tämänkin ilmoittaminen alkaa yleistymään jos ostajat osaavat alkaa sitä vaatimaan. Nyt näin ei ilmeisesti ole. Myyjän kannaltahan se on inhottava hintaan vaikuttava tekijä ja jos olisin myyjä niin testauttaisin akun myös ennen auton ottamista vaihtohalliin. En tiedä minkälainen toimenpide kaikkiaan ajoakun testaaminen on. Olisiko siinäkin bisneksen paikka.
     
    Isamu tykkää tästä.
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näin tehdään merkkiliikkeessäkin.

    Nähtäväksi jää kuinka pitkään niitä akkuja varaosina merkkiliikkeistä sitten saa. Joissain bensa-autoissa varaosatuki ei ole kovinkaan pitkä.
     
  20. Concarne

    Concarne Gearhead

Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!