Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. mcmies

    mcmies Gearhead

    Korjattakoot sen verran, että vanha Tesla S maksoi linkkaamani lehtijutun mukaan marraskuussa 2021 52080 euroa ja että siinä oli siinä mielessä paska akku, että kapasiteetti oli alentunut 25 %.

    Hinnat tietenkin laskevat koko ajan, olletikin kun alkaa olla laajalti tiedossa, että akut saattavat olla huonoja ja akuston uusiminen on kallista.

    Mielestäni on muuten hiukan epäreilua verrata vanhaa Teslaa vanhaan Ässämersuun. Niissä kun on jonkinmoinen laatuero. 10 vuotta vanhalla Ässämersulla kyyti on edelleen juhlallista. Teslalla se ei ole sitä uutenakaan.
     
    Kalja imuri, Swinger ja Bowtie tykkäävät tästä.
  2. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Kyllä uudempien autojen huolloissa, on ne mitä tahansa, voi se pienikin toimenpide olla yllättävän suuri, jopa ässä mersussa. Alkaa kaikenlaista muovia ja hilpettä olla sitä määrää, että teettää työtä. Että onko se pajalla käytettynä sen isompi toimenpide vaihtaa akku teslaan tai mersuun turbo.

    Yllättävän nopeasti tulee joissain automalleissa tilanne, ettei kaikkea osaa saa tarvikkeena, vaan ne pitää ostaa merkkiliikkeestä. Eikä puhuta kuin tavis-autoista.

    Kyllähän akkuhuollot tulee olemaan tulevaisuutta, miksi koko akkua laittaa kierrätykseen vaan korjataan huonot. Korjataanhan kaikkea muutakin.
     
    kerkko tykkää tästä.
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    En kyllä viitannut eritysoesti sinun viestiisi mutta mukavahan näillä esille nostetuilla riitatapauksilla on revitellä jos se vaan tukee omaa ideologiaa, eikä se ole mitenkään käyttövoimasidonnaista. Se että jättää kaikki taustatyöt tekemättä autokaupoissa, ei myöskään ole käyttövoimasidonnaista.
    Nää jutut menee usein kuten ennenvanhaan Saksanstuontimersujen kohdalla, isketään kaikki rahat kii siihen autoon, ei ehkä sitten olekaan varaa ylläpitoon ja kaikki vanhan auton mukana tulevat yllätykset sitten koetetaan laitella myyjätahon piikkiin. Onneksi tämä rahastus ei toimi ja niitä oppirahoja pääsee maksamaan.

    Se että sähkiksen akku menettää kapasiteettiaan vuosien kuluessa ei tunnu olevan yllätys muille kuin sähköautokriittisille jotka klitoristakin herkemmin säntää tuosta kerta toisensa jälkeen muistuttamaan.
    Kyllä sähköautojen omistajat sen tietää, ihan käytännön kokemuksen myötä, eikä siihen mitään apostoleja tarvita ja se on huomioitu autoa ostettaessa ja se kuuluu kulurakenteeseen.
    Auto ostetaan käyttöä varten, ei sen vuoksi mitä siitä saadaan sitten kun se joskus myydään. Ja tästä ollaan myös valmiita maksamaan, joten ei kannata haaskata energiaa toisten rahoista huolehtimiseen.
     
    Muokattu: 27.10.2023
    Stang_81 ja Concarne tykkäävät tästä.
  4. Isamu

    Isamu Gearhead

    Ymmärrän mitä haet takaa, tästä kulmasta katsottuna en sen perusteella näe tarvetta muuttaa kommentissani mainitsemaa omaa kantaani.
     
  5. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Kannattaa ottaa huomioon sekin että akut kehittyy ja halpenee koko ajan. 10 v päästä niiden hinta on varmasti halvempi kuin tänään joten koko akkupaketin uusiminen on halvempaa.
     
  6. -late-

    -late- Gearhead

    Tossa pari klippiä korjattavuusnäkökulmaan. Ekassa näkyy vähän nykyaikaisen korin osia. Monissa tavallisemmissakin autoissa esim. iskaritornit on valukpleita joiden korjattavuus poikkeaa menneestä.



    Toisessa näkökulma akkumoduulin vaihtamiseksi. Tesla on tuutannut koko boksin täyteen jotain mönjää uudehkossa ns. structural batteryssään. Haiskahtaa hankalalta korjata.



    Kolmannessa pohdintaa tuollaisen akun korjaamisesta. Siellä toki mainitaan että moni muu on ongelmissa kun niillä on vaihdettavia moduuleita akuissaan.




    P.S. mullon nyt sähkäri pajalla kun potkittiin hajalle (varmaan joku bensalenkkari tai lihaa syövä he...o), siks oonki ajellu Cadillacilla (varmaan kohta joku sähköhönö ituhippi potkii sen)
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Olen kirjoittanut joskus aiemmin tähän ketjuun kun bränikkä Bemari aikoinaan kulutti aavistuksen liikaa öljyä. Riittävän pitkän merkkiliikkeen asioinnin kanssa laittoivat tehtaalle kyselyn, että mitäs tehdään. Sieltä tuli vastaus samana päivänä että motti vaihtoon. Toimenpiteen jälkeen kysyin marmoritiskillä oliko kalliskin. Pelkkä moottori oli muistaakseni luokkaa 15 k€. Työt päälle. Lohko on magnesiumvalua. Oireet kylläkin viittasivat oman diagnoosini mukaan venttiilikoneiston puolelta valuvaan öljyyn. Tästä on aikaa 18 vuotta joten tuskin on ainakaan hinnat laskeneet. Kysyin huvikseni miksei sitä vahaa moottoria korjattu. Ei kuulemma voi korjata. Enkä löytänyt tehtaan varaosakataloogista itsekään silloin hakemalla osia. Tämä jos tapahtuisi takuuajan ulkopuolella niin saattaisi ohuesti kyrsiä etenkin jos tosiaan ei ole korjattavissa. Kustannus suunnilleen kolmasosa uuden auton hinnasta. Tarvikeosamarkkina on kyllä saattanut myöhemmin parantaa tuota korjattavuutta.
     
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Akun hinnan säästää bensa- ja huoltokustannuksissa. Ainakin minulle riittävällä tarkkuudella. Sähkärin käyttömukavuudesta olen valmis vähän maksamaankin.

    Eikä se auto ole käyttökelvoton vaikka kapasiteetista häviää 25%. Eikös tuossa jutussakin sanottu, että kaupunkiajossa rangea on edelleen 200 km. Ainakin minulle on aivan sama laitanko sen auton piuhaan kerran vai kaksi tai vaikka kolme kertaa viikossa. Sitten kun pitää vetää sitä merikonttia Hangosta Utsjoelle niin saattaa joutua lataamaan kerran useammin mutta samalla voi käydä kusella ja jos tuollaisia tarpeita on niin luulisi sitten tämän olevan huomioitu myös auton valinnassa koska ei se aivan tavallista kuitenkaan ole.
     
  9. Ei liity varsinaisesti sähköautoihin, vaan enemmänkin Teslaan yrityksenä:

    Teslan ruotsalaiset korjaamot menivät lakkoon – tilanne saattaa laajentua

    Sähköautovalmistaja Teslan ruotsalaisilla korjaamoilla on alkanut vuorokauden vaihtuessa lakko, jolla metallityöntekijöitä edustava IF Metall vaatii autoyhtiötä solmimaan työehtosopimuksen.

    Tesla on torjunut vaatimuksen ja sanoo, ettei se solmi työehtosopimuksia missään päin maailmaa.

    Lakon piirissä on 130 työntekijää seitsemällä paikkakunnalla, mutta lakon kattavuus on jäänyt epävarmaksi, koska kaikki työntekijät eivät ole liiton jäseniä. Tesla on liiton mukaan uhannut hankkia työpaikoille rikkurityövoimaa.

    – On täysin ennennäkemätöntä, jos he ottavat rikkurit käyttöön. Silloin ylitetään kaikki rajat. Sellaista nähtiin Ruotsissa 1920- ja 1930-luvuilla, paheksuu IF Metallin sopimussihteeri Veli-Pekka Säikkälä.

    Säikkälän mukaan rikkurien käyttö johtaisi siihen, että Ruotsin koko ay-liike nousisi Teslaa vastaan.
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    Akun hinnan säästää bensa- ja huoltokustannuksissa. Ainakin minulle riittävällä tarkkuudella. Sähkärin käyttömukavuudesta olen valmis vähän maksamaankin.
    jos 70 maksaa autosta,ja vielä noita vakio kuluja niin tavis hemmo ei kykene noihin,tai pitää tinkiä kaikki muu elämästä pihiyteen,jos on mukava autossa mutta muuten elämä kituuttamista,no onko se järkevää,toisaalta jos paalut on tullu jostain muualta helposti sitten on sama kuin harrastaisi learjettejä ja kehuisi kuinka sai tonnin halvemmalla.maailma muuttuu ja niin harrastajatkin,kolkyt t km työmatkaa vuodessa,huollot 300 ,koska kympin välein öljyt.mutta jos halpa tankata voihan siitä maksaa muuten tonneja.ja näillähän ei mitään ekoihmeitä tehdä,päin vastoin,sieltä aasian paskakasoista ne tarpeet noihin tulee.
     
    Swinger tykkää tästä.
  11. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ymmärrän hyvin.

    Ihmiset jotenkin pelkää nyt noita akkuja ja niiden vaihtoja, pelotellaan kapasiteetin laskulla jne. Sit kun taas katsoo oman työnantajan touhuja, niin taitaa jo ensi vuonna ensimmäiset kiinalaiset sähköbussit saada miljoonan kilometrin rajan ylitettyä. Alkuperäisellä akuilla. Samoin kuin se määrä mikä meillä on sähköisiä henkilöautoja, leaffeja ja uppeja, varsinkin minkälaisella ajo ja lataussyklillä ne liikkuu, ei sinällään pelottaisi hankkia sähköautoa. Suurin ongelma kaikessa on, ihmiset. Ei diesel-ajoneuvokaan liiku ilman tankkausta, eikä sähköajoneuvot jos niitä ei lataa.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun sähkärit alkavat olla 29900 tai alle ja 8 vuotta ja vimmatut kilometrit takuuta, niin 2 euron bensanhinnalla loppu on jo rimpuilua. Autokaupan osarin korko ei ole edes euriboria, joten seliseli. (Ajan nyt edeltä mun kaasuauton lähemmäksi lopppua).
     
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    Mielestäni asian esiin nostaminen ei ole mitään revittelyä. Yksittäistapaus, kyllä, mutta ei ole mitään syytä epäillä sen todenperäisyyttä, eikä edes jonkin asteista yleistettävyyttä. Ideologian kanssa asialla ei ole mitään tekemistä.

    Sähkisten hankinnan yksi suurimmista teknisistä esteistä monille, muun muassa minulle, on juurikin lyhyt toimintasäde. Kun se sitten lyhenee vielä auton ikääntyessä entisestään, niin mielestäni tämä ongelma on aiheellista mainita.

    Sähköauto kannattaa siis ostaa, koska, sen energiakustannukset ovat edullisia, mutta sillä, mikä on sen pääomakustannus, ei ole mitään merkitystä, se vain "kuuluu kulurakenteeseen".

    Liikuttavan irrationaalista. Jatkakaa!:D
     
    Swinger tykkää tästä.
  14. Concarne

    Concarne Gearhead

    Onhan sillä merkitystä. Oma sähköautoni oli 30 t€ halvempi kuin lähelle vastaava bensa-auto. Siinä bensa-autossa olisi ollut tosin vähemmän suorituskykyä ja huonommat varusteet. Tuollakin ostaa sen akun kertaalleen ja sitten on vielä ne energiakulujen säästöt.
     
    Muokattu: 28.10.2023
    Slant Sickness tykkää tästä.
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Suomalaisen keskimääräinen ajomatka on 46 kilometriä päivässä ja pääosa suomalaisista asuu kaupungeissa, joten ihmisten ilmoilla autolla liikkuessa ei ole olemassa enää mitään tarvetta polttomoottorille. Toki jos haluaa ostaa asunnon halvalla korvesta niin sitten pitää ajaa kallilla polttoaineella ja viettää iso osa ajasta siellä auton ratin takana ja valitella sähkisten lyhyttä toimintamatkaa.
    Sähköauto on käyttiksenä pääosalle suomalaisista autoilijoista joka suhteessa parempi ja käyttöjäkustannukset murto-osa polttikseen verrattuna. Sen takia niitä sähkiksiä myydään tällä hetkellä uutena eniten kaikista käyttövoimista ja suunta sen kuin vaan kiihtyy entisestään.

    Puhutaan että akku on kallis.
    Heinäkuussa mulle näytettiin kuitti missä 220tkm ajetun MB Viton koneen posahdus maksoi 28K€. Siis ihan tavan pikkudiesel.
    Mutta näitä kulujahan ei polttiksen nimeen vannojat laske käyttökuluiksi, saatikka polttiksen arvonalenemaa joka on vähintään sama kuin sähkiksillä joiden hinta ei tunnu tippuvan alle 5 tonnin luokkaan millään.
    On helppo piilottaa lukemat pelkän akun taakse, joka kuitenkin kestää todistettavasti jo auton eliniän ja nykyauton käyttöiän. Suomessa ole vielä vanhuuttaan romutettu sähkiksiä vaikka ne on olleet myynnissä jo yli 10 vuotta, ja vaikka kriitikoiden satavarma määräaika on menny jo monta vuotta sitten.
     
    Concarne tykkää tästä.
  16. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Ihan uteliaisuudesta. Minkälaisen auton itse ostaisit jos sun pitäis ajaa 50tkm vuodessa?
     
  17. mcmies

    mcmies Gearhead

    En tiedä. Riippuu tietenkin siitä, minkälaista ajoa pitää ajaa, lyhyttä, pitkää, tavaraa mukana jne. Noilla kilsoilla kokonaishinta olisi varmaan määräävin tekijä valinnassa. Pitäisi tehdä laskelma, johon sisältyy mieluummin pessimistinen arvio pääomakustannuksista eri käyttövoimien osalta. Oletan, että lopputulemana olisi joku diesel tai sähkis. Siis oletan, en ole laskenut.
     
    jänis2 tykkää tästä.
  18. mcmies

    mcmies Gearhead

    Missä on sanottu, että "polttisten nimeen vannojat" eivät laske konerikkoa käyttökuluksi? Entä missä on sanottu, että polttisten arvonalenemaa ei huomioida?
     
    Swinger tykkää tästä.
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ilmainen sähkö taitaa olla tältä vuodelta ohi. Kelien kylmetessä on kulutus kasvanut ja pörssisähkön hinta noussut. Tällä hetkellä palaa sähköä siirtoineen ja veroineen melkein kahdella eurolla satasella Kehä 3:n sisäpuolella tapahtuvissa ajoissa. Meni ainakin neljännesvuosi niin että sähkön hinta oli nolla tai alle eikä tarvinnut maksaa kuin siirto ja verot.
     
  20. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Mitä olen välillä tutkannut tätäkin ketjua nii jo on vääntämistä ääritapaukset mukaanvetäen mitä jos silleen ja tolleen tapahtuu eikä tiiä jos kilometreiltään puoliuusikin diiseli pamahtaa tai sähkiksen akku polttaa koko tuvan kärähtäessään,ei voi ajaa laivaankaan jos kielto et perhana palaa koko autokansi ynnä muuta.
    Aivan taatusti voi sattua mitä tahansa ja voi kuollakkin huomenna mutta jos otetaan todennäköisyys huomioon,oletetaan käyttäjän käyttävän autoaan ohjeiden mukaan voimanlähteestä riippumata tarkoittaen huoltoa ja semmoista nii veikkaan että nykydieseli vähillä kilometreillä ohjeiden mukaan huollettuna ja käytettynä on melkosen huoleton peli varmuudella tarkan talouden laskijalle syystä että niistä kokemusta vuosikymmeniä paitsi silleen et nämä euro 6 ,ehkä 5 jo epävarmempia vs aiempiin kiitos saastehärveleiden ilmastomme huomioden.
    Ainut särkyvä akku on 12v ja eiköhän aikasen harvasa oo pienillä km totaalisesti koneensa levittäneet takuun loputtua ja omaan piikkiin poikineet ?
    Isoilla km tai riparin käyneet teinarit kannattaa kiertää tai kierrättää seuraavalle, sähköä tai ei tankissa jossei oma korjaamo tai masokisti, arkikäyttis pelitettävä keli kun keli mahdollisimman luotettavasti ja missä vaan tankki täyteen.
    Ostakoot sähköauton uudesta tekniikasta päähänpinttymän saaneet ,siitä vaan hieno homma kun kauppa käy eikä laturit sit jouten kauppojen pihoissa.Toki tietysti valintaa kynsin hampain puolustavat kumpikin osapuoli mut kun uhkat on lisääntyneet sähkön katkomisen suhteen ja maailma kiehuu niin mites liikkuvuus sitten ja ainaskaan mä en saa kymmenien tuhansien sähkisyhtälöstä kannattavaa millään kun tosi hyvän oikeesti vähän rullaneen tilavan diiselin löytää 20-30 kymppiin ja vaan ajoo puhumattakaa pakettiautoista jotka rullaa diiseleillä nätisti nekin isot kilometrit ilman koneremppoja.
    Kantama täydellä tankilla tonnista ylöpäin km ja tietää mitä ostaa,missä huollattaa ja varmuutta pitkälle tulevaisuuteen,silleen niinku ostas Tojotan epävarmuuden sijaan ja sähköautot se epävarmuus tässä yhtälössä lyökö kätensä siihen itseensä jos semmosen ostaa eikä tyydytäkkään sit ittee,kallis huti kokeilusi jos rutkasti pienempi hutisäkä perinnemoottoreilla.
     
    Muokattu: 28.10.2023
    mpower tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!